Mönster till stickad tröja
Tänkte dela med mig av mitt "illertröjsrecept" till alla sticksugna, eller som inspiration.
Jag planerade att skriva ner mönstren så alla härinne kunde få ta del av det men jag kom inte långt. Efter rubriken hamnade jag i soffan med stickningen och där blev inget skrivet. Sen märkte jag också att det bästa mönstret har du hos dig, din iller.
Sticka och prova, sticka om och prova- mitt bästa tips! Tur att det är så små verk man skapar att det inte tar lång tid att repa upp och rätta till.
Det har gått åt ca 50 g garn (max) till varje tröja. Som sagt, restgarner, så du kommer billigt undan också.
Här ser du från vänster:
Roffes blåmelerade polo i resår och slätstickning. "My Blue Cosy"
Rasmus mörkblåmelerade med flätor och resår. " My fashion"
Rallys balklänninginspirerade i lilarosa och vitt. "Me Cinderella"
Jag kommer i korthet berätta hur jag gjort till varje tröja.
Roffe är en normallång kille med mullig mage såhär års. 47 cm lång inkl. svans.
Rasmus är en lång och stor men smal. 67 cm med svansen.
Rally är dryga kilot stor. Normalbyggd.
Läs igenom noga innan du börjar!
Max 50 gram garn (tunt)
Stickor: strumpstickor 3½ (pröva dig fram)
Lägg upp 62, 62, 24 maskor jämt fördelade över 4 str.stickor. Sticka 1 räta v, därefter resår, 2 räta, 2 aviga. Till Roffe har jag stickat 10 cm i resår, minskat 12m totalt, (2 tsm i början och 2 tsm i slutet på varannat v)
(Eller lägg upp 50 maskor (för exakt Roffemönster) från början)
Sticka sen slätstickning i 2 v. Nu ska vi avmaska för det som ska bli hålen för frambenen. 2r, 2a, 2 r, maska av 6,6,3 m, slätst 28,28,18m, maska av 6,6, 3m, 1r,2a,2r,1a.
Sticka nu fram och tillbaka över det som ska bli mellan frambenen i 9, 9, 5 cm i resår.
"Hoppa" sen till det som ska bli över ryggen (genom att spara garn att fästa) och sticka slätst. I 2 cm fram och tillbaka. Här ska bli ett hål för selens ögla. Så sticka nu fram och tillbaka på stickan i 4 v (eller så långt du behöver för din sele)(på 5:e varvet börjar du sticka med andra stickan ) Fram och tillbaka tills sidorna är jämsides, då börjar du sticka hela ryggstycket fram och tillbaka, tills ryggstycket är 9,9,5 cm långt.Gör nu nya maskor där du maskat av. Nu stickas det runt om, resår på magen slätst. på ryggen, runt om tills reåren på magen mäter 16,5 cm totalt. Nu ska magmaskorna stickas av , så när du når resåren maska av! Spara ev. 1-2 maskor på vardera sida för ryggm.
Nu har du två stickor som du stickar fram och tillbaka på. Prova på din iller och maska av i varje sida gnm att sticka 2 m tsm. Så långt som det passar dig och din iller. I Roffes fall 20 cm. När 2 m är kvar, dra igenom och fäst lös tråd.

"My fashion"
Rasmus tröja tog en evighet och jag lärde mig massor av den. Tänkte först skriva hans namn på ryggen men det gick inte, varken kors eller tvärs så det fick bli flätor. Jag tog inspiration från garnstudios flätmönster.
Tröjan har resår på magen och polokragen. Sticka 2 r v innan du maskar av reåren på magen

"Me Cinderella"
Till Rally hade jag massor av idéer och massa feminina restgarner. Det tog faktiskt längre tid att bestämma vilken idé jag skulle köra på än att sticka tröjan. För till en nätt liten dam går det snabbt. Men det fick bli en tröja där jag tänkt balklänning. En tröja som inte alls passar Rallys personlighet men som är kul att sticka.
Resår i polokragen och på magen. Slätstickning på ryggen och "kjolen" i patent. På ovansidan av benhålen har jag virkat 2 v fasta m av det ludna garnet.
Hela klänningen har 24 m runt om men jag fick ta dubbla trådar på det vita annars blev det för smått. Så man får helt enkelt prova sig fram.

Jättefina!!!!
Det är bra att ha ett mönster från början att utgå ifrån, jag har använt mig av Ferretgirls mönster. Nu har jag dock lämnat de strikta ramarna och kör på frihand jag också :)
Visst är det roligare att få sväva ut i lite galenskap ;)
Söt liten balklänning, kanske inte så praktisk, men riktigt gullig!

Bra beskrivningar du lagt ut här. Kommer säkerligen bli riktigt poppis hos de som behöver sticka sig en tröjja.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Åh, toppen! Ännu fler fina tröjor! Jag vet vad jag ska göra när jag får en minut över. Om jag får det… Tack!

ursch tänk om man ändå kunde sticka du kunde man försöka sig på att pilla med detta=( verkligen superfina.

Tack för alla rara kommentarer. Jag hoppas kunna lägga ut fler mönster snart.
Nån som plockat fram stickorna än?

Jag kämpar tappert med tröja nr:3. Den som jag hoppas ska passa min långa Maya ;) Idag har jag varit i en garnaffär och hittat lite roligt garn. Bra att ha hemma om man skulle få lust att sticka mer :)

Fan vad längesedan det var jag skickade, fattar inte mycket av det ni skriver:(
Nu har jag stickat om Irmas tröja tre gånger. Det går inte. Hon är plötsligt för fet om halsen… Och för lång. Jag ger snart upp…

Stickade ska det vara på #10
låter som ett bra mönster, ska stta min alldeles strax och testa mig på det där. :) har sytt två tröjor, men de blev inte så bra, den ena bleve för kort, den andra för liten. hehe men ska göra nya. :) har du inga bilder på illrarna med tröjorna på? skulle vara kul att se rally i sin klänning. :)
Jag förstår inte hur man gör hål till armarna

#14 Det är jättesvårt att förklara men jag försöker =)
När du stickar runtom och kommer dit ett framben ska va så maskar du av. (Vid hona tycker jag att 3 maskor passar och på hane 6 men du får pröva dig fram.) Sen stickar du vidare runt tills du kommer dit nästa framben ska vara och maskar av lika många där.
Efter det ska du inte sticka runt om längre utan sticka fram och tillbaka med två stickor, ett stycke till magen och ett till ryggen. Sen när längden på benhålen är långa nog börjar du sticka runt om igen. (Jag körde på 5 cm långa benhål till hona.) Glöm inte hålet till selen om du vill ha ett sånt.
Hoppas du blev lite klokare..

#14 http://garnstudio.com/lang/se/video.php?id=62
Ett annat sätt att göra hål på om det skulle hjälpa med en video. :)
Förövrigt en himla mysig idé att sticka till sin iller, Saaba. Gillar dina illrar att ha kreationerna på sig? :)

#16 Tack! Gillar och gillar.. de stod modell lydigt och fint iaf
Efter det har jag faktiskt inte klätt på dem mer. Men nu kanske de får stå modell igen i vinter om jag får för mig att sticka mer till dem.. Hehe!