Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 3259 ggr
AmeliaH
0

Klagomål från grannen

Har fått mitt första klagomål från en granne som angår mina pojkar och jag är orolig att jag kommer vara tvungen att flytta p.g.a. detta. Och jag får panik bara av tanken att vara tvungen att lämna bort dem för en sånhär skitsak. Jag rent utsagt VÄGRAR!

Det är min granne under mig som klagat på att jag dunsar,klampar ekat och skakar i golvet/taket mellan tolv och fem på morgonen, timmar som jag själv alltid sover men som killarna kan vara uppe och leka under. Oftast stänger jag in dem i hallen för att jag inte vill ha dem uppe i sängen under tiden som jag sover men detta resulterar i att de krafsar på dörren mellan hallen och "allrummet". Jag bor i en etta så jag har ganska så begränsat utrymme, men hallen+badrum är tillräckligt stort för dem att springa runt och ha sig under tiden som jag sover.

Vad har ni för tips för att få grannen att förstå (som jag förstår blir irriterad på dem för att de låter) och vad jag kan göra för att få dem att låta bli att krafsa så enormt mycket?

Madde
0

Är det väldigt lyhört hos er? Eller verkar hon vara en som gnäller?

Mina illrar för liv på nätterna men mina grannar har aldrig klagat pga det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AmeliaH
0

Jag bor högst upp i huset, men jag hör aldrig något från grannarna runt omkring så jag skulle säga att det inte är lyhört. Dock så är den här dörren väldigt irriterande då det är en springa mellan den och själva karmen som gör att den låter väldigt mycket när de krafsar på den. Jag har försökt lösa det genom att sätta en tidning i springan mellan dörren och karmen och tycker det inte låter så mycket uppe hos mig vilket borde innebära att det inte låter så mycket hos honom/henne heller.

Jag har inte fått klagomål från den här personen tidigare, men han/hon har hotat med att göra en officiell anmälan om jag inte slutar omgående, vilket är lite svårt med tanke på hur envisa illrarna kan vara.

HannaM
0

Tja.. vad man kan göra men som kanske inte tar bort hela problemet är väl att se till att det inte finns något dom kan välta eller putta på som kan ge såna ljud, kanske ta bort ev leksaker med ljud som plingbollar.

Försök stänga in sängen och dig sitället för illrarna så kan dörren vara öppen och du slipper kraffset där.

Sara
0

Mattor och filtar på golvet nattetid.

Sara

UlrikaD
0

Jag hade en iller boende här ett tag som krafsade på dörrarna och hoppade på dem. Det hördes ordentligt ner till grannen faktiskt.

Under alla år och alla mina illrar har jag aldrig fått klagomål men han påpekade folk om att det lät.

Så just dörrar verkar vara ett känsligt kapitel och någonting som för ljudet neråt.

AmeliaH
0

#3 Ja, jag kanske får göra det helt enkelt. Har plockat bort det mesta som jag vet kan låta också..

#5 Du har nog helt rätt. Även min mamma har sagt att inte ens hon hör något om nätterna från dem annat än när de krafsar så jag borde kanske helt enkelt bara låta dörren stå öppen.

Skulle långa kvällspromenader kunna funka för att trötta ut dem och få dem att sova till morgonen?

[Sephrenia]
0

Jag tror på ljudisolering.

HannaM
0

#6 Njae.. det får vara en bra lång promend för att söva en iller en hel natt, däremot är det ju aldrig fel att aktivera dom det kan ju inte bli värre=)… om dom inte får dille på att vara ute och kraffsar på ytterdörren isället=P

PernillaM
0

Kan du inte börja med att prata med din granne och fråga ut i detalj vad det är för ljud han hör? det kanske inte är dörren..det kanske är något annat, eller helt enkelt en annan granne?

Är han hundra på att det är från dig så försök identifiera ljudet….

Tror du det är dörren kanske du kan prova sätta en gallerdörr eller liknande om du inte vill ha dem i sovrummet. 

Men samtidigt.. hur många har blivit VRÄKTA pga deras djur eller att barn brötar för mycket. Det ska MYCKET till innan hyresvärden skulle skicka ut någon pga detta. Och skulle du få varningar från föreningen så är det bara att överklaga..dom får ju ta mätningar isåfall för att se vad det handlar om för ljudnivå. Och jag har svårt att tänka mig att kraffs på en dörr kommer upp i dessa volymer nere hos din granne.. hade det vart så illa så borde du nog själv kontrollera hörseln och tacka grannen för tipset :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AmeliaH
0

#9 Jo, jag har verkligen för avsikt att gå ner och prata med grannen. Fick dock lappen så sent igår kväll att jag inte ville gå ner och störa, vore ju väldigt komiskt om jag hade gjort det. Var nere och knackade på nu för några minuter sen men då fick jag inget svar..

Jag är inte helt hundra på att det kommer från mig, men huset är byggt på ett sådant sätt att lägenheterna har väldigt lite väggkontakt med varandra (de flesta har 2 ytterväggar, de stora lägenheterna 3), dvs jag hör mina grannar ytterst lite och sällan som bor på samma plan. Och han bor i en etta, precis som mig, precis under. Det skulle kunna vara grannen bredvid honom, men det har jag inga belägg för..

Tänkte föra någon slags logg för att kunna ha någon typ av bevis, och han/hon skrev på lappen att han/hon tänkte göra samma sak. Då kan man ju lätt jämföra varandras noteringar och se om det faktiskt kommer från min lägenhet.

Du kanske har rätt i den frågan, men jag bor i andrahand och då har man ju avsevärt mindre inflytande på förening osv. Men förhoppningsvis så är det bara jag som har hetsat upp mig och min granne en riktigt trevlig typ. Man vet ju själv hur man kan bli när man fått sova lite för lite en natt..

PernillaM
0

#12 Förstår att du kan känna lite extra oro när du hyr i andrahand. Men är han trevlig så snacka med honom. Förklara att du verkligen inte vill störa och försöker själv komma på vad det kan vara för ljud han hör (eftersom du själv inte vaknar av det).

Be honom nogrant förklara ljudet, kommer han inte på ord så be han "göra ljudet" själv. Bjud in han i din lägenhet och kraffsa själv på dörren eller putta leksaker osv :)

Efter en nogrann inspektion kanske ni kommer fram till att det inte alls är dina illrar som låter. Det kan susa i ventiler, kurra från avloppsrör, en annan granne kanske går i sömnen?! Haha..allt kan hända..

Jag har en liten rolig historia om en liknande händelse. Mina svärföräldrar fick besök från en man som bodde i samma hus som dem. Dom bodde i en lägenhetslänga på två våningar med ca 10 lägenheter allt som allt. Han vaknade ofta på nätterna av att det var ett susande/visslande ljud och kunde inte förstå vad det var. Han hade knackat dörr och frågat alla grannarna, men ingen visste var det var och få hade hört det mystiska ljudet. Efter ett par dagar knackade en annan granne på hos mina svärföräldrar, det var killen som bodde ovanför dem (dom hade rätt bra relation). Han frågade om "Bosse" hade vart där. Ja, sa mina svärföräldrar och berättade att dom aldrig hört ljudet eller visste vad Bosse pratade om. Då kom sanningen fram. Grannkillen brukade vara uppe på nätterna för att göra nr:2, och i dessa fall så visslande han alltid :) Han hade dock varit för generad för att berätta sanningen för Bosse

Inte samma sak..men lite kul iaf :)

JossanH
0

När jag har haft grävande illrar på nätterna har jag klämt en handduk mellan dörr och dörrkarm för att minska ljudet (har dock aldrig fått klagomål under 7 år och jag tror det är 7 olika boende). Det jag gjorde mer var att lägga massor av smutstvätt och filtar precis innanför dörren (hade 2 ingångar till det rummet så gick in genom den andra och fixade vid dörren) och gömde godis i tvätten.

Ofta blir krafsandet mindre om man kan ha öppet. Kanske kan du fixa en grävlåda som du bara ställer fram på natten så att den fortsätter att vara intressant? Då har dom något annat att koncentrera sig på.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AmeliaH
0

#13 Hahaha, stackars kille. Inte lätt att behöva springa på toa på lite ovanligare tider. ;)

#14 Det kanske är en bättre idé att köra på handdukar, känns som att det skulle kunna funka.

Förövrigt så tejpade jag fast och gömde typ allt jag hade i lägenheten natten till idag och jag själv sussade supergott hela natten. Dessutom lämnade jag alla dörrar öppna, vore konstigt om han då skulle kunna ha hört något från mig.

Har även varit nere och knackat på en gång till och tror att jag hört ett barn inne i lägenheten, men det var fortfarande ingen som öppnade dörren.

Nussen
0

# 15 Skriv upp exakt tid och datum för när du försökt fått kontakt med grannen så kan du ha det som bevis ifall att det skulle behövas Glad

skrollan
0

jobbigt om man inte hör ljudet själv så man kan göra något åt det då¨=P hoppas det löser sig =)

cornel1a
0

jag tror faktiskt du får lämna över dina illrar till mig istället !  det där går ju inte att lösa ! Flört

[Mikkiz]
0

Hur går det för dig TS?

tortoise
0

Sen är det ju faktiskt så att om man bor i hyreshus så får man tåla ljud från sina grannar, egentligen får inte din granne anmäla dig för det.

HannaM
0

#20 Fast kanske inte mellan tolv på natten och fem på morgonen. Här gäller i alla fall att det ska vara någorlunda tyst frn 21-22 någonting, dvs inget damsugande och sånt.

AmeliaH
0

Grannen ifråga har inte ens vågat öppna dörren när jag varit och knackat på, så antingen så är det inte så farligt eller så är han konflikträdd.

I vilket fall som helst så försöker jag hålla killarna igång så pass mycket som möjligt på kvällarna, och de får även följa med på lite fler utflykter än vanligt. Vilket de båda verkar tycka är väldigt roligt. :)