Hitteillrar & deras bakgrund
Jag har tänkt på det här med hitteillrar ett tag nu, och det som slog mig är att så fort någon berättar om att dom har en hitteiller så har den "automatiskt" släppts ut av en oansvarig ägare som har tröttnat.
Jag vet om en hel del illerägare som har haft illrar som har rymt och aldrig återfunnits eller kommit tillbaka hem. Dessa har varit älskade och omhändertagna innan dom rymde.
Men dom som sedan finner dom här förrymda illrarna antar att dom var oälskade och utsläppta på en gång.
Men min erfarenhet säger att många hitteillrar är ett "påhitt" för att få hjälp av illerägare/illerintresserade människor så att dom ska ta hand om illern fort. Antagligen har ägare försökt att sälja illern utan resultat eller väljer att ta den lätta vägen.
För när man träffar dessa hitteillrar så är dom oftast fogliga, trevliga och väldigt unga. En iller som släpps vind för våg för att den är oälskad eller tröttnad på tordes inte vara speciellt hanterad.
Sen finns det givetvis illrar som är hitteillrar och säkert däribland ett par som något rikspucko har släppt ut. Men jag tror att det är väldigt sällsynt.
Jag tänker givetvis också på Thea & Nova, deras historia.
Men oavsett vad är alla illrar lika mkt värda oavsett bakgrund!
Det är ju omöjligt att veta om inte ägaren träder fram och antingen erkänner att den ljugit ihop en historia eller släppt ut illrarna, eller om inte ägaren faktiskt har sökt sin iller och återfått den.
Så varför illern är ute är ju omöjligt att veta. Illrar kan ha varit älskade djur en gång i tiden men sedan släppts ut ändå.. Det finns många puckon här i världen..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Under dom 15 åren som jag varit aktiv inom illervärlden och specifikt under dom senaste 10 åren då jag varit med och hämtat hitteillrar så har det inte funnits någon tvivel om att det verkligen handlar om hitteillrar i 99% av fallen. Visst, dom har varit unga. Och visst, dom flesta har varit väldigt trevliga djur där det märkts att man lagt ner mycket tid till att hantera dem. Men hos just dom här illrarna har det också ofta funnits en ev anledning till att dom släppts ut (alt att dom rymt o ägaren inte letar efter dem eftersom rymningen löser ett problem). Oftast har då dom här unga djuren varit i fullt löp när det gäller honor alt full brunst när det gäller hanar. Och det har varit hur tydligt som helst också att upphittaren definitivt inte är ägaren, ex personal på byggfirma, lantbrukare, pensionärspar osv osv.
För att illern varit oönskad och släppts ut betyder inte automatiskt att den varit oönskad ända från början. Den kan mycket väl ha hanterats, uppfostrats och lekts med ordentligt ända fram till det ögonblick då den blivit en belastning av någon anledning.
Och, egentligen. Vad spelar det egentligen för roll? Det viktiga är väl att illern blir omhändertagen och kommer till ett hem där den är både önskad och älskad
#2 Kan bara instämma
.
Det jag undrar över är hur folk resonerar. Alltså läser man inte på innan man skaffar ett djur? Nu kastar jag sten i glashus då min första iller var ett impulsköp. Men inte sjutton slängde jag ut henne den dagen hon gick i löp. Det var bara att ta sitt ansvar.
Jag tror inte att vi någonsin kommer att få något svar då ingen som har slängt ut sitt djur kommer att erkänna det.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
illernettan inlägg 3.
Nej för dom sitter inte på iller iFokus eller något annat iller forum 
#5 sjutton va söt! tur att hon fick ett bra hem :) de förtjäna hon efter allt
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#4 Ooopppsss, tänkte inte på det
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.