Lös i magen :oS
Sen Tomte kom hit för fyra dar sen har han haft lös avföring. Vad kan jag göra för att hjälpa honom stabilisera magen? Han får Ferret Complete att äta samt att han snor lite kattmat (RC) ibland.
Snälla…några råd?

Det kan vara så att han reagerar på omställningen av flytten.
Har han bytt foder sedan han flyttade till dig?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja precis, vad fick han för foder innan? De flesta omplaceringar som vart hos mig har reagerat på samma vis när de kommit hit eftersom de fått ett nytt foder…

Jag har för mig att han fick något helt annat i sitt dåvarande hem.
Jag tror också att det är övergången som stör tarmarna lite.

Ja normalt hade jag bett om en påse av den mat han fick där att blanda ut med så han skulle få en mjuk övergång…men jag skulle aldrig ge mina djur Friskis, och det va typ sån mat dom gav honom. Kan jag göra något för att hjälpa honom eller ger det sig med tiden???

Jag vet inte hur länge man ska låta en iller gå med lös mage. Beror det på maten går det nog över av sig självt snart.
Annars fungerade "Canikur" för katt bra för oss. Det är ett dietiskt kosttillskott som återställer till normal tarmfunktion. det hjälper djuret att ta upp maten så den inte bara rinner igenom kroppen. Men som sagt, för din del borde det gå över snart ändå..

Tror att det kanske kan ha lite med omställningen att göra också? Vet att Molly och Daisy hade lite lös avföring de första dagarna men det gav med sig när de hade kommit till rätta!

ok, tack. Canikur har jag nog kvar lite hemma :o)

Jag tror det ger sig då magen fått vänja sig vid det nya fodret.
Audiatur et altera pars

Om det inte var så från först dagen kan han ha fått magsjuka av din iller… brukar ta två dagar innan det märks om de blivit smittade. Har dock varit tyst om det länge.

Men Tindra har inte magsjuka….

Det är svårt att veta… de kan smitta andra i flera månader. säger inte att hon har, bara att om det tog ca två dagar innan han blev dålig så kan det vara det. vissa är födda med det och smittar några månader framåt i tiden. andra kan ha blivit smittade på en träff och inte fått några symptom men ändå blivit smittobärare… som sagt säger inte att hon har det, bara att man inte ska bortse från at det kan vara så.
#11 Då borde avföringen vara mer slemmig än bara lös. är den slemmig, kornig och kanske lite gulbrun? Då kan man misstänka magsjukan.
Men är det så att han gått på ett dåligt foder innan och nu får ett bra illerfoder plus alla omställningar han varit med dom så skulle jag bli mer förvånad om magen var helt i form än att den är lös!
Sajtvärd på Iller.ifokus
självklart kan ju även "magsjukan" vara "diskret" men det känns lite välans att anta att det är den när så mycket nytt hänt i denna illers liv… ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag håller med dig Jossan, känns som om magsjukan inte direkt var det första alternativet i detta fall. Jag hade också blivit mer förvånad om han varit okej i magen efter det som varit.
Audiatur et altera pars

Mitt svar i nr 11 var endast en respons på att "Tindra inte har magsjuka…"

Säkert lite stressmage i kombination med ovana till nya fodret.

Jag hoppas iaf att det går över snart. Han sover mest nu efter kastrationen men går på toa på tidningspapper. Bättre det än att gå överallt ;o)

nu e han bra i magen igen!

Vad bra att det vart bra. Då var det nog flytt och foderbyte som var boven i dramat.
Audiatur et altera pars

kanske en glödlampa? (lös i magen) Nä men skämt å sido. Vad skönt att det blev bra. Konstigt vad man får en oro för andras illrar när man själv skaffat sig en….eller det kanske bara är jag :S

jag känner som du med alla djur hehe. Dom stackarna e så hjälplösa när nåt går fel ju.