OT pirrar i handen: hjälp!
de senaste 2 veckorna har jag känt att det pirrar i vänster handen, typ som att den har somnat eller nått lite då och då..inget konstigt men för ca en vecka sen så blev det permanent..alltså så pirrar det hela tiden och jag har tappat styrka och motorik i vänster handen…jag orkar inte riktigt hålla eller bära saker och handen gör inte som jag vill…..har inte ont eller så men det e obehagligt som bara sjutton….men jag har avvaktat med att åka till läkaren..idag var jag på apoteket i ett annat ärende men jag passade på att fråga dem vad de tyckte jag skulle göra…damen jag pratade med såg inte alls särskilt lugnande ut när jag frågade henne om det, utan sa åt mig att genast kolla med läkaren…och att det inte alls lät bra..så nu sitter jag här nojig som bara den å undrar om jag kanske fått en propp eller nått…..suck….behövde bara skriva av mig lite…ingen annan som känner igen detta eller varit med om det här?
aj då… låter som ngn liten propp eller nervskada.. eller så sitter du bara för mkt vid tangentbordet..? kolla upp det…

jag känner igen det där, min kompis har haft något som låter väldigt likt men jag kommer inte ihåg vad det heter jhag gissar på karpatel..någonting men jag kan vara ute o cykla helt! men isåfall är det inget farligt men om man lider väldigt av det så får man operera:(
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Låter som om det är någon nerv som inte riktigt är med. Kan bero på stopp i blodflödet, svullnad eller ja vad som helst men du måste definitivt kolla upp det snarast! Även om det inte behöver vara det så kan det ju faktiskt vara farligt. Neurologiska fenomen ska man alltid kolla upp!
Sara
yup…skall ringa vårdcentralen imorgon..pratade även med sjukvårdsupplysningen och hon tyckte jag skulle kolla upp det direkt…det kunde även vara relaterat till min ryggsjukdom….suck…det var en himla massa läkarbesök för mig ;)
Alltså, du borde nog kolla det ikväll. Dessutom så kommer antagligen din vårdcentralsläkare att skicka dig vidare ändå i morgon.
Sara
mmm..men jag har ju ändå gått med det så länge att ett dygn mer eller mindre kan väl inte göra någon skillnad? eller? Jag vägrar bara sätta mig på access akuten helt enkelt…
Det är helt upp till dig, fast jag hade inte väntat en vecka när det blev permanent.
Sen tycker jag att det är jätteviktigt att de kollar upp det här ordentligt och inte bara avfärdar dig med en fysisk kontroll.
Så snabba vi är när det gäller våra djur men så långsamma när det gäller oss själva…
Sara
oh yes! hade det gällt djuren hade jag vart hos veterinären direkt ;) men jag har vart så myckte hos läkare å jag e så trött på det för de gör aldrig nått….så jag kände väl att de försvinner nog av sig själv..har försökt ringa sjukvårdupplysningen flera ggr…men ibland e det bara upptaget å ibland har jag köat en timme, då har jag gett upp…. men för djuren hade jag gärna väntat 24 timmar i telefon hihihi

Jag tror att du kan lida av karpaltunnelsyndrom.

nettan sa det jag menade:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#10 ja jag tänkte det ;) och det låter faktikst som om det är det jag har
Tror att det är som #9# säger att du har råkat ut för karpaltunnelsyndrom. Det är som om handen sover hela tiden. Själv har jag något liknande i vänster handen. Detta började för 14½ år sedan när jag fick en chunt in opererad då jag är njurtransplanterad. Chunten användes för att jag skulle kunna få dialys. När operationen gjordes, så skars nerverna av till tummen och pekfingret. Dessa har sedan inte växt samman som dom ska, utan hela den köttiga delen av tummen upp t.o.m mittemellan lederna sover det och har gjort hela tiden. Detta har gjort att jag nu har kramp som går från tummen och fram till halva ringfingret. Har frågat om operationon, men då dom inte kan garantera att det blir, och det kan bli sämre än vad det redan är. Så har jag inte gått med på operationen.

Men va??? Har du inte sökt hjälp än Sara? *morrar* Du lovade ju det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
förlåt Åsa…inte lika nojjig med mig själv som med djuren tydligen ;) Men nu har jag bokat tid och skall dit på Måndag..den snabbaste tid jag kunde få
Jag har oxå "pirr" i händerna.. för mig beror det på att jag har diskbrock (och nervklämningar) i nacken.. Hoppas det går bra för dig hos läkaren!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#14: Gaaahhh, hur ofta hör man det då?
Då måste jag fråga alla de som diskuterar så. Om ni dör vem tar hand om era djur? För ärligt talat har de flesta djurägare inställningen om att ingen kan ta hand om ens bebis lika bra som en själv. Ger detta inte ett ansvar att för djurens skull åtminstone finnas kvar.
Jaja, nu har jag fått skälla lite på dig. Jag bryr mig. Och herregud, jag vill ha friska Medarbetare här ju :-)
Audiatur et altera pars

#16 Jag tycker verkligen att att man ska kasta sten när man sitter i ett glashus !!
Jag vet någon som inte brytt sig om att uppsöka sjukhus för diverse skador.
Förra vintern var det ett stort sjok med snö som kom ner från ridhustaket på den här människan. Tror du att den människan brydde sig om att söka läkare?
Sen har samma människa gjort än det ena och än det andra det senaste året. Jag tror inte att jag hört talas om att den här knäppgöken sökt läkare någongång.
Det konstiga med den här människan är att hon har faktiskt mer illrar än Sarae, hon har även andra djur som inte Sarae har.
Konstigt det här… undrar om vi inte ska kasta ännu en sten i det där glashuset, det har ju inte rasat riktigt ännu.
*lipar retsamt*
#17 tack du tog orden ur min mun! har sagt flertal gånger till denna människa att hon br söka läkare..men har det hänt något på den fronten? icke ;)

#17: Harkel host harkel. Jobbiga människa där. Måste du ha stenhård koll på mig.
Men nu är det faktiskt så att jag bryr mig om Sara, så det så. Och jag har en stooooor familj som kan ta mina djur. Sara är ensam. hihi
Så nu hittade jag ett kryphål. Glashuset står fortfarande bra här hemma. hihi
Audiatur et altera pars

Haj själv opererats för karpaltunnelsyndrom. Det hjälpte till en början, men du börjar det igen. Ska in och kolla antagligen nerver på fler ställen som sitter i kläm. Det är bra du ska till läkaren. Behöver du opereras så är det ingen stor operation. Lycka till.
jaha nu har jag varit hos läkaren (ortoped) igen! tydligen har min ulnaris nerv hamnat i kläm. Så nu har jag fått en jätte fin (not) handskena jag skall gå med i 3 månader…den går halvägs upp till armbågen så jag e halvt invalidiserad..usch vad svårt det var att skriva på datorn! Om det inte e bättre om 3 månader måste jag operera…suck

Tips är att alltid se till att du är torr om händerna när du har på den, dvs ta av den när du tex tvättar händerna och se till att torka händerna ordenligt innan du sätter å den igen. Annars kommer den lukta surt och skunk om du ska ha den i 3 månader. Har själv haft handledsskena flera ggr… Plockar du ur metallskenan (eller vad det nu är för skena i) så kan du även slänga in den i tvättmaskinen, bara du fäster tillbaka kardborrbanden innan du slänger in den, annars sabbas de.
#22 tack för tipset! men tydligen kunde jag tvätta hela skenan i 40 grader utan att ta ur skenan….nån super modern modell jag fått kanske? ;)
jag har musarm så min hand pirrar när jag sitter vid datorn, blir helt kall å har fått problem med handleden de senate två månaderna, kan inte stödja på den :) sitter för mycket vid forumen:P

hehe, kanske!

#24: hehe, inte bra det där med att man blir sittande för länge. Men jag känner också igen det där med kalla händer.
Audiatur et altera pars

#24> Skaffa en rollermouse, eller mousetrap, finns lite olika varianter. finns på ex http://www.ergoff.se/produktkategorier/rollermouse
Det centrerar mushanterandet så man inte får musarm på samma sätt. Själv jobbar jag med datorer och har därför haft alla sorters musarmar man kan tänkas ha + ont i rygg och axlar pga fel arbetsplats. Fixa problemet innan det blir kroniskt, då KAN du inte sitta längre och kanske inte ens använda handlederna till vanliga saker. Ett tag kunde jag inte diska eller skala potatis tex pga min musarm och ryggont… Inte så illa för mig dock eftersom ajg slapp diska, hehehe… men sämre för sambon.