Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2520 ggr
[slaj]
0

vad ska jag göra?!

Jag har ett väldigt stort problem just nu… det har hänt en del inom familjen så jag har flyttat till min syster med mina små pälsklingar Dante & Nala men min syster har nu fått en liten dotter och dessutom har dom en hund så är tvungen att göra något med mina små älsklingar.. dom kan verkligen inte vara kvar hur mycket jag än försökt på olika sätt.. men måste tyvärr göra något åt saken… Dom går ju jätte bra ihop med vovven som är en rottweiller men nu när bebisen kommit och Nala är lite bitig av sig och vi vågar inte riskera att lillen blir biten… vill verkligen inte sälja dom men känns som det är det enda alternativet??

Aviendha
0

Är situationen permanent? Dvs. kommer du bo kvar hos din syster länge till? Små barn bör ju inte lämnas ensamma med djur över huvud taget men så små barn brukar ju inte heller krypa/gå runt så det kanske kan gå att inte lägga barnet så¨illrarna komme åt det? Ett eget rum till dem?

[slaj]
0

Det är permanent. men problemet är att illrarna är ju överallt, t.ex i vardagsrummet brukar vi ha bebisen i soffan och illrarna kan jag inte stänga in någonstans förutom badrummet men där kan dom inte vara instängda.. dessutom kan vi ha nappflaskor å nappar liggandes på borden och då kan ju inte illrarna springa runt och kanske får tag i en napp…

UlrikaD
0

Det vore ju tråkigt ifall de skulle behöva flytta igen. Du har väl bara haft dem sedan i somras? Kommer ju ihåg dem från träffen.

Om pengar växte på träd så hade mitt råd varit en större lägenhet, men det löser man väl inte hur lätt som helst.

Nu har jag lika lite erfarenhet av iller och barn som hund och barn. Alltså ingen erfarenhet av barn helt enkelt. Men borde det inte funka på samma sätt. Att man aldrig lämnar barn och iller ensamma precis som med hund. Och att man alltid är i närheten och vaktar om man har bebisen någonstans. För det gör man väl med hunden också?

Det finns ju trots allt en hel del folk med barn som har iller också. Hoppas de kan komma med några bra tips.

illernettan
0

Grindar till dom olika rummen? Här har jag grindar till vardagsrummet, hallen och kontoret och det funkar jättebra. Gäller bara att man lyfter benen ordentligt och att grindarna är tillräckligt höga så att inte illrarna kan hoppa/klättra över.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

kredka
0

Hmm… kan du inte skaffa egen lägenhet? när vi hade problem att vi fick flytta och vi visste inte vad ska vi göra med iller så vi fick idee att ställa oss i alla kö hos alla hyresvärdar och vi lyckades få en lägenhet efter en vecka :) kanske det är nån lösning för dig också? du kan juz inte bo med syster hela livet

Välkommen till ferretplanet.se :)

[slaj]
0

ja jag har bara haft dom sen i somras och jag kan inte flytta till egen lägenhet eftersom jag går fortfarande i skolan och inte pengar till egen lägenhet… Det där med grindar tror jag inte min syster och hennes pojkvän skulle gilla, eftersom de e ganska liten lägenhet… deras hund är dom oxå rädda för att dom måste sälja nu eftersom att hon blivit svartsjuk på bebisen och är rädda för att hon kanske skulle göra något mot bebisen… illrarna och hunden leker hela tiden därför är det oxå väldigt jobbigt att dom springer runt överallt och låter hela tiden… de finns inget "extra" hem eller fodervärd som man kan ha dom hos då? hade jag vetat att de skulle bli såhär hade jag aldrig skaffat dom men är så fäst vid dom att jag inte vill sälja dom…

illernettan
0

#6 En nyfiken fråga, har du inget eget rum? Isåfall kan du ju sätta grind där så att dina illrar håller sig där. Kanske låta illrar och hund vara tillsammans på bestämda tider och under uppsikt.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Musiken
0

Aven om de kanske inte tycker att grindar ar varldens basta ide, sa tror jag anda att det ar vart att diskutera det med dem! Det later ju som att hunden behover "sparras av" fran bebisen ocksa, sa det borde val vara i allas intresse med grindar? Tycker att det ar sa hemskt att folk kastar ut djur bara for att det kommer barn in i bilden!! Vill man inte fa det att fungera med barn och djur sa skaffar man val en hamster, eller later bli djuren helt och hallet. Nu sager jag inte att du inte skulle skaffa illrarna, for du kunde ju inte veta hur situationen skulle bli, men jag tanker pa din syster och den stackars hunden. Det galler ju for dem att fa hunden att inte kanna sig hotad av bebis.

Tycker aven att en avsparrning in till ditt rum/omrade later som en bra ide. Eller kanske skulle det ga att sparra av koket eller nagot annat rum dar bebisen inte spenderar sa mycket tid? For att dampa ljudet sa kan ni lagga en tjock matta pa golvet, da blir det inte sa mycket dunsar och tasskrapsljud.

Hayley
0

på tal om grindar så har jag en barngrind ifrån ikea som jag satt plexiglas på så att illrarna inte kommer imellan spjälarna, sen gillar iofs vovven att hoppa över vilket man fixar enkelt med en bit playwood som är lika bred som grinden med två "stolpar" på ena sidan och en på den andra, så kan man göra grinden så hög man bara vill och enkelt ta av brädan när man ska gå igenom grinden. supersmidigt och man slipper borra och "förstöra" listerna =) ett litet tips bara.

[Mikkiz]
0

#9 Lät smart, har du någon bild på grinden? Så att man ordentligt kan se hur den ser ut?

Hayley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

man ser inte pexiglaset superbra, men jag har borrat hål i det på sidorna och tvinnat fast det med ståltråd. nu behöver man inte göra 500 hål utan det räcker gott o väl med fyra hål på varje sida samt en fem sex hål i mitten så sitter plexiglaset som ett smäck :P har inte någon bild på plywooden som man ska sätta på grinden tyvärr men jag kan försöka fota den senare idag om du vill ha bilder på den med?

det bruna på plexiglaset är tejp som satt kvar sen förra illeravspärrningen i förra lägenheten. då tog vi två vanliga lister, borrade upp i dörrkarmen och gled imoellan plexiglaset. men om man vill ha en borrfri lösning rekomenderar jag barngrind :P

[Mikkiz]
0

Riktigt smart! Gärna bild med plywooden oxå, men bara om du orkar o hinner:)

Vart köper man plexiglas? Kan man köpa de på bygghandel o liknande?

Hayley
0

#12 hehe ska försöka fixa en bil på den, se om jag kan göra det imorgon =)

hmm plexi glas ska finnas i välsorterade byggaffärer eller på coop forums byggavdelning. jag har fått ifrån svärfar och fixade ifrån jobbet (sånna som håller fast tidningsgrejjerna som sitter på utsidan av affärerna) =)

[slaj]
0

#7 #8 #9, med tanke på att det inte var meningen att jag skulle flytta hit vill jag inte komma och förstöra deras lägenheter med att borra hål i väggar för att sätta upp grindar och grejer. illrarna är ju överallt, då menar jag verkligen överallt. dom kanske vill åt hennes nappar eller leksaker. och eftersom min tjej gärna biter vissa människor ganska hårt vill jag inte riskera att inte ens en månad gammal bebis blir biten bara för att man kanske skulle gå på toa och hon kanske låg på soffan…. och nej jag har inget eget rum, sover i vardagsrummet med illrarna Tungan ute

Hayley
0

#14 men med en babygrind behöver du inte borra hål i väggen, den skruvas fast i dörröppningen, inga hål och när man tar bort den finns det inget som visar att den har suttit där. det är det som gör den så bra :P

JossanH
0

Ska du bo permanent i deras vardagsrum?? :O

Sajtvärd på Iller.ifokus

[slaj]
0

#14 jaså? jag får prata med min syster å hennes pojkvän om det då.. :p

#16 ja antagligen tills jag gått ut skolan så jag kan skaffa egen

lägenhet