nya inhägnaden
fortsättning från http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=eae8e1f4-4c38-4bf5-b49e-300b36b69833
Här är lite foton från konstruktionen av nya inhägnaden för er som är nyfikna och kanske som inspiration till er andra som också sitter med byggen på gång
. Ska se om jag kanske kan fixa ett nytaget foto också.
Inhägnaden är på 47 kvadrat och nästan klar nu, fattas bara plastskivorna högst upp och dörrarna. Sommaren ska jag ägna åt designen av "landskapet" inne i inhägnaden. Marken inkluderar en naturlig sluttning och ett plant område och det kommer också att finnas en extra, hög kulle. Det kommer att vara både högre och lägre växtlighet, tät vegetation såväl som öppna ytor, sand och jordområden, stenar och kanske någon stock. Det blir också en damm med vattenfall.

Ohh, det låter så underbart.
Ser verkligen fram tills vi får se ett färdig resultat.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Själva inhägnaden, 160 cm hög, vilar på en betonggrund som består av en ca 70 cm djup betongvägg (för att förhindra att de gräver sig ut) samt en nivå lecablock ovan mark. Nätet är konstruerat med lodräta, glatta, genomskinliga plastskivor överst som är placerade på sådant vis att illrarna förhoppningsvis inte kan klättra ut.
#1, ja det ska bli kul när det börjar bli helt färdigt och särskilt när det jag kommer att plantera har hunnit växa upp lite.
Här är en bild på hur platsen såg ut vid starten. Området för nya inhägnaden är gaveln till höger, och gamla gården ligger till vänster (de kommer att sitta ihop med dörrar sedan).
åååh, tack så mycket för förklaringen! underbart! Snacka om att det blir rena rama illerparadiset när den gården är klar! Vill väldigt gärna se fler bilder sen!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Snacka om en drömplats. I mitt nästa liv vill jag bli iller hos dig. ;-)
Audiatur et altera pars

Spännande att se när det blir klart! Mer foton!!! :-)
vad skoj och se hur det sakta växer fram .=)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Liten korrigering till årtalen i #6: 2005 och 2006 ska det vara :).
#9, plats finns reserverad i hängmattan för framtida illrar som heter Åsa ;).

Jag skulle vilja vara en iller hemma hos dig : )
Jag var på väg att flytta till ett hus men det blidde aldrig av, men skulle vi ha flyttat så skulle jag ha fixat något liknande men inte lika stort. Har ju bara 3 små stackare.
Ja att ha hus är en enorm fördel. Det var rätt drygt faktiskt när jag hade illrarna i lägenhet. Jag hade visserligen inte så många då men fick en valpkull i en liten lägenhet, och det var jobbigt! I huset har jag så otroligt mycket mer plats både ute och inne.

Vad stort!

Jag förstår det. Jag har ju 3 och hade 3 när jag bodde i lägenhet (bor tillfälligt i föräldrarhemmet) och det gäller nog att ha koll på precis allting. Och jag är lite av en design nörd så jag vill kunna ha det fint utan att illrarna ska kunna förstöra allt. Vilket gör att jag måste ha allting så planerat.
Verkligen fint!! Bara att hoppas att dom inte är så kluriga så dom kommer på ett sätt att ta sig över via gallret..?
Det skulle mina försöka med på en gång.. Nja, kanske inte Zahara då, hon är en riktig latmask/klumpeduns/fegis… 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

- Vet inte om du skrivit det någonstans, men hur finmaskigt nät är det på inhängnaden?
- Kan de inte klättra över? Hur är konstruktionen för att de inte ska klättra?
- Ni är inte rädda för attakerande fåglar? (har själv blivit jagad flera ggr av kajor, råkor och kråkor)
- Har dom testat det än och gillar de området? Springer de runt massa eller ledsnar de på direkten och går och lägger sig? Otacksamma som de ju ofta är… :-)
Bara några spontana frågor jag hade… Ser verkligen lyxigt ut, kanske kommer vi bygga något likande. Bra jobbat!!!!
/Gwen

såg närbilden på nätet nu, så nu har jag fått svar på första frågan…:-) Ser inte ut som världens billigaste nät direkt… Vad kostade hela bygget?
nämen så ruskigt fint! jag är så avundsjuk! alltså med växtlighet och vattenfall och allt så kommer det ju bli hur fantastiskt som helst! Den är så stor! Mina illrar skulle iaf stormtrivas..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#22, inhägnaden är alltså inte klar än utan konstruktion. Se de första inläggen och särskilt #2 och bilden där. Överst kommer det att sitta lodräta, genomskinliga plastpaneler. För att illrarna ska ta sig över det måste de klättra upp och släppa nätet med framtassarna och hoppa förbi en 7 cm vågrät kant plus 50 cm lodrätt. Panelerna är dessutom placerade så de ytterligare försvårar.
Det finns trots det risk att de kanske kan ta sig ut så då får jag höja på med en ytterligar plastmarginal. De kan även gräva sig ut under 70 cm spärren om de får hållas, så därför måste man regelbundet göra kontroller av deras grävaktiviteter. Alltid i början när man byggt en ny inhägnad så är det strikt övervakning som gäller under utprovningen. Med den gamla inhägnaden så fick jag modifiera den upprepade gånger tills den blev helt säker.
Nätet köpte jag på Högberga:
http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?under=4&ID=2
Det är 19 x 19 mm, 1,45 mm tjockt. Hur mycket hela bygget kostat är svårt att säga för jag har hållt på rätt länge med det och lagt ut varteftersom. Men det måste vara en bra bit över 10000 nu i alla fall.
Nej jag är inte orolig för fåglar. Mina illrar äter stora (och små) fåglar och har tagit mängder av skator genom åren som är dumma nog att gå in i gamla inhägnaden och försöka stjäla deras mat. Det finns rovfågel här också, bland annat örn, men det är inget problem med dem i det här sammanhanget. Fåglar är annars något man bör ta med i beräkningen, så bra fråga :)!

#26. OJ, hahahhaha, det var inte mycket kvar av den skatan. Vilka rovdjur du har, komiskt. Mina illrar är påtok för snälla som sagt, för att döda något. De har bara dödat EN skalbagge under 6 år. Är man betryggad om att de är såna rovdjur så behöver man ju inte oroa sig dör enstaka fåglar, hehehe.
"De har bara dödat EN skalbagge under 6 år."
Det där lät så gulligt :). Jag kan se de gosiga sötnosarna framför mig när de stolt nedlagt sitt byte skalbaggen ;). Har man illrar som kanske är lite till åren eller av annan anledning råkar ut för problem med en fågel så bör man förstås ta det i beaktning. Att ha tak över hela är säkrast i alla avseenden (även rymning), men inte praktiskt i min situation. När man bygger en inhägnad så ska man bygga den inte bara för att hålla illrarna inne utan även för att hålla ev faror som andra djur mm ute.
#26 nä, det var inte mycket kvar av den! Mina skulle nog inte heller tveka utan försöka döda det som kom in, men dom skulle nog inte äta upp den sådär.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12: Super bra. Så då blir du inte förvånad om jag dyker upp och börjar poppa med dig en dag ;-)
Audiatur et altera pars

Ser framemot att få se bilder på det hela när den är klar. Kanske ett framtidaprojekt för en själv när man har hus. Något mindre då för ett kompani med illrar som du har lär man ju aldrig komma upp i. 
#30, hoppas bara att jag inte återföds som skata i mitt nästa liv, då kan det sluta illa hehe

#32: Fast jag hade tänkt kila vidare medans du var du liksom. Så att du kan ta hand om mig :-)
Audiatur et altera pars
#33 jag ska försöka hålla mig vid liv och vara illerägare så länge som möjligt, för din skull Åsa ;-)
#32 fast ärligt, man kan vara människa och en riktig skata ändå!! 
Sajtvärd på Iller.ifokus

#34: Vad snällt av dig.
#35: haha, du syftar på sådana som mig tror jag :-)
Audiatur et altera pars
#35, ja det är sant 

Marie hur är dina illrar är dom kramiga och så? Med tanke på att dom är så mördande ;)
Jodå de är kramiga när de vill ;), men det är olika hur kramiga det är bland annat beroende på att jag inte håller på lika mycket med alla illrar (och de har olika personlighet också). Men kramighet och mordiskhet är inte alls relaterat till varandra; de mest kramiga kan också vara de "värsta" rovdjuren.
Kan tala om att Saijin är värsta gosklumpen. Vill bara ligga i knät och kela hela tiden, men han har också en mördande aptit och har inget emot att sluka en skata om chansen ges.

Åh, då vet man ju var Malolo har fått sin gosighet ifrån! Hon har blivit helt sjukt gosig. Idag gick jag ut ur rummet och då stod hon och kraffsade och kraffsade enda tills jag kom och lyfte upp henne och då ville hon bara pussas och ligga i famnen. Sen var hon nöjd. Har märkt att hon har börjat göra så ganska ofta nu. Speciellt när dom andra sover. Har du ingen bild på hennes far som man skulle kunna få se?
Men hon har tyvärr ingen kött aptit alls, hon rusade rakt över en stor groda en gång utan att ens märka att den var där..
Jag har de här från 2002, tror inte jag har någon mer aktuell bild men han har inte förändrat sig särskilt mycket.

Åh, han är så fin! Man ser ivf vart Malolos mörka mast kommer ifrån.
#41 ja, han är verkligen helt underbart vacker!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#41: Han är riktigt vacker.
Audiatur et altera pars
Tack tack 

ååh underbar är han.. 26# haha lucifer är riktigt mordisk, han har dödat 2 flugor ;) det är sant, det var ganska komiskt när han liksom.. han jagade den och fångade i munnen. sedan gav matte honom grädde för att matte inte skulle få fluga i munnen när lucifer pussat henne :P

Kalasfint! Mina illrar vill åka på semester till dig säger de. De har redan börjat packa badbyxor och solbrillor.
Hur många illrar har du som ska vara där?

Gisses vilket bygge. Ska bli spännande att se hur det ser ut när det är klart. Kan gissa på att du kommer ha några av de lyckligaste illrarna i det här landet!
Tänkte passa på att fråga hur länge du har haft iller? Du verkar vara så otroligt duktig och påläst av det jag läst hitills!
Tack för komplimangerna 
#47, hur många som är i inhägnaden samtidigt kan variera en hel del. Största gruppen för närvarande är 10 illrar (som dock delas upp i honor och hanar då våren kommer). Den nya inhägnaden kan antingen användas separat eller ihop med den gamla gården som då ger ytterligare 16 kvadrat.
#48, jag startade min karriär som illerslav 1988 ;).
oj vilken häftig inhägnad dina illrar får… ska flytta till hus om nått år eller så, och skaffa mig iller också =) då hör jag av mig om tips o ideèr =P dina illrar kommer stortrivas.. längtar efter att få se när allt är klart =)