Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 2768 ggr
Mixxy
0

Besatt av att gräva i vattenskålen

Vår Valle har hittat ett nytt vardagsnöje, han bara ÄLSKAR att gräva i och skjuta runt vattenskålen över hela köksgolvet. Varje dag när man kommer hem från jobbet så är det inte en fråga OM det är vatten på golvet utan HUR MYCKET det är.. Han vet verkligen hur han ska göra för att reta matte och husse. Så idag var vi och köpte en ny vattenskål som tydligen skulle va "skvättsäker" och hoppades på att skvättandet skulle sluta. ICKE! Kan man få ner en tass i skålen så går det fortfarande att gräva i vattnet. Jippi kände vi lite spontant sådär.
Så det hela slutade med att vi satte upp en vattenflaska på väggen istället för den går det ta mig sjutton inte att gräva i.

Men hellst så vill vi ju att våra små pälsklingar ska kunna få dricka vatten som vilken iller som hellst ur sin vattenskål istället för ur flaskan så är det nån som har något tips på hur vi kan lyckas med detta? :)

UlrikaD
0

Ge honom en badbalja och låt honom leka av sig någon annanstans. I badrummet t.ex. En del illrar, jag garderar mig ordentligt här, kan sen skilja på vattenskålen och lekbaljan.

Andra struntar fullständigt i var det är vatten, bara det är vatten att  plaska i liksom. Men det kan vara värt ett försök.

Mixxy
0

Vi är nog beredd att prova det mesta här just nu :D måste ju iaf försöka rädda köksgolvet medans det fortfarande ser vettigt ut :P

Barba-knas
0

Dom gillar att simma

Loveferrets
0

Köp en minibalja så han kan skvätta som han vill i den, så kan han både leka och dricka på en o samma gång Skrattande

becka89
0

Det låter som våran hane:) varje dag är det vatten på hela golvet efter att han har grävt i vattenskålen, har testat med vatten balja men det fungerar inte så bra och har testat med att ha honom i badet men fungerade inte det.

För någon dag sen kom vi på att han inte dricker ur vatten skålen utan ur tassen som vissa katter gör :S mysko kille vi har

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en badbalja som stod i duschen, över golvbrunnen, i ett par av mina lägenheter jag bott i. Illrarna föredrog att dricka ur den och om dom ville gräva lite i den så hände det också. Då som först fick vattenskålen vara i fred (kanske hände en grävincident ett par gånger i vattenskålen, under många månader).
I den ena lägenheten hade dom fri tillgång till plaskbaljan men i en annan fick dom bara vara där någon gång om dagen. Minst blött blev det förstås när dom hade fri tillgång till baljan.

Det bästa är att köpa en balja som är så pass stor att dom inte kan flytta den. Det minskar vatten på golvet en hel del.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läskigt att bli för blöt men bollen måste fångas!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag köpte en större balja o har sen en "toalåda" i den, de funkar oxå kanon.

Aviendha
0

Även jag rekomenderar badrummet. Även om mina har både en badbalja med saker i och en vattenskål framme så badar de inte men grävas ska det göra så skålar är förvisade dit.

Hade vattenfontän ett tag och de älskade den och inget spill blev - tills Camaro kom på att det gick att rycka runt den så att vattnet skvätte ut. Morr. Skulle vilja ha en annan fontän då den var så uppskattad.

[HannahoHenrik]
0

Min ena kille Razz älskar att bada huvudet i vatten skålen och välter den om han kan. Så vi köpte en stor tung hund vattenskål som är formad lite som en trekant, vilket gör att vattnet inte skvätter ut lika mycket. Sen fyller vi aldrig upp den fullt sen har vi även tejpat fast en bit plast matta på parketten. Kanske inte så snyggt men väldigt effektivt :)

Alexandra83
0

Min iller gillar också att leka med drickvattnet.han vänder o vrider på skålen medans han dricker så jag har lagt skålen på en bricka för om han välter det så är det åtmistone på brickan o inte på golvet.

Lillfemman
0

Så gjorde min Stella också, drog runt sin vattenskål över hela golvet. Nu har jag satt hennes vattenskål och matvskål i en träbricka med en kant på. Den kan hon knappt flytta på och det hjälper jättemycket :)

HannaM
0

#10 En sån skkål (spanielskål?) har vi också. Även om det kan småskvimpa lite ur den så blir det inte längre sånna sjöar som det blev med allt annat.

Har man illrar som tenderar att tömma vattenskålen är det alltid bra att ha en vattenflaska någonstans i huset som backup.

Vattunalle
0

Jag tror det blir svårt för illern att skilja på vad som FÅR och inte FÅR lekas i. Risken är att han fortsätter gräva i vattenskålen….

Lillfemman
0

Man kan ju lägga vattenskålen i en plastlåda också, om du hittar en som inte har så höga kanter… eller ta en stor plastlåda och göra en ingång till den.. där dem kan ha mat och vatten

JossanH
0

#13 Här spelar det ingen roll om det är en spanielskål eller inte. Med dom andra funkade det mycket bättre, när det kom till sjögång efter vattengräv, men Skit får ut det vattnet han vill om han vill få ut det, som tur var är det inte så ofta  ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Vattunalle
0

#15 Det löser problemet vatten på golvet, men inte deras nöje att skotta ut det… vilket vill du helst slippa?

JossanH
0

#17 Men har man skålen i en balja så är väl ändå taken att dom ska kunna gräva i skålen utan att det blir ett förstört golv? Win win situation..

Sajtvärd på Iller.ifokus

terkina
0

Vi kör med en sån här Vatten/matskål, som är till fågelburar egentligen, men vi hänger den på elementrören i köket. Funkar skitbra!

Då sitter skålen där den sitter, den går ej att flytta runt på och eftersom den är en liten bit upp i luften går det inte att gräva i den så lätt heller. Sen är den lite mindre också, så även om det skulle gå skulle det nog inte vara så roligt! :)

Våra två är iofs inga grävare direkt, så det är ju inte säkert att det är en generell lösning, tyvärr.. ;)

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Aviendha
0

#19 Har just en sådan på vattenrören i badrummet. Om vi säger såhär: jag måste hänga upp den varje dag :P

terkina
0

#20 som sagt, våra är inga grävare så lösningen är inte "vattentät" om man säger så Tungan ute

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Aviendha
0

#21 Hahahahaha!

Vattunalle
0

#18, det beror helt på vad man vill,

Vill man de ska gräva i vatten så är det ju ett alternativ, men risken är till 99% att de även kommer att gräva i vattenskålen oxå.

Vill man gardera golvet så ska man nog lära dom att de får gräva ute i naturen i stället och inte i vatten inomhus :)

JossanH
0

#23 Tanken är väl att man ställer vattenskålen i en balja så att de bara har den och har möjlighet att gräva i det vattnet som finns hur mycket dom vill..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Vattunalle
0

Ja jag hade inte valt det alternativet, men smaken är ju som baken

JossanH
0

#25 Jag har det inte heller så men det är ju iaf en lösning för att slippa få sjögång på golvet:)

Sajtvärd på Iller.ifokus