Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1597 ggr
Alexandra83
0

hur mycket mat...?

Hej. Jag undrar hur mycket mat ger ni era illrar?och hur ofta? 2 el 3gånger om dagen?

Jag har en iller som gillar att gömma mat. och när jag ger honom kött ska han alltid gömma det.men han äter inte alltid upp det o det blir kvar o möglar:(Jag tänkte kanske ge honom mindre mat så han inte gömmer maten o ifall han ändå gör det hur kan man få honom att äta upp från lagret?

Har någon lite tips ang mängden kött som en iller borde ha dagligen?

Tacksam för svar.

UlrikaD
0

Om du ger illern torrfoder och barf så ska de ha tillgång till torrfoder hela tiden.

Ger du barf så är riktlinjen att en vuxen hane äter ca 60-80g om dagen och en vuxen hona 40-60g. Men då betyder det både kött och ben och äter inte illern ben så måste man tillsätta benmjöl.

Mina får kött två gånger om dagen just för att det göms väldigt annars. De får olika saker vid de olika tidpunkterna.

Får de dagsgamla kycklingar bl.a på morgonen så får de inte de på kvällen. Och inälvsmat enbart vissa dagar i veckan osv.

Alexandra83
0

Jaha,okej då har jag gjort rätt när det gäller maten o variationen.jag ger honom kycklingvingar , inälvor,lever,mage o hjärta osv varanann eller var 3e dag även köttfärs o fisk tycker han om. jag skulle vilja prova kaninkött men jag vet inte var man köper det ifrån..

men jag tror att han fick lite för mycket mat….Om han ska bara ha 80 g om dagen.

Tack för svaret.

UlrikaD
0

Äter han allt ben på vingarna? Annars kan du testa kycklingskrov, det är mer lättuggat ben. Annars behöver du tillsätta benmjöl.

Kanin kan man köpa hos slaktarn och även Foderbilen har kaninskrov man kan beställa. Men det beror lite på var du bor.

Finns en artikel om barf till iller inne på barf.ifokus. Där finns det en del tips om vad illern behöver. Äter den inte torrfoder behöver den t.ex ägg också och en del annat. Kan vara värt att läsa.

Alexandra83
0

Hej.

Han äter inte alltid all kött från vingarna. Jag har beställd benmjöl så jag kan ge honom det när han inte äter ben själv. Vad är kycklingskrov? o var köper jag det? Jag bor i Malmö. Ska kolla på kött affärer efter kaninkött.

Jag har läst artikeln om barf. den är jätte bra.

Han får nog allt han behöver. Även en ägg gula varje vecka ger jag honom. Han älskar dock mjölk.Men jag har hört att det e inte bra för illrar…Jag har köpt en gång kattmjölk utan laktos o jag gav honom lite då o då..Han älskar det men ibland blir han lite lös i magen pga det..så jag har inte gett honom mer.

Och han får godis i form av torkad kött som jag beställt.

han har bliviten riktig tjokis:) hehe