Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1118 ggr
[MissCaandy]
0

Toaträna

Okej, mina illrar blir bara sämre och sämre på att gå på lådan. Även om den är tom eller bara ligger en korv i den så går dom brevid. Tror det är en av dom som fuskar väldigt mycket!

Så, what to do? :P

Norrskenets
0

Vad har du för låd innehåll och är lådorna kanske för små eller höga så dom blir för lat att kliva i dom?

zippet
0

Du får ligga i hårdare helt enkelt, ställ upp ett par extra bajslådor och försök att haffa dem när dem ska till och skita på golvet.  Våra gav upp tillslut. nu har vi 3 st som går på 1 låda. 100% skitrent golv :P

[MissCaandy]
0

Åh.. Problemet är att lådorna står i hallen och där är man typ aldrig.. Men ska fan kolla så fort dom springer ut dit och sätta dom på lådan när dom sitter och trycker.. Kan man göra det?

Vi har vanlig klumpbildande kattsand..

Bogey
0

#3 Är de på vägatt sätta sig på fel ställe är det bara tt hysta upp dem och sätta dem på lådan. Man kan lägga till ett skarpt NEJ med.

Blir det sen nått i lådan är det bara att berömma  i massor och ev. ge nått lite gotta.

[MissCaandy]
0

Sart där :) Men då ska man hinna hämta det goda :P Då lär dom ju ha glömt bort det :P

Loveferrets
0

#5, Du har får ha lite gurka i fickan Flört

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 av 4 illrar så har jag bara behövt "träna" toaträning på riktigt med en av dom. Pga andra omständigheter (hat från 2 andra illrar) så fick han bo i en hage i sovrummet i början, där jag hade flera toalådor. Självklart var han ute och lekte han med, men så fort vi inte var hemma, eller på natten så var han i hagen. Mindre ytor gör det lättare för illrarna att pricka rätt.
Jag förvarade små bitar godis runt om hela hagen och varje gång han gjorde rät var det beröm, beröm, beröm och godis.
antingen placerar man ut godis vid varje ställe man har en låda eller så har man enkelt en liten flaska med vetegroddsolja i fickan så man kan ge varje gång.
Det är när man börjar lata till sig eller slarva i början som man har med sig problemet under hela illerns livstid. Det är nu eller aldrig i stort sett som du kan göra något åt det!
Filtar och mat på varje ställe där illrarna kan tänkas sätta sig, massor beröm och gärna godis varje gång dom gör rätt och många lådor!

Lycka till :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#7 och där blev det fel bild.. Det där är första natten när han hade lilla hagen, sedan blev det en mycket större.. Tyvärr ville inte datorn att jag skulle lägga in nån ny så får göra det ikväll istället.

Sajtvärd på Iller.ifokus