Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2032 ggr
Theres
0

Fett eller körtlar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska jag veta om Melwin bara har lagt på sig massa fett, eller om det är hans lymfkörtlar som har blivit större, eller om han har lagt på sig massa muskler?

Kan man känna skillnad på sånt själv, eller ska jag gå till veterinären? Blir ju pinsamt om jag kommer dit och han bara har lagt på sig inför vintern.

golf.ifokus.se

Aviendha
0

Lymfknutorna sitter ju lite varstans men ändå så att man inte borde missta en förstoring för muskler/fett. Isf punktfet men det händer ju inte ofta.

Skillnad på muskler och fett tycker jag väl ändå att man kan känna. Fett är ju.. fett. Muskler hårdare och när illern rör sig i ens händer så känner man även om det är muskler med eller om det bara är hud och sladder. Lite som om du klämmer på någons mage när den har kläder på sig. Du känner väl om människan i fråga är fet, mager, normal eller muskulös? Är du osäker däremot så kan vet vara bra :)

Theres
0

Men hans baklår t.ex… de är rätt feta, och jag TROR att det är muskler, men känner jag på Epona och Denver så har de typ bara hud där, så jag vet ju inte om det SKA vara något där, och att de andra två bara är klena, eller om Melwin har fått något extra där som inte ska vara där.

golf.ifokus.se

Madde
0

Xac här hemma är rätt stor, men just vid höfterna så ser han väldigt smal ut. Ser väldigt onormalt att vara så väldigt smal där över höfterna.

Han har vi konstaterat att han har lymfom och det kunde jag nästan gissa mig till innan vi åkte in till veterinären. Men så hade jag benjamin som dog i den sjukdomen oxå.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sara
0

Fast lymforna känns som knölar inte som muskler eller fett.

Sara

Theres
0

Nä, men eftersom jag inte har något att jämföra med på de andra två så vet jag inte vad det är jag känner :P

golf.ifokus.se

Theres
0

Fick nog av att vara så orolig hela tiden, så jag åker till vet. när han får tid. Förhoppningsvis är han bara jätteförkyld och har blivit jättetjock.

golf.ifokus.se

JossanH
0

Jag har kännt på en iller som i stort sett inte hade några som helst muskler på bakbenens lår.. Helt tomt där. En iller som är klent byggd, som Dexter var, hade väldigt lite muskler där trots många promenader men denna var alltså otroligt svag i bakbenen.
Det kan skilja mycket mellan individer men musklerna i benen bör kännas mer som avlånga hårdare klumpar till skillnad mot lymforna som borde kännas lite mer rundare.. Iaf vad jag tror.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Ska iallafall in imon så får jag veta om det är muskler eller vad fasen det är.

golf.ifokus.se