Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 783 ggr
[tiiia]
0

Dags för sommarpäls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är Dior verkligen i bytar tagen. Från att ha varit i färgen på bilden så har han börjat bli ljusgrå (typ silveraktig) Förvånad (bortsett från nacken, där har han typ en brunpälsfläck). Satt och klappade honom i morse och helt plötsligt var min svarta tröja gråvit Fot i munnnen Hur mkt skiljer egentligen den vuxna vinterpälsen sig ifrån den vuxna sommarpälsen?

Kan det hända att Dior blir silverfärgad till sommaren? Han är ju viltfärgad egentligen och ser ju väldigt ljus ut nu mot vad han varit tidigare.. (hans pappa är viltfärgad och hans mamma pastell) 

/ Tia 

JossanH
0

har han ingen teckning så bör han inte bli silver..

ofta mitt i ett pälsbyte så kan de fälla väldigt fort och det resulterar i att sommarpälsen inte hunnit ut så långt från underullen vilket inger ett silvrigt och glansigt intryck. Vänta tills hela pälsen är ute så ska du se att han ser ut som vanligt igen..
Ofta blir pälsen ljusare under vintern, med en mindre mask, och mörkare med större mask på sommaren.

är han viltfärgad så kan det skifta lite i styrka på den mörka färgen mellan sommar o vinter men oftast ser man mest skillnaden mitt i pälsbytet då underull och täckhår har jämnare längd..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

Hehe okej, då är det alltså därför han ser så grå ut då :) skönt att höra att plutten inte ska gå igenom en alldelles för stor förändring med utseendet då :) Tyckte att det var läskigt bara att se när hans "banditmask" krypte ihop, såg ju ut som en annan iller efter det :) fast då var det ju från valp(sommar) till vuxen(vinter) också :)

Flisa
0

vet inte om jag tycker lucifer har ändrat sig sen i höstas.. hm, nej det tror jag inte.. eller? :S

bilden: typ två tre dagar efter han kom..

Flisa
0

lucifer nu :)

sarae
0

Här har mina 3 börjat byta till sommar päls…och på bufy å stitch skiljer det rätt mcyket i mask och färg…båda blir mörkare på sommaren…rickie vet jag inte ännu, men han har under vintern blivit ljusare på huvudet..taskig svinto päls har han fortfarande så vi får se vart det slutar ;)

LeeLoo
0

Stacy har blivit mkt. ljusare på huvudet än vad hon är på sommaren. Vid jul såg hon ut som en halv silver nästan, men nu är hon bara ljusare. Tror dock att sommarpälsen blir mörk i år igen. Våra har inte börjat byta till sommarpäls de har mkt. varm och gosig päls, de blir väl kyligt i deras rum på nätterna ännu så de behöver väl lite extra päls.

JossanH
0

det kan skilja endel..

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

#7 ja sådär ser Stacy ut oxå denna vinter, som Pegasus

Theres
0

Här är en bild på Melwin som valp, sen vinterpäls, sen nu när han börjar få sommarpäls igen.

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

hmm kelade massor med Dior för en timme sedan och helt plötsligt var ytterligare en hel tröja täckt med hår och Dior ser nu ut som att han har blivit snaggad eller ngt. Ser nästan "smal" ut mot förut. Och han är grå över hela ryggen. haha. iofs så ser det ju sött ut, men det ser konstigt ut. spec med den bruna fläcken i nacken. Flört

Kommer han att se ut så här nu tror ni?

jag ska försöka ta en bild på honom när jag kommer hem från jobbet i kväll så ni ska få se :)

ferretgirl
0

Mina har också börjat att fälla, alla utom Agnez och Tiffanie. Tror att det har att göra med att Agnez är parad och Tiffanie är snart i full brunst. Dom sparar sin päls för att fodra boet med, brukar alltid ha massor av päls i bland täcken och filtar när dom har valpar. Men alla dom andra fäller mer eller mindre just nu, det ser man om inget annat på mina kläder.

Robinsnel
0

här är det bara milton som börjat släppa, men det är ytterst lite.. De är väl lite sega bara..

JossanH
0

#10 smala blir dom, speciellt till första sommaren i vuxet liv! Om han precis börjat fälla klart så kommer nog pälsen växa endel till. det brukar inte ha sin fulla längd om det fälls snabbt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

Nu har han den här färgen.Bilden “http://<a href=www.iller.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=687a945a-2d2d-4a2a-8be1-60522ec9347c&Filename=Picture%20146.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />

[tiiia]
0

en til

lhttp://www.iller.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=fbb340e6-83bf-41c7-bdc0-655a382ac94e&Filename=Picture%20148.jpg

Robinsnel
0

Tuva

NoraDede
0

varför blir dom så matt i pälsen på vintrarna?

AlbaStiffler
0

#17> Det är väl egentligen inte matthet du ser utan underullen. De har ju dels de tjockare håren som är färgade i den färg illern har och som är hårdare och glansigare. Sen på vintern får de extra underull, och den är oftast ljusgrå (om illern tex är viltfärgad) och mycket mjukare. Det är den pälsen som ser matt ut.

Nettan
0

Är det någon som har en aning om vad sjutton min Trixie har?

I höstas såg jag att hon hade en fläck ovanför sitt vänstra ben som var pälslös, den hade lite stubb längst in som inte växte ut och blev långt.

Sedan kom vinterpälsen och hon var så fin så ..överallt.

Nu har hon börjat få sin sommarpäls igen och då är den där kala fläcken tillbaka.

Är det någon som har en aning om varför det blir så??

JossanH
0

#14 det är precis sådär jag menar! dom ser roliga ut innan täckhåren hunnit ut ordentligt, men han kommer förmodligen bli mörk och vacker om ett par veckor igen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0
Sarah
0

Bub Sommar… Tycker att det är kul att det kan skilja så mycket. En helt ny iller varje säsong ;)