Vet ni vad som är fel på Myran?
Myran har börjat tappa päls mitt på ryggen.
Hon blir inte helt kal utan det är mer som om vinterpälsen inte riktigt växer som den ska. Hon har även haft sommarsvans och den har börjat få hår precis nu.
Vad kan vara fel på henne?
Tacksam för hjälp!
Om inte pälsen kommer igång så är risken överhängande att hon har binjuresjukdom, antagligen en tumör på ena eller bägge binjurarna som gör att hon får hormonproblem som i sin tur gör att hon tappar pälsen och inte sätter ny.
Speciellt om hon har haft sommarsvans så är risken stor.
Sara
Låter precis som binjuretumör. Ofta kommer det krypandes…
Hur gammal är hon?
Är hon inte så gammal kan man fundera på att operera bort den angripna binjuren och för att förebygga även sätta in ett suprelorinchipp som gör att pälsen kommer tillbaka och hon slipper får brunstbeteenden som kan komma med binjuretumörerna. Det är hormonbalansen som inte riktigt stämmer.
är hon äldre eller att du bestämmer dig för att du inte vill operera så kan du sätta in ett chipp direkt. Då behöver du egentligen inte ta några prover innan utan du ser resultat om det gäller binjuresjukdom. även om det inte skulle röra sig om det och att pälsen inte skulle komma tillbaka trots chippet så skadar det inte att hon har det då det förebygger.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker du ska kolla upp det hos veterinären, svårt att gissa sig till vad det kan vara. Hoppas det inte är något allvarligt, lycka till.

Okej. Nu får ni hjälpa mig. Ni har så rätt. Myran har binjuretumör, på båda.
Jag visste inte att håravfall var kopplat till det. Hon ser ut att mår bra och är glad väldigt ofta. Äter som hon ska och allt.
Jag vill inte utsätta henne för tester som hon kommer att lida av. Vad är våra chanser?
Hon är 3,5 år gammal.
Ska jag operera eller behandla på annat sätt?
Vad kan jag göra för min lilla tjej?

Jag går på check på Läckeby djursjukhus i Kalmar. Tycker att de är väldigt trevliga och duktiga, men kanske inte så erfarna av illrar. Verkade inte som om de ville operera Myran förut. Men i sådana fall får jag helt enkelt vända mig till något annat ställe.
Förra ultraljudet visade att tumörerna växer, men sakta. Men tydligen snabbare än vad vi trott..
Nu är jag helt vilse, vad ska jag göra?
Tycker absolut att du ska sätta in ett suprelorinchipp så fort du har möjlighet. Det kommer som sagt dämpa alla symptomen och hålla tillbaka tumörerna lite.
Operation när båda binjurarna är borta kan väl ge en liten "extra tid" men man kan inte avlägsna båda binjurarna för de behöver ha lite kvar och är inte veterinären VÄLDIGT duktig så är det svårt att ta bort den högra då den sitter tätt intill ett stort blodkärl…
operation när 2 binjurar är drabbade kan alltså inte ta bort hela problemet.. Jag skulle nog därför endast satt in ett chipp.
Jag öppnade min ena iller när han var drygt 3,5 år då jag fått veta att han hade binjuresjukdom på vänstra sidan.. operationen visade dock att båda var drabbade.. Chippad var han redan sedan innan.
Tyvärr har han fått en stor tumör på bukspottkörteln som uppkom bara 3-4 månader.. Man kan ju inte alltid veta innan men när han har tumörer som växer så fort i kroppen kommer jag aldrig mer att operera honom…
Så i ditt fall skulle jag iaf börja med ett suprelorinchipp. Det går snabbt och håller i ca 2 år.
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack!
Ska sätta in ett chipp så fort jag bara kan!
Har ni en aning om hur mycket tid tillsammans vi "vinner" på det?
Kan Myran leva i flera år till eller pratar vi om månader?
Tack för all hjälp även om det är tungt att ta allt till sig.
Binjuretumörer är trots allt det som är "lindrigast" att få på sin iller. Hon kan säkert leva ett gott liv ett par år till med det.
Jag vet inte hur mycket du direkt vinner på ett chipp men det lär iaf göra hennes tid mer bekväm med er. Binjuretumörer bidrar till hormonrubbningar vilket kan göra att hon blir stressad och går i löp trots att hon är kastrerad, och att hon tappar mer och mer päls.
Efter jag fick en binjure bortopererad på min sjuka iller och satte in ett chipp så visade nästa ultraljud (då jag kände den nya tumören) att den som var kvar faktiskt hade minskat i storlek! Om det berodde på att den andra var borta eller på chippet vet jag inte.. Men han som gjorde ultraljudet var iaf imponerad då jag var den första som förklarade chippets verkan för honom :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag menar alltså att chippet tar bort symptomen som kan komma med hormonrubbningarna.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack för all hjälp Jossan!
Ska ringa veterinären i morgon!
Hur sätter man in chippet? Genom operation eller spruta?
Genom en ganska stor kanyl (samma storlek som med id-chipp), men när jag satte in det på Skit så pep han inte ens till… Ultraljudet var mycket läskigare ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Fast jag förstod inte riktigt måste jag erkänna. Du frågar vad det kan vara för någonting kl.21 ikväll. Sen får du förslag (vilket jag helt klart håller med om) Men sen 21.39 skriver du att Myran har tumörer på båda binjurarna. Det kan du ju inte veta på en halvtimma.
Binjuretumörer tror jag också helt klart att det rör sig om, men du kan ju ha en lindrig variant också. Det behöver ju inte vara det värsta.

#12 om du läser hennes svar så visste hon inte om att håravfall var kopplat till binjure tumörer. ;)
#12 Som sagt visste hon ju redan om att hon hade binjuretumörer på båda binjurarna men kopplade inte det till håravfallet :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Aha, nu är jag med igen. Jag läste meningen helt fel, som om att hon inte visste det från början. Då blev det logiskt igen.
#15 Jag fick också läsa det ett par gånger för att få det att koppla ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 OT..Är det den högra binjuren som är svårast att ta bort?
Trodde det var den vänstra, eftersom min vet. plockade den högra väldigt lätt på Quasimodo.
#17 Var tvungen att dubbelkolla med illervadumecum men det är den högra som är svårast. Sedan kan den ju ligga olika till på olika individer. På Skit tex kunde inte Marianne ta ens en halv mm då den mer eller mindre var helt sammanväxt med det stora blodkärlet som löper där..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag formulerade mig nog lite klantigt i början. Myran har haft sommarsvans tidigare och då hade hon inte fel på binjurarna så det var därför jag inte kopplade att det hörde ihop.
Vi hade återcheck för ultraljud av binjurarna om en månad, men denna får vi nu i veckan i stället samt chippet.
Detta tack vare att ni är så kunniga!
Tack ska ni ha!
#18 Ok, tack.
#19 Lycka till och hoppas ni får se resultat av chipningen (lite mer päls), redan tills ni har tid för ultraljudet.