Para eller inte para?
Har min fösta Iller, hon är 8 månader nu. Har ingen tidigare erfarenhet av Illrar så det är är rätt nytt för mig. Vad tycker ni, av era erfareheter är bäst, att låta honan paras eller inte paras. Enbart pga hennes vämående, för är lite i valet nu. Har för mig att katter helst ksa få en kull, men veterinären sadet inte gällde Illrar, men vill höra men erfarna ägare!
Jag anser att du bör läsa på riktigt ordentligt innan du ger dig in i att avla, om detta bara är din första iller så rekommenderar jag att ta kontakt med en seriös uppfödare så denne kan beskriva både för och nackdelar med detta, det är inget man bara ska göra för att honan är välmående.

Illrar behover absolut inte fa en kull! Inte katter heller for den delen. Illerstammen ar sa pass skadad av folk som tar kull "bara for att" redan, att en till skulle gora mer skada an nytta. Kanner du dig osaker sa kastrera henne med ett implantat (haller mellan 1 och 2,5 ar) sa att du hinner fa kott pa benen forst!
Var kommer hon ifran t.ex? Hur ser sjukdomshistoriken ut? Vad har du for mal med kullen? Hur ska du hitta kopare? Vad tanker du nar det galler att valja hane? osv, osv. Ar du ny skulle jag absolut avrada fran att avla. I ar har det speciellt varit manga fall av erfarna uppfodare som har haft otroliga problem med kullar.
// Amanda

Om det är så som du skriver enbart för illerns välmående du funderar på kull så säger jag, låt bli.
En iller behöver inte paras för att må bra. Däremot är det otroligt mycket som kan gå fel. Det kan i värsta fall sluta med att man förlorar både valpar och sin illerhona. Det händer varje år och det är fruktansvärt tragiskt.
Ska man para så bör man vara medveten på vad man ger sig in i. Ha en hona med en stamtavla som man tycker är bra, en hane som också har det såklart. En ordentlig penga-buffert för valpar är dyrt även om man inte hamnar hos veterinären på vägen. De ska födas upp på bra mat, chippas, vaccineras, vet.checkas osv.
Och som sagt, det viktigste, man ska vara ruskigt medveten om att det kan gå åt h-vete och att det är någonting man får leva med isåfall.
Och angående att djur mår bättre av att få kull, gäller inte katter heller. Är du osäker på själva kastreringen så sätt ett suprelorin-chip på henne. Det är en kemisk kastrering som går ut efter 2-3 år.
Katter ska inte helst fa en kull for att ma bra och inte illrar heller som dom andra sager. Byt veterinar om han sager sa.

Hel klart, INTE para.
Skulla ALDRIG para av en sådan anledning…
Och ang katterna- med över 100 000 hemlösa katter bara här i Sverige så behövs det inte en enda till oplanerad kattungekull endast tagen för "honans skull"… Nä, vi behöver nog fler uppdaterade veterinärer här i landet som avråder folk att "färvärra situationen"---
Sajtvärd på Iller.ifokus

Okej, då är jag lite mer insatt i det!
Tack för era upplysande svar