Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1394 ggr
tortoise
0

FECV och tappad tand

Jag funderar lite…Mina illlrar hade troligtvis FECV. De var svårt sjuka men överlevde. För ca en månad sedan hittade jag en hörntand (långa huggtanden) när jag städade. Det visade sig var Love som tappat den. MEN han har tappat hela tanden med rot och allt..den var alltså inte avbruten och hade ingen tandsten. Det ser ut som att tanden bara trillat ur. Det fanns inget blod någonstans och han har inte visat några tecken på att ha ont. Nu funderar jag på om FECV kan ha något med saken att göra? Kan han ha tappat den pga näringsbrist? Är det någon mer vars illrar var sjuka i magsjukan som märkt något konstigt? Någon mer som har tappat tänder på konstiga sätt?

PernillaM
0

Googla och läs om FORL….Detta kan drabba katter, vet inte om det samma gäller för iller. Dock är det vanligt med inflammationer och tillbakadraget tandkött…..men det kanske kan vara värt att kika på.

tortoise
0

ok! Tack, det ska jag göra! för jag tycker att det verkar lite konstigt. Nu kan man inte ens se var tanden har suttit, han har inte ens ett hål kvar..

PernillaM
0

Det låter verkligen konstigt! Även om han inte har problem så ska du nog ringa vet och rådfråga… tänker på ifall det händer igen

tortoise
0

Ja, tänker göra det, jag ska ändå till veterinären med en katt och för att få pass till Theo, min yngsta iller, så då tänker jag fråga. Men jag tänkte att det kanske har med FEVC:N att göra, så därför skulle det var intressant om någon mer har märkt andra saker eller varit med om något liknande. I övrigt är han nu pigg och glad och alla de andra tänderna är på plats och tandköttet är som vanigt fint ljusrosa, det var det när jag såg att han tappat tanden med, därför tycker jag att det är mycket konstigt.

PernillaM
0

Jag har bara en iller och han har aldrig haft FEVC:n så jag kan tyvärr inte yttra mig om detta. Men det låter lite konstigt att en magsjuka ska orsaka tandlossning… Hoppas du får svar av vet.

tortoise
0

Tänkte mer på att FECV kan göra så att illern inte tar upp näringen i maten ordentligt långt efter att de har varit sjuka och att tandlossningen kan bero på någon näringsbrist. Det är därför jag är lite nyfiken på om någon annan har märkt något på de illrar som var sjuka i FECV nu under sommaren och hösten?

JossanH
0

Det känns ju inte helt otroligt att det skulle kunna ha med FECV att göra. Det är ju en så pass långdragen process om det slår till ordentligt.. låter dock mysko att den bara trillat av när munnen för övrigt är helt frisk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Näringsbrist ger ju tandlossning hos människor så det verkar ju inte omöjligt att det skulle kunna ske även hos iller.

Det brukar kanske börja med inflammerat tandkött, men det kanske man missar att se.

tortoise
0

Ja det är möjligt att jag kan ha missat att se om han har haft en inflammation innan, men jag funderar på om det kan hänga ihop på något sätt eftersom Love var svårt sjuk. Han kräktes och bajsade slem och blod och åt nästan inget alls på ca två veckor, jag fick tvångsmata honom dygnet runt och han fick vätskepuckel så han måste ju haft näringsbrist..