hjälp med mat?
jag barfar inte min iller men vill gärna ge honom lite kött då och då. Kan man köpa fryst kyckling lever och tina upp den och ge honom :) ?
Det finns en tråd som heter tips på rå föda, där finns massa tips på vad du kan ge.
Du kan ju köpa fryst kycklinglever, tina, dela och frysa om men jag brukar köpa färsk, dela upp i portionspåsar och sedan frysa in.
Jag gör påsar med en blandning av lever, hjärta, mage och ett par bitar fläsk eller nötkött. Dessa ger jag inte mer än en gång i veckan, annars ger jag mest kycklingvingar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det problemet jag har är att mina illrar inte gillar att äta över matskålen om de inte är extremhungriga. Då kan de stå där och tugga ett tag, men annars så tar de maten i munnen och springer iväg och äter/gömmer. Så när jag gav kycklingvingar så kunde jag hitta dem väldigt ofräscha när jag hade storstädning ^^
Just nu har jag fläskfilé bitar liggandes lite överallt.
golf.ifokus.se
Jahaa okej,. Ja min iller gör också så. Han brukar oftast springa iväg och gömma maten och äta den där istället :)
Jag ska nog också ta och göra portionspåsar och frysa in som jag ska ge honom lite då och då :)
Jag vet, det är det ständiga problemet.. Tror det är lättare när man helbarfar. Då kan man utfodra morgon och kväll- det som inte äts upp när det erbjuds tas fram till nästa måltid. Då lär sig illern att äta när det finns. Marcellos far åt på det viset.
Är man ändå orolig för att dom ska få gå hungriga så kan man ju köpa torkad kyckling eller torkad kycklinghals som dom kan tugga på mellan varven. inte alls lika äckligt att hitta gömt ;)
Problemet jag har nu är att Marcello och Skit föredrar torrfodret framför köttet nu vilket gör att det mesta göms.. Vilket resulterar i att jag inte orkar ge det lika mycket vilket resulterar i att jag får dåligt samvete för att jag låter dom äta så mycket torrfoder … :S
Sajtvärd på Iller.ifokus

När man lärt sig ungefär hur mycket illrarna äter (vid helbarfning) så tycker inte jag det blir så mycket gömt. Vi plocar upp enstaka bitar då och då och det tycker jag är acceptabelt med tanke på att vi har fyra småttingar som enbart äter kött.
#5 Jo det är förstås också ett bra sätt! Men äter dom inte bara barf så är det ju lite svårare.. Dom "jobbiga bitarna" lämnas och torrfodret äts istället :S
Sajtvärd på Iller.ifokus