Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2672 ggr
mymayday
0

Mayday har börjat löpa!

Hon är bara sju månader, så hon började mycket tidigare än jag trodde. Kan man kastrera henne under löpningstiden?

[AlltIEtt]
0

Om ni ska chippa henne så kan ni nog göra det, ska hon genomgå en kirurgisk så får ni höra med er veterinär när dom kan tänkas göra det.

JossanH
0

Du får helt enkelt leta efter en veterinär som är villig att göra det under löpet då det är enda sättet om hon börjat löpa redan.

Det andra alternativet är ju att sätta in ett suprelorinchipp som gör att hon går ur löp och som håller i ca 2 år. När dessa 2 år har gått väljer du själv om du vill kastrera henne eller sätta in ännu ett chipp.
Fördel med vanlig kastrering är att den ju är bestående. Fördel med chippning är att det minskar risken för att illern ska få binjuresjukdomar senare i livet.
Ju senare man kastrerar på vanligt vis desto bättre men en hona ska inte gå och löpa då kan hon bli sjuk och dö… Så i din situation finns ju chippningen för att skjuta upp kastreringen i iaf 2 år :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

mymayday
0

Okej, tack så mycket båda! Hade ordenligt med panik där ett tag… Har märkt att hon har varit lite osocial och slö de senaste dagarna, nästan lite deppig. Kan det ha med löpet att göra? Annars brukar hon vilja sova på min mage eller leka en massa, men har varit väldigt slö ett par dagar nu och verkar vilja vara ifred. :/

JossanH
0

Hur ser du att hon löper? Är vulvan mycket svullen?
Har hon flytningar? Om det kommer flytningar kan det ju bero på en livmodersinflammation och då måste hon komma till en veterinär..

Sajtvärd på Iller.ifokus

mymayday
0

Hon är inte så värst svullen. Tror att det har gått ner lite sen innan idag. Vad jag kan se så har hon inga flytningar heller, men hon är väldigt duktig på att tvätta sig själv. Dock är hennes "avskunkning" annorlunda, innan luktade det riktigt surt men nu luktar det mer unket, nästan lite svavel. Vad kan det vara ett tecken på?