Kissa i badrummet?
Dexter foljer ju alltid med mig in i badrummet nar jag ska kissa och nu har han borjat med att springa in i badrummet, stalla sig precis over dar vattnet fran duschen aker ner och kissa.
Men gud vad heter det??? inte avlopp… Nej nu blir jag forbannad nar jag glommer bort vad det heter!
I alla fall sa har han borja gora det, men endast kissa. Tror ni han forsoker harma mig eller nagonting med att kissa i badrummet?
Jag har absolut inga problem med det da jag slipper tomma kissiga baljor som luktar illerkiss 
Men vad tror ni, tror ni att han kanske harmar oss andra i familjen? Han satter sig ju oftast dar nar nagon av oss sitter pa toan.
Ibland ar jag inte riktigt saker pa om han vekrligen ar en iller nar andra berattar hur deras illrar ar och ger mig rad for sant som illrar SKA gora och forstora. Alla som har iller som traffar honom blir her chockerade, forst hur stor han ar och sedan hur lugn,snall och duktig han ar. Han ar inte ens uppe pa natterna langre! Utan sager man till honom ''Ga och lagg dig'' sa gar han in i garderoben och stannar dar tills pa morgonen.
Jag har väldigt svårt att tro att illrar skulle veta vad vi gör på toaletten och därför härma oss genom att själva göra ifrån sig vid golvbrunnen. Då finns det nog vettigare saker som de kan härma ;) Illrar är i grund och botten solitära så det ligger inte nära deras natur att härma/imitera andras beteenden, och det blir extra svårt när det rör sig om en helt annan art. Min spontana gissning är att det kan vara så att han snarare markerar golvbrunnen eftersom det lär lukta märkligt där i hans lilla nos. Mina har, när de haft tillgång till badrum ofta valt just duschen som bajsplats, så jag har faktiskt en låda ståendes där nu för att slippa torka :P
Paulina
Det ar sant. Dexter imiterar alla dock. Om katterna kloser pa sina klospelare eller soffan - da gor han det ocksa. Om vi manniskor flyttar pa en burk gor han det ocksa osv osv.
Dock borjade han med att kissa pa golvbrunnen nar han duschade med mig, som han alltid gor… och markte att vattnet rinner ner dar i kanske ar det darfor? Om han inte markerar den, det har jag ocksa haft i tankarna. Dock kissar han endast dar nar vi gar och kissar pa toalatten.
Jag tror det är väldigt lätt att läsa in mycket mer än vad som egentligen finns hos djur. Jag har själv gjort det förr i tiden men nu försöker jag passa mig för det.
Vi ser vänskaper mellan djur på samma sätt som vänskaper mellan människor och vi tänker oss ofta att djur är som barn och har samma tankeverksamhet som ett barn vilket de inte har.
MEn ibland får man nog unna sig lite förmänskligande hos djur för jag tror att många mår bra av att tänka att djuret verkligen förstår och gör saker av anledningar vi vill att de ska göra det för.
Jag håller med Aviendha. Förmodligen tänkte han inte-" AHA! Vattnet åker ned i avloppet då kanske jag borde kissa här", utan förmodligen kände han någon riktigt spännande lukt som han ville markera. Kanske blev lukten ännu mer triggande när det fick rinna varmt vatten ned där och att det var det som utlöste kissandet?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina kissar som vanligt där med. De välter burkar. De klöser på soffan. Det är typiskt för illrar! :) Jag vill fortfarande hävda att ditt tänkande är lite väl antropomorfistiskt, vilket är väldigt vanligt och väldigt lätt hänt och jag tror att jag vet vad jag pratar om eftersom jag studerar djur och deras beteenden. Ändå så skämtar jag friskt om att Aviendha tex. muttrar och har sig, att Phoenix har åsikter om det mesta och att Camaro vill vara med och laga mat :P
De kan få upp ett intresse för ett objekt när de ser oss (eller annan) hantera det, men om nu dexter faktiskt imiterar människor så är han helt unik då den sortens sociala inlärning/mimik sker mellan flockdjur i vissa fall, och extremt sällan mellan arter (då är det snarare primater, papegojor och liknande som besitter en sådan kognitiv förmåga att de är kapabla till detta)
Paulina
Det sager jag absolut ingenting emot! Jag forsoker sa gatt jag kan att lasa honom som en iller!
Och visst skamtar man m.m om att vissa saker djuren gor for skojskull for det ser ut som att det bara at sa. :) Dexter kloser ju inte direkt pa soffan och valter saker det var ett exempel men om han ser oss gora nagonting varesig det ar en manniska eller katt,hund vad det nu ar sa ska han ocksa gora samma sak, det ar det jag menar att han forsoker gora samma saker som vi gor i vissa stunder. Aven en del illermanniskor som jag borjat umgas med valdigt mycket nu den senaste tiden for att lara mig mer,dela erfarenheter m.m tycker att Dexter ar OTROLIGT konstig for att vara iller. Han ar sa otroligt social och tittar alltid pa oss innan han gor nagonting m.m. Daremot marker jag skillnaden mellan nar han eller helt enkelt de andra gor saker av misstag, av ren instikt eller liknande men vissa saker just Dexter gor far mig att undra om han inte forsoker immitera oss. Kanske ska jag forsoka filma det nagon gang.
Jag vet bara varan f.d papegojas plockleksaker dar man ska stoppa in diverse saker i ratt lage. Jag brukar sitta och leka med dom for skojskull med bade katter och illrar och hundar hihi. T.e x om jag tar ena kuben, visar den for dexter och sedan satter den pa t.e x den lilla traplattan (nu ar det ju nerbucklingar som den ska passai ocksa) men det forstar inte dexter, sen satter jag tillbaka kuben dar jag tog den ifran, da tar han kuben och lamnar den pa traplattan och gar tillbaka dit han satt och fortsatter att titta. och diverse andra sadanna saker. Kanske ser JAG det som lite speciellt beteende, kanske ar det bara en sak en iller skulle gora och jag missuppfattar det men det ser fantastiskt roligt ut nar han upprepar diverse saker som VI gor.
Han gar in dit och kissar aven om det ar torrt, som om ja hade stallt en kisslada dar.
hej.
min lilla iller leker bara rörmockare när det handlar om golvbrunnen i badrummet.
men jag har haft katter som har satt sig vid golvbrunnarna å gjort sina behov.
så nåt skoj e de ju när de gäller avloppen :p
men de du sa Sophia om att din iller chockar dina vänner å bekanta med att vara så go', de har ja med fått höra om min lilla skit.
å vad ska ja säg? vi har sån jäkla tur helt enkelt! :D de e gott att inte behöva oroa sig över om lillfjant ska bita nån besökande, lr stöka till det hemma alldeles för mkt.
jag har iaf en bättre iller än jag förtjänar XD (min mamma bruakr säga så iaf)
tjpp tjipp /Ajja
Hihi. Jag har nog en battre iller an jag fortjanar ocksa! Jag som vantade mig det VARSTAste varsta och fick denna lilla pojk. Han ar ju fortfarande valp men biter gor han sallan och stokar ner gor han inte heller.
Det anda jobbiga just nu med honom ar att han forsoker skaffa valpar med ena katten, men vi har bestallt tid hos vet for chippning. 

Oj! Jag som trodde jag var den enda som hade illrar som är "rumsrena"?
Jag stör mig inte heller på att mina springer in till duschen för att göra sitt lilla. :)
Hur lätt är det liksom inte att plocka upp med spade och sen rengöra med såpa ? ^^
Varan Dexter ar nastan helt rumsren *peppar peppar* det ar bara duschbrunnen som han kissar pa men det stor mig inte da det ar sa latt att stada upp det.