Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1172 ggr
C4TR1N3
0

Låna en hane!

Hej alla!

Jag undrar vart man kan ''låna'' en hane och hur mycket det kommer att kosta..?

jag har just nu en hona på snart 4 månader, jag skulle bli jätte glad om det fanns någon där ute som vet eller som kan tänka sig göra det med sin iller..!
jag skulle helst vilja prata med någon innan september är slut..för skulle jag inte hitta någon så måste jag kastrera/sterilisera Luna, smådjurskliniken gör det vid 6 månaders ålder här där jag bor och hon blir 6 månader den första oktober..

Hälsningar Catrine

Bogey
0

Satsa på en kastrering du, antingen en operation eller med ett Suprelorin-chip. Chippet är billigare än en operation och ett väldigt enkelt ingrepp att placera det under huden i nackskinnet men det måste förnyas vart annat år så i längden blir det dyrare.

Ska man ge sig in i avel på iller gäller det att ha läst på för det är så mycket som kan gå snett, så är du inte väldigt påläst om avel kommer många här på iller.iFokus att avråda dig från det.

Nussen
0

Hej, menar du att du behöver en hane som tar din hona ur löp utan att det blir illerbebisar? Men din hona kan väl inte löpa om hon bara är 4 månader? annars vet jag att Murgrönans illeruppfödning har en hane som tar honor ur löp

www.murgronan.info.se   under rubrik erbjudes

C4TR1N3
0

okej!
jo, jag är påläst en hel del, jag lär mig nya saker varje dag i stort sätt.
och uppfödaren jag köpte min iller av skulle skicka ett informationspapper om avel och lite sånt, hon tyckte även att det kunde vara bra att man hade kontakt med kanske 3-4 uppfödare under den tiden.

UlrikaD
0

Till att börja med bör man inte para sin hona innan hon är 1 år gammal. Du kan också vänta med att kastrera tills hon gått i brunst första gången, vilket hon förhoppningsvis väntar med tills våren. Chippa kan du ju i och för sig göra tidigare.

Det krävs otroligt mycket för att avla på sin iller. Kanske någonting att satsa på inför framtiden när man är ordentligt påläst.Men absolut ingenting att ge sig in på bara för att man inte vill kastrera.

Det kräver tid, pengar och otroligt engagemang att föda upp en valpkull. Samt att man behöver en sund och frisk illerhona med friska linjer bakåt i stamtavlan. Och en hane som då har detsamma.

C4TR1N3
0

nej, jag tänkte mer på att skaffa en kull.
och nej, hon löper inte.. det är nog ett bra tag tills dess, men eftersom hudiksvalls smådjursklinik kastrerar/steriliserar illrar när dom är 6 månader innan dom går i brunst.
det är därför jag frågar så tidigt så jag vet säkert att det finns folk som gör sånt.

UlrikaD
0

Var kommer din hona ifrån och vet du att hon har sunda och friska linjer bakåt? Man kan ju börja i den ändan.

C4TR1N3
0

tid, pengar och engagemang har jag redan.
det har jag haft ett bra tag innan jag skaffade en iller från första början.
jag känner även en hel del människor häromkring som skulle vilja ha en illervalp själv, vilket leder till att dom tjatar på att jag ska skaffa en egen kull, vilket jag själv jätte gärna skulle vilja göra.
och så vitt jag vet så har luna friska linjer bakåt i stamtavlan/släkten även ett bra psyke, även hon är fullt frisk.

C4TR1N3
0

jag köpte henne av österbybruksilleruppfödning.

www.123minsida.se/tamilleruppfodning

Nussen
0

Jag läste lite på hemsidan och såg att det normalt är avelsförbud har du tillstånd av uppfödaren? Glad

C4TR1N3
0

yes det har jag.
annars hade hon nog inte sagt att hon skulle skicka avelpapper eller att hon kunde hjälpa mig om det skulle vara något. (:

[Sephrenia]
0

Vill inte verka otrevlig men jag ser ungefär 50 st omplaceringar varje år, större delen är valpar som fått stanna hos sina nya ägare knappt en vecka, om dina kompisar efterfrågar illrar kan dom ju starta i den änden istället för att trycka in dig i ett hörn där du ska avla på en hona som inte ens visat sitt vuxna jag.

Inte för att ålder borde spela någon roll men som djurägare så tycker jag inte 15 år är en ideal ålder att avla illrar på då så mycket kan gå fel som gör att du måste kasta dig in i bilen och uppsöka närmsta veterinär för en ganska "dyr" sak som dräktighet, en utgift jag absolut inte hade som 15 år - vad vet jag du kanske är helt annorlunda men jag tycker du ska fundera en stund till och läsa på lite, göra en budget tavla så du ser vad det kommer gå på med vaccin, chippning osv och i framför allt, ta reda på om honan kommer funka med den hanen du tänkt ut när det gäller genetiska sjukdommar..

De flesta som är uppfödare av illrar och haft mer än en kull har planerat i flera år innan dom började.

Nussen
0

#10 så sant Skrattande då står det nog inte så på ditt kontrakt Skrattande

C4TR1N3
0

då kan jag ju säga det att jag frågade för det första inte efter pikar/bestämhet av folk som tror dom vet exakt allting, har inte någon här tänkt på att det är olika från person till person..?
visserligen så vet jag att det är folk här iller.ifokus som vet mycket mer och har hållt på med det här i några år än vad jag gör/har gjort, men jag är inte så korkad som inte har läst på något när jag frågar om det?

och dom vänner jag känner är inte i min ålder utan äldre, runt 18-21, visst finns det väl någon som är 17 men inte yngre.
och det är skillnad på vad din ekonomi var då än vad det är på min nu.
så det är nog inte problem med det ska du se.

och för att jag ska kunna göra en 'budget tavla så måste jag få tag på en hane först.
jag går den vägen ist, för jag tycker det blir lättare så.
och skulle det inte passa så får jag väl försöka göra på något annat vis.

[Sephrenia]
0

#13 "vad vet jag du kanske är helt annorlunda" Skrev jag om du nu läste igenom allt (troligen inte), jag gjorde en skildring till hur jag skulle ha vart i den åldern och jag vet inte ett skit om avel mer än att det är att göra en annan individ på smällen och ska ta konsekvenserna åt den.

Sen skrev jag dina kompisars ålder? hmmm.. nej

Du vill inte ha pikar av någon som vet allt, har du fått det? hmmmm.. nej

Hur kan du vara så rik vid 15 så att du skulle klara av att betala 15 000:- för en operation i kväll? Vill inte ha svaret bokstavligt, mest en fråga för mig själv.

Så du tycker det är lättare att göra illern dräktig och sen tänka på kostnader? Vill inte ha svaret, tror du inte riktigt tänkte vad du skrev där.

More or less så har jag väll kanske låtit nedlåtande på "läs på lite", det var mer en "fundera en stund till och läs på lite mer under tiden" - dåligt av mig att inte göra meningen fullständig.

Jag sa som sagt min åsikt över hur jag hade vart i din ålder men som jag skrev (som du hoppade över i din ilska) "vad vet jag du kanske är annorlunda"!

Nu ska jag inte störa mer för det verkar inte som om detta kan sluta lyckligt på något vis.

Loveferrets
0

Bor du hemma ? Är dina föräldrar i så fall med på att du ska avla er hona ? Vet dom vad det innebär ? Vet dom att det kan bli skyhöga kostnader ? Är dom helt insatta ? Detta är frågor i all välmening.

C4TR1N3
0

nej, du skrev inte hur gamla mina vänner är, men jag skulle gissa på att du trodde det var runt min ålder.
jag kanske inte har direkt fått några ''pikar'' men när någon går på så blir jag väldigt elak.

och jag är nog rikare än dom flesta 15-åringarna.

och det jag menade med ''för att jag ska kunna göra en budget tavla så måste jag få tag på en hane först'' det menade jag med att jag skulle prata med en som gör det och sedan kolla upp riktigt med dom som ville ha en iller om dom är säker osv, inte att jag ska para henne och sedan tänka på allt sånt.

C4TR1N3
0

ja, jag bor hemma.
och ja, mina föräldrar är med på att jag vill avla min hona, vilket även min far tyckte det skulle vara kul om jag gjorde.
dom skulle även tänka sig hjälpa till att ta hand om det om det skulle behövas.

enbartmalin
0

#17 Är det dom som ska stå för kostnaderna om något går snett?

Hälsningar Malin

JossanH
0

Ett superbra tips om du vill ava på din hona:
Sätt in ett suprelorinchipp när din hona börjar löpa. Det kostar mellan 500-1000:- ungefär, beroende på vart man gör det, och gör så att din hona inte går i löp under de första 2 åren med chippet. Efter det så slutar det verka och då kan man ta en kull på honan. Då är hon 2 år gammal och i en bra ålder för att bli mamma.

Då har du 2 år på dig att hitta en hane som skulle komplettera din hona perfekt plus att du hinner spara ihop pengar till oväntade utgifter (man brukar säga att man iaf borde ha 10 000 om man vill kunna rädda sin hona om det krävs kejsarsnitt). Jag tyvärr ett par uppfödare som fått lägga ut tusentals kronor på kejsarsnitt eller haft andra problem under förlossningen.. Där antingen "endast" valparna har dött eller där både valpar och hona dött..

Så länge man är beredd på både risken med honan och alla kostnader så har man iaf kommit ett stort steg på väg.
Det är även därför otroligt viktigt att man känner sin hona så man kan märka av minsta lilla beteendeförändring.

Jag tycker det är bättre att leta efter en hona som man verkligen vill avla på istället för att avla på en hona bara för att man har en.

Sajtvärd på Iller.ifokus

eeeeeee
0

har inte läst hela tråden då jag inte orkat läsa, har tillräckligt mycket just nu i mitt liv. Tjejen kommer från mig. är medveten av att hon vill avla. Har sagt mitt tycke, om erfarenhet och väntan, det vet catrine. men har också sagt om hon allt förmodan tänkte avla ändå, så tänker jag ställa upp som stöd och hjälp. denna kull såldes inte med avelsförbud. det är den enda som inte gjort det. hemsidan kom upp efter denna kull, och jag utvecklade ett nytt kontrakt och allt efter denna kull, därav inte avelsförbud ingått. däremot så tycker jag att man ska ha erfarenhet och allt. men kommer som catrine sagt att jag kommer hjälpa henne med allt jag kan om hon behöver det.om hon kommer avla.

har också gett som tips med chipp osv.

Bogey
0

Ingen nämnd och ingen glömd…

TÄNK PÅ ATT, skriven text kan låta hårdare/elakare än avsändaren avsett så läs som att det är skrivet i all välmening.

Det finns ännu inga påhopp i denna tråd, dock några missförstånd, så tänk på det jag skev ovan

eeeeeee
0

tycker inte tråden ser ut att ha några påhopp alls, mer att folk ger tips. tycker det är bra. tyckte inte heller att det lät elakt någonstans heller. vill bara säga det.

Bogey
0

#22 Nej jag skrev ju det, att det ännu inte fanns nåra påhopp Glad

Däremot finns ett begynnande missförstånd ovan som skulle kunna eskalera om inte alla parter tar ett djupt andetag innan de svarar.

eeeeeee
0

#23 hehe vet, tänkte mer att jag skulle hålla med ;)

[Sephrenia]
0

Därav ursäktade jag mig eftersom hon tydligen missförstod och slog taggarna utåt vilket inte var tänkt.