jag behöver hjälp..
Hej, snälla någon, kan ni hjälpa mig?
Jag har tagit hem en iller på 1,5år hon blir 2 i april.. Hon är lugn och fin, Suzy där emot skriker vid synen av en annan iller, skriker som om hon skulle dö.. Vi tog med suzy när vi hämtade illern och hon skrek och skunka, men inget hände ingen bet ingen hoppa på den andra. Nu är jag hemma, hur ska jag göra för att suzy inte ska bli lika rädd för henne?
Hon "attackerar" suzy och försöker sätta henne på plats om de träffas och suzy skriker och skriker och skriker, hon skriker bara vid synen av henne, ibland bara för att hon kommer ihåg att hon är här… Så jag behöver verkligen råd och tips.. Så snälla hjälp.

Det är ingenting du kan göra just nu, bara vänta ut dem. Lättast är att introducera dem någon annanstan och inte hemma på någons revir.
Suzy skriker för du har tagit in en inkräktare på henne revir och hon vill att hon ska försvinna därifrån. De kan stå och skrika på varandra i veckor om ingen vill ge sig.
Hellre att de skriker på varandra än att de slåss.
Hur har den andra illern bott innan, ensam eller med kompisr? Ranghög eller ranglåg? Det har också betydelse för hur de beter sig vid ihopsättning med nya illrar.
Suzy skrek hemma hos illrarna där borta också.. och i bilen påväg hem lite.. Jag ska nog prova att gå ut med dom om någon dag och se om det kanske går bättre där.. Suzy verkar iaf livrädd och klättrar hit och dit på både mig och pojkvännen..
Det bodde tre illrar där med illern jag tog hem, hon var inte i högst rang för det var en albino iller.. men hon verkar ändå väldigt väldigt dominant.. Hon jagade suzy för en timme sen i hallen och hoppade på och skulle bita tag i henne men vi tog bort henne innan och suzy bara skrek och skrek.. Suzy har aldrig någonsin skrikit förut, förns nu när hon sett andra illrar :/
Jag tror att den andra illern kommer att spöa Suzy när de ska ihop.. och suzy är undergiven och skriker därför för att visa att hon inte vill slåss.. Men vad ska jag göra?

Vi hade det exakt på samma vis i nästan ett år då vi tog hem Mikou till Blixtra. Tålamod, tålamod och tålamod är mitt råd.
I bland fick Blixtra rejält med stryk och i perioder fick vi helt enkelt skilja dem åt i olika rum då Blixtra var biten och öm.
Vi testade i princip allt, men det enda som hjälpte verkade vara tid. En dag låg dom helt enkelt bara i samma korg. Det händer då och då att dom ryker i hop nu efter ca 1,5 år också men det blir inte alls på samma sätt som förut då Blixtra verkligen fick stryk av Mikou.
Medarbetare på sajten irishcob
#3 skulle Suzy kunna slåss skulle jag inte vara så orolig! Men suzy verkar inte kunna hon bara lägger sig ner och skriker och jag vill inte att en iller som ligger ner och är rädd blir attackerad om och om igen fast den ger upp.. :( Suzy har inget intresse alls av att slåss..
#5 så jag ska låta "de" slåss och bestämma själva..?
Suzy är större än Wilja men hon verkar svagare :( Uh.. känns så hemskt..

Suzy är fortfarande valp, de har inget intresse av att slåss. Deras instinkt är att lägga sig ner och se så små och oskyldiga ut som möjligt.
Du har en helt vanlig ihopsättning här med en vuxen och en illervalp.
Du kan ha en skrikande Suzy i ett dygn, du kan ha det i en månad. Klart hon är rädd, det kommer en ny stor, "elak" iller som vill slå henne. Klart hon skriker.
Det är väldigt sällan två illrar som aldrig träffat varandra förr börjar skutta runt och leka med varandra direkt. De känner ju inte varandra.
Även om du skulle byta ut den illern som du tog hem mot en annan, eller en annan, eller en annan, så skulle du få behöva gå igenom samma procedur. Om det inte blir vilt slagsmål och den nya illern spöar skiten ur Suzy för att hon är yngst såklart. Den varianten finns ju också.
Men så länge de inte slåss så bör du inte dela dem. För då skjuter du bara på det. Någon gång måste de lösa situationen. Så delar du på dem så kommer de att börja om från ruta ett när du sätter ihop dem igen.

#6 Har du tagit hem Wilja, som i vuxen, okastrerad hona?

Lite olika saker som vi testade:
Fyll badkaret med ljummet vatten precis så att illrarna inte står botten och lägg i bägge samtidigt. Då kan dom helt enkelt inte slåss men måste ändå vara nära varandra.
Ha dom i en hage eller en avgränsad yta och låt dom slåss under uppsikt, alternativt håll den nya illern i koppel så att ni lätt kan sära dom om det bär ur.
Åk hem till någon annan som har iller där dina illrar då för att få trygghet kan komma att söka sig till varandra i stället för att slåss då bägge är på ett för dom okänt ställe.
Medarbetare på sajten irishcob
#7 när vet jag att det går "för långt" jag menar, hon skriker ju som om hon dör hela tiden.. Så hur ska jag veta när det verkligen är något som sker eller inte?
#8 ja okastrerad, men vi ska kastrera henne..
#9 okej ska testa det :)

#10 För långt är när de slåss så de blöder.
Såg du min fråga i #8?
#12 jag svarade på den, ja hon är okastrerad.

Du har kollat så hon inte är i brunst nu?
Anledningen till att jag frågade om det var hon är att andra saker kan ju gälla för henne.
Folk som har träffat henne säger ju att hon är en bitig iller som inte beter sig riktigt som hon ska i alla lägen. Behöver ju inte vara sant såklart. Men ägaren själv har ju utmålat henne som bitig och opålitlig.
Förstår helt ärligt inte heller, och nu menar jag absolut ingenting ont om dig, varför hon säljer henne till någon med så lite erfarenhet när erfarenhet var en av de högsta prioriteringarna när Wilja skulle ha nytt hem.
Jag hoppas också att du inser att om Wilja måste byta hem igen så kan det nog knäcka henne för gott. Det allra viktigaste med hennes flytt var ju att hon skulle hamna hos någon med bra illererfarenhet av bitiga illrar samt att hon får stanna resten av sitt liv.
Då får en ganska hård press på dig nu för att det hela ska fungera är jag rädd.
Eller har ägaren erbjudit sig att ta tillbaka henne ifall det inte fungerar? Det har hon ju även gjort med sina valpköpare och sen vägrat i slutändan iallafall.
Hoppas inte du och Suzy kommer i kläm här nu bara.

Ang. skrikigheten sa skulle jag tro att det lagger sig snart nar de inser att det inte lonar sig.
Nar jag tog in Hannibal sa skreks det bade till hoger och vanster, och uppe och nere. Jag hade bara talamod i tva dagar, sedan stangde jag in Nisse och Hannibal (da det var de som skrek) i badrummet dar de var tvugna att vara nara varandra, da det inte fanns nagonstans att gomma sig. Det enda sovstallet var tvattkorgen. Nar de gatt runt i cirklar ett tag sa slangde Nisse ner sig i tvattkorgen for att sova, och nar han sov la jag ner Hannibal (som ocksa var trott) ocksa. De skrek och skunkade, men trotta som de var sa somnade de snart i varsin ande av korgen. Efter det var det bara lite pip mellan dem :)
// Amanda
Dom skriker som att dom är döende. Bajsar dom på sig när dom slåss så dela på dom ett tag. Blir det stora sårskorpor så ta en paus med ihopsättningen.
Marcello har varit extremt på men det är ändå han som fått ta den mesta stryken. Ett tag hade han en sårskorpa som var ca 5 cm lång och minst ett par cm bred, över ryggen.
Dom har röstresurser kan jag lova och så länge Wilja är okastrerad och äldre så har hon ett prdentligt övertag över Suzy.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 hon har erbjudit det ja. Vi har henne just nu bara på prov i två veckor. Hon är jätte snäll och mysig, var lite brottning när vi klippte klorna, bara naffsat killen en gång för att han puttade undan henne försiktigt. Hon har inte bitit oss alls ännu och har inte visat några dåliga sidor heller… Bara lite bajs utanför.. Och hopp upp på stolar. Annars inget, hon verkar vara en underbar iller är allt jag kan säga för tillfället. Brunst, blöder inte de då?
#15 jag tog suzy och min kille tog wilja nyss så mammade vi båda två till sömns igenom klappningar och smekningar vid ögon och öron, sen flyttade vi sakta men säkert suzy över Wilja. Allt gick jätte bra båda sov och myste smått på varandra :) Så jag ska testa låta de träffas i sömnen lite mer så suzy kanske slutar skrika och inser att wilja inte är allt för hemsk.
#16 Suzy skiter på sig såfort wilja är vaken i stort sätt :/ de behöver inte ens röra varandra hon skiter ändå..
Jo hon har nog ett ganska rejält övertag okastrerad som kastrerad, hon verkar vara en dominant iller och suzy är ju en valp.. :/
Nej en iller som är i brunst har svullen vulva, inget blod!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Svullen vulva? Aha, det måste vara som jag läste förut att det ska se ut som en halv vindruva ungefär? Jag kan fota imorgon så ni kan döma om hon är i brunst eller inte, jag kanske ger felaktigt svar :( Men ska kolla lite snabbt nu iallafall

Nej, illrar blöder inte när de är brunstiga. Då är det någonting seriöst galet.
Du måste veta hur en illers brunst ser ut om du ska äga en okastrerad hona. Du måste ju även hålla koll på Suzy sen. Om du inte kastrerar henne innan hon går i brunst förstås. Det är farligt ifall de är brunstiga för länge.
En illers vulva svullnar vid brunst, och ju längre tiden går ju större blir vulvan. Från att i stort sett inte synas alls.
Det bästa hade ju varit om Wilja blev kastrerad så snart som möjligt, vare sig det är kemiskt eller kirurgiskt. Men ni kan ju inte göra det innan hon är er "på riktigt".
Vet inte om hon gick i brunst igen efter att hon fick sina valpar och isåfall hur de tog henne ur det. Därför jag frågar så hon säkert inte är i brunst nu.
Håller verkligen tassarna för att det funkar hos er så Wilja får ett hem där hon får stanna.
kollade lite snabbt och den ser inte svullen ut alls.

Förhoppningsvis är hon ju inte i brunst nu. Och då kan ni ju kastrera henne sedan när ni vet att hon är er på riktigt.
Kolla och jämför med Suzy som jag antar inte är i brunst nu ;). Vulvan ska inte synas. Är den så stor som en ärta är hon i högbrunst och då måste hon tas ur brunst ganska omgående för att inte riskera att få anemi. Då kan du alltså kastrera henne så fort det går men glöm inte att berätta att hon är brunst för veterinären, det är inte alla veterinärer som vill kastrera en hona i brunst.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 tack för att du hoppas att de funkar. Jag tror inte att hon är i brunst i sådannafall har hon precis gått in i det för inget är svullet iallafall. Fotar nog försäkerhets skull imorgon men jag tror de tär lite onödigt då jag såg ganska så klart att hon inte var svullen.
Vi ska kastrera båda två i vinter hade vi tänkt.
#23 Den såg ungefär ut som suzys, inte mycke annorlunda och inte större alls i stort sätt :)

Det kan vara lättare att få ihop dem ifall Wilja blir kastrerad. Okastrerade honor är ganska kaxiga. Molly var en pest mot alla andra honor innan kastrering. Hanar var ok, men inte honor.
Hon är väl inte världs-snällast mot tjejer nu heller direkt, men hon vill inte att de ska dö iallafall. Alltid nåt tycker jag.
#26 Wilja bodde ihop med en annan hona, sin syster. Så det borde inte vara att hon hatar honor, eller att hon är okastrerad.. Men vi ska kastrera så fort det går, först ska vi bara försöka att få de lite ja mer vänliga emot varandra.. Måst eju veta om vi ska ha kvar henne innan vi kastrerar henne :) Har ännu inte ens gått ett dygn..

#27 Det har inte riktigt med saken att göra. De har ju bott ihop och nästan från start. Det är skillnad på nykomlingar de aldrig träffat förut.
#28 jo i och för sig.. Men jag håller tummarna på att de kommer funka ihop.. Wilja verkar verkligen mysig och underbar och det skulle vara så synd att få mista en chans att delta i hennes liv :/

#29 Det går säkert bra, med lite tid och tålamod.
Mycket lättare att få bara två illrar att gå ihop än att introducera en nykomling till en tajt flock. Och även det funkar efter lite ansträngning.
Håller alla tassar (och de är måååånga) härhemma för att allting funkar för er.
#30 tack så mycket :)
Jag kommer att återkomma till den här tråden imorgon antagligen om allting inte går som det ska, vilket det absolut inte kommer att göra. (gå som det ska= de blir bästa vänner direkt) Kommer också skriva här om något mer sker emellan dom.. Vill fortfarande gärna ha råd och tips på vad jag kan göra för att de ska komma närmare varandra. Jag hällde lite vetegroddsolja på Wilja's rygg medans andreas gosade henne lugn fick suzy sniffa och slicka lite på vetegroddsoljan. Försöker med det mesta bara för att suzy ska lugna sitt skrik lite.. Grannarna måste tro att vi misshandlar en fågel eller något :/
Vi har varit vakt åt både wilja och hennes syster,första gången gick det inte så värst bra mellan dom då wilja försökte vara dominat över våran hona men det lyckades hon inte med utan hon sprang till slut runt och skrek och bajsade över allt, andra gången vi var det gick det jätte bra mellan wilja och våran hona,det gick så bra att dom till och med sov och lekte ihop.
Kan även säga att wilja är en väldigt speciell hona men om man lär känna henne så är hon en väldigt underbar och envis tjej.
HAHAHA! Suzy spöade nyss Wilja.. HAHAHA …ja det var jag absolut inte beredd på om man säger så… Wilja gick och la sig till slut och Suzy nosar runt surt och vill in i ett annat rum och gömma sig…(borde vara Wilja som ska gömma sig men men..)
Suzy är ju ganska "knubbig" hon väger mer än wilja och är större än henne.. men jag trodde aldrig att hon skulle vinna såhär. Får se hur det går sen :)
#32 Wilja verkar vara underbart, vad kul att du också upplevt henne :) Hon misslyckades här med hahahha emot en valp.

#33 suzy 1-0 wilja
Hejja suzy !!
Hahaha!
Här är dom nyvakna båda två så dom har inte riktigt märkt varandra annars går det absolut inte för lilla suzy att vistas nära Wilja utan att skrika som en fågel.
Är suzy "för tjock", eller är wilja för smal? Jag vet inte riktigt hur en iller ska se ut jag antar något emellan suzy och wilja… man ser ju skillnaden på deras kroppar, Suzy är ju garanterat större.

Hur en iller ser ut beror mycket på avel, linjer, härkomst osv. En hona på 600g kan vara lika "rätt" som en på 1200g. Det beror lite på hur hon är byggd.
Avlar man på små, smala, tunna individer så är det ju ett sådant resultat man får.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att Wilja kommer att lägga på sig lite så småningom nu vid foderbyte. Men hon kommer ju inte att ändra själva kroppsbyggnaden.
Tänk på att låta dem upptäcka varandra i sin egen takt. Om man försöker "skynda på dem" så resulterar det oftast i tvärstopp istället. Låt det ta den tiden det tar och vill de inte vara i närheten av varandra alls på 24 timmar så låt dem vara i varsin ända av lägenheten. De söker upp varandra när de är redo.

#33 Jag går bara runt och väntar på att Tischa ska spöa upp Nindo.. Men den dagen kommer nog :)
Suzy har mycket kortare ben har jag märkt, och hon är ganska så "knubbig" men jag tror att hon är så pga att det ska bli vinter och hon är fortfarande ganska ung.
Wilja är ju jätte tunn tycker jag, hon ser mer ut som en råtta och suzy som en tjock nallebjörn haha!
Jo jag brukar bara få sära på dom när de fastnar i tröjor eller byxor i garderoben.. Fast nu är det också löst, vi har blockerat så suzy inte ska kunna öppna garderobsdörrarna.
Wilja brukar attackera suzy med sin rumpa, betyder det något speciellt? Alltså hon jagar suzy med sin rumpa.. alltså backar emot suzy när suzy skriker.. så de jagar varandra bakvänt för båda backar :s
#38 Jag väntar på att de ska sova tillsammans sött och inte skrika som en fågel och backa runt som tillbakaspolade illrar hahahaha!

#39 De skyddar ansikte och hals från bett.
#41 Okej, då var det som jag trodde, min kille trodde att wilja förolämpade suzy.. hahaha :)
Sen är suzy en årsvalp, på väg in i vinter - det är ju då illrarna brukar vara som störst sett till just dem som individer :)
Paulina
#43 Jo jag skyller ju på att det är lite valphull och att det är påväg att bli kallt :) Hon vägde 0,95kg sist jag var hos veterinären.
Wilja klarar ju inte att vara ute ens.. hon skakar och vill bara in i jackan :/
#44 Det kan ju även bero på att hon integillar det. Aviendha skakar som ett asplöv och vill åka jacka när hon är ute, men det är iiiiinga problem med -20 om hon får vara ute hos min pappa där hon gillar att gå :P Visst kan kasst hull ge frusna djur, tänkte bara att det kan finnas fler anledningar :)
Paulina
#45 jo hon kanske är en sånn hon med haha :) Vet ju inte än sålänge, men hon verkar frysa när man bara öppnar fönstret när de skunkat :/
Här ser man också stor skillnad. Det är mina 2 första illrar och bilderna är tagna när dom var 6,5 år. Tyvärr var ju båda sjuka i olika sjukdomar men Dexter (den ljusa) hade alltid en betydligt mer räkig och "gammal" kropp om man jämförde med Pegasus som var mycket mer stabil. Lite orättvist kanske då bilderna på Dexter är tagna bara ett par veckor innan jag beslutade att ta bort honom medan Pegasus bilder är tagna 3 månader innan jag tog beslutet om honom.. Pegasus var i sitt bästa skick där men man ser ändå en betydande skillnad i exteriör.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag trodde det var något fel på Suzy för hon har ganska korta tassar och för att hon är lite knubbigare haha. Trodde att jag lyckats övergöda henne :( Skulle inte kännas så kul.
Jo man såg lite på bilden att Dexter såg sjukare ut.. Men gud så fina dom var :(
Dexter har dock alltid varit extremt mycket smalare än Pegasus. Huvudformen är helt annorlunda. Kroppsformen var mycket räkigare.
Det är svårt att övergöda en iller :) Ger man vanligt foder så kan de inte bli för stora. Jag vet dom som haft stora/feta illrar första året men det brukar alltid rätta till sig när dom tappat valphullet och de kastrerats.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Suzy och Wiljas huvudform och allt är helt annorlunda, var verkligen inte beredd på en sånn stor skillnad :o
Jag såg en jätte stor och fet iller på bild igår, dock var bilden copyright på.. men den var verkligen stor.. Såg ut att väga minst 5-10kg, större än en katt haha!
Hej, tror jag behöver hjälp igen, vet inte riktigt.. Wilja låtsas vara snäll såfort vi är i närheten, men såfort vi går attackerar hon Suz, och Suzy skriker bara, ibland biter hon tillbaks, men oftast är det Wilja som får ett övertag. Dom bråkar bara i få minuter sen ignorerar dom varandra i timmar.. Wilja flyr såfort hon blivit lite naffsad på medans suzy inte riktigt kan fly för wilja "håller fast" henne ganska så ofta. Vi testade tipset vi fick om att de inte skulle kunna nudda botten med tassarna i badkaret, Suzy höll på att dränka Wilja så vi gör inte om det.. Suzy vågar inte säga ifrån men hon har övertaget att bestämma, medans Wilja försöker säga ifrån men är för liten och svag emot Suz… Så vad ska vi göra? Vänta?
Finns det några fler råd?
Vi gick ut på promenad en gång också, Suzy absolut vägrade låta Wilja ens nosa på henne då..
Jag lägger ofta god mat i en liten större matskål eller på golvet så de måste äta nära varandra, men oftast äter Wilja inte så mycket eller så sticker Suzy.. :/ Hoppas på fler tips.

Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen. Försök inte tvinga ihop dem när de inte är reda. Det där med att du ställer matskålen så de måste äta bredvid varandra. Vill de inte så slåss de istället.
Du måste låta dem ta det i sin egen takt. Sen om det tar en vecka eller tre månader det är jätteindividuellt.
Men det är större risk att det ger bakslag när man försöker tvinga ihop dem. Med det vill jag inte säga att man inte ska gå på promenad osv tillsammans med dem, det är jättebra. Nya miljöer och andra intryck är jättebra för dem att uppleva tillsammans. Men inomhus är det för trångt för dem på samma yta ännu.
#53 dock anser suzy oss som hennes revir och trygghet så ibland attackerar hon wilja utomhus för att hon "äger" oss och wilja vill ju bli buren för hon fryser.

#54 Det är ju inte så underligt. Ni ägs ju av Suzy, Wilja är inkräktare som ska bort. När ni bär Wilja så favoriserar ni henne över Suzy enligt henne. Då blir hon sur.
Jag tycker det låter som att ni ärligt talat inte har något direkt problem. Så här kommer det troligen vara ett tag. Det är 2 okastrerade tjejer ni har hemma. De kommer ganbbas ett tag.
Sättet de gör det på är att visa rang och vem som ska bestämma över den andra. Som dom uppfattar situationer behöver inte alls vara så som ni uppfattar det.
När Wilja väl är kastrerad och det har gått en liten tid kommer det nog funka bra. Dom verkar ju ha alla förutsättningar i världen att bli vänner!
Vi såg att det skulle funka mellan Marcello o Skit när Marcello bara var runt 9 veckor och då fick han ändå storstryk så pass att vi inte alls kunde ha dom ihop. Men man såg små saker som gjorde att vi visste att med lite jobb skulle dom bli vänner.
Nu, när Marcello snart blir 6 månader, sover dom äntligen ihop MEN de kivas fortfarande! En är okastrerad men den andre är äldre och kastrerad. Dom behöver visa vem det egentligen är som bestämmer..
Kör på och låt dom träffas och gruffas lite. Det ger med sig.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#55 Jo jag vet.. men Suzy vill ju inte direkt bli buren utomhus ..
#56 Jag har sett Wilja och Suzy gå fram en gång och trycka varandras nosar försiktigt emot varandra. Det var typ bara andra dagen.. Båda två söker ju trygghet hos oss så slåss de och blir rädd springer de iväg och gömmer sig eller hoppar upp i våra famnar om vi sitter ner.
#57 Jag tror som sagt inte det är ett problem, utan det är bara lite turbulent nu innan dom vet vart dom har varandra.
Det Jag såg hände mellan Marcello o Skit när jag förstod att det skulle funka var att Skit kunde koncentrera sig på något annat än att spöa upp Marcello i några sekunder när jag satte ihop dom… Med Pegasus fanns det inget annat framför hans ögon än "döda Marcello, döda Marcello, döda Marcello"!!! Så där visste jag att det inte var någon idé att kämpa…
Att dom springer ifrån varandra är ju jättebra. Det är ju jättebra om dom inte är påträngande på varandra hela tiden!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#57 Menade inte att du skulle bära på båda två, förtar ju liksom hela effekten av en promenad. Var mer en förklaring på beteendet.
Men det kanske är dags att sätta ner Wilja på marken.
#58 Wilja flyr ju bara för hon blev lite biten tillbaks, Aldrig suz som backar undan. :/ Men ja det är väl bra så de inte har ihjäl varandra haha :)
#59 hon klättrar upp för benet, vet inte riktigt vad jag ska göra. Att vara ute för henne är lite som tortyr verkar det som :/