Vad har han gjort?
Klev nyss i en pol pa golvet, och tankte att det antingen var Nisse eller Lars som protest-kissat da de nastan klattrar pa vaggarna nu nar det ar var, men nar jag plockade upp Nisse nagon minut senare sa sag han ut som pa bilden!!
Det ser ut som om han kissat pa sig.. men fran rumpan? Diaree ar det inte, utan det var en urin-lik pol pa golvet. Inte heller har han tomt analkortlarna, for det luktar ingenting, och hans skunkar brukar vara mer orange-fargade.
// Amanda
Han kanske bara har glömt att torka sig ?
oj, ser jättekonstigt ut. Aldrig sett tidigare.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har hittat 3 polar till nu.. Och de ar stora! Ca 2-3 ganger sa stora som en vanlig kiss-pol.
// Amanda
Det kan inte vara så att han har någon form av urinvägsinfektion? Att det är i rumpan kanske beror på att han råkat sätta ned rumpan i en??
Jätte konstigt…
Dricker han mycket? Verkar han slö?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag vet inte.. Han dricker inte mer an vanligt, han ar nastintill hyperaktiv och busar nastan mer an nar han var valp. Kanns skit-skumt…
// Amanda

La honom pa rygg i knat efter att jag tvattat och torkat honom, och det ar helt klart att han "lacker" ifran rumpan. Trots att han ar nybadad och torkad, sa har han en liten blot flack dar bak 
// Amanda
men shit, vad kan det vara!? Han har inte kunnat få i sig något flytande så som någon olja eller något? Är det sådär flytande borde det inte komma ur rumpan. Bara om det är något oljigt… Hmm….
Sajtvärd på Iller.ifokus

Na, inte mig veterligen! Ferretonen tog slut forra veckan.. Det enda som andrat sig ar att de fick ett halvt kokt agg att dela pa tidigare idag och en lite storre bit njure an vad de vanligtvis far. Jag blir inte klok pa det har!
// Amanda

Nu har han "bajsat" ocksa. Jag har ingen aning om vad det ska forestalla!!
// Amanda

Oj……. ser mycket märkligt ut…kan han ha fått i sig något han inte borde?
Ha stenkoll på honom och om ingen förändring sker så borde du nog åka in med han till vet imorgon bitti.
Försök få i han så mycket vätska du bara kan med tanke på att han förlorar en hel del med så lös avföring.
//Pernilla

Tanken slog mig på mask i magen…har han varit utomhus? Fått "smaka" på snö eller så?

Jag undrar om han kan vara förstoppad? Jag kan få ut lite skummigt slem när jag blir förstoppad… Det är det enda som kan passera.

Hmmm…… morotspure kan vara bra att ge vid lös mage….. katrinplommonpure vid hård mage…… Men frågan är om han fått något i sig…. läste någonstans om första hjälpen för illrar…en olja man ska ge dom om man misstänker främmande föremål i magen…va hette den…någon som känner till detta?

Paraffinolja !!! Lägger sig som en skyddande hinna runt föremålet.
Har du provat att klämma lite löst på hand mage? Verkar det göra ont, är han öm? Känns han hård eller mjuk?
Jag tänker magsjuka!?
Det finns ju en magsjuka som ter sig väldigt olika på olika individer. Kanske är det den, kanske någon annan variant.Den jag tänker på kan vara ganska allvarlig och smittas mellan illrar genom saliv och gemensamma toalådor etc.
Har ni träffat andra illrar nyligen? Det måste inte vara genom Nisse heller utan det kan även vara Lars som tagit med sig magsjukan men själv inte visat symptom.
De som drabbas får ibland bara någon lös bajs medan andra kräks mycket eller får slemmig avföring som kan skifta men vanligen är den gul, grön eller orange. Ibland är den väldigt kornig också.
Nu slog det mig att Dexter såg ut sådär i magen en gång när jag bara haft honom några månader. Han bajsade rent slem 2 gånger sen var han normal igen.
Det är jätteviktigt att han får i sig vätska nu när han avger så mycket vätska!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänker någon sorts magirritation, antingen inlammation eller ej egentligen ätbar sak.
Sara

Han sover utomhus om natterna, sa visst kan han ha fatt i sig nagot konstigt!
Forstoppning kanske det kan vara kanske… Har gett honom lite vaselin (paraffinolja, fast i fastare form da de inte saljer oljan har), men ingen "sak" an. Magen kanns normal.
Magsjuka… de har inte traffat nagra andra illrar alls sedan jag fick hem Lars, och det var ju i september/oktober.. Kan de fa det utan kontakt med andra illrar?
Dricker gor han mycket i vanliga fall, men jag ger honom lite extra bara i fall att.
Och nu bajsade han igen. Nu ser det ut som vanlig diaree. Markligt…
// Amanda
#17 Då borde det inte röra sig om magsjuka, nej. Om inte du haft det och han fått vanlig maginfluensa.
Förhoppningsvis har han bajsat slem/vätska pga av något han ätit och att det nu börjar stabilisera sig genom att åtminstone ha färg på avföringen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Svårt att säga vad det egentligen kan vara men blir han sämre så åk hellre in, han kanske bara ätit nått konstigt, vi håller tummarna nu att det börjar stabilisera sig.
#13 Katrinplommon och morotspure är inte att rekommendera att ge illrar när dom är förstoppade. Eftersom att dom inte kan bryta ner grönsaker så rör det till i magen ordentligt på ett negativt sätt.
Vid förstoppning så ger man ex parafinolja, precis som du nämnde :)
Musiken, hur länge har han haft sånt här slem? och hur länge sedan är det du såg/vet att han ätit? För har han ätit torrfoder så bör det synas i avföringen.
Illrar som äter något som dom inte kan bryta ner ordentligt kan bajsa slem av olika färger, och även den färg du visat på bilderna. Men att det är så pass mkt du beskriver låter väldigt märkligt.
Magsjukan kan finnas latent och bryta ut vid stress.
Se upp så att han inte blir uttorkad, gör nacksinnsgreppet på hnm!

#20 Hittade ett svar från en veterinär när jag Googlade och hon rekomenderade just katrinplommon och morotspure vid diverse magproblem till illrar…mycket små mängder givetvis. Vet ju att dom inte kan bryta ner fibrer, men kan vet ha så fel här tro?
Hoppas han börjar bli bättre den lilla krabaten, om det som kommer ut börjar "stabilisera" sig så kan han ju vara på bättringsvägar :)
Lycka till!
Skumt.. hur har d gått?

God morgon alla! 
Nisse fick stanna inomhus i natt medans Lars forpassades till uteburen sa att jag kunde se om han forbattrades eller forsamrades. Enda "konstigheten" var att en korv var lite slemmig och bla-gron till fargen, men all andra har varit helt normala och han har atit, druckit och rivit ur alla mina traningsklader ifran byran. Verkar bara ha varit nagon irritation, eller att han atit nagot han inte borde ha atit som har kommit ut nu 
// Amanda
Vad skönt att han är bättre
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Undra vad det var.. Härligt att han är bra nu iallafal. :)

Det ser ut som endtarms inflamation. Ring veterinären å hör dig för.
#23, Hoppas verkligen det bara var nått tillfälligt, skönt han är så pigg nu och han får säkert mer än gärna riva ut alla dina kläder 

#21 Ja veterinärer kan ha precis hur fel som helst ;)
#21 Långt ifrån alla veterinär är kunniga på det specifika djurets kostvanor. Att veterinärer är medicinskt kunniga är en sak, men att veta om lämpligt foder är en helt annan kunskap.
Ofta finns det annan personal på kliniken som är utbildad i foder/kostvanor.
När det kommer till illrar och veterinärer så kan det gå hur fel som helst. Därför ska man söka upp en illerkunnig veterinär.

Nu har han gjort det igen!!
Dock sa har de fatt samma mat som forra gangen (hjarta, njure och kycklingvingar). Borjar misstanka att han kanske inte tal njuren? Har bara gett dem sma bitar valdigt sallan innan, men nu kom jag over ett paket billigt och har gett dem lite storre bitar, lite oftare. Hjarta har han atit manga ganger utan problem, och vingar ater han flera ganger i veckan, sa det ar bara njuren som ar "ny" eller vad man ska saga. Nagra tankar? "Lackaget" gar over inom ett par timmar och han visar inga som helst symptom pa att nagot annat skulle vara fel.
// Amanda
När Phoenix hade partiell förstoppning så såg det liknande ut, men det var inte alls lika mycket. Det underliga är ju att det kommer i omgångar för Nisse.
Visst, ny kost kan ju ge magproblem, men han barfas ju redan och jag tycker det känns lite konstigt att bara just tillskott av njure ska sätta igång något sådant. Men vad vet jag. Underligt är det i vilket fall!
Hur är det med uttorkning under dessa episoder? Det är ju en hel del vätska han inte hinner ta upp menar jag, det sker ju i tarmens slutskede, och med tanke på vilka mängder han "läker ut" så blir det ju en del han inte tar upp, så där kan det ju vara bra att ha koll.
Förstoppning kan vara svårt att känna. Jag klämmer på mina lite då och då men kände inget alls på Phoenix, och jag vet om en iller som två gånger har vart in till vet för röntgen och palpering men båda gångerna fått lämna för att de inte hittat något - trots att illern hade förstoppning båda gångerna. Med det inte sagt att det är förstoppning, bara et förtydligande :)
Jag hoppas du kommer på vad tusan det kan röra sig om, jag har inte en endaste aning ^^
Paulina

Ja, det ar mycket markligt! Idag har de fatt moss och ratta, och han visar inte en tillstymmelse till upprord mage.
Uttorkning ar inte heller nagot problem riktigt da de nyss fatt en fontan, och han alskar den och dricker mycket mer an han gjorde fran skalen, plus att han leker lite med den ocksa (stoppar ner nosen i halet dar vattnet kommer ut haha), och nackskinnet gar ner snabbt pa honom. Det varar ju bara i nagra timmar ocksa (efter att han atit) sa han hinner inte forlora alltfor mycket vatska..
Hoppas verkligen att det inte ar forstoppning :/
// Amanda
#32 Om jag förstått det du skrivit rätt, så är det inga problem annat än timmarna närmast efter att Nisse ätit njure?
Det kan mycket väl vara så, att han av någon anledning inte tål njure. Fungerar allt bra annars, så skulle jag låt bli att ge njure och prata med veterinären, nästa gång det är dags för besök.
Hoppas det ordnar sig för Nisse.

#33 Ja, hittills sa har det bara hant nar han atit njure. Ska lata bli njuren for nagra dagar nu och sen prova och ge igen och se om han reagerar likadant da, eller om det hander nar han ater annat ocksa.. Tack :)
// Amanda
#34 Vänta en vecka med att ge honom njure, så att du ser att magen fungerar normalt på den andra maten. Blir det för kort tid mellan så kan det vara svårt att avgöra om det är njuren eller inte.
Ha det bra 

Nu har vi varit utan njure valdigt lange (med undantag for vad han fatt i sig genom dagsgamla kycklingar och moss), och magen ar i perfekt kondition. En liten slang av losa bajsar nar han fatt storre djur som fullvuxna rattor, men inget i jamforelse med slem-polarna han producerat tidigare.
Idag ska han fa en liten bit grisnjure for att se hur magen reagerar.
Om det ar sa att han ar "allergisk" mot njure, gar det att utesluta den ur kosten? De far ju torrfoder ocksa, men jag ar lite orolig over att Lars ska "lida" for att Nisses mage inte fixar det. Att ge dem olika mat fungerar inte, dessutom verkar njure vara favoritmat nr 1 hos Nisse 
// Amanda
#9 Mollie var okså så häromdagen, jätte kass var hon i magen kissade stora pölar oh kräkte men sen efter 2timmar så var allt bra igen 

Resultatet av experimentet: lite losa bajsar och en forfarlig stank.
Vad sager ni, bor jag utesluta njure? Vad kan jag "ersatta" den med isf? De far ju som sagt torrfoder ocksa, och moss ratt frekvent.
// Amanda
#38 Jag skulle utesluta njuren och "fylla upp" till rätt mängd med den andra barfen han får.
Han får ju en del hela foderdjur och det verkar han klara bra, så det kan ju vara så att det blir för mycket njure för honom, när du ger extra av det.