är det här vanligt?
kollade som vanligt runt lite på nätet, idag så letade jag efter lite information om tamråttor och kom in på www.vellingedjurbod.se och klickade mej vidare in på gnagare och såg att de sålde illrar på beställning.
tycker ni att det är rätt?
jag tycker själv att det verkar lite skumt… fast våran första iller kommer också från djuraffär fast från Grekland (där har dom även hundar i skyltfönster osv.) fast nu skulle jag aldrig mer stödja den sortens handel!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
även illrar säljs på nätet….*snyft*

fyy fan vad hemskt! :'(

*morrar* Sälja sådär utan koll känns idiotiskt. Återigen, iller är ju ingen gnagare, hur svårt är det att veta det egentligen?

Jag skrev igår och frågade varifrån dom fick illrarna, fick svar idag:
- från Imazo (en av sveriges största zoogrossistföretag)
så nu har jag skrivit till Imazo och frågat varifrån dom får illrarna, hoppas att få svar.
nån uppfödare söder över e min gissning….suck….sessutom är iller tydligen en gnagare?

egentligen är det hemskt med gnagare och sånt också.. :/

ja det visar ju vad lite de vet im djuren, fnys!

såg tyvärr inte att ni mejlat redan
skrev till dom….
"Hej.
Jag är själv illerägare och jag såg er hemsida. Såg att ni säljer illrar och jag har lite frågor. Säljer ni dessa via Internet? Vad har ni för krav på den blivande ägaren? Bor dessa i bur medan de vistas i djuraffär och i så fall hur stor bur? Vilken uppfödare tar ni in dessa illrar ifrån och vid vilken ålder?
Då jag vet att en iller är långt ifrån en gnagare, vilket ni kallar det på er hemsida, så anser jag, och förmodligen i stort sett alla seriösa illerägare att dessa inte ska säljas i butik. Jag menar, ni hade ju aldrig kunnat sälja en hund eller katt i er butik, inte sant?
Ta inte detta personligt eller kränkande.
Tack på förhand /Märta"
#8 =P
Sajtvärd på Iller.ifokus

verkar väldigt skumt hela företaget, jag kan inte ens hitta ett nr till dom
Jag tycker att det e oansvarigt att sälja djur på detta sättet… (utom kanske ödlor, fiskar och djur som inte så lätt blir stressede)
MEN i en annan aspekt kan man se det som ett sätt för uppfödaren att få en kundkrets.. men som uppfödare skulle jag INTE skicka iväg illrarna till Zoobutiken, utan ta hem kunderna.

Flisa har du fått något svar än?

Eh.. nummret står ju längst upp på sidan.. :)
Carpe Diem

numret till Imazo?

Stortorget 17
231 25 Vellinge
Tel: 040 - 42 11 60
Fax: 040 - 42 11 84
Längst upp på deras hemsida.
Jag mailade dem och lät intresserad och de förklarade att iller var ett sesångsdjur och att det inte föddes några valpar just då så de viste inte vilka hårlag eller färg eller mängd eller någonting.
Carpe Diem

Vet inte om man får göra så.. skriva ut adressen sådär.. Korrigera mig om jag gjort fel Åsa!
*Bring me your stars* 
Carpe Diem

Det är ju till en affär så det är ingen fara.
Du hade däremot inte fått lägga ut en privatpersons uppgifter.
#11# Ok.. Så Ödlor & fiskar bli inte stressade!?!…& d baserar du på vad? Att dom inte har päls? Då tycker ja att du kan ta dig hit & försöka dig på min Dino när han vart hos vetten..=) Eller d räcker med att han får gå in i transporten..=) Så kan du juh försöka ta ut han..=) Finns nog inte många djur som INTE blir stressade av att transporteras i ett litet mörkt utrymme…
e det bara jag som inte hittar"iller" på sidan?
De har tagit bort dem.. De fanns tidigare under gnagare, nu står det "med mera" i stället…

#16: En affär är okej att lägga ut till. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars