Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1273 ggr
[Shaiya]
0

Stora som hasselnotter!!

Men gud vad jag blev helt chockerad igar!

Dexter har borjat lukta nagonting otroligt, ungefar som for nagon manad sedan fast nu har han gjort det under en langre tid igar blev vi lite fundersamma nar han blev lite udda till sitt beteende nar han lekte med Parla, varan katt. Och pa kvallen sitter jag och haller i honom vid koksbordet som vanligt… FORUTOM att jag kanner tva stora klumpar som aldrig vart dar forut. Tittar och da sitter det tva pungkulor stora som storre hasselnotter!

Han ar 6 manader gammal nu, kanske dags att kastrera snart? Skäms

Norrskenets
0

Det är inte ett måste att kastrera, beror på om han är för jobbig mot katten och om du/ni inte klarar av brunst doften. Sedan även om han blir stressad eller inte mår bra av att vara i brunst. Det beror på så mycket men kan man vänta så gör det, det är bara bra isåfall. Sedan när det är dags att kastrera så finns det även chippet suprelorin chipp som ni kan få insatt.

[Shaiya]
0

Sjalvklart ska vi se hur han ar under riktigt brunst om det blir stressigt och jobbigt for bade oss och han blir han kastrerad, funderar fortfarande mellan suprelorin chipp och vanlig kastrering formodligen blir det en vanlig kastrering, vi far se.

Just nu varkar han ju inte speciellt annorlunda lukten da och lite sma saker men inte annat sa vi vantar och ser hur och nar det blir! Glad

Norrskenets
0

Okej, jag har själv chippat min Rasmus och det har fungerat bra:)

Låter rätt så lungt än så länge då;) Min hane hade jag inget val med då han försökte sätta på både mor och extramamman. Dom var inte glad på honom kan jag säga:P

JossanH
0

Ska ni köra vanlig kastrering så tycker jag ni ska bita ihop så länge det bara går, annars är det ju bara att sätta in ett chipp nu på en gång så slipper ni bekymra er över lukt, brunstbeteenden, hur länge ni ska stå ut etc.

Då kan ni ta det med lugn och ro och kastrera när det känns bra för er- bäst är väl tills det att chippet slutar verka.

Jag ska själv chippa Marcello om en vecka och han har inte kommit i förbrunst eller brunst ännu, trots att han luktar en del ;)
Han är 6 månader gammal och eftersom vi umgås mycket med en honiller så sa vi att det är lika bra att chippa så fort som möjligt så dom inte får några dumma idéer ;)

Det som jag verkligen ser som något negativt med en vanlig kastrering är ju just risken för binjuresjukdom och att dom tappar så mycket i vikt (muskler) av det.. Tycker det är jättetråkigt när illrarna tappar "formen" pga kastreringen..

Så vill du kastrera kirurgiskt- bit ihop och stå ut så länge det bara går. Bestämmer du för att chippa- gör det på en gång så slipper ni få konflikter hemma mellan iller/katt och ni slipper stå ut med lukten :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Shaiya]
0

Det ar inga konflikter mellan katten och Dexter! Hon stor trivs aven fast hon blir lite sur pa honom ibland. Hon ar ju trots allt van vid konstiga hundar etc som vart 100 pa att hon loper och inte hunden och sa ar hon ju kastrerad sa hon inte far nagra dumma ideer Flört

Jag har tankt tanken med ett chipp och sedan kastrera nar chippet gar ut men som sagt sa far vi se hur det blir, sa illa ar det inte sa lange jag vadrar ur da och da. Skrattande

Trollmusen
0

Jag har Miller här hemma, han är ca 2½ år och är fortfarande okastrerad. Han luktar knappt något alls, skulla ha kastrerat honom i september (hade beställt tid och allt). Men då var han ur brunsten och stenarna var knappt ärt stora, och dessutom på väg upp i magen igen på honom. Dom är fortfarande ärtstora och åker upp och ner från magen, beror på hur varm han är.  Han kommar att vara 3 år innan han blir kastrerad, men detta är mest beroende på att han blir så jobbig mot både Tiffanie (som är över 7 år nu) och Jazz. Han var så jobbig mot Jazz i år att han tappade all päls uppe i nacken och skulldrorna. Så från maj till nu för ca 2 veckor sedan fick Miller gå för sig själv medan Tiffanie och Jazz fick vara i storarummet. Jag brukar ha mina hanar intakta så länge jag kan, bara en (Aslan) kastrerades innan han var knappt 1 år (han var om jag minns rätt 8-9 månader gamal, han blev kastrerad pga att han var så stissig). Men dom andra 5 har varit mellan 2-4 år när dom blev kastrerade, och dom har alla luktat olika mycket. Men minst har Miller luktat, där är dom som undrar om han verkligen är intakt. Har då bara vänt uppochner på han och visat hans kulor som vid full brunst är mellan hassel och valnötter i storlek.

Christel.

JossanH
0

#5 Jag menar bara att det lätt kan bli konflikter om Dexter får några dumma idéer och biter henne i nacken tex.. Det finns illrar i brunst som tom försöker släpa runt på sin ägare.. Så vill man undvika att deras förhållande kanske hamnar lite på kant så kan man ju lösa det snabbt och smidigt med ett chipp nu på direkten menar jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Shaiya]
0

#7 Han biter henne i nacken och drar henne i ornen tills hon biter tillbaka men det verkar inte forandra nagonting. Jo att ``slapa runt`` pa sin agare tror jag han forsokte med imorse nar jag satt pa golvet och fixade med sladdar men som sagt sa far vi se, formodligen blir det ett chipp och sedan kastrering men vi far helt enkelt se hur det blir under veckan det kan ju inte bli annat an en enkel kastrering el chipp om det blir varre. Glad

Trollmusen
0

#7# Det vet jag händer. Har en kompis vars hane vaktade henne när han var i brunst, så vist får hanar idér ibland. Men jag har hanarna i brunst så länge jag kan, för att dom "krymper" när dom blir kastrerade. Iallafall så gjorde både Aslan, Kahn och Laban detta. Dom som inte gjorde det är Jazz och Nanooq, dom behöll sina vikter även efter dom blev kastrerade. Nanooq hade en vikt som mest på 3.3 kg, hur det blir med Miller när han blir kastrerad till våren vet jag inte det återstår att se. Den som gick ner mest var nog Laban, som gick ner från ca 2.5 kg till att aldrig väga över 1.2 kg. Han vägde bara omkring 900 gr under sommar månaderna, så han försvann nästan.