Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 293 ggr
Madde
0

Kan iller/illrar få kennelhosta???

Jo pratade med en vetrinär för inte så länge sen och då fick jag höra av dem att en iller kan få kennelhosta, men jag blir lite osäker när de säger så!

Vad säger ni?? Någon som vet hur det ligger till, för den vetrinären sa att vi människor inte kan smitta illrar med influensan, förkylningar.

Har nämligen aldrig hört talas om en iller med kennelhosta.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
0

Jo, kan väl tillägga att jag inte exakt vet vad kennelhosta innebär, så kanske någon som kan berätta det. Vet i alla fall att hundar drabbas av det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sarae
0

Kennelhosta är ett namn för flera olika smittor som ger hosta hos hund. Det låter typ som kikhosta, och ibland som om något har fastnat i djurets hals, ibland kan de även hosta så mycket så att de kräks. Det brukar även ge feber. Men jag är osäker på om det drabbar iller. Kanske inte just kennel hosta, men nått liknande borde ju finnas hos iller.

Den veterinären hade i alla fall fel när han sa att människo influensa inte smittar iller, för de gör de, de är ytterst motagliga för de flesta sjukdomar /förkylningar som drabbar oss. Det är det som gör dem till så bra försöksdjur.