Farmillrar...
Det är bara vi som köper illrar som kan få bort farmarna och illrar som föds upp i minkburar. Därför bör vi alla försöka undvika det. Om vi inte gör det i år kommer det inte att födas upp valpar i bur senare. Låt det inte vara lönsamt att ha djur i bur!!!!!!
Vi har fått bort illrarana från djuraffärer och kan få bort dem från farmarna också.
Det kan ses som hemskt i år då man ser de små stackarna. Men de kommer att få hem i slutänden då farnarna inte vill ha kvar dem. Men betala INTE för dem.

Suveränt skrivet. Vet inte något mer att tillägga heller egentligen. Men efterfrågan skapar marknaden, precis som du säger.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Bra skrivet Knubbs! håller med dig till fullo! Det är som sagt bara VI som kan få stopp på detta! självklart svider det i hjärtat att se dessa illrar i sina små burar, och man vill inget annat än att rädda dem. Tyvärr är detta ingen god gärning, för det som efter frågas produceras. svårare än så är det inte. Köper man EN valp från farm finns det plats för ännu en valp på farmen. Enkel matematik.

Vad är egentligen så hemskt med farmarillrarna?
för det första att de sitter i bur….

#3: Ingenting om man tycker det är fullt okej att de sitter i småburar.
Audiatur et altera pars

Blir lite fundersam. Har hör många gånger att farmar illrar kan vara bra illrar. Med fin stamtavlor osv. Men nu är de inte det?? Och man kan väll inte dra alla över en kam. för de finns väll farmar illrar som har god hand om sina djur eller??

*Nickar och håller med*

#6: Faktum kvarstår, de sitter i små burar. Inget jag kan eller vill stödja i alla fall.
Audiatur et altera pars
#6 faktum kvarstår att illrarna hos farmar sitter i små burar. Och det stöder inte jag. Sedan har förövrigt inte farmarillrar några stamtavlor..har du tur får du med dig en lapp med illerns mamma och pappas namn på. Sedan anväde farmare oftast samma avelhane flera gånger under samma år…ibland så ofta som 8 ggr. Tänk hur måga besläktade illrar det blir under ett år? 8 x ca 6 valpar = 48 besläktade valpar MINST per år, som säljs över hela landet utan minsta kontroll på hur många av dem som går vidare i avel…inte konstigt att ala illrar i sverige är släkt påett eller annat sätt

För det är stor skillnad hur alla andra djur behandlas i Sverige och västvärlden. Men när det är små gulliga illrar, då slår moralmaffian till….
Dubbelmoralen är slående!

Håller med föregående talare !
Visst finns det säkerligen "guldkorn" att hitta bland farmarillrarna. generna kan säkerligen vara mycket bra.
Och för att kanske bevara dessa skulle det kanske vara dumt att alla farmer skulle läggas ned.. MEN, extremt mycket hårdare krav på hur illrarna bor. Det ska vara MINST 5 kvm/iller (många farmare som detta inte gäller) plus grävmöjligheter och rör tycker jag! sen hus och sånt, men det är väl krav även på små burar.
jag blir ledsen när jag ser illrar på knappa året som bor i en bur som inte är större än högst 1 kvm. har man själv haft iller vet man hur mycket energi den har och hur mycket den vill aktiveras.. Den mår inte bra i en liten nätad ruta!
Sajtvärd på Iller.ifokus

jaja. så allt som sagt förrut har avrit skitsnack då eller?? Men ja har väl ingen dirket åsikt om de här. men man vil ju så kalrt att allt ska va för de bästa för illern. Men man blir så fundersam när man ha hört att de har funnit nån eller några farmare som folk här inne har sagt varit bra. Har sagts att de fått varit inne mycket och blivet hanterade osv. Jag skulle aldrig köpa en farmar iller efter att jag köpt smeagol. Men vet att de har pratas speciellt om en viss person som folk ansåg va bra trots att han/hon hade farmar uppfödning!??

#10: Om alla diskuterade som du gör. Då skulle vi alltså strunta i att protestera mot det vi tycker är fel då.
Jag hör inte till dem som är tyst eller underhåller det jag tycker är fel.
Hade jag tyckt det var okej att skinnflå hundar och ta deras pälsar. Ja då hade jag köpt mig en hundpäls. Nu tycker jag inte det är okej, alltså köper jag ingen hundpäls.
Om jag tyckte det var okej att hönsen sitter i pytteburar då hade jag köpt ägg från sådana ställen. Nu tycker jag inte det. Så jag köper mina ägg från de som har sina på frigång.
Någonstans måste man börja och stå upp för sina åsikter och det man tycker är okej.
Jag tycker inte det är okej med illrar i små burar.
Audiatur et altera pars
#10 så du tror att vi bara bryr oss om illrarnas väl och ve? Vad vet du om det? jag har jobbat i flera år med att föbättra både katter och hundars status i tex. Brasilien. Jobbade aktivt på en veterinärs klinik med att vårda och rehbilitera gatu hundar och katter samt söka nya hem åt dess. Men nu ärdet så att detta är ett iller forum…därför hamnar fokus såklart på illrar. Och jag kan inte med handen på hjärtat stödja en verksamhet som föder upp djur i bur…var sig det är iller eller något annat djur. Därför har jag heller inga sådan djur själv.
#13 jag har ALDRIG sagt att någon farmare är bra…men detta är heller inget forum där vi måste hålla med varann om allt..bara för att någon eler några har sagt det betyder inte det att ALLA håller med. Men jag står för min egen åsikt i detta, och jag kommer aldrig att tycka att det är okej med uppfödning i bur. men sen finns det säkert guldkorn bland farmar illrarna, ur ett hälso perspektiv och ur en avelssynpunkt. men det innebär fortfarande inte att det ligger något positivt med att föda upp iller i bur

På ett forum håller man ytterst sällan med varandra i allt.
Tänk om jag som Sajtvärd stod bakom allt så folk tyckte och tänkte här inne. Eller om det bara fick skrivas om det jag tycker. Då vore detta det mest värdelösa ställe som finns att hänga på.
Nu hoppas jag att folk känner att de faktiskt får tycka och tänka som de vill. Även jag. det betyder inte att alla måste byta åsikter. Alla får tycka som de vill.
Min personliga åsikt är och kommer förbli att de inte mår bra av dessa små burar. Och att om ingen köper dem så försvinner efterfrågan. Och försvinner efterfrågan kommer många farmare att lägga ner.
Audiatur et altera pars

#10 och 11. Nej det är inte dubbelmoral utan för stunden ett utdrag ur vad som bör göras i det stora hela. Bara för att Sverige är ett bättre land än många andra så betyder de inte att det är bra. Inte heller att vi inte ska göra mer tills andra är på vår nivå. Det enda det betyder är att vi ska fortsätta att förbättra oss så att andra har ett exempel att följa.

Det handlar inte om vad de har för gener utan hur de behandlas. Det är fantastiskt att alla pälsfarmar får dispens från hur djurskyddslagen säger att djur ska ha det. Fan att det blev en blå valseger. Annars hade alla pälsfarmar i sverige varit ett minne blott.

#18, tror du missförstod min poäng. Poängen är att massa andra djur plågas varje dag. Höns som gör ägg, grisar, kor osv som blir till mat. Skinn osv. Det är ingen som bryr sig. Men när en iller får sitta i en bur, då jävlar är det förkastligt.
#16 precis vad jag också säger! Hälsosynpunkt- visst man kan nog hitta både det ena och det andra som är riktigt bra- livskvalitet för illrarna- nej, sålänge dom föds i små burar ute och lever sina liv i dessa utan direkt stimulering är det inget, enligt mig, värdigt liv för illrarna!
#13 förstår nog inte riktigt vad du menar nu.. Visst finns det dom föder upp illrar som bor i stora burar ute och som även får bo inne, men jag kallar inte dessa riktigt för famrare.. jag anser att farmarna är dessa som föder upp illrar i små burar ute och som oftast gör detta för att de vill tjäna en bra summa pengar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 jag bryr mig! och har diskuterat detta i andra trådar här inne.. ;) Är varken för grisar och kor som plågas eller illrar som får sitta i små burar…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20… nej det gjorde jag inte. Det här är ett illerforummen jag har ett flertal gånger diskuterat att man bör bli vegan etc. I just den här tråden vill jag belysa denhär saken eftersom det är många som inte har iller här ännu som kan frestas att köpa från farmar nu när valparna kommer börja födas snart. Jag kan inte ta upp allt i samma tråd men för er som är intresserade om vad vi mer kan göra för djurens väl och ve, gå in på www.djurensratt.org. Bli vegetarian, vegan. Annars kan du söka i gamla trådar så hittar du en hel del gamla diskussioner.

#20 och jag vet vad du menar. Har själv blivit extremt frustrerad över att folk ex har blivit upprörda över att illrar används i djurförsök men inte bryr sig om andra försöksdjur. Mne det här är som sagt ett utdrag.

tänk så mycket hat det finns i världen om det är så här mycket på bara den här websidan….
föresten så är folks matvanor ens eget val. veganer/vegitarianer borde inte säga åt folk att andra borde äta som dom, precis lika lite som köttätare ska säga åt veganer att äta annorlunda.
tack för mig

#25 suck, jag citerar
"men för er som är intresserade om vad vi mer kan göra för djurens väl och ve, gå in på www.djurensratt.org src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />. Bli vegetarian, vegan. Annars kan du söka i gamla trådar så hittar du en hel del gamla diskussioner."
Jag tror inte någon här stöder uppfödning slakt osv utav djur under dåliga förhålladen.. men nånstans måste man ju börja. Vi kan disskutera i evighet hur hemskt kossor, grisar får kycklingar etc har det och vi kan alla göra vårt för att inte stödja det. men faktum kvar står att detta är en iller sajt och att tråden startades för att just disskutera farmar illrar och vad vi kan göra för att förhindra denna verksamhet eller åtminstonne få den att minska. Tråden handlar som sagt inte om annan djur hållning. men ni får gärna starta fler trådar där andra djur tas upp för disskussion. Det kommer alltid att finnas minst två sidor av en disskussion. annars hade det ju inte varit något att diskutera. Jag kan inte se vad som är så illa i att ogilla uppfödning av iller bur. Och hur man kan dra parallelen att bara för att vi väljer att engagera oss i detta så måste vi välja bort andra djur och deras livskvalite. Kan man inte stå på båda sidor?

Jag är som tur är redan vegetarian sen ett par, eller 10 år tillbaka.
Jag har inget emot försöken att försöka minska antalet farmarillrar. Men våra två är de friskaste illrarna vi har haft hitills iaf! Och snällaste för den delen….
Jag har svårt att uppröras över farmarillrarnas bostadssituation eftersom jag tycker det finns värre saker som drabbar våra djur i Sverige än att en å annan avelshane och hona får sitta i liten bur.
En och annan? Snarare ett rätt stort antal…mig veterligen hade en farmare senast förra året upp emot en 130 individer i bur, och dessa burar uppfyllde inte ens sjvs krav vad gäller storlek. Tycker att 130 är ett rätt högt antal…och det är bara hos EN av alla farmar. Sen diskuteras inte heller friskheten, jag är själv av den tron att det finns några mycket bra illrar ur ett hälso perspektiv hos våra farmar. Men livs situation för dessa djur kan jag inte stödka..oavsett om det bara är några månader de sitter i bur eller om det är hela livet.

16# 21# Nu börjar ja hänga med. Det var just det ja menade. Men kanske inte riktigt fattade hur ni menade. Men jag räknade ju dom oxså till farmare.

funderar lite på om det någonsin är okej med farmare lr rättare sagt om någon annan tycker det?
skulle det vara okej om…
burarna var i laglig storlek?
uppfödaren valde illrar med fina stamtavlor?
uppfödaren bara täckte en iller han en gång per år?
osv.. jag tycker inte att det är rätt endå, det beror på att jag inte kan tänka mig att den som sköter om sådana här ställen har tid för alla illrar och vet hur alla mår.
jag tror inte heller att illrarna får samma människo syn som illrarna från seriösa uppfödare.
sen på tal om att vi inte bryr oss om andra djur än illrar så stämmer det nog inte in på någon här.
det här är ett ILLERforum, dom flesta diskutionerna här handlar om just illrar.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Efter att ha läst igenom tråden tycker jag att vi behöver en KLAR definition på vad en farmare är. Det är uppenbart att det råder viss förvirring kring detta.

#32 de har du helt rätt i.
Och om man ska se saker och ting från ett annat håll. Vad är det som säger att en illeruppfödare som har sina illrar inne hoss sig är så himmla mycket bättre?? De finns folk som varnvådar djur överallt. Nu vet ja att de inte handlar om de men de var bara en tanke som dök upp.
Självklart finns det hemauppfödare (av alla slag) som inte sköter sina djur eller rent av vanvårdar dom, och aldrig skulle jag rekomendera någon att köpa en iller från en uppfödare som har sina illrar inne i en liten kaninbur! Same shit anser jag! och det är deesutom olagligt!
Det är bara det att många farmare kommer runt lagen och kan därför hålla sina djur på odrägliga vis.. detta kan diskuteras i evigheter ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#34 men hur kan de komma sig att farmare klara sig då?? Att de kommer runt lagen?? De kanske är där som allt brister??

#35: Helt klart brister lagen. Och hade vi inte haft en blå seger i valet hade detta åtgärdats redan.
Audiatur et altera pars
#35 Därför att djurskyddet i Sverige är uselt och även om de blir anmälda så leder det oftast till ingenting. Så visst är det där det brister!
Är det någon som säger att själva illrarna från farmarna är sämre än illrarna från vanliga uppfödare? Det är sättet de föder upp dem på som är sämre. Sen om de bryr sig mindre om direkt inavel måste vi nog fråga dem om eftersom vi inte är tankeläsare.
(Tar mig själv som exempel) Jag bryr mig om alla djur och alla människor men jag kan inte hjälpa alla så jag hjälper där jag kan. Någon som säger att jag inte gör tillräckligt? Jag köper inte farmarillrar (har gjort en gång för snart 7 år sedan) och inte päls, jag är månadsgivare till Djurens rätt, försöker att inte köpa djurtestat och har räddat en del djur från avlivning.
Har många gånger fått frågan om varför jag inte hjälper ex nödställda barn i Afrika istället för djur. Svaret blir fortfarande att djuren är lika utsatta om inte mer.
Sara

Hade en farmiller som hette Ajax, han var den mest mysiga och charmigaste farmiller jag någonsin mött.. Fast ibland kunde han ta sig ur buren, hoppa upp i mammas säng, bita henne i ena skinkan och sedan springa in till min lillebrors rum. Där la han sig på kudden och sov hela natten.
Min åsikt är att bara för att en iller är uppfödd utomhus behöver det inte vara dåligt och bara för en iller är uppfödd i lägehet behöver det inte vara bra, man ska inte dra alla över en kam. Men visst de illrar som verkligen har det dåligt borde få det bättre oavsett om de bor i en liten bur utomhus eller i en liten bur i någons lägenhet. Det finns de som har 50 års erfarenhet som har sina illrar utomhus, som faktiskt försöker se till att deras illrar mår bra och är friska och som ser till att de inte blir inavel och har koll bakåt i leden även om det inte står på nån fin lapp. Tycker faktiskt att hemmauppfödning många gånger är lika illa, när det gäller inavel å diverse. För i teorin om en iller bor utomhus så får den naturliga ljusbetingelser, vilket jag tror påverkar deras hälsa mycket, sen att de har stora burar och stimulans och färskt foder är också bra. De farmar illrar jag har stött på är de gosigaste, största å friskaste jag sett, sen har jag stött på hemmauppfödda som redan efter ett par år lider av diverse sjukdommar och är nära döden. Tycker man ska granska varje uppfödare individuellt och inte sägga att alla som har illrarna ute misshandlar sina djur och alla som föder upp inomhus är jätte bra. Sen så behöver en farmare inte ha 50 illrar som många tror, utan kanske två tre honor som han parar per år. de har ofta en kunskap som andra uppfödare inte kommer i närheten av, för alla kan ju kalla sig uppfödare även fast de haft iller i ett halvår. Jag kommer köpa en iller från en som har sina utomhus i sommar. Och är inte det minsta orolig för att den kommer vara dålig, han/hon är jätte trevlig, har mycket kunskap och frågade ut mig innan. jag måste dessutom åka dit och titta på valparna innan och välja en gång innan. Han känns mycket mer seriös i mitt tycke och har goda referenser, jämfört med många hemmauppfödare.

Utomhus är inte samma som farm, har man sina djur i godkända burar som är minst 5 m2 har jag inget att invända. Men många föder upp i minkburar. Om de är gosia eller ej är inte relevant.
det betyder att de är hanterade, men många drar alla som har sina illrar utomhus över samma kam å säger att de är farmare.
Håller med Sarah, ingen har sagt att farmarillrar är dåliga eller att farmarillrar aldrig hanteras (visst förekommer både det ena o det andra).. De kan vara friska och de kan vara hanterade, men man kan ändå inte bortse från att föräldrarna till dessa valpar i regel sitter hela sitt liv i burar som är under 1kvm stora, där aktivering inte kan jämföras med illrar som ej lever sina liv i såna burar… Och att det är den verksamheten man uppmuntrar.. Sen är valet upp till var och en.
Att ha illrarna utomhus och att ha dom i små minkburar är INTE samma sak för att man har de utomhus betyder det inte att de är farmade..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Mina illrar kommer förmodligan att få bo utomhus i sommar. Men det kommer att vara en jättestor bur fullt med aktivering och sovplatser åt dem. Dessutom kommer jag vara där mycket och vi kommer ta våra regelbundna promenader. Jag kommer knappast kallas för farmare för det.

Jag tror inte att vi ska blanda in "illrarna" i denna debatt. Eller, missförstå mig rätt. Illrar är ju som alla vet individualister, om du så har illrar genom hela livet så kommer du aldrig att stöta på två illrar som beter sig likadant eller har samma egenheter och olater. Och givetvis så är alla individer lika unika och underbara, snälla, gosiga, trevliga osv. Det har kanske inte med deras levnadsvillkor att göra. Det är ju vad de får lära sig! Eller, klart att de påverkas negativt om de inte känner sig stimulerade. Men om miljön ändras så ändras ju dess möjligheter att utvecklas till en mångsidig och lycklig individ.
Dvs. illerna kan må dåligt när den sitter inne i bur, men trivs så hemma hos dig som ägare att den blommar ut till en underbar liten varelse. Men om man ser långsidigt, om illern genom hela livet måste sitta i en bur, oavsett om den är 1kvm, eller om den så är 10 kvm, det skulle kunna ta livsglädjen ifrån vilken varelse som helst.
Jag kan anse att det finns "farmare" som bryr sig om sina djur och behandlar dem med stor kunskap och med mycket kärlek.
Jag är emot all form av avel på djur som görs med pengarna för ögonen. Och då spelar det ingen roll om om de är födda i bur eller i hemmiljö. För ingen varelse mår bra om de inte får kärlek.
Carpe Diem