Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 991 ggr
[MissCaandy]
0

Skaffa en till iller?

Jag och min Sambo vill så småning om skaffa en till iller.
Nu har vi ju 2 tjejer på 4 & 5 år som har bott tillsammans nästan hela livet.

Hur introducerar man illrar för varandra? Jag har verkligen ingen aning och tar emot all information med öppna armar.

JossanH
0

Det brukar tyvärr vara lite svårare ju äldre illrarna är, emn endel är väldigt lätta att sammanföra oberoende av ålder.

Det bästa är att sammanföra en ung valp med de vuxna individerna. är de vuxna väldigt hårdhänta och är inställda på att "döda" valpen så kan det vara bra om valpen är lite äldre (12-13 v kanske), så den kan ge tillbaka med samma medel.

Det är att föredra att träffas på neutral mark i början. Så det inte är någons revir man klampar in på.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Stora ytor och gott om sovplatser så alla får vara ifred. Är dom osams så låt dom bara gå ihop när du eller din sambo är hemma och kan hålla ett öga på dom. Möjligheter att dela av hemma så båda parter kan få en ok miljö om det tar lång tid att få ihop dom.

UlrikaD
0

Är ju väldigt indviduellt från iller till iller. Ett test kan vara och åka på illerträff och se hur dina illrar beter sig bland andra. Men inte ens det är någon garanti.

Jag har båda delarna här hemma. Några som glatt säger: åh, en till iller på besök, snälla kan den få stanna?

Och de som säger: en till iller!! Få ut den genast, annars äter jag den till lunch.

Oftast brukar valpar vara lättare att sammanföra med vuxna. Men återigen har jag ju en som är tvärtom. Han anser att valpar hamnar i samma kategori som smådjur. Återigen….lunch.

[MissCaandy]
0

Går det att köpa en hane kanske? :)

Om man gör det, bör man kastrera eller inte då?

HannaM
0

En okastrerad hane tenderar att vilja para sig med allt så om du har två tjejer som är kastrerade så är risken stor att han håller på och släppar runt på dom och uppför sig allmänt ofint. Tror inte det gör att dom kommer gå ihop så värst bra.

[MissCaandy]
0

Okej, om man kastrerar honom då? :)
Eller är det bättre med en hona?

JossanH
0

En hane kan man kastrera så beter han sig bättre. En hona måste ju också kastreras när hon går i löp sedan. Annars sätter du in ett suprelorinchipp helt enkelt så går dom ur brunst i ca 2 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus