Kan ta mot iller.
Hej heter Annica..
Har haft iller inann men som jag tyvärr fick sälja för bra tag sen för jag skulle flytta o kanske få ett jobbigt jobb…
Men nu är mitt liv lugnt och jag bor ute på landet i fin marklägenhet med stor terass.
Har en liten katt som är världens snällaste.
Om det är någon som måste lämna bort sin illersötis, så finns jag här som tillfälligt hem/omplasering eller hem för alltid..=)
Bara att höra av er….
Tyvärr kan jag bara inte betala så mycket, men har därimot mycket kärlek att ge och lär skäma bort den lille tussen.=)
Men finns ju vissa som tex är allergiska eller något liknande då finns jag här med öppna armar..
Kramar….

Hette du Annicatlilla härinne förut?

Ja o fick sälja min underbara göran..men har fortfarande kontakt med killen som har honom så man får se bilder ibland och han fått sig en kull med en hona nu så man blir så glad… bor inte i tomelilla mer utan sövestad o sen mindes jag inte mitt lösen så ja det är jag..=)

Undrade bara, för på den presenationen förra året så skrev du så här:
"Ja för som sakt älskar illrar hade en när jag va 19, fast flyttade och fick då ge bort min illle plutte för kunde ej ha honom där jag skulle bo då.
Men nu bor man i stor marklägenhet med fin trädgård och har gott om plats, och kärlek har jag med gott om!
Så om det är någon som har en illervalp hör av er, eller om någon skulle behövas omplaseras maila direkt!"
Texten är ju nästan identisk med den du skrev nu, bara ett år senare. Lägenheten och allt.
Och inte för att vara dum på något sätt men du lade ut Göran som omplacering efter 8 dagar pga att dina vänner inte tyckte om honom. Så jag antar att du skaffat nya vänner som är mer toleranta nu då?
Om du inte har råd att betala illern, hur gör du om den blir sjuk då? ><

ja jag bodde i marklägenhet i tomelilla med…men trivdes ej i tomelilla pga personliga skäll många i min släkt gick bort o bodde där så jag kalrade ej det…så flyttat hit nu…men detta är också marklägenhet… hände just du väldigt mycket i mitt liv….o vill som sakt när jag har en djur att det ska få all uppmärksamhet och mycket kärlek… och det hade jag tyvärr inte tillräkligt med då….
Japp har startat om mitt liv helt nu..och även min kille jag varit ihopa med i 6 månader älskar illrar så det är toppen..=)

Finns en bra veterinär jag brukar gå till när jag hittade hemlösa katter.. han är bra… och det är något jag annars kan få hjälp med i värsta fall…men ska spara även särskilt konto till den=) som tex kastrering m,m om den nu inte är det m,m

man får ju ge den en försäkring med…och det är inte så farligt på en gång menar mer att jag kan inte lägga it tex 3000 på en gång….

Vad man önskar att försäkringen hade kunnat göra att man inte behövde lägga ut så mycket.
När jag var inne med min Molly i våras, på jourtid, pga en valp som satt fast kostade det mig 5000kr. MED försäkring. Då var det ingen operation eller någonting utan enbart tre sprutor vi fick.
Saker som fastnar i tarmen kan gå på mer än så. Mycket mer tyvärr.
Av någon underlig anledning väljer ju dessa djuren att råka ut för saker efter stängningsdags. Fast även under ordinarie tider så verkar det alltid dyrt med iller ändå i och för sig.
Du är säkert en bra iller ägare och allt sådannt, men jag själv som inte ens har en iller än anser att man nog ska ha minst 10.000 i backupp när man köper eller tar hand om en omplacerad iller.. Jag skulle inte kunna leva med att inte kunna lägga ut pengar direkt om min iller blev sjuk. Jag anser att man ska ha pengar direkt, annars ska man vänta ett tag med sin iller.. kanske tills det där kontot har lite pengar (:

Man får göra lyan illervänligt..tänka på småsaker m,m jag e rätt pedant så har ej småsaker framme o när man är ute med dom små liven får man ju kolla dom..=)

Japp ska nog vänta med det då..vill denns bästa så klart..=)
# 11 Men en iller kan t.ex få cancer även fast du är väldigt försiktig med hemmet och ute.. Inre sjukdommar rör sig inte alltid om det yttre.

Kan titta här på alla underbara bilder så länge på alla charmtroll…så när jag har tillräkligt på ett konto så japp då får en liten plutt flytta in..=)

Det gäller tyvärr att alla som kommer och hälsar på är lika pedanta också ;o) Det är mkt att hålla koll på, inte bara illern själv.

ja många gnäller på lukten..men jag tycker den är mysig på någotvis…=) sen är en iller som både en katt o hund i ett…går på låda äter ungefär som en katt fast ja iller foder…lekfull som en katt och hund o gillar att ut och gå o upptäcka som en hund..jaa lite som en barn med faktiskt…för man får inte heller ha sina saker ifred=P perfekta djuret plus så fruktansvärt söta….

Mindes göran han skulle alltid knycka vindruvor (kärnfria) det älskade han..=) så rätt mysig att sittta där o dela..men mindre mysigt då han blev mätt och skulle förvara det bakom soffan:P
#16 Gillar att bita som små monster, kan bajsa lite hit och dit utanför lådan ibland, hetsiga rovdjur som gärna äter upp dina smådjur om du skulle ha några. Kan inte tänka mig att du verkligen tycker att själva "skunkande" lukten luktar mys :o Den fräter ju i näsan

ahh inte så farligt är undersköterska inann..hehe (blink blink)men ska byta till inom djur närsom…det är mer vad jag gillar och brinner för…
Njaa det är väll tilloch från…om dom e våta luktar det inte särskilt gott:P eller hanar som blivit könsmogna…men jaa vem kan inte lukta illa själv ibland=P

kul och spännade att prata med andra som också gillar charmtrollen…. kan man gå på sånt där illerträff utan att man har en iller..att lära sig mer och träfffa andra illrar o deras ägare..hade varit kul….
#20 illerträffar är ju till för att även människor utan illrar ska gå på för att få se vad en iller är och hur de beter sig, så det är klart man kan gå på sådann utan iller :P

Vad kul..=) vet ni någon i skåne som är snart..ska kolla lite här om man hittar något..=)
Som sagt- ibland räcker det inte med att vara pedant. Bara en sådan sak att illern knycker vindruvor- som är väldigt söta- kan bidra till insulinom då de helst inte ska äta något socker…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Precis, en iller ska inte ha någon form av socker då det kan bidra till insulinom.
Om du lyckas hålla golven rena från skit, skåpen och lådorna stängda, och sedan tänker på vad som går att klättra upp på och inte så ska det inte vara något problem. Det är bara och titta på dem gamla rävarna(syftar inte på alla) här inne som har "illersäkra" hem, kollar man sedan bilder som dem skickat in på sina illrars bus så ser man klart och tydligt stökiga hem, grejer över allt, busens utsträckning visar verkligen hur INTE illersäkrat det är och det är ja rent ut sagt oansvarigt. Så håll det renare och säkrare än dem.
#24 - Lillan sa till oss att iller säkra hemmet och vi gjorde så gott vi kunde.
Men hon lyckas endå komma upp till fönsterkarmen, hon har hittat 2 hål i köket som hon kryper in i men det är ok för där är inget farligt, det är hennes avkopplings plats vill hon vara själv och ensam så går hon in där i det mörka
Alla iller säkrar på sina egna sätt, jag vet inte varför jag tog åt mig men.
Ibland har vi ätigt något gott skjutit ifrån vardagsrumms bordet ca 1 meter men då hoppar hon från soffan så hon landar perfekt till tallrikarna.
Antingen är vi korkade eller så är hon J***igt smart hehe.
Sen öppnar hon garderobs lådorna där är 3st oh vi har en bräda som sitter fast under speglen. men det kvittar hur många gånger vi stänger oh sätter ner brädan så öppnar hon det oh går in oh lägger sig.

Eller så har man ett hem som är illersäkrat åt den enda illern man hade först, men sen när man släpper in en till i gänget så lär de av varann och det som har funkat i ett års tid är helt plötsligt inte "säkert" längre. :oP
Det gäller som sagt att ligga ett steg före hela tiden! :o)
#24 Ursäkta? kan du inte hänvisa till någon tråd där man ser dessa totalt icke illersäkrade hem?
Att säga att "ditt hem är inte illersäkrat för din iller" är som att säga att dina illrar gillar inte torrfoder och dom leker inte med bollar. Hur kan Du veta det?
Jag har hem som är väldigt illersäkert för mina illrar. Jag har massor grejer framme och har aldrig fallit för den stilrena modeflugan.. Och tro att jag har haft illrar som levt sina liv i över 6 år och inte dött av något som orsakats i hemmet utan av sjukdomar… Jag vet att mitt hem är illersäkrat för mina illrar. Däremot kan jag inte lova att någon annans illrar inte skadar sig, äter saker eller klättrar ut genom mina fönster.
Jag vet bara hur mina egna illrar funkar och hur jag kan ha det hemma.
Sajtvärd på Iller.ifokus

hihi busar..=)

#27 Samma sak som jag tänkt skriva.
Jag vet att Birdie inte äter något av det jag har framme, samla på det ja det gör hon, men äter nej det gör hon inte. Så man kan inte säga utifrån bilder hur någon har illersäkrat. Men jag fick hjälp att täppa till ett hål när jag fick hem Birdie, men ja det var allt och sen fick jag lära mej hur Birdie var och hon var ingen iller som äter allt hon ser som många andra gör.
Lustigt hur så många tar åt sig. Tyvärr så vill jag inte länka till någon bild för då blir det samma sak som att hoppa på EN person och det lyckas så många andra med här inne.
Få se nu jag har aldrig någonting framme, ser alltid till att flytta stolar osv så att illrarna inte kan klättra upp någonstanns och så städar jag hemma varannan dag. Om nu nu har så illersäkra hem varför tar ni då åt er?
#24 Det du uppfattar som "stökiga hem och icke illersäkrat" kan ju vara leksaker och sovplatser för illrarna som bor i hemmet. Allt beror på hur illern/illrarna är som individer.
3 ex. av många:
1. Det utmärkt att låta en del illrar leka med plastkassar, medans andra illrar skulle äta plasten. 2. lådor och skåp, för vissa är det sovplatser eller roliga ställen att utforska, medans andra illrar skulle tugga i sig det som finns i skåpet/lådan. 3. Vitvaror är också något som skiljer mellan individer. En del har mysiga sovplatser, medans andra äter upp allt som finns under.
#29 Duktig illertjej och matte 

#31 Tack! 

Ligger leksaker högt och lågt härhemma. Det enda det inte är säkert för är mig som snubblar på rör, puffar, trasslar in mig i fleecefiltar och står på öronen.
För den utomstående kan det säkert se jättestökigt ut, men illrarna trivs och illersäkert är det.
Tror inte att folk "tar åt sig" så som du menar, tror mer att man vill säga hur det faktiskt ligger till.
Sen finns det säkert folk som har farliga saker liggande framme också, självklart. Mer merparten av illerägare har nog inte det. De flesta vill nog gärna att deras illrar ska överleva. Hoppas jag.
Och vilket otroligt tråkigt hem, både för människor och illrar om ingenting ligger framme. Vad ska illern göra då, sitta på parkettegolvet och rulla tassarna?
det jag uppfattar som stökiga hem är bilder som klart och tydligt visar en miljö där det städas VÄLDIGT sällan.
Skillnaden på ett helt rent golv och ett golv där man inte ens vet vart man ska ta nästa steg är stor och är det så illa så är man verkligen mer än oansvarig. Visst ens iller kanske inte äter nått av det på golvet. Men är man så dålig på att hålla rent både åt sig själv och sin iller så kanske man ska ta sig en funderare.

#34 Hur många människor bor så, och samtidigt stolt visar upp bilder på forum? Detta är någonting jag helt missat faktiskt.

Oj, dom golven har jag helt missat tror jag bestämt
#34 "många som tar åt sig"? Vi var 2 som hann skriva innan du skrev det ;)
Ja, ärligt talat så har jag aldrig sett bilder som visar det du beskriver. Jag vet att jag själv aldrig skulle kunna leva i många illerhem men inte pga det är fullt med saker som är farliga för illrarna utan för att jag inte skulle vilja leva där hemmet är mer illrarnas än mitt eget och där toabestyren inte sköts i lådorna och inte torkas upp direkt när det sker. Så det har ju ingenting med illersäkring att göra…
Så jag bor i ett hem där man för tillfället märker att det bor illrar så fort man kliver innanför dörren- men det är för att jag har valpis hemma som inte accepterats av dom andra så jag har det avdelat och extra toalådor frammer- men i vanliga fall syns det inte speciellt tydligt.
Och det är så jag vill ha det!
Jag är mycket medveten om att om jag valt andra illrar, med andra egenskaper och annat tempreament hade jag kanske fått slå till på det stilrena hemmet men nu har jag inte det för jag vill bo så som jag trivs :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#34 Ja du, vi har nog lite olika åsikter vad som är stökigt. Stökigt är för mig inte samma sak som att det inte skulle vara illersäkert.
Behöver bara tänka på hur det var när jag hade illrarna inomhus. Det var deras saker, inte många köpta leksaker, utan mest sådant som skulle kastas…kartonger, påsar, tomma klippta hushållsrullar, mm., saker som illrarna älskade att leka med, tills det var så demolerat att det gick vidare till soptunnan och visst kunde man få leta sig en väg i vissa rum ibland
Att dom sen oftast sov under frysskåpet, skulle nog du inte kalla illersäkert, men ingen av illrarna eller valparna åt någonsin på kablarna.
Så i slutänden är man tillbaka hos illern som individ och inte vad vi som personer har för åsikter, om vad som är illersäkert eller ej.
#37, förlåt för ot men gud vilken snygg soffa, var har ni köpt den ? en sån vill vi oxå ha !! ha ha ha..
#34, Just nu har jag ett stort rum där de ser ut som kom o hjälp men tjejerna trivs med alla rör o grejer så det är deras, jag får dock låna de ibland
o hade folk sett detta hade dom vänt i dörren, jag anser att man inte kan ha det pedant med djur, även om jag städar varannan dag så efter nån timme ser det likadant ut igen med jord o halm överallt
. Det jag vill komma fram till är att ibland syns de inte att man städat.

Jag är helt inne på #38 linje, vet folk som tycker jag ska kasta både det ena och tredje allt från någon tidning som ligger på golvet till en gammal kattsands kartong, men varför. Katterna och Birdie älskar att bita små delar av tidningen när de är extra busiga och kartongen har sedan länge blivit Birdie hus och hon kryper med glädje in där och har både bitit och rivit hålet i kartongen än vad jag klippte det. Så nä att kasta det tills de är helt förstöra känns fel. Hon har ju jobbat för att få större hål i kartongen så då ska hon få ha den. Syns tydliga märken på den. Sen ligger det ofta tomma toarullar här och var, men ja de åker in i hennes plaströr för att sedan när hon är inne i röret komma ut igen. Hon älskar att bära på dom så varför köpa en massa när man lätt och billigt kan hitta roliga saker åt dom. Sen att det ser lite ovårdat ut i vissa fall- det får stå för bitraktarens ögon som inte vet hur mina djur är och hur de vill ha det. Dom trivs med hur det är här och det gör inte de personer som bara kommer hit några få timmar i veckan eller möjligen ser bilder på lägenheten.
#39 Den är köpt på ett litet ställe som heter Ulfåsa möbler i Motala. Var en billig o bra soffa (typ 4 000:-) men nu har den blivit så nedsutten och stinker iller ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#41, vi köper den gärna billigt om den är till salu
den var urläcker…
#37 Vi ska skaffa en liknande soffa, 3:a med divan :-) fast det blir en annan färg.
#43 här med, en svart/grå med vita inslag så iller/hund/katt håren smälter in 
Jag har en iller på 3,5 mån om någon är intresserad?
mickaaight@hotmail.com
#45 har du någon bild :)? vart finns den? vilket kön.. skriv gärna info om den :D
Ett tips, om du ska ta emot en iller, se till att h*n är försäkrad, om illern inte är detta får du teckna en försäkring och då har man 20 karensdagar.

#47 Lägg upp en egen tråd för henne istället. Berätta lite hur gammal hon är, var hon kommer ifrån, vad hon kostar osv.
Om du läser högre upp i tråden så var det inte aktuellt med iller här längre.
jag tror inte jag kan ta emot en till iller just nu, jag tänkte mest på att han/hon som ska placera om den kan reklama ut sig lite mera om sin valp så flera kanske blir intresserade. :) vill ta emot den, men får inte för min kille… :( han tycker det är nog med lilla Suzy.
#47 får man fråga vad anledningen till omplaceringen är eller är det för privat?
#47, så synd att det inte funkade, hur länge har du haft valpen ?

#47 ja..illrar är inte några lätta djur och de blir inte bitfria på beställning, trots att de är små och söta, men ge inte upp för lätt! De är helt underbara bara de får chansen att visa det och din lilla är bara valp än, ge det några månader till så kommer du ha en underbar liten kompis, men med en del illrar ser verkligheten ut så att de bits. Visa att det är du som bestämmer, tyvärr föds de inte alla gånger med gloria och änglavingar, men de kan bli underbara ändå. Jag har fått minst 50 bett av mina illrar under åren och jag ångrar inget av de betten…Lycka till!