Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 2610 ggr
mille09
0

sätter maten i halsen

Min iller hostar och sätter maten i halsen varje gång hon äter, ska jag börja blöta hennes mat eller hur ska jag göra för att hon ska sluta sätta i halsen och hosta=(

<3 ferrets is the life <3

PhulPhisk
0

Hur gammal är han/hon?
Vilket foder använder du?

Har det pågått länge, eller har han/hon klarat att äta mat innan utan problem?

Om illern fortfarande är ung så kan du testa att dela på ett par bitar för att se om han/hon fortfarande sätter i halsen, isf kanske det är något fel på strupen/sväljmekanismen.

Nu är jag ju ingen expert på detta, men det är vad jag hade gjort!

Du kan ju också testa att blötlägga maten, men det ska inte behövas om det är en frisk och kry iller, och det kan bli väldigt jobbigt att alltid ha blöt, färsk mat i skålen :/

Hoppas att det löser sig iaf! Han/hon kanske bara är för ivrig när han/hon äter! :P

mille09
0

Hon är född den 25 Juli i år så hon är bara 4 månader. När hon kom hit så kunde hon äta normalt men det började för typ 1 - 1 ½ vecka sedan. Jag använder Vitalin foder och det har hon ätit hela sitt liv.

PhulPhisk
0

Okej! Hmm, önskar att någon mer erfaren kunde hjälpa dig! Jag har bara en iller, som jag haft i 4 år iofs, men hon har inte gjort något liknande. Hon låter konstigt när hon äter, men hon sätter inte i halsen.

Men får hon i sig tillräckligt med mat ändå? Sätter hon i halsen på varje tugga, eller bara typ på en foderbit lite då och då?

Ceciliaolucifer
0

Hej,

Kan det vara så att hon hetsäter? har hon mat framme hela tiden?
Jag skulle inte bryta maten till mindre bitar då det finns risk att hon sväljer om hela.

Jag har varit med om en iller som hade dom symtom som du hade, och då hade något fastnat i halsen/svalget.

Men hon har inte kräkts? verkar inte uttorkad? har inte gått ner i vikt? har du möjlighet att väga henne kontinuerligt med köksvåg för att ha koll på vikten?

Pälsfällningstider gör att dom kan få i sig lite hårstrån vilket leder till att dom kan hosta lite, harkla sig.

Lycka till..

Hallberg
0

Min iller sätter i halsen väldigt ofta, och jag tror det beror på att han äter så otroligt fort. Efter han har lekt och springer för att dricka vatten så kan det till och med hända att han sätter det i halsen eftersom han då dricker för fort. 

Men sen är han otroligt knäpp också. Vi har en vattenflaska som sitter fast på väggen som han gillar att dricka ur och av någon konstig anledning så har han fått för sig att han ska dricka upp och ned på, hmm.. så då sätter han också i halsen.

Du kanske ska kolla upp det, men det kan ju vara så att din iller äter för fort bara. Jag brukar gå fram till min iller och dra min hand försiktigt på hans rygg bara, för då vet han att om något händer så finns jag där och hjälper honom. Och när jag gör det så blir han genast lugnare och äter även lugnare. :) Du får testa dig fram

mille09
0

jo jag kan nog säga att hon hets äter, hon kan hosta till till och med när hon bara dricker vatten.

Hon har inte kräkts, inte uttorkad eller tappat vikt, hon har gått upp i vikt bara :)

Så det är nog bara att hon hets äter, men jag är rädd varje natt att vakna på morgonen och hon är död för att hon kväts sig själv =(

Hallberg
0

Jag var liv rädd för det ett tag eftersom totte hostar varje gång han äter. Så ibland på nätterna när han börjar hosta så får jag den känslan att han kvävs så då springer jag ut till honom för att se vad som händer men då tittar han bara på mig som om jag vore dum i huvudet ;D haha ah totte har också gått upp i vikt, skulle tippa på att han väger ca 2,5 kg :D

mille09
0

Jag vaknar varje natt och springer upp för att kolla när hon hostar men hon tittar också på mig som om jag vore dum i huvudet:P

Hallberg
0

hahaha då är det nog ingen fara :D