Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 376 ggr
VeronicaKahlbäck
0

sant lr falskt?

var idag och hälsade på min pappa och beklagade mej över att det var så krånligt att få tag på veterinären förra veckan, behövde boka tid för skabbkoll:/

men då sa han att om det var öronskabb så kunde man ha i matolja så försvann det!
han hade tydligen alltid haft det på sina hundar och katter och det hade alltid funkat.

så nu undrar jag om det kan funka på illrar också?

är iaf värt ett försök, spar ju rätt mkt pengar då:)

tror ni att det kan vara farligt?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Veronica
0

Det kanske fungerar…..om du är väldigt envis och håller på några månader 2 ggr om dagen och dränker skabbdjuren =) Kan dock inte svara på om det skulle vara farligt, kan kanske leda till öroninflammation eftersom oljan inte finns i örat naturligt….någon annan som vet?

Amor vincit omnia

Theres
0

jag har hört att det ska funka

golf.ifokus.se

sarae
0

det kan funka, men det tar lååång tid, och den långa behandlingen kan ge illern öroninflammation tex som kan leda till dövhet…och att gå med skabb under lång tid kan även det ge hjärninflammation, öroninflammation eller dövhet etc…Man dränker dessutom bara de skabb som är kläckta, äggen dränks inte…utan kläcks efter 21 dagar…å hinner ofta lägga ägg innan man hinner ta kål på dem.osv osv….Men visst…matolja eller parafin olja kan användas för att kontrollera skabben tills man kommer tillveterinär, eller för att "skydda" öronen till viss mån under träffar etc..men personligen så skulle jag aldrig lita på en sån behandling till 100%

leo-
0

dom sa till mig på ett apotek att jag skulle använda parafinolja

efterson att det inte skadade öronen. detta var för ett par år sen

Velsan
0

jag använde paraffin olja när min första fick skabb å de funka perfa.

VeronicaKahlbäck
0

han använde bara oljan under ett par dagar sen var det borta, asch jag provar tills jag kommer till veterinären iaf!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

som sagt, äggen kläcks efter 21 dagar och tar man inte äggen så börjar ju allt om igen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jenkass]
0

men kan man använda typ linfröolja (läste det i en annan tråd) efter att man tagit bort all skabb ohyra… å sen använda olja i förebyggande syfte?

Velsan
0

oljan ska man lägga i i örat ett par gånger om dan i tre veckor ungefär, det kväver skabben å äggen försvinner med, och det är billigare än att köpa annat medel, man har det ju redan hemma, jag testa det å de har så fina öron så sen dess.