Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 2281 ggr
Weraz
0

Första veckorna

Hur är det att ha en iller dom första veckorna?

JossanH
0

Det är ju väldigt individuellt. För en del är det likadant som resten av tiden som man är illerägare och för en del är det massor med jobb första tiden medan det nästan är lugnare för en del då vissa illrar "kommer igång" när dom bott in sig lite.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Skitläskigt :) jag var en av de dumhuvuden som köpte iller utan att ens ha sett en :) En galen liten råtta flyttade in, han gick roligt, fräste åt oss när vi kom nära och vi var alla helt på det klara med att han var den som bestämde i familjen efter totalt fem minuter :) Han bet och vi svor… vi tänkte att han måste vara avlad för utställning eftersom han är så söt, men de glömde tempramentet, haha. Men, han var med mig på jobbet hela dagarna första sommaren och blev den mest underbara lilla tussbollen i världen. Efter två månader fick han en kompis och allt var på rosa moln :) Uom att den nya var sju resor värre när hon kom. Hihi, men nu sitter jag här med 9 illrar hemma och har haft totalt 14 st på 7 år.

UlrikaD
0

Jag satt mest uppflugen på toalättstolen och ropade på mamma helt ärligt. Med ett piraya-liknande monster sprang runt på golvet och sa gnapp-gnapp.

Inte så smart att köpa en ohanterad jaktillervalp när man knappt sen en iller på vykort innan. Men det gick bra det med till slut.

Han hängde med mig överallt jag gick och några månader senare fick han en kompis. Och sen blev de fler)

Det är sex år och ganska många illrar sedan. Nu är de åtta små huliganer som huserar här hemma.

ElinaPersson
0

Jag har precis fått hem min iller och har haft honom i cirka 1½ vecka.. Han är väldigt lugn av sig och första dagen var han riktigt mysig, andra dagen så började han testa sina gränser lite mer och naffsade till lite då o då, men vi vet att detta kommer ändras när han förstått reglerna :)

Annars är han väldigt lugn av sig och sover i princip hela nätterna (ja, killen är lat!) för han sover i princip hela dagarna också :P

Men de har ju även med denna årstid att göra så förhoppningsvis blir de lite mer liv i honom i sommar :D

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
0

Jag har precis fått hem min iller och har haft honom i cirka 1½ vecka.. Han är väldigt lugn av sig och första dagen var han riktigt mysig, andra dagen så började han testa sina gränser lite mer och naffsade till lite då o då, men vi vet att detta kommer ändras när han förstått reglerna :)

Annars är han väldigt lugn av sig och sover i princip hela nätterna (ja, killen är lat!) för han sover i princip hela dagarna också :P

Men de har ju även med denna årstid att göra så förhoppningsvis blir de lite mer liv i honom i sommar :D

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

cornel1a
0

BRA FRÅGA! jag änskar jag hade ställt den innan jag skaffade iller.

första dagen var det självklart superspännande och förväntansfullt. men redan i bilen på väg hem fick jag mitt första bett (absolut inget hårt om man jämför med vad som väntade) men jag skrek för hög halls. Tyson (illern) blev rädd, jag blev rädd och sambon blev rädd. Jag förlät tyson under den resan men så fort vi kom innanför dörren så började helvettet. det var så hemskt att jag grät och frågade mig själv "vad har jag gjort!?"

efter en dag blev det fräsningar och fler bett. Jag började ta det personligt, varför är han arg och elak mot mig? vad har jag gjort för fel? efter två dagar var det inga fräsningar men sjutusentals bett i fötterna. sen fick jag nog och satte på mig fyra par strumpor och påbörjade "uppfostran" beröm när han kom fram men fräs och ev klappa händerna vid bett. OCH DET FUNKADE ! (jag tror iof inte det hade funkat om han inte fick se båda sidorna av mig, den snälla och den bestämda) han slutade bita i fötterna men händerna var fortfarande bitobjekt. men efter tvångsmys i en veckas tid så fick jag en trygg och mysig iller.

idag är han världens bästa och jag skulle aldrig kunna byta ut honom mot någonting annat. han är helt underbar ! jag tror allt handlar om förtroende och människans inställning.

(tur att dom är så söta och blir förlåtna så enkelt, annars hade jag nog aldrig klarat av att hålla hoppet uppe)

reira
0

Jag har haft en otrolig tur! Samson kom hem till mig, var lite avvaktande, kom och hälsade, sprang igen och så höll det på tills han bet sig fast, har han väl gjort sammanlagt 3 gånger bara kanske. Han kan smånafsa i fötter ibland nu och markera om han inte vill bli upplyft men aldrig så det gör ont. Det kommer så sällan så det är svårt att få till ett konsekvent nej på det :P

JossanH
0

Min första vecka som illerägare var lugnt. Inga bett, inga missar på lådan och världens sötaste iller som bara ville pussas :)
Vi fann varandra vid första ögonkastet!

Så fortsatte den illern att vara under hela sitt liv. Världens underbaraste!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Weraz
0

Tack för väldigt bra svar :)