Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 2713 ggr
Anothername
0

Sorgset men ett måste.

Hej.

Det här är ingen roligt inlägg att skriva men det är ett måste just nu känner både jag och Jim, mycket för Tonys egna skull.

Efter mycket om och men, fram och tillbaka så har vi helt enkelt insett att Tony måste få komma till ett nytt hem.

Ett hem där någon med tålamod, tidigare erfarenhet och intresse finns.

Vi har övervägst för och nackdelar i MÅNGA månader så det här är inget förhastat beslut vi tar och Långt ifrån lätt :'(

Det hemmet vi söker till våran älskade lilla vita krabat är:

- Någon som helst har iller, eller som åt minstonde har mycket erfarenhet av att ha iller för Tony ska inte komma hem till någon som är nybörjare. 

- Du ska helst bo i närheten av nyköping eller Stockholm eftersom vi verkligen vill ha kontakt och kunna träffa Mr Tony då och då i alla fall i början eftersom han alltid kommer finnas i vårat hjärta. (vi vill för alltid ha mejl kontakt och veta det som händer i Tonys liv, Sjukdomar och liknande)

- DU MÅSTE HA TÅLAMOD! 
  Tony är till en viss del ouppfostrad och inte alltid rumsren så du måste verkligen va en som VILL, KAN och ORKAR träna honom.

- Vi vill att du ska ha honom på prov/foder en månad eftersom vi inte vill att han ska hamna i fel händer.
Så vi kommer skriva ett kontrakt på att Tony är på foder från datumet du får honom och 1 månad framåt och du ska skriva under och ha en kopia hos dig.
Efter det ska vi skriva kontrakt på att ni inte får sälja honom utan att kontakta oss innan för vi vill i så fall sälja honom vidare så han inte hamnar i fel hem enligt oss.
Veterinär och försäkringspapper får du inte för ens vi har bestämt oss för att du får behålla honom.

Lite om Mr Tony:

Tony är en Albino kille på ungefär 1 år.
Han är sedan tidigare omplacerad hem till oss (2 november 2009) , tyvärr har vi ingen kontakt med förra ägaren och vi fick heller aldrig reda på vilken uppfödare han kommer ifrån.

Han är tyvärr rätt ouppföstrad vilket vi skäms över men det är också en av anledningara till att vi vill att han ska få komma till ett annat hem, vi har inte tålamod.

Vi va nybörjare när vi fick Tony så vi har också lärt oss mycket längs vägen och har även kommit till insikt att vi är inte passande för att ha iller helt enkelt.

Tony skulle behöva mer sysselsättning, promenader och en kompis, Här hemma har han våran minsta kisse Cash som lekkamrat. Han är väldigt hårdhänt mot både människor och andra djur men han leker så och d är verkligen inte för å vara elak.

Han är kastrerad med Chip sedan ca 5-6 månader tillbaka om jag inte minns fel (papprena finns)

Han går tyvärr inte på låda heller utan enbart tidningspapper men detta kan du som har erfarenhet och tålamod säkert lätt lära honom för han är som vilken iller som helst bara som sagt ouppfostrad vilket är ENBART vårat fel pga vårat dåliga tålamod och intresse.

Vi kommer INTE lägga ut någon anons på Blocket då detta är ingen "vi vill bli av honom så fort som möjligt" anons och vi kommer va EXTREMT noga med vem han kommer till.

Vi bryr oss inte om detta kommer ta några veckor/månader innan vi hittar rätt hem för vi verkligen älskar våran Tony och han är verkligen inte ett akut fall vi vet bara att han kan få det bättre på annat håll.

Dumma kommentarer på hur dåliga illerägare vi är eller några andra onödiga kommentarer uppskattas verkligen inte och vi vill bara ha seriösa svar.
(Ja vi har en symbolisk summa på honom men den tar jag upp om ni kontaktar oss och verkar kunna passa hans behov)

Som sagt det är med stor sorg i hjärtat detta inlägg skrivs.

Kontakta mig antingen i ett PM här eller skicka ett mejl på adressen:

Anothername_@hotmail.com

(jag lider av telefonskräck så jag kommer inte lämna ut mitt telefon nummer det första jag gör)

Hoppas jag fått med allt men är det något ni undrar över så fråga helst 1 gång för mycket istället.

// sorgsen Fanny

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Musiken
0

Usch vad trakigt :( Hoppas att ni hittar ratt hem at honom!

UlrikaD
0

Är ni verkligen säkra på att ni vill omplacera honom?

Av era tidigare inlägg så låter det som om ni verkligen älskar er iller och vill det som är bäst för honom. Och det som är bäst för honom är kanske ett par "föräldrar" som kanske inte är perfekta och kanske inte har det bästa tålamodet men ändå kanske är de rätta för just honom.

Man behöver inte vara perfekt för att vara illerägare, man kommer väldigt långt med massa kärlek och det har ni ju för eran kille.

Vore bara trist ifall ni omplacerade honom pga att ni tror att han får det bättre någon annanstans när allt han kanske begär är att få vara tillsammans med er.

Anothername
0

#1 Det är väldigt sorgset.

#2. Jo vi har tänkt så också. Men under flera månader har det här gått och tryckt i mitt bakhuvud och vi har pratat om det flera ggr.

Vi verkligen älskar Tony. Men pga både jag och min kille är extremt lätt retliga och har dåligt tålamod så har Tony fått stå ut med mycket skrik och många "sura" miner.

Jag känner att vi inte kan hantera honom på rätt sätt. Alltså vi har inte tålamod att uppfostra honom på rätt sätt för en iller är ju exakt som en hundvalp och efter att jag haft hundvalpar vid flera tillfällen så har jag sagt att blir det hund igen så blir det en äldre hund just pga jag vet att jag inte kan handskas med en valp.

Han va bättre förr men d blir bara värre och värre, Vi har ju bland annat flyttat till en 1a, 3 djur och 2 vuxa och d är trångt.

Tony är som sagt absolut ingen "monster iller" och en "idiot" som många skriver om illrar dom vill omplacera. Han är som vilken iller som helst, smart, rolig, söt och gosig MEN han får inte uttrycka det.

Det är som sagt precis som med en hund, folk som inte kan uppfostra en valp ska inte ha en valp.

Som sagt det är LÅNGT ifrån ett lätt och ett förhastat beslut vi har tagit nu.

Men det är ett beslut som kommer gynna både Tony och oss.
Jag har som sagt blivit lite deprimerad på sista tiden och Tony kan ibland få mig att brista ut i gråt för att han (absolut inte medvetet) jävlas med med och där av får han skäll som han inte kanske förtjänar alla ggr utan mer skulle behöva en fast hand som belönar honom när han gör rätt och sätter honom på plats om han gör fel. Inte skriker på honom…

Så nä ska jag va helt ärlig så tycker jag verkligen inte att vi är ett passande hem för en iller i huvudtaget.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

JossanH
0

Har man inget tålamod så har du helt rätt- då ska man inte ha iller! tycker det är jättebra att ni är medvetna om erat problem och inser att Tony kan få det bättre med någon som har mer tålamod eller kanske accepterar hans små "egenheter" utan att tappa fattningen totalt.
Jag vet de som har haft väldigt kort stubin som låtit illrarna fått utstå långt mer än de förtjänat.. De har fått "uppfostran" när de varit illrar, och pga ägarens slarv när de tex kommit åt grejer som inte var menat till dom.. Ska jag se till det som jag sett önskar jag att även de illrarna hade omplacerats.
Har man dåigt tålamod så får ofta djuren ingen ordentlig förklaring till varför de blir straffade- de blir det i ren frustration av ägaren- och det är ju inte rättvist.

Hoppas ni finner ett bra hem åt Tony!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anothername
0

#4 Ja det är det vi vill att folk ska förstå. Vi vet att vi inte är några passande illerägare. Sånt kan man ju inte veta innan så vi har fått lära oss det. Därför är vi HELT ärliga och säger som det är istället för att skylla på att d är Tony det är fel på.

För visst han kanske är lite över energisk men han är inte omöjlig och inte dum i huvudet.

Jag står verkligen för att vi inte är bra iller ägare. Alla kan inte va gjorda för allt lixom.

Så nu önskar jag bara att våran skrutt kan få ett hem där han är älskad lika mycket som här men där han får lite mer chans till att visa vad han går för.

Gottfridsson
0

Kan ana att det varit många tankar och funderingar, innan ni tog detta beslut. Eftersom ni är beredda att vänta, kommer ni säkert att hitta rätt hem åt Tony.

Klappa om Tony och ge honom pussar från mig. Det är ju inte säkert att jag kommer att hinna träffa honom igen.

Loveferrets
0

Tycker ni ska ha en eloge för er ärlighet och precis som du skrev så passar inte iller alla, hoppas verkligen ni finner ett underbart hem där han oxå är älskad. Lycka till

Anothername
0

#6 Ja vi har ju tänkt på det MÅÅÅNGA ggr men har aldrig riktigt varit helt säkra på att det är rätt val men nu känner vi att det verkligen är dax för Tony att få komma till ett hem där dom har mer intresse och tålamod att uppfostra honom på rätt sätt :)

Mer kärlek är jag inte säker på attt han kan få i ett annat hem för vi verkligen älskar honom men ibland räcker det inte bara mer kärlek för att djur ska må bra.

#7 Ja jag har alltid trott på ärlighet och det finns verkligen ingen anledning att ljuga, speciellt inte när vi ställer så stora krav på det hemmet som Tony ska komma till.

Era ord får mig att känna att det här verkligen är för Tonys bästa.
Har inte tvivlat på det innan men känns alltid skönt att folk stöttar en fast man faktiskt ska göra sig av med sin pälskling :'(

mandariiin
0

Vill bara ge en en styrke kram från oss här hemma. Vi sitter i liknande situation med Aura som nu ska omplaceras då vi inte klarar av att ta hand om henne på det sättet hon förtjänar. Så jag vet hur det känns att komma fram till det beslutet att omplacera pga att illern kan få det bättre någon annan stans.

Jag hoppas att Tony får ett nytt bra hem. Och att ni mår bättre och känner att ni tar rätt beslut.

[chouwa]
0

Det måste vara ett fruktansvärt jobbigt beslut och jag tycker att det är starkt och ärligt att göra det.
Jag och mina fyrbenta håller tummar och tassar för att ni skall hitta det perfekta hemmet till er pojk!

Anothername
0

#9 och #10.

Tack så mycket. Det värmer verkligen att höra att folk verkligen förstår att vi gör detta för Tonys skull.

Hoppas verkligen att rätt hem finns där ute och det är jag säker på att det gör.

Anothername
0

Lite bilder på lillkillen.

Anothername
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev ett litet kollage…

Anothername
0

Bilden vart jätte konstig men men… Där har ni lite bilden på hur Mr. Tony him self ser ut :)

Fler bilder kan självklart skickas per mejl :)

UlrikaD
0

Vilken sötis! Är lite lik min Oliver här hemma.

becka89
0

Vart helt klart kär i honom=)=)

Anothername
0

#16 va härligt att höra. Han är faktiskt väldigt go. Har bara inte dom bsäta föräldrarna och förtjänar någon som tar sig tid och ork och tålamod för att uppfostra honom lite :)

Anothername
0

Nu har Tony vart hemma hos becka89 1 dygn.

Tyvärr värker det vara lite mycket fight där hemma.

Va har ni för tips om det? Borde vi låta det vara i några dagar och se hur det fortskrider eller ska vi ta hem honom?

Tydligen har hennes 2 illrar gaddat ihop sig lite mot Tony.
När jag va där så skrek han en del men det va även när dom bara va i närheten av honom och det skriker va nog mest bara för att han va rädd.

Om detta inte kommer gå så får vi som sagt ta hem honom och då vill han gärna komma till ett annat hem. Så är det någon som känner att dom kan passa för Tony så skriv gärna ett mejl.

(han är ju som sagt på prov i 1 månad men verkar just nu som om han får komma hem den här veckan :( )

JossanH
0

Ger man upp för att det skriks lite så har man inte gett det en chans. illrarna ska sätta rang och kolla in vem som bestämmer.

När jag köpte valp nu i somras så skulle mina 2 illrar mer eller mindre döda valpen i början. Fick ha dom åtskilda tills valpen vuxit på sig och kunde försvara sig. Efter ca en månad kunde jag ha valpen med den andra (då jag fick ta bort en av gamlingarna då han var sjuk). Men fortfarande var jag tvungen att ha dom isär under nätterna och valpen fick ett ordentligt sår över ryggen efter alla bett.

För ett par veckor sedan så fick jag för första gången uppleva att dom SOV tillsammans.
Dom gnabbas fortfarande men dom trivs ihop. Sover ihop ibland, är ute på promenad ihop och busar tillsammans. För att ha kommit dit jag är nu tog det alltså över 3 månader.

Så ibland tar det tid! Det måste man räkna med när man tar en omplacering eller köper valp! Är man inte beredd på att lägga ned den tid det krävs kanske man ska satsa på dom illrar man har istället. Det är sällan det funkar perfekt från början utan minste lilla gnabb.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anothername
0

Ska be becka läsa vad du skriver så får vi se om hon tycker att han ska få stanna kvar ett tag till.

När vi fick vårna hona så va ju Tony väldigt elak mot henne men vi lät som sagt det ta sin tid och efter ett tag vart dom väldigt bra vänner.

När jag va där och lämnade Tony så fick han lite bett och deras hona verkade inte så jätte förtjust i honom men jag tycker inte d va så farligt ändå. Men tydligen har det blivit värre. Men ska som sagt be Becka läsa va du skriver så får vi se om hon känner sig säker med att låta han vara där ett tag för annars hämtar vi hem honom redan imorgon.

Jag kan ju inte säga så mycket eftersom jag inte vet hur d är där förutom det hon har berättat.

JossanH
0

#20 Är hon inte hundra på att lägga ned den tid som krävs är det ju bättre att ni hämtar hem honom i morgon så slipper Tony bo in sig så mycket innan han måste flytta igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anothername
0

Ok. Ja som sagt vi får se vad hon känner. Om hon känner sig säker med å ha honom kvar eller inte. hon tyckte i alla fall att dom skulle testa 1 natt till.

UlrikaD
0

Skrev precis i den andra tråden. Missade att det var två. Då håller jag fast vid vad jag skrev där, på sån kort tid blir inte ens de lättaste illrar sams. Det kräver tid och tålamod från både ägare och illrar.

Anothername
0

Jag såg det :)

Som sagt jag kan tyvärr inte tvinga dom att ha kvar Tony fast jag perosnligen hade sett dom testat lite längre tid.

Men nu är det som d är och vi måste hämta Tony imorgon.

Anothername
0

putt

Anothername
0

Putt…

Tony letar fortfarande hem. Är det någon som kan tänka sig att vara Akut hem tills vi hittar ett permanent hem vore det underbart.

Anothername
0

Putt…

Finns det verkligen ingen som vill ge Tony en chans?

JossanH
0

Har du annonserat någon mer stans?

Sajtvärd på Iller.ifokus

mille09
0

Kan ingen denna killen !! =)

<3 ferrets is the life <3

Anothername
0

#28. Nä, har hört av mig till skaraborgs illern eller va d nu heter och svenska illervänner. Men har dock inte fått något svar från svenska illervänner :(

#29 Tror att d handlar om att d är så många som omplaceras nu :(
Så synd att jag va tvungen å va en av dom som också omplacerar. Men som läget är ni så känner jag att jag inte har nått val. För både min och Tonys skull.

Snälla finns det INGEN som kan hjälpa oss?

Antingen ge Tony ett akuthem eller ett varaktigt hem :(

[chouwa]
0

Är det så akut att han eventuellt skickas till akuthem?
Tänker på att han väl redan varit iväg till ett ställe där han inte fick stanna? Blir jobbigt för honom att skickas runt så :-( Jag håller tummarna för att Tony finner sitt nya fina hem snarast!

Anothername
0

#31. Fast vad ska jag ta mig till då?

Finner ingen annat alternativ just nu. och det där med att han va borta va ju bara 3 dagar och då är d ju lika onyttigt för dom att va i semesterhem eller hur.

Så jag tror inte d är någon fara :)

Just nu vet jag inte vad jag ska göra för jag orkar inte ha honom längre :(

UlrikaD
0

Det bästa för honom vore ju att han hittade ett permanent hem direkt och slapp ett akuthem som han kanske rotade sig i och kände sig hemma i och sen var tvungen att flytta igen.

Vet att det var så när Nalle kom hit. Jag skulle ju bara vara akuthem åt honom medans jag letade efter hans ägare (han var upphittad utomhus) och om det inte lyckades, omplacera honom vidare.

Men efter en månad var han ju så tajt med mitt gäng och med mig så det fanns ju inga möjligheter att flytta på honom igen, hade ju varit hur elakt som helst. Och jag blev en iller rikare, samtidigt som jag blev fattigare.Flört Hade ju inte alls planerat en iller till.

Men jag förstår att det är svårt att hitta nu, det säljs illrar i mängd och parti och många har fortfarande kvar valpar från i somras som inte är sålda ännu. Tror aldrig jag varit med om att uppfödare haft kvar så här länge tidigare utan att få sålt. Och fler och fler omplaceringar blir det. Och då väljer folk hellre valp än en vuxen.

Det är verkligen ingen lätt tidpunkt att omplacera en iller i dagsläget. Det är ju inte bara viljan man ska ha, man ska ha råd också.

Anothername
0

Ulrika. Du har så rätt :/

Det är verkligen omöjligt. Det är synd att vi genomförde det här tidigare. Vi har ju vid flera tillfällen övervägt att omplacera Tony men alltid gett det en andra chans, men vi båda verkligen gillar Tony… Men det är hans "iller egenskaper" vi inte gillar. Alltså kraffsandet, lukten och bajser och kisset, som han inte sköter så bra tyvärr.

[chouwa]
0

#32: Jag påstår inte att jag vet vad du skall ta dig till.
Men jag personligen hade aldrig klarat av att mitt djur flyttade omkring på det viset. Vad det gäller semesterhem har jag en person som tar hand om mina djur, oav om det handlar om några timmar eller dagar. Kan inte hon åker jag inte iväg. Mina djur har känt henne sedan alltid och är trygga med och hos henne. Jag har jobbat mycket med omplaceringar och ser att resultaten av en massa "prova på hem" och akuthem kan bli förödande.

Jag förstår att ni har en jätte jobbig situation och som tidigare sagt är det verkligen fel tid för omplacering nu. Blocket-annonser kanske inte är det bästa man vet men det finns faktiskt bra och vettiga människor som sitter där och letar djur. Är man bara noga med dem som hör av sig så.. Så det kanske kan vara något att ge en chans i alla fall?

Nussen
0

Sen om man omplacerar via en förening så är det mycket möjligt att illern får stanna kvar i akuthemmet som omplacering. Vi var akuthem åt Hobbe sen tog vi honom som omplacering de som skillde var att vi hämtade honom så fort alla pappren var påskrivna mot att hade vi tagit honom som omplacering så hade det tagit lite längre  tid innan han kom till oss. Hoppas att ni hittar ett hem som kan ta honom "akut" men som planerar för att han skall få stanna Glad

Anothername
0

Ja vi överväger blocket. Fast d tar emot.

Mja svenska illervänner har inte hört av sig än, skaraborgsillern hade inga aktuella akuthem just nu :/

Anothername
0

Lilla Mr.Tony söker fortfarande ett hem.

Hoppas det finns någon där ute som vill ge honom en chans.

Anothername
0

Putt

[chouwa]
0

Med tanke på trådens namn kanske man antingen skall byta rubrik eller putta i den andra tråden (fanns det inte en till tråd?) går någon in för att leta omplacering tror jag inte man intresserar sig för denna rubriken. Ett tips bara. Håller tummarna för att ni hittar någon bra!

Loverats
0

Har Tony hittat något hem ännu? Vi är ett par i trettioårsåldern som har två illrar hemma nu. Den ena illern som är kille har jag haft sedan valp som nu fyller snart två år och den andre illern som är tjej och kastrerad har jag haft sedan hon var 6 månader, hon fyller också två år. Så jag har ägt iller nu i snart två år. Bägge mina illrar fungerar bra ihop med andra illrar som jag har träffat. Min hona kan väl dock vara lite skygg i sig när det gäller andra främmande djur över huvudtaget, men hon gör inga utfall och hon vänjer sig oerhört snabbt och älskar att leka och busa, det gör i och för sig dom bägge två

Våra illrar är absolut inte rumsrena till 100% snarare 60% så vi är vana att ständigt torka upp efter dom.

Vi är intresserade av att ge Tony ett permanent hem. Men vi undrar över om han är väldigt bitig av sig. Att han inte är rumsren eller att han krafsar och ta sig in överallt gör oss absolut ingenting. Vi vill bara inte att han ska bitas för mycket eller för hårt. Visst så testar alltid illrar sina nya föräldrar så det är helt ok, men inget vi accepterar att det fortsätter en längre tid.

Tony kommer att få röra sig fritt i lägenheten precis som dom andra djuren (äger också två katter) och inom kort kommer vi att flytta till hus så då får djuren ännu mer yta att röra sig på och ett eget lekrum. Till sommaren kommer vi även att bygga en stor utebur åt dom som dom kan få vara i och rumstera i hur mycket dom vill. Vi ägnar oss även mycket åt promenader och nu kommer vi att kuna gå mysiga promenader i skogen när vi har flyttat till huset. Även promenader ner till sjön kommer det att bli och härliga strandutflykter.

Om ni tycker att vi verkar vara rätt föräldrar till Tony så hör gärna av er här eller på vår E-mail adress som är christian_grenell@hotmail.com

Mvh hälsning Loverats (nicknamet skulle vara Loveratsnferrets men verkade vara upptaget) Äger råttor också nämligen.

Loverats
0

Just det glömde att skriva att vi bor för tillfället utanför Linköping, men kommer snart att flytta ner till Tingsryd Småland. Kan ju vara bra att veta var vi bor, om ni skulle tycka att vi bor för långt bort.

Solo-amici
0

Tony är redan omplacerad.

Låsa tråden ?

Sara
0

Jag låser tråden.

Sara

Inlägget är låst för nya kommentarer