Konstig i bakbenen.......
Sune har idag visat sig lite underlig, känns som att bakbenen är lite slappa å sladdriga när han går, hänger liksom ibland inte med.
Vad kan det vara för fel???
Någar frågor:
Hur gammal är han? Vad äter han? Har det varit länge?
Med den information du ger så får jag känslan av B-vitamin brist. Men jag skulle för säkerhets skull beställa tid hos veterinären.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Hade Sune varit lite äldre hade jag gissat direkt på insulinom, men eftersom Sune väl inte är mer än ett halvår (?) så låter det som nettan säger som b-vitaminbrist. han skulle alltså behöva åka till en veterinär för en b-vitaminspruta om det är det som är felet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Sune är 20 veckor nu. han va helt normal tills imorse. han äter bara torrfoder. Ferret selective.
Han beter sig som om han vore hög. ibland går han normalt, sen släpar han bakbenen efter sig.
Han verkar inte ha ont å äter å dricker bra.
det har som sagt kommit över en natt. igår kväll va han helt sjövild å busade med oss i sängen
Nu ligger han i sin hängmatta å vilar.
#3 För det första är fodret du ger inte ett bra illerfoder. De enda fodren jag kan rekomendera i Sverige är vitalin och totally ferret.
B-vitaminbrist kan ju komma fort och bero på att han levt på ett dåligt foder länge. vad fick han hos uppfödaren?
Att just bakbenen strular är ju inte helt ovanligt hos illrar men då beror det på sjukdom. Han skulle nog behöva ett veterinärsbesök. Det kommer inte utan anledning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej. konstigt att djurmagasinet säljer dåligt foder.
Har även sett att han är lite rödsvullen i anus.
kan vitaminbristen även förklara att han är hög?
#5 Inte ett dugg konstigt att djuraffärer säljer dåligt foder. De säljer gnagarblandningar som inte är bra för djuren, de säljer burar som inte håller måtten och de säljer foder som inte är speciellt bra för rovdjuren..
Det finns många märken av illerfoder som inte är speciellt bra precis som med katt och hundfoder. Man får själv granska det.
Kan det vara så att han är röd pga att han skunkar mycket? Gör han det förresten? Det kan bero på igensatt analsäckar och i så fall måste dom tömmas hos en veterinär.
En iller blir inte "hög" om den inte fått i sig något som gör illern hög. Dock kan dom förstås bete sig lite annorlunda om dom har tex vitaminbrist eller är sjuk på något sett.
Jag skulle åka in med honom till veterinären direkt i morgon bitti!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Dom/ den iller jag har sett vinglade med bakbenen och hade ingen större styrsel i kroppen, kanske lite hög. Det var så längesen.
Mitt råd är att kontakta veterinär för undersökning, snarast. Dom kan lätt hjälpa till med B-vitaminspruta. Sedan skulle jag satsa på ett annat foder såsom Jossan säger.
Djurmagasinet kanske inte har den bästa kollen på vad illerfoder måste innehålla.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Dåligt djurfoder säljs överallt till alla.
Människor i matbutiker och djuraffärer är sällan utbildade att kunna avgöra vad som är ett bra respektive dåligt foder. Sist jag skulle köpa mat till min kisse blev jag rekommenderad helt fel foder (jag har viss utildning inom foderfrågor via djurvårdsutbildning, instruktörsutildning och foderföreläsningar hos Blå Stjärnan + eget påläst naturligtvis) Jag förklarade för biträdet varför det var helt fel att rekommendera det fodret till mig och min katt och hon sa generat att hon inte visste mycket alls om foder. Det är verkligen tråkigt att det inte är större krav på dem som skall berätta vad man skall ha för foder..
Jag säger som flera ovanstående.
Veterinärbesök (snarast!) och byte av foder (även det snarast!)

Och for att underlatta sa kan jag tillagga att Vitalin och James Wellbeloved Ferret Complete ar tva bra illerfoder :)
// Amanda
Och då får man inte missta james wellbeloved ferret complete med den ferret complete som finns i många vanliga djuraffärer här i Sverige då det inte är samma foder!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hur har det gått ?

Är han valpsjukevaccinerad?
Ja han är vaccinerad. Jo det har gått såhär. Dagen efter var han som bra igen, mycket piggare, Så vi ser på vad som händer