Hamta iller fran flyg
Hur gar det till med att hamta upp djur som flugit?
Flyttar hem och om mojligt sa kommer illrarna att fa bo i fosterhem och sedan skickas nar vaccinationerna osv ar fixade.
// Amanda
Har för mig att det där är olika beroende på flygbolag. Så ta kontakt med det flygbolag du kommer använda och prata med dem.

Och: ar det endast rabiesvaccin som kravs for illrar vid import? Ar det tre manader som galler?
Jag har ju bara koll pa vad jag behover for att resa mellan UK och Sverige med mina illrar, men om jag inte behover annat an vaccinet for att bara ta dem in till Sverige (och alltsa inte tillbaka till UK igen) sa vore det toppen.
Maste valdigt hastigt och lustigt flytta hem namligen och jag vill fa i hit illrarna sa snabbt som mojligt.
// Amanda
Ett tips är att kontakta Ammi från Gotland, hon kanske kan det där, lycka till.
Ja Ammi vet nog, annars borde Sarae eller Klarsferrets också veta då även de far mellan Sverige och utlandet med illrar.

det ar 1 rabies spruta sedan vanta i 4 veckor sedan ar det klart for att aka du finner aven att resa pa min hem sida som
http://www.klarsferrets.se/bilder/jordbruksverket.pdf
[
du kan med fordel skriva ut denna den finns pa min hem sida fick den av jordbruks verket forra aret;

Tack sa mycket!! :)
// Amanda

det var sa lite sa
#0 Jag skulle råda dig till att ta kontakt med Jordbruksverket. Du hittar en e-post länk längst ner i högra spalten på båda länkarna nedan.
Vad jag vet (visste) så skulle det gå 21 dagar (3 veckor) efter att rabiesvaccineringen har gjorts, innan man får ta in illern i Sverige från EU-länder. Sedan finns restriktioner för listade länder och länder utanför EU.
Omkring halvårsskiftet har det kommit en del nya regler och texten om 21 dagar finns inte kvar på Jordbruksverkets hemsida.

Tack Ammi!
Ar det tillatet att ha tva illrar i en san har transportbur under flygresan tror ni?
http://www.amazon.co.uk/Hagen-Design-Cabrio-Carrier-Orange/dp/B002RLE13M/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=garden&qid=1280682423&sr=8-2
// Amanda
#9 Vad är det för mått på buren? Hittar ingen info på sidan.

51 cm x 33 cm x 35 cm :)
// Amanda
#11 Tyvärr är den för liten, för att samtransport av två illrar inom Sverige :-( om jag inte räknat fel.
Minsta tillåtna yta för samtransport är 0,099m2/iller och då blir 2*0,099m2 = 0,198 m2.
0,51m*0,33m =0,1683m2 eller
0,51m*0,35m =0,1785m2, beroende på vilket som är bredden på buren.

#12 Om den ar for liten for transport INOM Sverige, skulle den anda fungera att ha HIT dem med om de far en varsin/storre bur vid ankomsten? Hittar ingen storre bur som ar godkand for illrar namligen..
// Amanda

En petcargo går utmärkt att flyga in illrar i. Har själv varit med om två illrar som kommit i en sådan bur.
yup… jag har flugit med både 1 och 2 illrar i petcargo. Inga som helsta problem, och ja, bättre bur att flyga illrar i finns nog inte!

Oh sa bra! Kopte en idag namligen och det kanns ju bra att jag inte behover kopa en till da :)
Hur har ni inrett buren? Jag har en toalada pa botten, och sen en liten "kasse" de kan sova i i ena hornet, men misstanker att bara en far plats i den.
Ar det tidningspapper som galler under sjalva resan, eller gar det bra med pellets? Vill ju helst inte att de ska gegga runt i kiss och bajs..
// Amanda
jag har haft kristallgrus i en liten låda, för att det väger så lite, sen en hängmatta och en puff. sedan sätter jag ett hänglås på dörren, och sätter fast en extranyckel i gummiband i handtaget på buren eller runt låset ifall någon skulle behöva komma åt dem.

Äter dom blötmat eller gurka eller något så kan det ju vara ett alternativ till annan mat och framförallt vatten som lätt kan skvimpa ut. Kristallgrus alla dagar i veckan för en sån resa, klumpar inte fast i illrarna om det blir blött och spånar inte ner allt.
Går det inte att fästa en hängmatta i taket? I såna fall så kan du ju fästa en toalåda ordentligt i botten. lägg lite pellets i botten och se till att inget tyg kan trilla ned i lådan eller att lådan går att flytta på. Lägger du filt i botten så se till att även fästa den ordentligt så dom inte river upp den och den hamnar i lådan eller i vattenskålen.
Vill du göra det lite mysigt för dom i hängmattan så kan du ju alltid fästa lite tyg som dom kan krypa in i i hängmattan. Vanligt bomulsstyg som ett gammalt lakan blir inte så varmt om det är varmt ute.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Toaladan sitter som berget mellan vaggarna och halls nere i framkant av matskalarna :) Har till och med Nisse-testat den, och inte ens han verkar ra pa den ;)
Gurka ska jag definitivt tipsa tjejen om istallet for vatten. Forsokte med en hangmatta, men jag fick det verkligen inte att fungera, sa den blev till en kasse istallet :P
Hanglas kan nog vara en bra ide ocksa. Tack for tipsen :)
// Amanda
Vet dom som lyckas med hängmatta i pet cargon men man kanske måste borra hål och fixa och trixa lite?
Sajtvärd på Iller.ifokus
nope inga hål behövs borras för att få dit hängmatta.. finns ventilationshål, plus att man kan trä banden kring "ramen" där dörren sitter för att få plats med en större. jag använder ikeas trofast låda, de lilla 9 krs modellen som jag borrat hål i och sedan satt fast med buntband i ventilations hålen. på såvis finns golvyta för en puff med.

man behöver inte borra i trofastlådan! går o dra stripes dom befintliga "hålen" i sidan.