Äckeliller bortskänkes...
har sett vår lilla älskade prinsessa springa runt med en köttbit den senaste veckan. Inte alls lyckats få tag på henne med den eller hittat köttbiten då hon ständigt flyttat på den. Idag har den kära sambon tvättat, när jag gick runt och samlade ihop de olika tvättpåsarna trillade köttbiten ut för då hade hon gömt den där… Den var full med fluglarver!
Fy fan vad vidrigt.
Någon som vet vad man gör om de fått i sig larver? Passerar det rakt igenom eller är det farligt? Funderar på en torrfodersdiet den närmsta veckan så att vi kan rensa ur här hemma och se till så att de inte får i sig något mer olämpligt.
När min kille gömde kött i hans lekpåse i köket cch det var larver i det var den omedelbara åtgärden att springa till vardagsrumssoffan skrikandes och gråta.
Ärligt talat vet jag inte, men det borde nog inte vara någon fara. Mask är proteiner :P

Uff!!!!!!!! Ungefar det vidragaste som kan handa om man har iller…. Jag har bara kastat ut allt som har med larverna att gora.. Tror inte att illrarna tar nagon skada av dem, men de far mig nagot otrligt illamaenda, sa jag kastar skiten bara.
// Amanda
Larverna är väldigt proteinrika så för illrarna är det väl bara ett sätt att omvandla gammalt kött till färskt. 
urk……
Inte för att vara sånn, MEN, när vi ger Turbo rått kött så får han vara i köket tills köttbiten är uppäten så att vi har koll på ungefär vart den är, skulle dö om jag hittade en med larver eller liknande i soffan eller så. Så varför inte lösa det enkelt? Lås in dem i ett rum när dem har sånn mat och låt endast iller pasera ut genom den dörren, inte iller med köttbit. =)
/Ida
# 5 så sant lågiskt och bra så tänkte vi också när våran valpis kom men icke hon blir alldeles tokig och försöker envist forcera eventuellt hinder (läs dörr) mellan henne och maten. Har man fått en hamster så har man ;) livet blir ju så tråkigt när hon inte får springa runt med maten i munnen och flytta lite på den då och då :) och vad skall matte annars ligga på golvet och leta efter varje dag!?
#5 Fast det är ju lite svårtom illrarna bara äter kött eller som här där jag försöker hålla en iller med kött- finns det inte kött så äter han torrfoder och det vill jag inte att han ska få i sig…
Sen tänkte även jag som dig i början.. Det släpper ;P (och jag hatar egentligen att ha köttgömmor!!! Det är äckligt)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oki, njae vi har inte direkt haft ngt problem, han får böka runt med den hur mkt han vill i köket endast, och det går bra här =)
#8 Ger man bara lite, så de kan äta upp det på en gång, så är det ju en möjlighet :)
Här så äter de kött lite då och då under dygnet. Det går att lösa genom att varje dag gå en vända och leta efter gamla bitar att kasta innan man serverar nytt. Fast jag har inte det problemet sedan Camaro flyttade in - det har sina fördelar att ha en matfixerad iller som damsuger kött :P Bara större ben som blir kvar.
Paulina
USCH! Jag som gav min ett kycklinghjärta som han gömde…Hoppas att han har ätit upp det… Annars ligger det och ruttnar någonstans i våran garderob då han har flyttar på det eller ätit det 

Helbarfar och har hittat fluglarver EN gång i sommar trots värmen. Har man koll på hur mycket dom äter så man inte övermatar dom och lär sig var dom gömmer kött och går och kollar där med jämna mellanrum är det ingen större fara faktiskt. Har dom gömmor kvar när nästa måltid ska serveras så får dom vackert vänta tills dom är borta om jagi nte slänger dom för att det är för förtorkat för att äta.

#5: Problemet här hemma är att vi helbarfar. Ger vi dem kött och inte släpper ut dem förren de ätit en hel dagsrensom skulle vi behöva ha dem inlåsta jämt. En hel dagsrensom går nämlgen aldrig åt.
Nu har boven upptäckts iaf. Den nya soffan som vi talar om här: Sofftråd,
erbjöd illrarna en utmärkt plats att lagra kött. Problemet var ju bara att när väl en köttbit fått fluglarver så när den bars iväg så låg larverna kvar och strax landade en ny köttbit där. Upptäckte detta nyss när jag vände på soffan och rev ut all stoppning och allt tyg. Dags att ta en tur till ikea tror jag.

Jag har börjat ge dem i köket bara, men flera gånger om dagen. Tyvärr har jag börjat ha torrfoder hemma då jag för tillfället är borta lite för mycket för att låta Skitods gå utan mat hela dagarna. När jag är hemma tar jag bort torrfodret. Jag är rent ut sagt less på att ha kött i hemliga gömmor.

Vad har denna episod utmynnat i?
1. Total sanering av vardagsrummet. Ni anar inte hur snabbt och lätt fluglarver sprider sig genom ett rum. De är snabba små rackare och flyr direkt när man tar fram radar eller klorlösning (att blanda klorin i 9-1 med vatten där klorinet var 9 delar hade dock en dämpande effekt på deras förmåga att fly).
2. Ny soffa, denna gång en enkel bäddsoffa som mer eller mindre är en madrass på en ribbbotten, vilket innebär att de inte kan gömma något någonstans eller riva ut stoppning.
3. Serverar endast begränsade mängder kött i ett stängt rum och äts det inte upp omedelbart slängs det.
4. Torrfoder framme 24/7 ifall kött dosen inte räcker.
Fast man kan ju ge barf 2 ggr om dagen- äts det inte när det erbjuds blir det att gå hungrig till nästa utfodring. Jag vet att det här funkade på Marcellos pappa tex som oftast åt mat 2 ggr per dag.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jo och det är väl tänkt att det är där vi skall hamna till slut. Men just nu väntar vi på att tiden skall gå ut för nykläckning av eventuella larver m.m. innan vi riskerar att få ett nytt utbrott pga undangömt kött.