Parvo virus i iller. lr eng Aleutian disease
Hej, Det e så att min lille Zoey på 10 veckor hade detta Parvo virus..Det började med att hon spydde,sen låg hon helt borta nästan hela kvällen, sen morgonen så spydde hon igen,sen slutligen kom det avföring. jag trodde det var förstoppning med det var det inte..efter avföringen kom rent blod ut. jag checkade till henne vid 6.30, sen var det akut..
men djur sjukhuset hade inte öppet förren 08:00 så vi fick vänta.tråkigt…jag var så orolig och panikslagen*gråter*
men vi körde till djur sjukhuset äntligen, när vi väl kommit dit. och in..så dröjde det inte länge innan hon slutade andas..Hon dog.. det tog mindre än 2 dagar.
Är det någon som har haft Parvo viruset?, och vill dela med sina erfarenhen.
Vill även varna att det går väldigt snabbt för dom att insjukna. och att det kan smittas vidare till andra illrar.
Vad jag vet så sa läkaren att det var väldigt ovanligt här i sverige att få detta.

Beklagar din sorg, känner verkligen med dig, det är så tungt när ens djur försvinner så snabbt och utan förvarning.
Hade läkaren någon aning om hur hon kunde blivit smittad? är det någon annan i kullen eller hos uppfödaren som råkat ut för samma virus?
Har inte hört talas om någon annan iller med detta virus men det känns verkligen oroväckande.
Kram i er svåra stund
Be a rainbow in someones cloud

Läkaren hade inte någon aning om hur det smittades, men hon kan juh ha haft det sen hon föddes,läste en artikel om det. att vissa kan visa syntomer med det.vissa kan gå med det hela livet,men för det mesta att bryter det ut.
Det e nästan samma virus som kennel hundarna får om dom inte är vaccinerade.
Detta virus finns kvar i avföringen i ett år eller längre ut i naturen. och det kan smittas via skor med.
Ingen annan i kullen har haft något problem. vad uppfödaren vet.
/Tack för ditt stöd
Aleutian Disease Virus, vanligen kallat ADV går under namnet plasmacytos i Sverige. På sällskapsillrar har vi varit väldigt förskonade från detta här, och om Zoey verkligen dog av detta virus så är ditt fall det första jag hört talas om i Sverige.
Därmed inte sagt att det inte varit fler. I princip ingen i Sverige testar för sjukdomen på sällskapsiller (och nu tycks SVA inte ens längre göra sådana tester på iller).
ADV är en lömsk sjukdom som lätt kan komma in i landet via importer och från illrar som har kontakt med mink (det finns farmare som har både mink och sällskapsiller här i Sverige). När man importerar bör man alltid kräva ADV-test, vilket är något som jag tror väldigt få gör.
Hur konstaterades det att Zoey hade ADV/plasmacytos? Vilken form av test och var utfördes det?
Om det är ADV hade det också onekligen varit av allmänt intresse att få veta exakt varifrån Zoey kommer och lite mer om hennes bakgrund.
Samtliga illrar som varit i kontakt med Zoey bör testas omgående. Illrar som inte insjuknar kan sprida viruset ändå.
Beklagar din sorg!
Om det verkligen rör sig om ADV är det viktigt att man om möjligt får reda på ursprungskällan. Som Blueshift skriver, så måste alla illrar som ens vart i samma hus som Zoey testas. I Usa är ADV ett stort problem, europa har ännu varot rätt så skonat.
Okänslig fråga, men kommer hon att obduceras? Med tanke på smittorisken här, så hade det varot bra för er, uppfödaren till Zoey, och andra vars illrar träffat henne, att med säkerhet få reda på vad det rörde sig om.
vad gällker parvovirus… var Zoey vaccinerad? Parvovirus är inte vanligt i sverige, just för att ett stort antal sjurägare vaccinerar sina djur, på så vis har vi lyckats hålla det nere. Men det finns. Även det på minkfarmar har jag för mig. Parvovirus är i stortsett 100% dödligt. och även här bör alla som varit i kontakt med zoey varnas
Jag undrar lite över rubriken på den här tråden.
Eftersom ADV/plasmacytos är ett parvovirus läste jag rubriken som att du menade en och samma sak. Men du kanske menade något annat med "parvovirus"? I så fall vilket parvovirus syftar du på (finns flera, t ex valpsjuka)?

Zoey kommer att obduceras, för att se om det verkligen var det viruset det rörde sig om..Vilket e bäst, för vi har en iller till.
Hos uppfödaren är alla friska.
Vi kommer att hålla koll på vår andra Iller GubbiZ han är vaccinerad, men det var inte Zoey.
Vi bor i halland. närhet av skåne.
Just nu kan vi bara vänta och se ..tills resultatet kommer i från Zoey, Jag hoppas att det inte e det, men läkaren sa det liknade väl parvo viruset..
/tack för svaren :) uppskattas

Jag har precis hämtat en iller ifrån Skåne som är nästan lika gammal som er var, jag förstår om ni inte vill skriva ut namnen på uppfödaren men vilken ort kom hon ifrån?
#7 verkligen super av er att obducera! Det ska ni ha en eloge för!
Får man fråga vart Zoey kom ifrån? Fanns det minkar där?
Hoppas att det verkligen rör sig om något annat, Även om det kan vara en klen tröst just nu :(

I närheten av hörby, köpte jag henne..mer vill jag inte säga.Sanna, Jag vill inte säga för mycket, vi vet inte om det var parvo viruset än..:( ..Jag tror inte det fanns några minkar där.
Han som sålde var jätte trevlig.
Alltså Zoey har knappt vistats utomhus här hos oss, men där vi köpte henne var hon ute i burar.

# 10, tack för ditt svar, nu är min oro lite mindre då min iller kommer ifrån Perstorp, jag förstår att du inte vill skriva ut exakt var innan något är konstaterat men är tacksam för det du skrev.
Ännu en gång vill jag beklaga sorgen, kram från Halmstad!
#7: Vilket av alla parvovirus som finns menade veterinären? Det blir ju stor skillnad beroende på vad som menas. Eftersom det var symptom från magen gissar jag att h*n kanske tänkte på något sorts virusenterit?
Med andra ord finns det ingenting än så länge diagnostiserat på lilla Zoey. Jag tror då att det är ytterst liten chans att det var ADV. Hennes symptom stämmer i övrigt in på en lång rad tillstånd, så man kan i nuläget egentligen inte dra några slutsatser om vad som drabbade henne.
OBS. Om ni vill att ADV ska kollas upp bör ni specifikt nämna detta på obduktionsbegäran. Annars tror jag knappast att man testar för detta. Hur en obduktion utförs påverkar i stor grad vad för resultat man kan lyckas få fram.

Jag kan skriva upp syntomerna hon hade..
Började med att hon sov ovanligt länge, sen efter hon vaknade och gick en bit så spydde hon, upp vatten mest.
efter det så var hon mest sovandes och skrek lite, hon vinglade lite, hon kunde knappt dricka för hon håll på somna i vatten skålen.
Hon andades tugnt, andades med munnen öppen.
På morgonen..
Så spydde hon igen, ,lite mat men mest vatten.
Efter det skrek hon till mer och mer,,det gjorde ont..verkade som..hon skrek när hon skulle bajsa kom vanligt först, sen diaree sen efter det kom blod sprutande ut, hon började andas allt tyngre hon började rycka, presic som om hon hade kramper, hon forlorade blod snabbt..hon kippade efter andningen mot sluten hon var svårväckt, hoino var alldelless borta..efter nästan 45 min i bilen dog hon på djursjukhuset *gråter*
Hur är det med Juvenilt Lymfom? Det har väll rätt så diffusa symptom, och väldigt snabbt sjukdomsförlopp?
Det här kan ha orsakts av en massa olika saker, så det går inte att säga vad överhuvudtaget utifrån symptomen. Lymfom känns väl inte så där jättetroligt, tycker jag. Hoppas obduktionen ger er svar. Verkligen trist att mista en valp så ung.

Tack för allt, ni har hjälp mig en del..Det e en tråkig stund detta..Jag ber och hoppas att det var något annat..för jag vill inte mista min lille Gubbiz :( Det e vår första iller :)
Tack/jag ska försöka jobba just nu..jag hör av mig om resultaten när det kommer kramar från lilla mig
Men fy så otäckt, beklagar er sorg, uppdatera gärna vad resultatet blir och om du orkar. kramar om.

Hej,
Nu har jag fått lite besked från vetrinären.
Vi har fått reda på att Zoey hade Njur infektion och förstorad mjälte. det e vad dom fick fram.
Dom ska även ta en massa blod och testa, för se om det låg ett virus bakom detta. även parvo virus tror jag, det e såpass vicktigt och det tar antal dagar, vi får beskedet i slutet av nästa vecka..
Den andra illern vi har, är frisk än :D yey*
kramar från mig

Vad kom vet fram till?
*Putt*
Vad kom ni fram till?
Beklagar sorgen, det känns att mista en älskling. Jag som alla andra undrar vad det var hon verkligen dog av, för hon var ju så ung lilltjejen.
God looked around His garden.
God looked around His garden
And He found an empty place
He then looked down upon the earth
And saw your precious face
He put His arms around you
And lifted you to rest;
God' s Garden must be beautiful
He always takes the best.
He knew that you were suffering
He knew you were in pain
He knew you' d never ever
Get well on earth again.
So He closed your weary eyelids
And whispered " Peace be thine "
Then He took you up to Heaven
With Hands so gentle and kind.
It broke our hearts to lose you
But you did not go alone,
For part of us went with you
The day God welcomed you home.
vill oxå veta.

Det var infektion i njurarna :( hon hade ingen chans att överleva. Njurarna stängdes av..Läkarna sa att vi inte hade kkunnat göra något. Det var något hon fick med i födelsen.
Saknar henne Zoey