Framför-lådan-bajsande
Nu har jag precis skummat igenom de frekvent återkommande "min iller bajsar på fel ställen"-trådarna. Dvs att illern tar sig friheter och sätter sig i FEL hörn.
Dessa frågor har jag koll på. Men trots att mina illrar är hyfsat lådtränade kan jag bli GALEN på att de envisas med att sätta sig 1 dm FRAMFÖR lådan. Dvs, de vet att de är på rätt plats, men vill inte gå i. De tycker de är duktiga bara för att de nästan satte sig i lådan.
Det beror inte heller på att lådan är överfull eller skitig/ren eller sådant, de är bara för lata att ta sig i. Detta gäller alla typer av lådor, med höga/låga kanter… :-(
Är ni drabbade? Har ni några tips på hur man får bort denna irriterande ovana? Eller är det tidningen framför lådan som gäller i resten av livet? :-S

…tillägg:
Ibland släpar sig t o m Stiffler i lådan, men innan han gör något så släpar han sig ur igen och sätter sig sedan framför. *grrr*
känner igen det där..har 2 sånna hemma…suck…men jag placerar matskålar nära bajslådorna på de ställen de sätter sig och det brukar funka
ÅHHHH! Känner igen det där så väl! Både #0 och #1.
Ibland har det hjälpt att ha en handuk under lådan som sticker fram en bit åt alla håll. Men återigen, ibland inte.
Sara
mm, måste ta till nåt knep nu här.. milton ser visst inte poängen att sätta sig I lådan heller.. Såvida inte jag ser o påpekar att han ska i..

lägg en filt runt lådan ett tag… funkar här

Hmmm, tipsen är super, med handukarna… men problemet är som sagt att nu har vi flyttat till villa (i helgen) och har därför säkert 15 lådor (och ändå täcker vi inte upp alla bajsvänliga hörn), så 15 handdukar under dessa skulle bli lite tjorvigt.
Tanken är såklart att kunna minska ner antalet lådor inom en snar framtid… men men,,,

Hehe jag har ungefär tusen röda fleecefiltar från ikea…. de fungerar som sovfiltar, bajshinderfiltar etc. Man måste nog ha saker i varje hörn i början. Eller i början? Kom fram till att varje hörn är täckt här hemma. De är sovställen eller bajsställen allihop. Fyra lådor och resten filtar, korgar, tält, burar, tvättkorg, klösmöbler… herregud. Inte konstigt att killen gnäller lite då vi snackar om att bo ihop.

jag vill åxå hitta nåt bra sätt….ska prova handduken :o) och matskålar!
jag använder mig av ikeas billiga små mattor (19:-/st) att ha under lådan, inte för att jag har problem med att dom sätter sig där utan för att dom gör små bromsspår efter sig.. när handduken är äcklig är det bara att tvätta. mattorna ligger kvar bra!
bilden. ser ni stora toalådan med mattan under
Sajtvärd på Iller.ifokus
bobby gjorde så förr men har slutat med eftersom han fick allt veta att det han gjorde va fel. min kille blev as förbannad eftersom han inte lärde sig… så han doppa bobbys näsa i bajsen, vi va lite o eniga om den saken då. men sen lärde han sig allt, det tog väl 3 till 4 månader tills att han var 99,9% säler! han vet allt när han har gjort fel å kommer jag då å skriker bobby va har du gjort så hoppar han snabbt in i lådan å leker att han bajsar! hehe sötisen.
#9 just det jag hade handuk under ja med! fast det såg inte så snyggt fick jag höra så jag fick ta bort de…
Nu har jag fixat filtar o liten matta runt toalådorna.. blir spännande o se imorrn bitti hur många bajs o kisshögar på filtarna..

Hur var morgonen Robin? SÅg du någon skillnad?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jaja, det är väl bara att ta en tripp till Ikea och inhandla ett lager mattor/filtar… Stoppar ju upp sanden från att sprida sig åxå…
I morse hade de hittat ett nytt bajsställe där det låg 3 bajsar… Framför en skjutdörr in i "förbjudna avdelningen av huset, där vi stänger för på natten för illrarna. Jäkla revolt-illrar. *skakar morgontrött på huvudet*
Japp, mkt bättre idag! inge bajs utanför lådorna. men har ett par ställen kvar att lösa, jobbigt att torka bajs från golvet hela dagarna.

Mmm, tell me about it. Vi har ju golvvärme i hela huset, samt ekparkett ovanpå. Fördelen med golvvärme är att bajsarna torkar fortare utan att verka soak'as in i träet. Nackdelen är att de sitter som berg när de väl torkat.
haha, först får du golfa dem, sen kan du ju dammsuga ;).. bright side..
Vi har införskaffat en spackelskrapa enbart för torkade korvar i oanade hörnor.. 

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#18> Spackelskrapa är perfekt. Ska jag plocka fram en åxå. Sjäklv brukar jag köra med en sån där spishällsskrapa, men de är snudd på för vassa för golven! :-) Dock inte sa´mma skrapa som vi har till spisen .*urk*
stackars er som får torka bajs varje dag.. är otroligt tacksam för att jag bara behöver göra det kanske ett par dagar på raken (2 pölar o nån korv kanske) sen kan det gå ett par veckor eller en eller 2 eller 3 månader tills nästa gång! ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Kan man bara inte göra illerblöjor? -suckar ljudligt-