Vad ska jag göra!
Hej har haft problem med mina ögon nu i 1 månad men jag har nonchalerat det totalt. Och sen nu har jag varit hos läkaren 3 gånger första gången fick jag tabletter för pollen men det fungerade inte, sen nästa gång så fick jag allergi dropp och tabletter, sen var jag där nu och det visade sig att jag inte tåler Mollie 
Vi fick henne för ca 2 månader sen och både jag och sambon är helt sålda vi älskar henne så HIMMLA MYCKET att det inte går att beskriva, sitter och gråter hela tiden med tanke på att vi måste göra oss av med henne. Min pappa skällde ut mig idag och sa att jag måste göra av med hene, för det är jag som lider.
Men jag vill inte jag hatar och ta tabletter över huve taget det är knappt att mina p-piller åker ner, men för henne hade jag kunnat offra allt! Men det kommer bli dyrt i mängden. Och alla bara klagar.
Vad ska jag göra?

Gud vad hemskt! :*( Men står du ut med att "leva" på tabletterna så är det ju upp till dej om du vill leva så, visst jag kan förstå din pappa, men det är ju du som drabbas och inte han. Så står du ut med tabletterna så hade jag valt att ta dom och behållt henne. Men det är ju jag och så klart ska/ kan jag inte säga vad du ska göra. *kramar*
Jag tål inte illrarna helt (dock mkt bättre än katter) och tar allergitabletter varje dag, det fungerar.
Så länge du kan stå ut med symptomen så tycker jag du ska behålla henne OM det är det du vill.
Sara
#1 Okej, hon är ju min bebis jag har ju sommarlov och min sambo jobbar, hon är med när jag går på toaletten när jag tvättar, duchar och vi är ute och går och jag tar med en flaska fatten till både hon och mig. Och det är min lilla bebis.
#2 okej jag tar "LORATADIN" vilka tabletter tar du? Min pappa sa att det kan hända att går jag på dessa alltid så tillslut blir jag imun mot det. Och att tableterna ska jag bara ta om man ska hem till någon som har djur. Jag har allergi mot katter och hundar också men jag var hos Lillan i 2 timmar och märkte inget av det annars brukar det komma direkt att jag får svårt att andas. Men det har ju bara varit kraftigt rinnande ögon, klåda och sen såg det ut som jag gick på droger typ
Sen är det inget mer, och jag vill helt verkligen behålla henne det menar jag fullt ut allvar med som jag sa till #1 så är hon med mig vart jag än går.

Vet inte hur ni bor men att stänga henne ute ur sovrummet är en bra ide om du är allergisk, det brukar kunna hjälpa en del. Visst känns det hemskt att lämna henne själv men om alternativet är att hon får flytta kanske det är värt det?
Städa oftare, köp en luftrenare, kom ihåg att tvätta alla hennes sovsaker ofta. Är det ögonen kan du ju också proa ögondroppar?
#4 vi bor på botten plan i ett hus på 94kvm, vi har alltid dörren stängd till sovrummet men kan hända på morgonen när man går upp så sitter hon och väntar vid dörr öppningen så när man springer iväg på toaleten springer hon in och väcker sambon
Nu när jag har sommarlov så städar jag och lullar runt varje dag, men annars är det väl 3 gånger i veckan. Hennes sovsaker tvättar jag 1 gång i veckan. Jag tar tabletter varje morgon till frukosten, och sen ögon droppar 2 gånger om dagen =)

Prova att byta ut dom saker hon sover ofta i kanske två gånger i veckan och se om det kan göra någon liten förändring. En luftrenare kan också hjälpa till en del. Kolla på allergier.ifokus.

Som de andra säger det är ju helt upp dig till. Jag är allergisk mot mina katter och höet till mina chinchillor. (som de måste ha för att må bra) Jag har tagit allergitabletter i snart 30 år sammanlagt. Jag har regelbundet, alltså dagligen tagit allergitabletter i allafall 15 år. Jag har inte blivit immun mot dem.
Du kan ju prova kortison-tabletter och se om de hjälper bättre. För vissa gör de det, för mig gjorde det de inte.
Sen finns det allergisprutor om man vill testa det också.
För mig har det aldrig funnits något alternativ. Får jag inte ha mina djur så kan jag lika gärna lägga mig ner och dö. Och tabletterna funkar för mig.
Men sen finns det ju personer som har så mycket besvär att tabletter, astma-sprayer osv inte gör någon nytta. Då ska man ju såklart inte ligga hemma och dö. Då måste man nog göra någonting annat. Tyvärr. Men det finns ju gradskillnader på allt.
Kan säga också att din iller-allergi är antagligen värre nu. Dels pga utav att hon är valp. Jag kände av mina iller-valpar också och jag är inte allergisk mot iller i vanliga fall. Och sen dels för att det är pollen och gräs-säsong. När det blir höst och pollen försvinner och hon blir äldre så lugnar det antagligen ner sig en del.
Dessutom om kostnaden är ett problem så kan du få allergimediciner utskrivna på vårdcentralen. Då kommer du snart upp till ett frikort. Dock får du då säga att du har problem med pollen osv. Säger du att du har problem med ditt husdjur så kommer de säga åt dig att göra dig av med henne.
#6 hon sover bakom vår förstärkare så har inga direkt sovkläder, ibland brukar hon vila på filtarna men sen går diretk in och lägger sig hon ser det mer som en lekplats med filtar.
#7Men då är det redan fördärvat för jag sa ju förra gången att jag hade en iller hemma. Jag kan ju komm dit och säga att jag har gjort av med henne, men att jag fortfarande har problemet med ögonen. På ett sett bryr jag mig inte om kostnaden, det hade varit värre om man skulle köpt tabletter varje vecka, men detta handlar ju bara om en gång i månaden.
Men känns skönt att höra att man inte kan bli imun mot det i alla fall, för då ska jag börja ta tabletter så jag säger till lärkaren att jag vill fortsätta med dom. Jag kan säkert hitta på något bra så han inte lägger till "men du får göra dig av med illern". Men jag vet inte om detta är tabletter som bara ska pågå i en månad så får höra med han och se. Men tack så mycket för ditt svar nu känns allt möjligt igen

#8 Olika läkare kanske har olika policy om saken. Det är ju vanligare och vanligare med husdjur och allergier så din kanske tycker det är ok.
De flesta allergitabletter får man ta "vid behov" alltså dagligen om man har djur hemma. Kortisontabletter ska man trappa ner på. Beror lite på vad du får för sort.
Men som sagt, jag har käkat allergimediciner i största delen av mitt liv och jag mår inte dåligt och det funkar bra för mig. Tar jag dock inte tabletter och emellanåt ögondroppar så kan jag vare sig ge chillorna hö, eller klappa mina katter.

Jag vet ej hur det är för mej, men misstankar finns att jag har pollenallergi och jag har cierizin (tror de stavas så) och jag tror dessa kan funka även för djur och dessa finns i storförpackning på 30 tabletter för 49 kr tror jag det var och är receptfria. För mej funkar de om jag dessutom tar nässpray (flutikason Teva, billigaste kortisonsprayen) som också är receptfri. Det är ju inte säkert att dessa funkar på dej, men det var ett tips i alla fall. Sen vid yttersta behov ögondroppar, men det är få tal gånger jag behöver dom.

#3 Loratadin är inte så starka tabletter, de fungerar mest mot pollen (har dem själv). Kan du inte prova om det funkar med att vädra ordentligt ofta, dammsuga och torka golvet 1-2 ggr/vecka och undvika att ha Molle i sovrummet. Det kan hjälpa en del. Om huset som ni bor i är för tätt (ofta vanligt i höghus) så kanske du inte alls är allergisk mot Molle utan bara reagerar mot att luftcirkulationen är dålig. Jag fick ge bort min första katt pga att jag enligt allergitester var allergisk mot henne, sen visade det sig att huset jag bodde i var för tätt….Lovisa fick som tur var ett nytt bra hem och nu har jag katten Iriz, som jag tål!
Är man allergisk så kan man faktiskt också bli av med allergin när man utsätts för den hela tiden.
Vet folk som har arbetat i ladugård och haft allergibesvär, men som försvunnit efter några månader där.
Min mors pojkvän var väldigt allergisk mot katterna, och fick ta medicin dagligen. Nu är tål han dem helt och hållet.
Finns även läkare som förespråkar att utsätta sig för det man är allergisk mot i matväg, och så kan det försvinna. Dock är det inte det smartaste att häva i sig massa allergener man är dödligt allergisk mot. :)
Jag har aerius.
Sara

13# aerius är bra, har dem själv emot pollen vid behov :)