Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1475 ggr
ViktorMarina
0

Vilka foder är BRA?!

Hej! Vi har gett olika sorters Royal Canin-foder till vår valptjej, men vi läste just att det är farligt för att det kan innehålla BHA(E310, E320) vilket vi upptäckte att alla våra royal canin-produkter gör! Hjälp, snacka om att få dåligt samvete för att man inte visste det! GråterSkrikandes

Kan ni hjälpa oss med foder som är bra, så man vet vad man ska leta efter på djuraffären? Vi vet det där med hög proteinhalt, och att de tre första beståndsdelarna helst ska vara animaliska.. vill veta mer direkt vilka foder ni ger till era illrar, och vilka foder som är bra!

Tacksamma för svar! :)

-eM-
0

Det finns en artikel om illerfoder! Kika på den, där finns flera olika sorter att välja mellan.

Thyne
0

ANF eller Ferret Complete. Det som jag rekommenderar starkast.

Tina-A
0

Det bästa för illrar är illerfoder och inte kattfoder. Jag ger Ferretcomplete, Xtra Vital och Vitalin, sen blandar jag ut det med royal canin (jättelite kvar, sen ska jag sluta med det och bara ha) - Eukanuba. Dom 2 sista är kattfoder och de har jag mest som "utfyllnad". Om något skulle ta slut och de är så lätta att få tag på, så väntar man på nåt illerfoder kan man ge lite mer av det dom är vana vid. Så jag blandar 5 foder just nu.. :P

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Smeagol
0

Va?? Vadå jag har då aldrig hört att roayl canin skulle vara farligt. Vet några som använder det och sedan har jag blivit rekomenderad att använda det!!! Jag har provat att gett riktig illermat till smeagol men han vägrar att äta det!! Huh?? Vad ska man göra nu då??

ViktorMarina
0

Tack allihopa!

Tycker det känns lite som en lottodragning att välja foder, när det finns många att välja på och själv inte är proffs på innehållsförteckningar och farliga ämnen som inte står utskrivet!

#3, Tack, precis så utförlig information var jag ute efter, perfekt! Jag vill veta liksom precis vad ni ger, och varför, så man med ganska hög garanti vet själv att det är bra grejer!

#4,Det här är bara ett förslag, som du säkert redan har provat men tänkte nämna det ändå :P Går det inte att blanda ut så smeagol "vänjer av sig" royal canin.. att inte tvär-sluta alltså.. Börja blanda ut det med ett annat kattfoder, lite till en början och öka mer och blanda så småningom in lite illerfoder och gör sama sak där, alltså öka mer och mer.. På så sätt har du fått in ett annat kattfoder, då det kanske är nåt särskilt i innehållet han gillar med dem, och även illerfoder!

ViktorMarina
0

#4, Tänkte bara länka till sidan där det stod att det var farligt med Royal Canins antioxidanter..!

http://rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=2152

Johannah
0

Alltså, "farliga saker" finns det nog i alla torrfoder som finns. Saken är ju bara den att i Royal Canin så finns det dokumenterat att det finns skadliga syntetiska ämnen. Vilka antioxidanter och konserveringsämnen fodertillverkarna använder finns ju inte ens alltid listat, så det finns nog skadliga saker även i andra foder. Och det är väl inte bara syntetiska saker som är "farliga" utan även annat som finns och inte finns i torrfoder.

Jag har själv valt att inte längre ha Royal som basfoder vilket jag hade tidigare, men jag kan ge det ibland så som om jag har fått en påse gratis eller så. Royal säger att det ska finnas väldigt lite av BHA i deras foder, men jag väljer att inte ge det pga vad långvarig utfodring med fodret kan orsaka (eller inte orsaka).

Jag har precis börjat ge mina galningar illerfodret Vitalin igen. Det är ett foder som både jag och illrarna gillar, och de har faktiskt aldrig varit i så fint fysiskt skick som när de har gått på Vitalin. Proteinhalten är helt underbar men är lite bekymrad över den något innehållsfattiga innehållsförteckningen. Jag är en sån som gillar att gräva djupt i dessa. :)

Nu är ju jag en av "de där" som inte genast tycker att illerfoder är att föredra framför kattfoder. Har babblat om det i tidigare trådar så jag ser ingen mening med att dra upp det igen. ;)

Mina åsikter (Observera MINA):

• Ferret Complete är ett ok foder, men mina gillar det inte.

• Prestige har inte tillräckligt med fett och protein i sitt foder.

• Vitakraft finns bara i små förpackningar = för dyrt.

• Samma sak med Xtra Vital. Inte helt övertygad om fodret heller.

• ANF är ett okfoder men mina är inte så förtjusta i det. Tror det är storleken och formen på bitarna. Dyrt dessutom.

• Royal innehåller BHA och verkar mest satsa på marknadsföring.

• Eukanuba är ok.

• Nutro är ok.

• Nutra Gold är ok, men tyvärr lite dyrt pga små kattungematsförpackningar.

• Hill´s är ok.

• Specific är skit.

Osv osv osv…

ViktorMarina
0

#7, "Alltså, "farliga saker" finns det nog i alla torrfoder som finns. Saken är ju bara den att i Royal Canin så finns det dokumenterat att det finns skadliga syntetiska ämnen. Vilka antioxidanter och konserveringsämnen fodertillverkarna använder finns ju inte ens alltid listat, så det finns nog skadliga saker även i andra foder"

Jo, det är möjligt att den risken finns, men jag tänker ändå inte ge min tjej något som jag VET är farligt.. det man inte vet kan man inte göra så mycket åt, men vet man att det finns farliga ämnen så känns det självklart för mig att välja bort det.

Johannah
0

Och det är ju det samma som jag tycker. :)

Smeagol
0

ja men alltså jag blir knäpp…Ledsen Men vadå det finns de väl massa konstiga saker i alla kattmater eller?? Människor äter även massa skit som ej är bra för dem!! Jag har redan provat att blanda iller mat med kattmaten och han tvärvägrade att äta det. Jag har provat med annan kattmat och de har gått bättre men det var dock länge sedan nu. Han lämnade lixom illermaten kvar i skålen så den gubben går inte på min lilla iller kille. Men det var väl på den där utsällningen. illerthriller. Där fick ju de priser och det var kattmar (roayl canin kitten 34) det är samma som jag ger till smeagol. konstigt att de kan dela ut livsfarliga priser??!! De borde väll de som har en tävling veta om vad de ger för ptiser??!! Inte för att klandra dem. Hoppas att ni fattar vad jag menar. Hur tycker ni att ja ska gå till väga nu då?? Ska jag sattsa på nått nytt foder nu då?? Och i så fall vad?? Men man brukar väll kunna få prover i djuraffärer och på odal va?? Vill ju inte köpa en hel säck och sedan slänga de eftersom han antagligen kommer att vägra äta det!!

Man kan ju inte svälta illern heller?? Ojoj…detta blev VERKLIGEN jobbigt!!

ViktorMarina
0

Ja, jag vet inte hur farligt det är.. och visst slänger vi också i oss farliga saker.. men jag törs inte ge henne det, om inte de där ämnena tas bort från innehållet, då det var en lista över bieffekter - och de var verkligen inte roliga! Det lättaste vore ju om man blev överbevisad att det inte var farligt, men det verkar ju tyvärr inte vara så :(

JossanH
0

#10 Om vi verkligen skulle ge våra illrar det foder dom mår bäst av så skulle det nog vara kött i rått format. ben, päls, inälvor, ja, hela kalaset! Det är vad illrar är gjorda för att äta, men, men, nu är det lättast för oss att ge torrfoder.

vad man vill ge sin iller är ju upp till var och en, att dom på IT gav bort royal canin som priser beror förmodligen på att dom var sponsorer. Det har faktiskt även hänt att dom under en husdjursmässa givit bort friskis kattfoder och det vet väl varje människa att man INTE ska ge sitt djur! Sen så tror jag inte att informationen om royal canin fodret nått fram till så många än!

Det är nog inte livsfarligt att ge illern det, men varför ge något som det klart och tydligt står att det innehåller något olämpligt? Vore jag som dig så skulle jag blöta upp blandat foder och då kanske det smkar bättre. Sen ge mer och mer av det nya fodret. men det är ju upp till dig om du vill byta foder eller inte!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Fast om man vinner ett foder som inte är lämpligt som foder. till exempel Friskies så kan man ge det som godis. De flesta illrar tycks tycka om dessa foder av någon anledning.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

#13 jo, men precis!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mandysan
0

Jag skulle aldrig kunna ge ngt djur Enakuba! Har ni inte hört om deras plågsamma djurförsök??

Smeagol
0

Men kan jag få ett bra förslag på vad jag kan ge till min iller. Skulle vilja ha lite bra info angående det. Som villket märke och villken sort av det märket. jag vill gärna fortsätta med kattmat då jag tycker att de känns enklast för mig att få tag på!

smurfb
0

#12, om vi verkligen åt det vi var gjorda för skulle vi leva på bär och nötter.

När vi är i tranås så äter bilbo inget annat än friskies, han älskar det. Låter han hållas, det är bara ett par dagar ändå. Hemme har dom alltid fått vitakraft och ferret complete. Nu när ferret complete ska sluta importas så har vi köpt prestige och blandat med vitakraft. Kommer nog prova totally ferret som finns i större påsar att få tag på. Vitalin va iofs väldigt poppis hemma också.  

Jag ser ingen anledning till att hålla på med kattmat. Illermat kostar marginellt mer, och även om det blir 50kr mer i månaden så är det småpotatis. Har man lite framförhållning kan man ju lätt beställa illermat på nätet så man alltid har hemma.

Johannah
0

50 kr mer i månaden? Säg det till de vars illrar äter 8 kg i månaden. :) LOL. 800 kr/mån eller 400 kr/mån? 4800 kr extra per år. Ingen liten skillnad. :)

Ser ingen anledning till att hålla på med så mycket dyre illerfoder när man inte är övertygad om att illerfodren är bättre än kattfodren. ;) Tvärtom, jag väljer flera kattfoder före vissa illerfoder.

Smeagol: Om du vill ge ett kattfoder som finns på de flesta ställena skulle jag nog satsa på Eukanuba Kitten eller Adult eller Hill´s Kitten. Bitarna är dock kulor vilket inte alla illrar gillar (mina), men det är ju en smaksak! Nutro och Nutra Gold gillar jag också väldigt mycket, men de fodren finns inte överallt trots att de kommer mer och mer.

Faxlin
0

#17: Håller med dig i diskussionen om illermat och dess kostnader.

Jag var förrut av den inställningen att det inte spelade så stor roll om jag köpte kattmat av högkvalite eller illerfoder. Har dock blivit överbevisad efter att ha fått information om den stor skillnaden som blir i och med illerns skillnad av tarmkanalen. Så numera rekomenderar jag starkt illerfoder. Varför köpa annat än det foder som faktiskt är avsett för illrar till illrar då man inte köper foder för katter till hundar och vise versa.
Så finns det specialframtaget foder så kör jag på det. Men ja, jag blandar i kattmat av högkvalite också så jag inte står utan någon gång. Mina ungar har en kuslig förmåga att öppna illrarnas foder tunna och då kommer vovvarna eller vovven som det är nu och käkar upp maten. Då kan det bli akuthandla av. Inte direkt så att jag har illerfoder i byn där jag bor precis.

Audiatur et altera pars

Johannah
0

Vad är det för skillnad? Jag har inte fått ett tillfredsställande svar på det än. Att illerns tarmsystem är så mycket kortare än kattens?

Och vad är det då som är så bra med illerfoder och dåligt med kattfoder gällande tarmsystemet? Vari ligger den stora skillnaden mellan fodersorterna?

DET skulle jag vilja ha ett svar på. Har inte fått något ännu, men någon kanske kan ge mig det?

Och att säga att man inte köper foder för katter till hundar har kanske sin lilla anledning. Har du jämfört hund- och kattfoder med varandra? Stor skillnad va? Har du jämfört iller- och kattfoder? Inte så väldans stor skillnad va?

Tina-A
0

Jag tror ändå att det finns just illerfoder, för att man ska ge det till illrar. Om man inte tyckte att det skulle finnas illerfoder eftersom kattfoder och illerfoder är typ lika, så borde det heter "katt/illerfoder" eller nåt.

De skulle ju inte ta fram mat till ett visst djur om det redan fanns i så många varianter. Det tror jag i alla fall

Johannah
0

Så foderproducenterna gör allt för djurens skull och inte för någon annan orsak? ;) Pengar är en rätt drivande sak här i världen vet ni.

Jag har inte sagt att det inte är bra att det finns illerfoder. Säger bara att jag inte på långa vägar är övertygad om att illerfoder är bättre för illrar än kattfoder. Har som sagt inte fått något vettigt svar på vari den stora skillnaden ligger.

smurfb
0

Våra äter rätt rejält. Men bra kattmat är inte heller gratis. Skillnaden är kanske mer än 50kr i månaden, men det är inga jättesummor. Även om det är som du säger 4800kr (vilket låter mycket) så är det ju bara 400kr i månaden vilket inte är direkt mycket pengar. Det är ju knappt nån timme på krogen Skrattande

Innan någon kan bevisa att kattmat skulle vara bättre än illermat så fortsätter vi med illermat i hopp om att det är bästa födan dom kan få.

[Falo]
0

Jag är på väg att gå över till Purina Pro Plan kitten som äts glatt av mina illrar. Jag tillhör också de som lägger större vikt vid innehåll än vad bilderna på förpakningen visar.

Johannah
0

400 kr/månad är rätt mycket pengar för mig, i synnerhet när jag inte är övertygad om att illerfodret är bättre än kattfodret. :) Då ser jag själv inte poängen med det, för mig känns det lite som att kasta pengarna i sjön. :) Men det är ju jag det. Skulle jag tro att illerfoder var mycket mycket bättre än kattfoder, eller tom tro att kattfodret är skadligt för illrar som vissa påstått, skulle jag givetvis strunta i pengarna och ge det dyrare alternativet. Men så är inte fallet just nu.

Och jag har inte sagt att kattfoder är bättre än illerfoder, bara att det är likvärdigt. 

Och jo, det kan mycket väl vara så mycket som 50 kr/kg i prisskillnad. Nu försvinner ju Ferret Complete med sina stora säckar. Vad finns kvar? ANF som kostar 100 kr/kg. Xtra Vital och Vitakraft finns ju också bara i små förpackningar. Är inte så hemma på vad de ligger i pris, men har för mig att det är en hel del.

Kattfoder i 10 kg-säckar ligger ju ofta på 50 eller strax över 50 kr/kg.

Johannah
0

Kan ju tillägga att mina inte äter så mycket som 8 kg i månaden, 4 kg var det sist jag kollade. Har precis börjat undersöka saken en gång till. :) Så för mig är det lite mindre summor än 400 kr/mån det handlar om, men ändock stora summor i slutändan.

Faxlin
0

Jahannah, som jag sagt tidigare har jag inte direkt världens bästa minne jämt. men vet att det finns en här inne som kan svara jättebra. Hoppas hon kommer fram och gör det. Annars ska jag be henne att göra det faktiskt. För jag lärde mig massor av genom henne nu i somras. Hon berättade om en föreläsning där de hade tagit upp just detta. Jag personligen tyckte det lät bra. Och därför valde jag att välja som jag gjorde.
Tyvärr kan jag inte svara mer ingående på dina frågor för tillfället, men hoppas få hjälp från mer kunnigt håll.
Summan är att jag valt att använda illerfoder till största del i alla fall. det betyder inte att alla måste göra det. Vi väljer väl var och en vad vi ger till våra pälsar.

Audiatur et altera pars

Johannah
0

Ja, ställde frågan i en annan tråd också med Anna-Carin (C eller K?) svarade inte i den. Hon kanske missade den! Men jag är som sagt väldigt intresserad av att höra och läsa mer om det.

Guteillern
0

Johannah: På sidan som länken i #6 leder till, har du lagt upp en lista på biverkningar som E202, E310 och E320 kan orsaka. Jag undrar var exakt du hämtat uppgifterna?

/Ammi

Faxlin
0

Okej, ja det är mycket möjligt att hon missade den då. Hon kan det här i alla fall och var den som fick mig att ta det beslut jag tagit. Men som sagt var, valet är upp till var och en.

Audiatur et altera pars

Johannah
0

Ammi: Källan står med i inlägget: http://hem.passagen.se/enummer/

Nettan
0

Jag har en lista på alla tillsatser sparade på min dator om vad de kan orsaka med mera.

Ruggig läsning kan jag tillägga.

Sen tycker jag inte att man ska stirra sig blind på förpackningen. Självklart så försöker alla tillverkare tjäna pengar. Det är ju bara att titta i tidningarna dagligen om vad produkterna som vi köper egentligen är. Oftast så är det samma innehåll men olika förpackningar på ICA och på Coop. Jag tror stenhårt att det är samma hos djurfodertillverkarna. Inte sjutton sitter de där och tänker att vi gör det här enbart för djuren, de gör det för pengarna!

Jag har gjort en lista över hur många gram protein, fett, fiber och vatten en iller får i sig om de äter 80 g torrfoder per dag.
Man kan inte stirra sig blind på vad som står i innehålllsförteckningen. Om det är 34 procent protein men innehåller 15 procent vatten och du jämför det med 34 procent protein och 7 procent vatten så kommer du att få högre mängd protein i din iller om du ger fodret med 15 procent vatten.

Jag bifogar en lista över vad jag har lagt upp om lite olika kattfoder och illerfoder.

Nettan
0

Jag skickar här ut listan över livsmedelstillsatser.

ViktorMarina
0

#32,33, Jättebra tabeller, tack för hjälpen! Känns skönt att kunna kolla upp tillsatser och sånt!

[Falo]
0

#32,33: Mycket bra jobb med listorna!

Synd bara att man ser vad man stoppar i illrarna och en själv också för den delenLedsen

just nu smaskar jag glatt i mig fullkornsbröd som är så nyttigt att det faller sönder då jag tar i det med lite smör på:

E262: NATRIUMACETAT, NATRIUMDIACETAT
Fosterskador.
Svåra allergiska reaktioner.

E202: KALIUMSORBAT
Leverskador.
Svåra allergiska reaktioner.
Nitrit och nitrat E249-E252 reagerar med sorbater E200-E203 och bildar mutagena kemiska föreningar som skapar bestående ärftliga skador.

E471: MONO- OCH DIGLYCERIDER AV FETTSYROR
Cancer.
Otillräckliga säkerhetstest.

Illercafe
0

Jag tror ju inte att en iller ska ha samma näringsinnehåll hela livet, dom är ju olika aktitiva och gör av med olika mycket energi.
Tyvärr har jag inte hittat något bra svar på mina funderingar, kanske någon här kan hjälpa mig?
Mvh
Liselott

[Falo]
0

kan ju vara så att den biten justeras av minskad aptit. Vildillrar byter ju inte föda då de blir äldre.

Illercafe
0

# 37 Men vildillrar får inte sin mat serverad och får inte ligga på soffan i en värm lägenhet…. Skrattande

Guteillern
0

Frågade SVA ang. biverkningar av, E202, E310 och E320 (lägger inte in biverkningarna här, eftersom det hade blivit väldigt långt).

Frågan jag ställde till SVA var: 

Nedanstående ämnen finns i t.ex. foder för bl.a. katt, ämnena kan ge allvarliga biverkningar på människor och då jag ger mina illrar kattfoder, undrar jag om dessa ämnen kan ge samma biverkningar på våra djur?

Svaret från SVA:

Det är väldigt svårt att påstå att de ämnen som du nämnde kan leda till de allvarliga hälsoskadorna. Ämnena är helt lagliga som fodertillsatser, vilket betyder att dem noggrant studerades, bl.a. på djur, innan de godkändes av kompetenta myndigheter. De halter som brukar finnas i kommersiella fodermedel kan ej orsaka hälsoskador på djur.

Kaliumsorbat (E202) är konservant. Propylgallat (E310) och Butilhydroxianisol (E320) är antioxidanter. Tillsatserna används flitigt även vid livsmedelstillverkning.

Med vänliga hälsningar,
Alexey Solyakov

Alexey Solyakov, Tekn Dr
Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA)
Avdelning för Foder
751 89 Uppsala

/Ammi

Faxlin
0

Tror lite som Liselotte att det är svårt att jämföra vildillrar med våra små soffpotatisar. ;-)
Som sagt var, de lever under så stor skillnad i miljö och foderväg.

Det som jag tycker verkar bra är att det trotts allt börjar dyka upp senior foder för illrar. Så kanske finns det något som behöver ändras trotts allt.

Audiatur et altera pars

Guteillern
0

#36: Dina funderingar stämmer nog. Alla individer (djur som människor) förbränner mer energi, ju mer aktiva dom är. Så det bästa vore antagligen att ge våra illrar åldersanpassat foder…lite komplicerat om man har illrar i olika åldrar, men inte omöjligt.

Vet inte om alla sorterna tas in i Sverige, men Totally Ferret tillverkas i 3 olika alternativ; Baby, Aktiv och Senior.

Royal Canins veterinärfoder (för katt) är även det anpassat efter ålder.

/Ammi

JossanH
0

Jag håller med Johannah! Jag ger i huvudsak vitalin men blandar med mycket kattungsfoder.

tror att fodertillverkarna vet om att dom kan sälja ett foder för ett högre pris om dom gör små ändringar i det och sätter en iller på förpackningen.. Är det tillverkat på samma sätt som kattfodret (vilket är mycket möjligt om samma producent gör foder för både katt och iller) och har liknande innehållsförteckning så spelar faktiskt inte tarmsystemets längd någon roll för då är fodren så lika att man kan ge vilket eller men kattfodret är billigare!

Jag är också mycket intesserad av att höra hur det kan komma sig att katt och illerfodret kan göra så stor skillnad just pga av längd av tarmsystem! hoppas verkligen att vi får svar på detta så man vet om man ska ge extra mycket illerfoder eller fortsätta med att blanda i mycket kattfoder! Glad

Sajtvärd på Iller.ifokus

Guteillern
0

#42: När jag gav mina ANF, så jmf. jag katt- och iller-fodret. Enda skillnaden då (det är några år sedan), var Tiamin-halten…och priset.
(Tiamin, undrar om jag stavade rätt nu, men du vet nog vad jag menar)

/Ammi

Faxlin
0

#42: Som jag fattade det så var det mer än tarmens längd som spelade in. men jag har ju som sagt var guldfisk minne nu för tiden. Troligen på grund av mina sömnsvårigheter.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

344 men vad kan göra så stor skillnad då om fodren är tillverkade på samma sätt med bara några små skillnader!? Det är det jag inte förstår!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Roxanne
0

jag förstog ingenting av dom där listorna :'(

Faxlin
0

Ohh, fan vad jag önskar jag kom ihåg vad de sa i somras åt mig. Men jag ska försöka att jaga reda på det igen.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Åsa … Är din msn på sem?

Madde
0

#48: Ja det har jag oxå undrat över. =) hihi

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

haha, japp den är på semester. hihi
Nejdå, den fungerar bara inte riktigt som jag vill just nu. Men det ordnar sig nog snart ska ni se. Har ni saknat mig?Förvånad

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

JA ÅSA….. VAD TROR DU!? ihihi en kväll utan Åsa ska va sista gången nu ju… de är så kul att prata ut om saker med dig :D:D så jag saknar dig skit mycket

Faxlin
0

Vi får prata ikapp sedan. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

i wish

Illercafe
0

#41. Alla tre Totally Ferrets säljs i Sverige, jag säljer själv dom och hjälper gärna till och förmedlar det till djuraffärer. Ps förmedlengen gör jag utan egen vinning Glad

Min tanke är mest hur mycket protein ska en valp resp. Vuxen och veteran ha, det skulle vara bra att veta.
Mvh
Liselott

Johannah
0

Puttar upp tråden med förhoppningen om att Klarsferrets ska berätta om det här med kattfoder till illrar. :)

red-devil86
0

vitalin ferret är bra!!

JossanH
0

#55 vill också veta!! *putt putt*

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfb
0

Tror det dröjer innan vi får se en riktig vetenskaplig undersökning. Där man kollar på livslängd på illern med olika foder. Man undrar ju om det ens gör så stor skillnad på vad man ger illern för foder sålänge det inte är "ren skit".

Johannah
0

Puttar igen!

Kan du inte skriva om det Anna-Carin? Vill jättegärna ha mer information om det!

klarsferrets
0

http://members.fortunecity.se/raje57/illersida/mat.htm

Denna sida är på svenska .

Som sagt eftersom jag är ordblind så måste jag leta upp dom antekningrna o de papper jag fick när jag var i Paris. vill inte skriva något tjälv då det tydligen tolkas så fel och man inte förstår .

Här är i alla fal en bra sida

Johannah
0

Men det var ju inte det jag frågade om. Det jag ville veta var varför man inte kan ge kattfoder till illrar, det som du tidigare har skrivit om och som Åsa skrev om här i tråden:

"Har dock blivit överbevisad efter att ha fått information om den stor skillnaden som blir i och med illerns skillnad av tarmkanalen."

Jag fick veta att det var du som visste mer om detta och hade berättat om det för Åsa, och därför frågade jag dig om inte du kan delge dig utav informationen även till oss andra här på forumet.

Länken som du gav oss nu går ju helt emot det du säger. Där står det att man gott kan ge illrar kattfoder. Tex:

"Illerns näringsbehov liknar i stort sett kattens och den fungerar bra på högvärdig kattmat."

Och att någon inte förstår med en gång är väl ingen fara? Då får man väl bara försöka förklara igen, eller? Det är väl det diskussioner och forum är till för? Att försöka lära sig mer. Jag kan ju inte lära mig mer om jag inte förstår det som skrivs. Då måste jag väl få fråga igen? Blir lite stött faktiskt…

Faxlin
0

Då tycker jag du kan få bli stött Johannah. Anna-Carin har svårt att skriva så att man förstår ibland. det är inget hon kan rå för, och jag personligen har aldrig haft några problem med att förstå det hon skriver.
Att hon törs skriva här inne trotts sitt handikapp ser jag som en stor tillgång för oss.
Helt klart är detta för invecklat för att hon ska kunna skriva ut det på rätt sätt. Men vi kanske kan samarbeta jag och Anna-Carin om hur vi kan få ut informationen i form av en lättläst artikel.
Men det får bli när jag har mer tid.
Fram till dess hoppas jag att ni ger er till tåls.
Och Anna-Carin, sluta inte skriva.

Audiatur et altera pars

sarae
0

Ja, eftersom anna carins artiklar dessutom är på Franska är det inte helt lätt att få ut dem så att alla förstår ;) Och att sitta å översätta svårbegripliga termer är tidskrävande om inte annat ;)

Johannah
0

#62 Ja, blev lite stött då jag tolkade det som att hon blev sur över att jag inte förstog vad hon menade. Inte över att hon inte ville skriva om det med kattfoder här själv. Det fattar jag väl ändå… Men NU är jag verligen stött eftersom att jag uppenbarligen inte FÅR fråga om jag inte förstår här på iFokus..! Trodde ett forum var till för att fråga om saker på?!?

En artikel om ämnet skulle verkligen uppskattas då vi är många som är nyfikna på det här med varför man inte kan ge kattfoder till illrar.

Robinsnel
0

SLUTA KRIGA!! PEACE!

sarae
0

#64 självklart får du fråga…men annas artiklar är på franska som jag sa…det kan ta tid att översätta…som Åsa sa så ska de försöka fixa fram något senare om detta.

[tiiia]
0

#61 enligt vad jag förstått så är det så att kattmat inte är lika proteinrikt och innehåller inte lika mkt fett som illermat gör. och eftersom att illrarnas tarmsystem inte har lika lätt att ta upp de näringsämnen som finns i kattmat så lämpar det sig bättre att ge illrar mat som är speciellt framtagen för dem än mat som är framtagen för katter.

Johannah
0

#67 Men det är ju precis det det oftast gör, och vilket vi också har tagit upp vid ett flertal tillfällen här i tråden. Som du kan se i tabellen som Nettan la ut så är iller- och kattfoder väldigt lika i sammansättningen.

Robinsnel
0

vad som skiljer är ju inte alltid bara näringvärdena. Beroende på vilka ingredienser (som tillhandahåller näringen, ex fiskprotein..) varierar det hur lätt illern har att ta till sig näringen. Det + dåliga tillsatser är nog det som gör illermat snäppet bättre än kattmat.

sarae
0

om vi nu vänder på situationen: Om vi alla hade haft katter istället för illrar, hade vi då suttit å diskuterat om vi kunde ge dem illermat istället för katt mat? Bara en tanke från mig som e för trött Flört

Johannah
0

De flesta fodren har ju kyckling som främsta proteinkälla - illerfoder som kattfoder. Kyckling har en väldigt hög smältbarhet och är ofta främsta ingrediensen i både katt- och illerfoder. Ser ingen större skillnad där?

Vilka dåliga tillsatser är det som finns i kattfoder men inte i illerfoder?

Faxlin
0

Ett tips. Man kan prata med sin veterinär om det. ;-) Om man har någon kunnig.
Som sagt var, jag är inte ute efter att göra någon stött, men faktum kvarstår. Vi måste visa hänsyn. Och ja, jag ska göra mitt bästa för att få ut en artikel om detta. Tyvärr inte det enklaste som Sara redan beskrivit. Speciellt eftersom jag inte kan franska. hihi

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

#71 läs ovan i denna tråd så får du info och även nåra bra länkar ang tillsatser.

Johannah
0

#70 Jajjemen! Mina katter äter minsann ur samma skål som mina illrar och får alltså i sig det illrarna för tillfället får. Katt- och illerfoder. :)

Men till katterna ska jag försöka att ge mest blötmat eftersom det enligt de senaste rönen ska vara mycket bättre för dem. Så de kommer nog få ytterst lite torfoder öht. :)

#71 Eh, jotack, jag känner till dessa. Har ju själv skrivit en del om det och det var även jag som tog upp saken för ett år sedan. ;)

Men vad är det som säger att illerfoder inte innehåller dessa ämnen? Bara för att det inte är listat betyder det inte att det inte finns i. Jag har märkt att det överlag skrivs väldigt lite om innehållet i illerfoder. Se bara på ex. Vitalins. Hur mycket står det där?

Och det är ju inte alla kattfoder som innehåller dessa ämnen heller, hehe.

# 72 Prata med sin veterinär om..?

Faxlin
0

#74: Om vad som gör att illerfoder är bättre för illrar än vad kattfoder är för illrar.

Audiatur et altera pars

Johannah
0

Tror veterinärer har väldigt svårt att svara på det och i synnerhet eftersom alla veterinärer jag träffat har rekommenderat att ge illrar enbart kattfoder eller rekommenderat katt- eller illerfoder. ;) Ingen har någonsin sagt något om att kattfoder skulle vara farligt för illrar.

Dessutom är jag väldigt kritisk till många veterinärers foderkunskaper. Många är utbildade utav foderproducenterna själva. Och kan veterinären rekommendera fodret Specific till katter? Mjaaaaa, tror inte det va. ;)

Jag är ju så nyfiken på det här med varför man inte kan ge kattfoder till illrar just eftersom jag aldrig tidigare hört talas om det.

domiino
0

jag har pratat med en hel del veterinärer och dom rekomenderar illerfoder till iller. dom var också snälla nog att ge mig bra info om hundmat när jag hade hund, som skulle passa min hund och som inte var för dyrt. så det finns hopp även om det ofta ser mörkt ut =)

Tesan
0

Jag köper det Duo ferret i göteborg (zoo vi villys i gamlestan)!

E det någon som vet om den e bra?

Den e ju gjord för illrar, kommer ifrån tyskland tror jag!

Faxlin
0

Tror ingen sagt att man inte kan ge kattfoder till sin iller. Bara att det är bättre att ge illermat till sin iller. En viss skillnad där.

Plockat från veterinärsida:

Iller är carnivorer, dvs de är strikt köttätande. Man har visat att iller bara kan utnyttja aminosyror från köttproteiner, och inte kan bryta ner aminosyror från växtproteiner. Det har hittills varit vanligt av rekommendera kattmat till iller, helt enkelt därför att det inte har funnits kommersiellt illerfoder att tillgå. Under de senaste åren har det dock börjat dyka upp ett par foder speciellt för iller, men dessa kan fortfarande vara svåra att få tag i.

I brist på specifikt illerfoder får många illerägare än så länge hålla tillgodo med kattmat. Mycket av den kattmat som säljs i livsmedelshandeln har spannmål eller växtproteiner i innehållet, varför denna mat inte är det bästa för en iller. Det är mycket viktigt att studera innehållsdeklarationen noga. De 3 första ingredienserna som räknas upp bör inte utgöras av spannmål (vegetabilier). Du ska även kontrollera att proteinnivån ligger mellan 32-38%. Ett foder med proteinnivå över 40% kan vara skadligt för njurarna hos en äldre iller.

Du kan själv gå in och läsa allt de skrivit genom att följa denna länk:
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_iller.htm

Så varför ge kattmat när det går att ge illermat? Självklart kan man inte få tag på illermat så ger man kattmat. Men vill man sin illers bästa så ger man illermat.
Inte sjutton ger jag mina hästar mat för kosor bara för att båda är gräsätare.
Enkel logisk mattematik kan tilläpmas om inte annat.
Men som sagt var, alla väljer själv hur de gör.
Vill man ge kattmat gör man det, vill man ge illermat så gör man det.

Audiatur et altera pars

sarae
0

vi har haft en tråd om det fodret uppe för ett tag sen…ska se om jag kan putta upp den ;) Jag köpte den för skojs skull å för att den var så billig, men sen valde jag att INTE ge den till mina pälsar (dessutom så tvär vägrade de;))…istället får de vitalin och ferret complete samt ferret nuggets….

Johannah
0

#77 På vilka grunder rekommenderade veterinären illerfoder framför kattfoder? Och är det någon veterinär (förutom den i Frankrike om det var en veterinär som höll i föreläsningen) som sagt att det var farligt för illrar att få kattfoder? Och det på vilka grunder?

#78 Personligen tycker jag att Prestige Duo Ferret innehåller för lite fett och protein för en iller. Se tabellen här.

sarae
0

Illrar har väl mycket kortare tarm än katter för det första…sen är de väl Absoluta rovdjur…katter dör ju inte om de får i sig mycket kolhydrater etc..sen så har de olika vitamin behov etc….har läst det på flera ställen, å försöker frenetiskt hitta sidorna, men det går inget bra för mitt lag ;)

Faxlin
0

#81: Var har vi sagt att det är farligt att ge kattmat?

Audiatur et altera pars

domiino
0

jag sa inte att denne veterinär sa till mig att kattfoder var direkt farligt utan att denne veterinär förklarade för mig att illerfoder klart var bättre och det är inte ifrån frankrike utan en helt svensk vet. Som veterinär skall man även kunna ge mat förslag till djuren, det ingår i deras jobb.

Johannah
0

#79 "Tror ingen sagt att man inte kan ge kattfoder till sin iller. Bara att det är bättre att ge illermat till sin iller. En viss skillnad där."

Jo, Klarsferrets har skrivit att kattfoder är skadligt för illrar. Det är ju det det hela handlar om..? Och ändå har jag inte fått något svar på varför illerfoder är bättre än kattfoder.

"Mycket av den kattmat som säljs i livsmedelshandeln har spannmål eller växtproteiner i innehållet, varför denna mat inte är det bästa för en iller."

Observera ordet livsmedelshandeln! Det handlar om foder som Whiskas, Friskies och sådant. Det skulle jag inte ge ens min katt.

Och det är spannmål även i illerfoder. ;) Överlag skiljer det ingenting mellan spannmåls- och vegetabilieinnehållet mellan katt- och illerfoder. (Ingen köper ju skit-kattfoder till sin iller) Tro mig, jag har kollat upp allt det. Det är ju därför jag flera gånger har skrivit att det är viktigt att kolla upp innehållsförteckningen och försöka tänka lite själv!

"Så varför ge kattmat när det går att ge illermat? Självklart kan man inte få tag på illermat så ger man kattmat. Men vill man sin illers bästa så ger man illermat."

Varför ge illern illerfoder när kattfoder är i princip samma sak?!? Det är ju det jag också har skrivit i flera inlägg här! Det skiljer i princip ingenting mellan katt- och illerfodren! Och jag har fortfarande inte fått några som helst grunder till att illerfoder skulle vara bättre för en iller än kattfoder.

Allt det här ha vi ju redan didkuterat tidigare i tråden. 

#80 Vad är Ferret Nuggets? 

#82 "Illrar har väl mycket kortare tarm än katter för det första…"

Men vad har det med den här saken att göra? :)Längden på tarmen har ju att göra med hur mycket näring de hinner ta upp innan fodret kommer ut andra vägen. Näringsinnehållet som rekommenderas till iller är ju det samma som i många kattfoder. Gör ingen skillnad alltså. ;)

"sen är de väl Absoluta rovdjur…"

Strikta karnivorer menar du? (Rovdjur kan ju vara omnivora också, finns tom några herbivora rovdjur) Det är katter också! Katter är nog nästan mer strika karnivorer än illrar är tom.

"katter dör ju inte om de får i sig mycket kolhydrater etc.."

Katter dör om de inte får i sig kolhydrater?!? Jag var på en foderföreläsning så sent som igår och där sas det att kolhydrater inte är essensiella för katt. Katter ska helst ha så lite kolydrater som möjligt de med.

Och var ligger skillnaden i kolhydratinnehåll mellan katt- och illerfoder?

"sen så har de olika vitamin behov etc."

Samma sak här. Vitamininnehållet i de olika fodren är också i princip de samma. 

#83 Här exempelvis.  

#84 Men på vilka grunder? Att en veterinär bara säger att illerfoder är bättre än kattfoder och jag inte får någon förklaring på varför, tillfredställer tyvärr inte mig. :)

domiino
0

#85 jag vet inte det johanna och tyvär så önskar jag att jag kommer ihåg namnet på veterinären så du kunde fråga själv men det var ca två år sedan. jag kommer inte ihåg vilken veterinär som sa det. Och jag frågade inte heller då på vilken grund denne vet ansåg att illerfoder vad det bästa man kunde ge en iller. Det enda jag vet är att illerfoder är baserat på iller och kattfoder till en katt och detta har ju kommit fram ca 25 ggr bara idag. mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Johannah
0

Haha, oj, glöm det första jag skrev om det med katter och kolhydrater. Läser alldeles för slarvigt ibland! Sorry!

Faxlin
0

Gahhh, nej det är inte tillfredställande svar till dig Johannah. Men ge dina illrar kattmat då. Ingen som hindrar dig.
Det är som jag tidigare sagt upp till ar och en. Jag kommer fortsätta rekomendera illerfoder eller kattfoder av högkvalite i värsta fall.
Men att det inte är bra att ge whiskas och liknande till iller, har ju varit allmänt känt sedan jag skaffade första illern för 18 år sedan till och med.
Sedan att folk kan berätta om njursvikt och sådant borde väl vara bevisning nog. men det är klart, inte då det gäller dig tydligen.
Men gör som du vill.
Jag har ledsnat på att försöka få fram att illermaten är framställd för iller, kattmaten för katter, hundmaten för hundar, komaten för kossor, hästmaten för hästar. Tror det är därför det heter illermat.
Men ärligt talat så har detta sagts så många gånger att jag nu inte orkar mer.

Förlåt om denna komentar låter tråkig att läsa. Men även jag kan ledsna på att säga samma sak flera gånger.

Audiatur et altera pars

domiino
0

#88 kan inget annat än att hålla med………….

Tina-A
0

#85: Skulle bara säga;

"Och det är spannmål även i illerfoder. ;) "

Jo, men det stod ju inet att det inte skulle innehålla spannmål, utan att det inte skulle vara någon av de 3 första ingredienserna. Till och med i min djuraffär han hon pekat och visat på olika foder och förklarat när jag tyckt fodrerna varit lika. Hon har pekat på innehållsförteckningar och visat att vissa saker står på olika platser och de därför innehåller olika mycket, men det vet du nog.

Det kan ju säkert också ha med saken att göra varje illerfoder är bättre än kattfoder till iller

Johannah
0

#88 Jag vet, jag blir frustrerad jag med, men själv utav att INGEN kan säga vari den stora skillnaden mellan iller- och kattfoder ligger. Ni säger att illerfoder är det bästa för illrar, men ni verkar inte ha några som helst grunder för det annat än att det är en iller på förpackningen till illerfoder..!

Vad är det för grund egentligen? Räcker definitivit inte för mig i alla fall.

Berättat vad om njursvikt? Vem har gjort det? Ganska fräckt att anklaga mig så där..!

Och ja, även jag blir rätt less på att säga samma sak ibland. ;) Tycker jag tjatar och tjatar i den här tråden men inte får några vettiga svar. Ingen idé att sitta med en sur min för det, eller hur!

sarae
0

Ferret Nuggets är ett foder jag köpt på prov i England, som jag blandar lite med för tilfället….36 el 37% protein, kyckling baserat, men jag tror fortfarande att FC å vitalin e bättre än det här…

Johannah
0

#90 "Jo, men det stod ju inet att det inte skulle innehålla spannmål, utan att det inte skulle vara någon av de 3 första ingredienserna."

Nämn ett foder till mig som har kött på alla tre första platserna. :) Ett sådant torrfoder finns mig veterligen inte, därför brydde jag mig inte ens om att kommentera den saken.

Johannah
0

#92 Åh, spännande med ett nytt illerfoder!

Tina-A
0

#93: Jag vet inte? Jag har bara haft iller i 2 månader :P

Faxlin
0

#91: Flera stycken i tråden du hänvisade till tidigare här i denna tråd.

Nej, jag sitter inte heller med sur min. Blir nog ingen gladare av. Allraminst jag. ;-)

Audiatur et altera pars

Johannah
0

#96 Seriöst?! Förvånad Det handlar ju om njursvikt på KATT, som av vad jag förstått, de fått när de gått på kattfoder från livsmedelsaffärer. Ingenting om iller som fått njursvikt utav kattfoder.

Även katter som går på högkvalitativt kattfoder får njursvikt, och jag kan sätta min högra hand på att katter skulle få njursvikt även om de gick på illerfoder! 

Dessutom tror väldigt många att njursvikt har att göra med mängden vatten katter får i sig. Katter har en väldigt dålig törstreflex och dricker ofta alldeles för lite vatten. Det är ju en av anledningarna till att jag ger mina katter blötmat, för att undvika problem med njurarna.

sarae
0

#94…nytt vet jag inte om det är i england ;) men tänkte att det kunde vara värt att testa….var i england för 2 vekor sen för att hälsa på min bror, meningen var att jag skulle shoppa höst kläder så jag åkte dit med nästan tom resväska….å det enda jag kom hem med var bagels och Iller foder ;) borde skaffa mig ett liv…. men eftersom brorsan e där kan han ju alltid köpa på sig när han kommer, så jag provar mig fram först ;)

domiino
0

#98 provar du dig fram med iller grejjer eller ett hopplöst försökt till ett liv? förstod inte riktigt vad du menadeRäcka ut tungan

sarae
0

hehehe både och ;) Nej, provar mig fram, vad gäller foder…hehehe har gett upp det där med att skaffa mig ett liv….tror jag börjar bli mer å mer lik en iller…i natt drömde jag att tobbe bet mig om å om igen i nackskinnet…å jag tyckte det var gött! (i drömmen alltså) så man kan ju undra vad jag drömde…Hemlis

domiino
0

haha okey jaja då förstår jag, tänkte väl att du inte kunde lämna oss i Vi-utan-liv klubben =P lol jaaadu sara jag rekomenderar att du inte berättar denna dröm för en hjärnskrynklare =P

sarae
0

hehehe nej…men en veterinär kanske vill lyssna??

domiino
0

hmm nja jag tvivlar stark på att du ska berätta det för en sådan med, då kanske det kommer två stora karlar med en tröjja med extra långa armar och ställer dig i ett maddreserat rum =P

Madde
0

Jag kommer alltid hänvisa att man ska ge illermat till illrar. (Jag skulle ju aldrig ge kattmat till en hund eller illermat till en katt) Men det är jag det och min åsikt.

jag tycker att de förtjänar ett foder som är bra för de.

sarae
0

#104 håller med ;) de är ju faktiskt olika djur…man kan inte ge alla mediciner som man ger till katter till illrar exempelvis…

Johannah
0

#104 "(Jag skulle ju aldrig ge kattmat till en hund eller illermat till en katt)"

Men Madde! Har du läst hela tråden?

"jag tycker att de förtjänar ett foder som är bra för de."

Självklart förtjänar djuren ett foder som är bra för dem. (Även om jag anser att torrfoder inte är det bästa för illrar.) Antyder du att det bara är illerfoder som är bra för illrar? Har du några grunder till det kanske? 

*Sliter mitt hår i förtvivlan*

Johannah
0

Är er enda grund till varför illerfoder är bättre för illrar än kattfoder enbart att det står iller på förpackningen och där finns en bild på en iller?

Har ni läst den här tråden öht? 

Jag tror jag ska gå och göra något annat nu…

domiino
0

men snälla kan vi inte bara lägga ner denhär tråden nu???börjar bli tröttsamt..ska vi dra upp allt igen nu??seriöst??

Therese-jhfd
0

Nu har jag läst tråden, mer än en gång. Mycket intressant det här, helt klart.

Ger själv mina illrar kattmat, och ser verkligen framemot att få reda på varför detta är så fel. Hoppas att svaret inte tar alltför lång tid att få fram.

Mvh: Therese

Johannah
0

Verkligen tröttsamt! Här sitter vi och skriver ett ANTAL argument för att det inte på något vis är bättre att ge en iller illerfoder istället för kattfoder. Ni har ju inte kommit med något hållbart motargument  än att det är en iller på förpackningen.

Nu ger jag upp för idag…

domiino
0

bra då kanske vi kan släppa detta och hoppas på att vi finner papprerna ifrån frankrike snabbt och får dom översätta så att det kan bli lungt igen då

ViktorMarina
0

#88, Tack - precis så kändes det när jag läste hur den här tråden (som så många andra) spårat ur. Gaaahh! Här tas ofta åsikter som påhopp, och jag blir så less. Alla sådana här "högljudda" diskussioner leder till att andra på forumet som inte är så rutinerade illerägare drar sig för att uttrycka åsikter.

Nettan
0

Jag måste fråga lite här nu.. Om illerfoder är bättre än kattfoder och de tre första ingredienserna ska INTE vara spannmålsprodukter… då kan vi ju utesluta t.ex Vitalin.

Vitalin har som första ingrediens: kyckling
som andra ingrediens så har den: kycklingmjöl
tredje ingrediens är: helt ris !

Jag ger gärna vitalin för att mina tycker att det är gott. Jag ser till näringsinnehållet och vitaminmängden istället för att stirra mig blind på vad sjutton förpackningen visar. Det går inte att diskutera sig bort ifrån att om ett kattfoder innehåller samma mängd protein, fett och fiber som illerfoder och innehåller samma sak bland de tre första ingredienserna att det faktiskt är ett fullgott foder.

Jag tycker att man i många fall stirrar sig för blinda på vad sjutton det är för bild på förpackningen istället för att verkligen lära sig vad innehållsförteckningen betyder och vad som är skillnaden mellan foder. Det finns så många illerfoder som bara är skit att ge. Det diskuteras inte alls?!

Faxlin
0

#112; Tack själv.
Det är ruskigt tråkigt när trådar spårar ur. när man hamnar i ett dödläge med någon princip grej att ingen vill ge sig liksom.
Som jag skrev i #88. det är upp till varje ägare att ge det man själv känner är bäst. jag kommer fortsätta att förespråka illerfoder och kattfoder av hög kvalite.

Jag har sett illrar som levt på kattmat av låg kvalite och de mår efter några år inte så bra. När det till och med syns på utsidan kan man fråga sig vad det gjort för skada på insidan. Har man inte råd att ge sin iller ett bra foder ska man låta bli att ha iller.
Jag tror att alla här inne vill sin iller väl. Alltså ger man dem foder av hög kvalite.
Antingen illermat eller kattfoder av högkvalite.
Sedan är det väl än en gång upp till var och en vad man väljer av dessa. Huvudsaken är väl att djuren mår bra?
Åtminstone detta borde alla kunna vara överrens om. Eller?
So what, jag väljer illermat. Och det beror inte på illern på förpackningen. ANF har inte ens en iller på sin förpackning. ;-)
Utan det beror på andra saker. Kalla det min tro om ni känner för det. Eller att jag är totalt köpt av foderbolagen om ni vill det. Vilket som spelar ingen roll. Jag gör som jag vill och ni gör som ni vill. Sverige är ett fritt land, vi ger våra djur det vi vill. Punkt slut i denna något tradiga diskussion vad mig anbelangar.
Har blivit för många Gaaahhhh, i denna tråd för att det ska vara trevligt längre.

Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

#114, ja precis, du sätter ord på mina tankar! :)

Vi har nu bytt foder till Eukanuba kitten och Xtra Vital, vilket efter ca 2 veckor verkar fungera jättebra! Det var inget knussel med övergången, och hon verkar gilla dem.. Det jag tänkte höra med dig Åsa (eller någon annan som också ger illerfoder), var vilket/vilka illerfoder du/ni ger till illrarna? Xtra Vital var det enda fodret som fanns hos vår djuraffär, och därför köpte vi det. Av någon anledning har jag fått för mig att Xtra Vital inte är det bästa, varför vet jag inte, misstanken bara ligger där :P Har du/ni någon erfarenhet av Xtra Vital eller hört något om saken?

Faxlin
0

#115: Jag har tyvärr inget bra svar att ge dig när det gäller fodret Xtra Vital. Har aldrig använt det själv nämligen.
Mina har alltid gått på ANF (jaja, så länge det funnits i alla fall) blandat med Royal Canins kattmat och Nutros kattmat. Detta för att det alltid ska finnas ett foder som de är vana med.
Sedan blandar jag i andra illermat i stora tunnan ibland. Som Vitalin.
Men kanske har någon annan informationen angående just Xtra Vital att ge dig. Hoppas du får svar från någon som vet.

Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

#115, okej, men tack så mycket ändå! Jag har egentligen ingen som helst aning varför jag fått för mig att Xtra Vital inte är det bästa fodret, kan mycket väl komma från t.ex. en dröm eller menlös eftertanke i sömnigt tillstånd :P

Jaja, om någon annan har något att säga om Xtra Vital tas åsikter tacksamt emot :)

Johannah
0

Ny dag nu. ;)

Diskussion om diskussionen och inte så mycket om foder längre. Diskuterar väl diskussionen jag med eftersom alla andra gör det. Hakar på trenden. ;) 

#112 "Tack - precis så kändes det när jag läste hur den här tråden (som så många andra) spårat ur."

Tråden spårat ur? På vilket sätt? Att det är någon här som faktiskt vågar tycka annorlunda?

"Här tas ofta åsikter som påhopp, och jag blir så less."

Åjo, det gör det verkligen! Man måste tassa på tå hela tiden för att undvika att stöta sig med någon. Sånt orkar jag inte med i längden.

"Alla sådana här "högljudda" diskussioner leder till att andra på forumet som inte är så rutinerade illerägare drar sig för att uttrycka åsikter."

Och alla såna här kommentarer om dessa "rutinerade" som skriver här kanske gör att de "rutinerade" inte vill delge sig utav sin kunskap. ;)

Man kan inte alltid delge sig av sina åsikter på ett snuttegulligt sätt. 

Det tjatas om att andras åsikter uppskattas och respekteras och att alla ska få skriva här. Jaha, så länge man inte är "jobbig" och ställer "obekväma" frågor eller? Då ska diskussionerna hastigt "läggas ner".

Saken är också den att jag och många med mig länge har tyckt att iller.ifokus har varit ett "lalla-forum". Ett forum där man bara skriver korta så pussinussnutt-grejer till varandra, och där ingen vågar skriva vad de egentligen tycker om saker och ting. Eller ja, i alla fall inte om man inte har ett gäng kompisar som kan komma in i tråden och backa upp en och "trycka ner" den som tycker annorlunda.

Diskussioner är inte alltid "ååååh vad ni är söta" eller "hihi". Det är ingen vettig diskussion och det är inte så det går till. Man måste kunna få lägga fram argument i en diskussion utan att det ska tolkas som någonting annat än vad det är.

Och varför skulle man inte våga uttrycka sin åsikt? För att någon "rutinerad" kanske tycker annorlunda? Och vad är det för fel med det? Det är väl ändå så en givande diskussion går till - att det finns folk som tycker annorlunda och att man kan ha åsiktsutbyte? Det är i alla fall vad jag trodde en diskussion gick ut på.

#114 "när man hamnar i ett dödläge med någon princip grej att ingen vill ge sig liksom."

Ja, det känns onekligen som en principgrej nu! "Jag har sagt att illerfoder är det bästa för en iller och nu måste jag fortsätta att säga det trots att jag inte har någon som helst grund för det annat än att det är en iller på förpackningen. Ingen grund som jag kan tala om för någon i alla fall." 

För mig är det här definitivt ingen principgrej. Som jag har skrivit säkert hundra gånger vid det här laget: Jag vill veta VAD det är som gör att illerfoder är bättre än kattfoder!

Jag får inga vettiga svar på det utan ni säger bara att det bara är så det är. Jag fortsätter argumentera för min sak och då börjar folk tjata om att det är en principgrej, att det är tröttsamt, att man ska lägga ner osv. ??? Måste ni ta till sådana metoder bara för att ni inte har några argument kvar?! Känns rätt… Ja… Larvigt och aningens desperat?

Varför ska jag lägga ner diskussionen när jag inte får några konkreta svar? När jag har sagt mitt så kommer det fler och skriver att illerfoder är det bästa utan skriva någon förklaring på varför, och jag vill ju då ganska naturligt ha en förklaring på varför man tycker så. Jobbigt, jag vet. Men sån är jag. Jag är en sån där som försöker ha en anledning till varför jag tycker som jag gör. (En vettig sådan)

"jag kommer fortsätta att förespråka illerfoder och kattfoder av hög kvalite."

Och några inlägg upp skriver du om de farliga njurproblemen med kattfoder? De här bevisen som jag inte brydde mig om..? Ena stunden frågar du mig var jag fått det ifrån att någon skulle ha sagt att kattfoder är farligt, andra stunden anklagar du mig för att strunta i de här "bevisen" om njursvikt som finns, och den tredje skriver du igen att du förespråkar kattfoder. ??? Den här diskussionen känns väldigt "hoppig".

"Jag har sett illrar som levt på kattmat av låg kvalite och de mår efter några år inte så bra."

Men vem har pratat någonting om att ge en iller kattfoder från ICA?!? Mig veterligen har INGEN här förespråkat det, och i synnerhet inte jag. Så jag förstår inte poängen med att ta upp det som ett argument nu? Känns lite smådesperat om jag ska vara ärlig…

Jag har sett katter som har "sett ut som skit" på lågkvalitativt kattfoder. Inte dömer jag ut ALLA kattfoder för det? Det känns ju aningens okunnigt. 

"Och det beror inte på illern på förpackningen. ANF har inte ens en iller på sin förpackning. ;-)
Utan det beror på andra saker."

Men snälla Åsa, kan du inte berätta VAD det beror på då?!? Jag får ju inget konkret svar på det! Du skrev här uppe att du gjorde det för att Anna-Carin hade övertygat dig om det, men du kommer inte ens ihåg vad det var hon sa?! Om någon övertygar mig om något så brukar jag försöka komma ihåg varför jag blev övertygad…

(Har de tagit bort illern på förpackningen förresten?) 

Och visst är det fruktansvärt jobbigt att jag är här och TYCKER så mycket. ;) Eller ja, i alla fall att jag tycker annorlunda än "vissa andra".

Jag ÄR en person med väldigt starka åsikter och jag har även begåvats med en hjärna som jag försöker använda så flitigt som jag bara kan. Dvs jag försöker tänka egna självständiga tankar med den och inte blint lita på vad en person säger, försöker själv att sätta mig in i saker och lära mig så mycket jag kan. Och jag tror inte heller blint på att en viss fodersort är bäst för ett djur bara att djurslaget finns på förpackningen!

Jag ÄR frågvis när det gäller saker som jag inte tidigare hört talas om och saker som jag känner till men vill veta mer om. Tydligen får man inte alltid fråga för mycket här, i synnerhet inte om det inte finns några konkreta svar på mina frågor. Då tar man till andra metoder istället, så som att börja snacka om hur jobbig diskussionen är och att man borde lägga ner den. ???

Jag är en sån där som säger vad jag tycker även fast jag vet att det innebär att några människor kanske börjar ogilla mig. Börjar man ogilla mig för en sån här sak, att jag säger vad jag tycker, vågar fråga och står på mig i en diskussion, då får det liksom vara. :) Jag tänker stå på mig i alla fall! Önskar bara att fler vågade göra det.

Men det verkar ju som att den här foderdiskussionen inte kommer någonstans eftersom att ingen verkar kunna komma med några argument för varför illerfoder är bättre än kattfoder, utan folk bara skriver att det är så. Så kommer det ingen med några fler stygga kommentarer så lägger jag ner den här diskussionen tills den här artikeln kommer (vilket jag hoppas är snart!), eller tills någon äntligen kommer med ett nytt argument. :)

Och så tillbaka till fodret: 

#115 "Har du/ni någon erfarenhet av Xtra Vital eller hört något om saken?"

Xtravital har spannmål som första ingrediens och går helt bort hemma hos mig.

Faxlin
0

#118:
Ny dag samma jobbiga människa. :-(

Ja att du tycker illa om sajten vet vi vid det här laget. Som Sajtvärd frågar jag mig ofta vad du och de andra som du syftar på som tycker att det här är ett lallande forum gör här. Inte sjutton har jag tvingat hit er i alla fall. Inget skulle göra mig gladare än om du slutade vara här. Så är det ärligt, och det vet du.
Jag bara sitter och hoppas att du går över gränsen så jag får stänga av dig utan att missbruka min makt att göra det oavsett.
Så är det och det vet både du och jag.
Om detta var ett lallande forum där allt handlade om vad jag vill hade du varit borta redan så det så.
Men frågan kvarstår, om denna sajt är så dålig, vad sjutton är du här för?

När det gäller fodret så var det precis som jag skrev innan något som A-C berättade på träffen som gjorde mig ännu mer övertygad, men redan innan det gav jag illerfoder så det är inte direkt att jag bytt åsikt, bara blivit mer övertygad. Jag kommer ihåg korta sekvens av det vi diskuterade bara. Och vet att detta inte tillfredställer din nyfikenhet. Så då får det vara. Vad du kommer ihåg och inte har inget med mitt minne att göra. Jag har vissa problem med mitt minne nu på sista tiden då jag börjar få symptomer på min sömnlöshet. En av dem är just att man får försämrat minne. Inte så jäkla skojigt kan meddelas när närminnet sviktar såvida jag inte skriver upp saker.

Har tidigare förespråkat illerfoder eller kattfoder av högkvalite. Både i denna tråd och andra om det är så att du har läst. Fast jag föredrar att rekomendera iller foder. Varför har jag dessutom försökt att förklara men du godtar ju inget. Inte ens om det kommer från veterinära håll.

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Johannah, vad du "begåvats" med är främst en jävla stridslust. Jag ska nog inte gå igång mer nu.

ViktorMarina
0

Det du skriver i ditt senaste inlägg nu Johannah visar bara på precis det jag menade, att allt man skriver tas som påhopp. Jag tänker inte motivera mitt inlägg eftersom det är ganska klart vad jag tycker är problematiskt och om du vill ta det som personligt så gör det. Du har nog missuppfattat vad det är att "komma med egna åsikter", det du gör är snarare att leta fel och ställa dig i attackposition hela tiden.

"Jag ÄR frågvis när det gäller saker som jag inte tidigare hört talas om och saker som jag känner till men vill veta mer om. Tydligen får man inte alltid fråga för mycket här, i synnerhet inte om det inte finns några konkreta svar på mina frågor. Då tar man till andra metoder istället, så som att börja snacka om hur jobbig diskussionen är och att man borde lägga ner den. ???"

Att fråga någon: "Varför ger du illerfoder och inte kattfoder?", kan mycket väl leda till svaret "därför att det känns bäst". Då kan man inte KRÄVA ett utförligt och för dig "tillfredställande" svar, personen har förklarat varför - och då får du snällt vara nöjd med det svaret! Ingen här inne är tvungen att förklara sina åsikter så att de blir tillfredställande för dig!

ViktorMarina
0

"Diskussioner är inte alltid "ååååh vad ni är söta" eller "hihi". Det är ingen vettig diskussion och det är inte så det går till. Man måste kunna få lägga fram argument i en diskussion utan att det ska tolkas som någonting annat än vad det är."

Och när det gäller det här citatet vill jag bara säga, GAAAHH!!!!! Det är snarare du som missuppfattat hur en diskussion går till! I regel slutar den inte med påhopp och krav på "tillfredsställande svar"!

Befinn dig inte på det här forumet om allt är så himla dåligt då?! Kan du inte fråga dig varför resten av alla här inne är nöjda med forumet?!

Nea
0

Johanna har faktiskt inte frågat "Varför ger du illerfoder och inte kattfoder?" Utan ställt frågan varför illerfoder är bättre än kattfoder och vad det byggs på rent forskningsmässigt. I dagens skola får man lära sig tänka kritiskt vilket gör att man ifrågasätter nya rön, i alla fall så är det så på universitet och när jag gick på gymnasium. Men med tanke på hur slappt det har blivit i skolan så kanske man inte lär ut kritiskt tänkande längre.

Jag är också nyfiken på varför illerfoder är bättre än högkvalitativt kattfoder. Mycket för att jag vill ha någon vetenskaplig grund med mig om jag skall kunna argumentera. Jag vet att mina mår bäst i magen av illerfoder, enda kattfodret som funkar är Royal Canin kitten 34. Använder inte det pga att Vitalin ger mina en bättre päls och jag ser på dem att de mår bättre, (även om vissa på Viking Ildern tyckte att två av mina var något övergödda ;-) ).

bnoffan
0

Det är tur att vi har människor som Johanna så att inte världen går under. Hur skulle vi klara oss utan henne och hennes hjärna? Skrikandes

Sabina-old
0

Nu är jag sjuk och trött så jag orkar inte läsa, men jag tänkte bara säga att jag har fått Ferret complete, ANF och James WellBelowed rekomenderat. Eftersom jag bara har en iller så är det oxå enklare att köpa dyrare foder (om man kan kalla de dyra)… Skrattande

ViktorMarina
0

Jaja, olika åsikter tydligen och det får man väl finna sig i.

#125, okej, tack =)

Madde
0

Jag köper bara illerfoder. Just nu har vi fått satsa på Vitalin då man inte kan få tag i ferret complete. Men det gillar våra illrar ändå. =)

Therese-jhfd
0

Tänkte putta upp den här tråden nu eftersom Klarsferrets är i Frankrike. Kanske får hon tid över att ta reda på mer om det här under sin vistelse där. Eftersom jag förstått det som att det var i Frankrike hon fick informationen om att kattmat inte är bra för illrar… ?

klarsferrets
0

Som jag tidigar sagt så är det inte bara att översätta från Franska till svenska utan detta vill jag ta med en som inte är ordbild och har svårigheter att skriva.

Vist jag 'är i Frankrike men jag kan inte översätta allt  utan detta måste en fakman göra så det blir klart o tydligt .

jag menar inget argat eller illa om detta utan har bara lite svårigheter med att formulera mig .

men jag har lämnat en del papper på översättning men som alla vet så kostar det pengar att översätta så det tar tid.

[Falo]
0

#129: glöm inte att ta kvitto från översättaren. Det är ju faktiskt vi här på forumet som efterfrågar informationen och då känns det inte mer än rätt att vi även är med och betalar för den….

Therese-jhfd
0

#129 - Men vad bra. Då är det ju på gång iaf. Skall bli spännande att få läsa.

JossanH
0

ja, oj vad jag har läst o läst. Även jag har visat mitt intresse i början av tråden att jag vill veta vad som skiljer katt och illerfoder. Är dom gjorda på samma vis kan det inte skilja mycket. Är tillverkaren både kattmat och illermats producent så är chansen väldigt stor att det framställs på samma vis med liknande näringsinnehåll. En iller kräver ju mer fett o proteiner än vuxna katter och därför är kattungsfodret att rekomendera!

Jag väntar med spänning på anna-carins artikel då jag gärna vill veta vad där som gör att kattfodret kan vara mer eller mindre skadligt för illern!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Jag tror inte att kattungefoder av hög kvalite är skadligt. Men mindre bra om man jämför med illerfoder. Men som sagt var, jag hoppas vi kan få ihop en artikel. Inget vi har glömt bort, men det tar tid sådant här.

Audiatur et altera pars

Illercafe
0

Vad jag har läst mig till så har katt och iller olika näringsbehov när det gäller t.ex. Vitamin A,D och E, Zink, koppar, Järn, B12 och Magnesium för att nämna några, så det är väl skillnaden på katt och illerfoder.

Faxlin
0

Tack Liselotte. Bra att du nämner detta. Där var några av skillnaderna ;-)

Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Nu vill även jag lägga mig iden här tråden när jag nu kommit tillbaka från zoo-affären UTAN Ferret Complete. Nu är det helt slut även hos oss. Jag har alltid gett FC och Vitalin och nu är jag verkligen rådvill om vad jag ska ge istället.

Vill ju inte ge BARA Vitalin ifall det också skulle ta slut någon gång och dessutom måste beställas utan vill ha ett basfoder till. Då är frågan igen; VAD?

Faxlin
0

#136: Jag gör så att jag blandar illermat och kattmat av högkvalite, just för att inte bli strandad och akut behöva byta foder. Men det är jag det ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

Rikki…här har du hemsidan till dem som i alla fall haft FC…du kan ju testa att ringa…de har t.om bilder på fc på hemsidan…

http://www.gbgzoologiska.se

Denna kommentar har tagits bort.
UlrikaD
0

Tackar!! Ringer imorgon.

[Falo]
0

#134: det hade kunnat vara en bra orsak men det finns inga tydliga mönster när det gäller nivåerna på vitaminer och mineraler i illerfoder och högkvallitativt kattfoder, iaf inget jag kunnat se.

Illercafe
0

# 141. Nu har jag inte kollat innehållsförteckningarna eftersom jag inte har någon kattmat att kolla utan jag har läst i faktaböcker så jag kan inte jämföra men vill du vara snäll och skriva ner innehållsförteckningen på någon kattmat så skulle jag vara tacksam.

Liselott

Ps. Min lista finns på IC

Faxlin
0

Liselott skrev visst till ett e i slutet av ditt namn tidigare. Sorry, inte meningen. Undrar när jag ska lära mig den biten ;-)

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

#142 - Om du går in under artiklarna här och kollar under illerns mat så finns det tabeller både på kattmat och illermat. Kanske du kan hitta den information du behöver utifrån dem?

[Falo]
0

Vann en kattmat på VI som jag kan skriva av. 

Eukanoba Adult Maintenance 

Analys: 

protein 35%, fett 22%, mineraler 6,3%, fibrer 2%, vatten 8%, kalcium 0,95%, fosfor 0,85%, magnesium 0,09%

Tillsatt per kg:

vitamin A: 22000IE, vitamin D3: 1100IE, vitamin E: 200mg, koppar II sulfat: 25mg

Hattorihanzo
0

Hej

Mitt namn är jimmie.

Jag vill så ärna skaffa mej en iller. hör av er om ni vet någon bra som ska omplaceras eller om nåon har ungar.

Tack på förhand

Faxlin
0

#146: Starta en ny tråd om det så kanske det blir lite lättare att få svar. Då denna tråd är inriktad på mat så är det lätt att du försvinner i matpratet liksom. ;-)

Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Tråden som sarae startade med en lista som rangordnade foder för illrar nyligen hade flera kattfoder med bättre poäng än många illerfoder. Ganska intressant med tanke på diskussionerna i den här tråden när dessa "experter" ser kattfoder som ett ibland bättre allternativ än illerfoder?

sarae
0

Men det är inte sagt att alla illerfoder är bättre än katt foder! det foder som diskuteras i den här tråden är högkvalités iller foder, och inte foder så som sluiss, duo eller vitakraft…för de är sannerligen inte bättre än hills eller royal canin…. men om du tittar på tabellen så är det 11 iller foder som har högst poäng. och sen kommer katt fodret (förutom RC lamm & lever)….

Faxlin
0

Exakt, inte alla illerfoder är bättre. det jag varit ute efter i alla fall är att det är bäst att ge sin iller illerfoder av högkvalite. Men visst blanda det gärna med ett foder av högkvalite till katter. Då slipper man stå utan foder om något slutar tillverkas eller något av dem är slut när man behöver handla.

Audiatur et altera pars

sarae
0

precis…jag har kört både hill's och RC i brist på annat foder att blanda med…men för till fället har  jag 3 bra sorters iller foder, och ett välfyllt lager, så har jag möjligheten så undviker jag gärna katt maten….såvida fodret jag ger är bättre än katt fodret så klart!

Therese-jhfd
0

Men då kan det ju inte heller vara skadligt att ge sin iller kvalitetsfoder vilket någon har hävdat.

[Falo]
0

#149: 11? Jag trode Eukanuba Adulte Agneau & Foie var ett kattfoder? Vad det handlade om tidigare var att många valde illerfoder bara för att det var gjort för illrar och ansåg att man inte skulle ge kattfoder för att det var gjort för katter. Det många ville få fram var att det viktiga var innehållet som hade betydelse och inte vad det var för djur på förpackningen.

sarae
0

#153…förlått jag menade Eukanuba lamm och lever inte royal canin lamm och lever..sorry skyller på för mycket smärtstillande.

Klart att innehållet har betydelse…jag tror inte de som hävdar att iller foder är bättre än kattt foder, menar att iller foder med dålig kvalite är bättre än katt foder med högkvalite. Snarare är det väl så att när man argumenterar så har man det fodret man själv använder i åtanke, och glömmer att specificera vilket det är. När jag pratar om iller foder så syftar jag främst på FC, Vitalin, ANF etc. men glömmer ofta att tala om att det är dem jag syftar på…för i mitt enfald tror jag att alla kör med samma foder som jag ;)

Men om jag står med ett högkvalites iller foder i handen och ett högkvalites katt foder i den andra så väljer jag självklart iller fodret..eftersom jag har en iller och inte en katt….

Men självklart är innehållet det viktigaste, det är nog ingen som generaliserar och säger att alla iller foder är bättre än alla katt foder och vice versa.

Soot
0

Nu har jag inte orkat läsa igenom den här jättelånga tråden men skulle man kunna säga att om innehållsförteckningen på ett kattfoder slår innehållsförteckningen på ett illerfoder så är det bättre med kattfodret?

tex;

ANF Katt Kitten

Protein 34%
Fett 22%
Fiber 3%
Fukthalt 10%
Aska 7%
Magnesium 0,10%
Taurin 0,10%

ANF Ferret

Protein 32%
Fett 20%
Fiber 3%
vatten 10%
Aska 6,5%
Magnesium 0,10%
taurin 0,10%

För mellan dom fodrerna så är kattfodret klart bättre, eller gör jag fel slutsats?
(kattfodret kanske innehåller dåliga ämnen som inte står med eller nått)

Faxlin
0

Mycket hänger på sammansättningen av fodret också. Man kan inte gå enbart på den listan.
Utan man måste läsa allt som står och jämföra.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Soot
0

hmm ok..låter knepigt

Robinsnel
0

alltså vissa ingredienser är mer lättsmälta för iller än andra. Sen är det vitaminhalterna som ska vara iller-anpassade helst..

Soot
0

ah ok då förstår jag. Då kanske det är bättre att ta ett illerfoder även fast % är lite lägre. Som i exemplet jag visade.

[Falo]
0

Väldigt bra tråd även om det varit en del tjafs i den. Det är bra att kunskap om näringsinnehåll ökar. Vi har nog alla mycket att lära på den punkten. Helst skulle jag se att så många som möjligt lärde sig så pass mycket om innehåll att de kan se då ett kattfoder i deras butik är bättre än vissa illerfoder. Ett enkelt exempel är Duo ferret(30,5% protein och 16% fett) som många butiker säljer som enda illerfoder. Ett sådant foder hade inte sålts i butiker om konsumenterna hade större kunskap då varje butik som säljer Duo ferret har minst ett kattfoder som är både nyttigare för illrarna och billigare.

smurfb
0

Vi köpte eukanba foder för kattungar (skrev fel i en annan tråd, skrev där iams men det va fel!).

Eukanuba för kattungar:  

Protein

36,0%

Fett

23,5%

Mineraler

6,4%

Växttråd (fibrer)

1,5%

Vatten

8,0%

Kalcium

1,21%

Fosfor

0,99%

Magnesium

0,099%

Vilket såg rätt bra ut. Framförallt gillade jag att de två första ingredienserna var kyckling och kycklinglever. Inte ris eller majs. Tyvärr var ju ris på tredjeplats iofs. Men mindre än 15% iaf.

Men detta kattfoder är bra mycket dyrare än den mesta illermaten tyvärr.

ViktorMarina
0

#161, vi använder också Eukanubas kattungefoder som "utblandningsfoder" till vår iller, tycker innehållsförteckningen ser jättebra ut, och hon verkar trivas med det!

[Falo]
0

#61: har alldrig sett ett foder med kött på tre första platserna här i sverige.

Mina illrar äter hellre ur Eukanuba-skålen än vitalin-skålen

Faxlin
0

#163: Håller med dig, har heller aldrig sett ett foder med tre på rad. Men två är bra i sverige och sedan får man se till de andra placeringarna.

Jag säger som jag sagt förrut en kattmat av högkvalite är ingen nackdel att ge dem. Men alla som förespråkar att deras illrar mår bra av de dåliga matsorterna gör mig upprörd.
Det finns som du säger illermat som inte alls är så bra heller. Man måste läsa innehållet på påsarna och vara kritisk helt enkelt.
Jag ger också kattmat av högkvalite som utblandningsfder. Basen hos mig är ANF sedan blandar jag det med Royal Canin kitten och Nutro Nuggets kitten. Och så Vitalin när jag kommer åt det.

Mina ser då inte ut att må dåligt. Men så säger de som ger sina friskies och whiskas också i och för sig.

Audiatur et altera pars

LeeLoo
0

en tanke…

att illrarna har kortare tarm än katterna, där borde vi ju ha en viktig punkt!? vad gäller fiberhalt & val av fiber (kolhydrater som inte ger energi) lämpliga mängder och proportioner. Om det ingår för lite fibrer blir resultatet ofta lös avföring eller diarré. Överdrivna mängder fibrer ger för stor mängd avföring.
(Enligt lag skall fiberinnehållet anges i fabrikstillverkat foder. Men den uppgiften på foderpaketen kan vara missvisande då den oftast bara gäller olösliga fibrer.)

Nettan
0

*puttar hejvilt upp den här tråden

Madde
0

Toppen nettan. =) Ibland behövs det puttas oxå.

Thyne
0

Jag undrar vad ni tycker om Opticat?
Jag har provat det till mina pälsar och de tycker om det och det verkar funka bra för dem. Jag vill gärna veta vad ni har för syn på det.

sarae
0

hmm har aldrig hört talas om det…vilken tillverkare är det?

Thyne
0

ska gå ner och kika….

Hm, jag tror märket heter just OptiCat. Kattmat, som nog är underförstått….

Ingredients:

Poultrymeal, rice, maize gluten, corn, poultryfat, barley, cellulose, dry sugarbeet pieces, dry poultry liver, minerals, fish oil, yeast, dried egg. With antioxidants EC additives.

Vitamines: Vitamin A 20.000 I.E/kg, Vitamin D3 2.000 I.E/kg, Vitamin E 400 mg/kg, Taurin 1.8g/kg.

Traces: Copper 2.5mg/kg, Iron 75mg/kg, Manganese 15mg/kg, Zinc 80mg/kg.

With Omega-3 and Omega 6.

DAILY DENTAL PROTECTION.

Ungefär så står det…

[Falo]
0

#170: hur stor del protein/fett/fibrer/vatten?

Thyne
0

Asch, dum jag är. Det stod på förpackningen, fast på en anna del. Klumpig jag känner mej.

Ska bara skriva ner det.

Thyne
0

Hittade det inte först, och letade febrilt och tillslut hittade jag det. Det är skrivet med svart på silvertext ganska litet, så det var svårt att se. ^^

Råprotein 32%
Råfett 15%
Växttråd 6.5%
Aska 6.5%
Vatten 8%
Kalcium 1.1%
Fosfor 1.1%
Magnesium 0.08%

Nettan
0

För lite fett i. för mycket fibrer (växttråd). Absolut inte bra för illern att äta.
Sedan är de tre första ingredienserna inte något köttigt alls. Då går det omedelbart bort för mig.

Thyne
0

Den första är kött, läste jag sedan (när jag hittade innehållsförteckningen på svenska).
Då skall jag inte ge detta till illrarna? Då går jag till affären i veckan då. Tack så mycket!

sarae
0

puoltry meal är inte kött i den bemärkelse, utan det är i princip benmjöl…gjort av kycklig ben! Så jag håller nog med nettan i detta.

Thyne
0

Ah, det har jag inte en aning om. :/
Tack för rättelsen, ska bege mej till äaffären i veckan som sagt! :)

Faxlin
0

Fast här har vi ju ett strålande exempel på att det inte räcker med att kolla listan på protein och råfett mm. Det krävs att man läser mer än så.

Men jag tycker trotts mycket tjaffs i denna tråd att den är bra. Så det var bra att den puttades upp. Vi harju pratat om denna tråd för inte så länge sedan också :-)

Audiatur et altera pars

Sabina-old
0

Jag har fått för mig att VitaKraft (lila paket, tror jag) är dåligt. Är det någon som har hört samma?

ViktorMarina
0

#179, ja, det är ett mindre bra foder… har inte innehållsförteckningen, och minns den inte heller, men det har sina brister! ett illerfoder ska innehålla minst 34% protein, 20% fett, bara lite fiber (illern smälter det inte) och gärna mkt taurin! så du kan ju kika på påsen och se vars det brister..

också kom jag precis på att en huvuddel av ingredienserna (första eller andra plats) är grains, vilket inte är bra för små illermagar..!

Robinsnel
0

Jag har hört att vitakraft ska ha rätt bra näringsvärden faktiskt, även fast jag inte trodde det, och när vi provade det här hemma var det inga glada miner åt det.

ViktorMarina
0

ja jag tror också det faktiskt, men jag minns inte helt hundra, det jag hakade upp mig på var nog att grains står som första ingrediens.. typ sädesslag va? vielleicht nicht so gut..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.