Iller iFokus

Iller

Etikett: avel
Läst 1879 ggr
ilestungarcon
0

Tecken inför några dagar innan nedkomsten sker.

**Hamstrar och råttot boar upp i boet några dagar innan nedkomsten, så att ungarna ska få de varmt och bekvämt.

Så jag undrar om illrar har nåt liknande teckan  några dagar innan nedkomsten sker?
**
Mvh Alberto

UlrikaD
0

Om du har en hona som är dräktig så är det ditt jobb att se till att hon har en valphage med valp-låda i som hon kan bädda i.

Alterntivt om hon bor utomhus, hö, halm osv.

Annars är ju risken stor att hon lägger ungarna mitt på ett golv och de dör.

Men de gräver ju gärna runt i sitt "bo" för att göra det så bekvämt som möjligt. För att få det precis som de vill ha det.

Fast du hade väl en hane?

ilestungarcon
0

Eftersom jag inte har hittat nåt om hur de förbereder sig inför inkomsten var det därför jag var tvungen att fråga av ren nyfikenhet, samt att min hona ska föda inom några dagar.

Jag har både hanne och hona.
Jag anser att inget djur mår bra i att bo i bur, vilket jag märkte på min hona Leona som var ett burdjur från början men nu springer runt i lägenheten, sen att ha dem utomhus gör dem inte allt för människovana och mår inte bra utav det heller. 

Så varken min hanne eller hona bor i bur eller ute, utan de har tillgång till ett eget rum. Men i honans rum finns det en katt transportkorg där det ligger ett ihopvikt täcke med lite handdukar.

Medans hannen har en tygtransportbur där det ligger en storfilt, samt några handdukar där med.

Mvh Alberto

UlrikaD
0

Illern är absolut inget burdjur, helt rätt. Ingen av mina bor vare sig i bur, utomhus utan har lägenheten att studsa omkring på. Men en hona som ska föda måste ha en trygg och lugn plats som bara är hennes.

Om hon har ett helt rum till sitt förfogande så är risken stor att hon springer runt och lägger valpar överallt. Hon kan även glömma bort att ta hand om någon valp som hamnar utanför. En nyfödd valp blir kall och dör ganska snabbt.

En valphage, som då är mindre än ett rum men större än en bur är att föredra, samt en valplåda. (min valphage var 2kvm.)

Sen att mamman får gott om tid på sig innan förlossning, typ en vecka att vänja sig vid både hage och låda så hon vet var hon ska ha sina valpar.

Jag har sett en illerhona hoppa upp och ner i panik med nyfödd valp i munnen som hon inte vetat vart hon ska göra av. Och valpen skriker i högan sky. Det är otroligt stressande både får illerhonan, valpen och även ägaren som står och tittar på. Och då kan det vara för sent att ordna en lösning. En hona som är missnöjd är i det läget inte det lättaste att ha att göra med.

Men om hon ska föda om bara några dagar så borde hon redan vara i valphage förstås. Och du skriver att du har ett iller-rum. Jag vet inte om jag missförstår dig och då ber jag om ursäkt i förväg. Men du kan inte ha hanen ihop med henne när hon ska föda valpar. (en av anledningarna till valphage) Där kan valparna snabbt få sätta livet till om man har otur.

Lite senare så kan ju pappan naturligtvis få hälsa på sina ungar men första prioritet är ju ändå att mamman ska klara förlossningen själv, överleva, samt att ungarna ska klara sig.

ilestungarcon
0

Hej igen!

Okej då har vi samma bild att ha iller osm husdjur.

Honan och hannen bor för sig själva eftersom annars skulle han va på henne eftersom han inte e kastrerad.
Mitt rum är 12-10 kvadrat men kan sätta in en liten hage eftersom hon inte har födit än.

Tack så jätte mycket för ditt svar :)

Mvh Alberto

JossanH
0

Och som att flika in en liten extra notering så tycker jag du ska läsa lite om avel här och vad de flesta här inne tycker om hur man ska gå till väga när man avlar och på vilka grunder. Jag antar du har stamtavla på dina illrar och vet hur det går till när en iller föder, vilka tecken du ska kolla efter när honan börjar närma sig och att du har en ordentlig budget om något går fel så du måste göra kejsarsnitt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ilestungarcon
0

Har frösökt komma över allt jag kunnat om avel men hittat inge om förberedelse men kan säga att den dagen ungarna kom så såg man det på honan och fiste att tiden e här och en kort stund där efter så hörde man ljud i hennes kattkorg. Mina illrar har ingen stamtavla och därför jag kastrerar mina djur, för att minska risken för inavel.

UlrikaD
0

#6 Blev lite förvirrad här. Du skriver:

"Mina illrar har ingen stamtavla och därför jag kastrerar mina djur, för att minska risken för inavel."

Du har ju inte kastrerat dem i och med att de fått bebisar. Och du kan ju inte kastrera ungarna innan de flyttar hemifrån. Om du inte väntar med att sälja dem tills de är 1 år gamla förstås.

ilestungarcon
0

Modern och fadern är inte kastrerad eftersom jag fick valpar, helt rätt.
Men valparna kommer kastreras då tiden är inne för dem och det är för att andra inte ska avla på dem och ta djur som är besläktade med varandra, med andra ord inavel.

JossanH
0

#8 Om du inte har någon stam, hur kan du då veta att era egna valpar är inavlade genom mamman och pappan?

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

Ska du behålla alla valparna tills dom går i brunst?

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

Fadern Carnivor kommer nerifrån skåne hos en som födde upp honom. Modern Leona kommer från Jönköping hos en uppfödare.

Om det är de som krävs så ja, jag tänker vänta med att sälja dom fören 1 års ålder. annars får jag se hur jag gör.

enbartmalin
0

#11 Bara för att dom kommer från olika uppfödare betyder det inte att linjerna inte korsar varann.
Vi har inte speciellt många linjer i sverige.

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

Det fattar la jag med. Jag menar att dom är inte allt för nära besläktade. skulle de nu vara besläktade så är det väldigt avlägset. men bara för skojs skulle ska jag ta ett dna prov på dom och skicka in det och se om dom e nära släkt till varandra.

enbartmalin
0

Jag tror inte du förstår hur mycket illrar skeppas runt i landet?
Dina kan ha samma pappa, eller samma far/morföräldrar utan att du vet.

Jag säger inte att du skulle låtit bli att avla, det låter jag vara osagt. Men du ska inte sitta och skriva att du inte avlar inavel, för det har du uppenbarligen inte koll på om du gör eller ej.

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

Jo jag är medveten om att illrar fraktas hit och dit. Du har rätt i det du säger det håller jag med om. Men inaveln kommer alltid finnas med i alla illras gener. bara för att en med stamtavla har med genspår så betyder det inte att det kan bli gen fel. Finns en mindre risk att det blir, men det skulle lika väl kunna hända en reggad uppfödare som en oräggad.

enbartmalin
0

#15 Där har du fel. Ååh så mycket fel. Inavlen hade inte behövt vara där så mycket som den är om folk inte gjort som du, avla på djur dom inte vet något om. Inavlen kommer vara där, ja, men så mycket som den är nu och kommer bli, nej, så hade det inte behövt vara.

Om du nu vill undvika inavel som du påstår så kan du faktiskt importera en iller.
Ja du kan inavla med stamtavla med, men om du har stamtavla vet du hur mcyket du inavla, du kan försäkra dig om att inavlen är massvis med generationer bak!
Du vet inte ens om dina illrar är syskon/halv syskon.

Med stamtavla vet du iaf vad du avlar på, vilket du inte gör.

Som sagt, avla hur du vill, men sitt inte och säg att du är mån om illerstammen och att du inte håller på med inavel för det har du ingen koll på.
Stå för det du gör.

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

Jag är medveten om vilka som förstör iller stammen och det. Det är nåt du inte behöver berätta för mig och jag vet redan allt om det. Jag vill få fram mina egna djur, fullt friska och gå igenom som avels djur. Jag tror då inte att den första iller var fel fri och det är ingen, har inte iller för brett huvud så har den för smalt precis som hundarna. men som du kanske inte läste ska jag skicka DNA prov på dom så får vi se hur det ligger till.

enbartmalin
0

Jo men du sitter och säger att du vill ha friska sunda djur och att du vill undvika inavel, men du har redan parat 2 individer du inte vet ett smack om. Du säger ju emot dig själv.
Du bidrar ju till förstörelse av illerstammen om du avlar på illrar som lika gärna kan vara syskon.

Om du vallt att kolla upp allt detta INNAN parning hade jag inte suttit här och argumenterat.

Eller om du skrivit: jag vill ha valpar och parar det jag har hemma och struntar i konsekvenserna, då hade jag inte heller argumenterat, då är du iaf ärlig.

Men när du skriver en sak och gör en annan, det är något jag inte kan acceptera.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

För att tillägga så sturntar jag i hur valparna ser ut, olika till talar olika.

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

eftersom varken du eller jag vet om de är släkt så tycker jag du kan vara tyst. Skulle de nu visa sig att dom inte är det för 5 öre då vet du iaf någon som kommer vara nöjd. Hur jag än hade skrivit hade du ändå komenterat eftersom det verkar ni alla göra här tycker jag lite roligt hahaha
Att ni sitter här och komenterar på fokus och tror ni kan allt vist ni kan mycket men allt ne skulle inte tro de, sen försöker ni idiotförklara oss andra, jag är medveten om allt du har sagt kan du komma med nåt jag inte vet så är du duktig.
acceptera eller inte vad kan du göra åt saken?

enbartmalin
0

Uppenbarligen kommer jag inte nå fram i din lilla värld. Trisst.
Du har redan parat 2 illrar du inte vet ett smack om och du planerar att ta reda på släkten i efterhand.. Ja det säger ju ganska mycket om vad du vill uppnå.

Du säger en sak gör en helt annan, ljuger du bara här eller för dig själv också? Intalar du dig själv att denna parningen är något bra? Att du gör rätt?

Som jag skrivit innan, hade du stått för det du gjort hade jag inte lagt mig i, det är många uppfödares avel jag inte uppskattar men dom står i alla fall för vad dom avlar på. Dom låtsas inte avla på något bra.

Du vill få fram att du är mån om illerstammen och att du vill ha friska och sunda djur, lika väl kan du ha inavel och massor av sjukdommar i dina illrars släkten. Hör du inte hur det låter?

Ta dina kullar, hur mycket du vill, men påstå inte du vill uppnå sunda friska illrar och en förbättrad illerstamm för det är ren bullshit.

Lycka till med din kull.

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

I min lilla värld så finns det ett nytt sätt och tänk det är bara det. sen om andra inte förstår sig på det är deras problem. Sen som sagt börjar de bli segt att läsa samma komentarer iaf samma betydelse.
Under den här tiden har jag hunnit öva inför en spelning samtidigt som jag snacka med dig, jag tror du har bara suttit och nördat här vid fokus hela tiden.

tack goodbye

UlrikaD
0

Men jisses, vad hände här?

Undrar bara en sak faktiskt. De flesta har ett mål med sin avel. Vad är ditt? Det kan inte vara pengar för att behålla en hel kull valpar tills de är 1 år gamla kostar massa pengar. Att kastrera en kull valpar kostar då mellan 1000-1500kr styck. Det är massa pengar.

Att sen försöka sälja 1 åriga illrar är inte lätt, man ser ju hur många omplaceringar det finns på blocket hela tiden.

Syftet kan ju heller inte vara, som för de flesta andra uppfödare, att ha en linje att avla vidare på, i och med att alla ska kastreras.

Så, vad var poängen med kullen? Att få ett gäng extra illrar?

Har jag missförstått någonting får du gärna förklara för mig.

ilestungarcon
0

Mitt mål är att kastrera alla djuren ja, kostar pengar vet jag och ingenting som oroar mig precis har stadig ekonomi så det är jag inte rädd för. att käna pengar på djuren kommer inte ens på fråga jag tog kullen eftersom jag vill ha en hon kvar som man själv har lyckats få fram. som man kan se dens utveckling.

Satmaran
0

Kan ni någon gång, vara så snälla att bara svara på den fråga som trådskaparen ställer?

Det är just detta som ställer till det här inne!

Trådskaparen ställer en enkel fråga, Ulrika svarar!!!!

Bra så långt….. men om ingen annan har några goda råd att komma med i just denna frågan, så kan de faktiskt hålla käften!!!

Jag är sååå trött på att se hur människor försöker vända sig hit, för stöd och åd… men bara blir behandlade som paria!! :(

Skärpning!!!!!!

enbartmalin
0

Lugna ner dig satmaran, det har ställts enkla frågor som sedan lett till disskution, det är sånt som händer på forum.

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

Du har så sant satmara jag gillar din komentar.
Sen till er som håller på att flippar ut så tycker jag de e bara roligt hahah
Ni tror verkligen jag e så korkad och inte tittat upp min djurs gener XD
Ja de e sorgligt hur genomkorkade ni är men aja ska vi fortsätta där vi var. jag är bäst mohahah XD

UlrikaD
0

#27 Jag är inte en utav dem som flippat ut här men det är kanske inte konstigt om folk gör. Jag har försökt att svara på dina frågor iallafall.

Men först säger du att du inte har någon stamtavla, sjukdomsstatistik osv och därför är det avelsförbud och de ska kastreras osv.

Men nu skriver du att du vet allting. Varför är det då avelsförbud om de nu kommer från sunda friska linjer?

Båda sakerna är ju vanligt, avla med stamtavla eller avla utan stamtavla.

Men att avla på illrar som både har känd sjukdomshistorik och stamtavla, samtidigt som de inte har det och måste behållas av uppfödaren tills de är 1 år gamla för att undvika att de avlas på….Ja, det är nog faktiskt lite ovanligare.

JossanH
0

#27 Har försökt att förstå och fråga vad du menar då du säger emot dig själv men att föra en diskussion med någon som uttrycker sig så som du är för mig meningslöst…

Sajtvärd på Iller.ifokus

duholm
0

Jag har bara en fråga? Hur kollade du upp dina illrars gener? Det verkar lite underligt att ingen annan i Sverige gjort detta för att mininmera inaveln på illrar i Sverige om det är så enkelt!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

enbartmalin
0

#27 Det är ju vad du skrivit, att du inte känner till dina djurs gener?

Hälsningar Malin

ilestungarcon
0

#28 Du svarade på min fråga ja och sen frågade du mig en fråga.

#27 Jaha så kul för dig,synd att jagi nte bryr mig haha

#30 Att skicka DNA prover är inga som helst problem, hur svårt skulle de kunna vara -_-'

#31 Det var för att jag hade tråkigt och ville starta en diskussion, jag vet lika mycket som ni att man inte ska inavla. Men har man tråkigt så har man hahaha.

sarae
0

#32 eftersom illerns genom ännu inte är kartlagd ordentligt så ja… komme man inte så värst långt med ett DNA prov ;) Visst, det tas DNA prover  just för att komma vidare i arbetet, men det är ingenting en privatperson har någon större nytta av i dagsläget skulle jag våga påstå. Bob Church gjorde detta under sin "illertur" runt världen, samlade in DNA prover för att det sedan skulle forskas vidare på, men ännu har inget direkt resultat av det framkommit.

Dessutom… det går många nollor på sådana prover…och det kan så vitt jag vet inte användas för att lista ut om där finns inavel bak i linjen hos iller i dagsläget, eftersom man saknar "facit"

enbartmalin
0

Tack för klargörande Sara, nu blev jag lite klokare :)

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

#32 Du skrev så här: "Om det är de som krävs så ja, jag tänker vänta med att sälja dom fören 1 års ålder. annars får jag se hur jag gör."

Då är du ute i väldans god tid nu då när du la ut dem på blocket. Långt kvar tills de blir 1 år gamla menar jag.

http://www.blocket.se/skaraborg/Illervalpar_28404426.htm?ca=15&w=3

Vill bara tillägga någonting som inte alls har med tråden att göra egentligen. Din hemsida skrämde mig! Är inte rädd för skräckfilmer men citat som det här:

"Djurkullar som har kommit eller djur som har gått ut ur aveln kommer läggas upp här och finnas till försäljning."

Sånt gör mig något mörkrädd. Hoppas det är en taskig formulering bara och inte meningen att du ska "dumpa" djur som gjort sitt inom aveln.

ilestungarcon
0

Till dig högst upp, kul att du bryr dig, men jag får la hoppas på att du har fel vilket jag antar med, så jag säger så här blööööööö

till dig längst ner att jag inte ska dumpa djuren som har gjort ssitt, är du helt jävla störd eller?, eller de kan jag svara på ja. Dom som har gjort sitt stannar kvar och får sin paus. ska det vara så svårt att förstå -_-'

Loveferrets
0

#36, Var snäll och vårda ditt språk

ilestungarcon
0

Allting har en början och allting har ett slut.

UlrikaD
0

#36 Då kanske du ska ändra vad du skrivit på din hemsida. Du har själv skrivit att djuren som gjort sitt i din avel ska bli till salu. Jag citerade det du skrivit, satt inte direkt och hittade på.

Om det gör mig störd för att jag kan läsa innantill så, javisst. Tydligen är det inte en självklarhet.

ilestungarcon
0

Så nu är det problemet ur världen, jag höll på med 7 st hemsidor samtidigt som ajg försökte med min, en dålig ursäkt ja men står för det iaf ;)

UlrikaD
0

Den ursäkten kanske är lika dålig som den jag fick för att du kallada mig "helt jävla störd"…..

ilestungarcon
0

Seriöst vem e så dum och tror att man säljer sina djur som är i avel eller gått ur? -_-'
Hallå skulle jag aldrig göra, dom hjälper mig med min dröm och mitt tack är ett tryggt och stabilt hem. Finns inge mer betydelsefullt än mina husdjur.

UlrikaD
0

#42 Med tanke på att folk gör så stup i kvarten kanske. Det är inte direkt ovanligt att folk håller på så.

Och ingen kan gissa sig till vad du tycker om dina djur, man kan, återigen, bara läsa innantill. Om du skriver en sak, vad ska man tro? Att du ljuger?

Men det är lugnt, funkar för mig. Då gör jag det nästa gång jag läser någonting du skriver, som t.ex att du skulle behålla valparna och kastrera dem innan de flyttade.

Så slipper vi missförstånd och alla problem är lösta.

ilestungarcon
0

Jag vet att uppfödare gör så här runt om ilandet, har kontakt med en av sveriges bästa hund uppfödare, jag är medveten om allt det där lilla du.

Ja det är precis samma om dig, man kan bara tror att du är en iller uppfödare, men vad vet jag egentligen, vill nog inte heller ta reda på det så.

Angående det där så hade jag inge bättre för mig, jag har tråkigt och ville se vad för argument som används här inne. Men som sagt Leona och Carni är inte släkt på nåt eller annat vis och om inte så tror jag att Leonas fader är någonstans från Europa. aja kan ta reda på det mer om det skulle vara så.

UlrikaD
0

ASG!! Du kallar någon som är mer än dubbelt så gammal som du för "lilla du".

Ledsen, måste gå och bryta ihop i en hög. Vill du stanna här och fortsätta att skjuta dig själv i foten så kör på. Du gör ett lysande jobb hittills.

Hoppas någon annan svarar på dina frågor nästa gång du har problem. Jag kommer inte att göra det någon mer gång. Finns ingen anledning att ge sig in i en diskussion med människor som ändrar åsiker, tankesätt och synsätt i samma tråd…De flesta brukar byta tråd, och även nick innan de gör sina helomvändningar. Men vad fasen, varför inte vara lite ekonomisk och köra allt på samma ställe.

Men det blir lite för mycket för "lilla mig", måste jag erkänna.

Men får väl ändå tacka dig för kvällens största asgarv!

ilestungarcon
0

aw tack var snäll du är, är det nu jag ska ta åt mig eller hahaha

Ja då får jag ha kul med den personen då hahaha
Jo sant och det asg bjuder jag på ;) inte lätt att bli påfrestad utav en yngre jag förstår dig…. not mohahahaha

sarae
0

#36 tyvärr råkar jag inte ha fel. Och tyvärr råkar jag veta vad jag snackar om.. hemskt ledsen :(

duholm
0

Jag förstår inte riktigt vad du gör här? Du är ju liksom den som vet allt om allt! Jag förstår heller inte varför du måste vända dig till ett forum med duktiga illerägare när du ändå vet bäst och bara är otrevlig!

Ett tips fån mig till dig är att börja jobba på din svenska, din meninguppbyggnad och din geografi, för sist jag kollade var Europa ganska stort. Din ena illers pappa är alltså från "Europa", jo det är ju, precis som allt annat du bräker ur dig, helt perfekt!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Satmaran
0

Uppenbarligen var det bara ett försök att piska upp den annars så skönt lugna stämningen härinne (numera alltså) ;)

Lite ursäkt till de som försöker att ge goda råd, som sen blir överkörda, men fortfarande anser jag att vi kan hålla en god linje och svara korrekt, sen nonchalera ev. provokationer =))

Ska det vara så lätt att få igång ett bråk här?

Kom igen tjejer!!!!

Vi kan inte allt, vi vet inte allt! Men tillsammans har vi en hel del ovärderlig kunskap och den kan vi väl dela med oss av,…

utan att fördöma, utan förutfattade meningar och på bästa sätt lotsa de som ber om råd så att det blir så bra som möjligt just för de illrar det gäller?????

Denna tråden skulle kunnat sluta bra… precis efter inlägg #3.

ilestungarcon
0

#36 okej kul för dig om du inte har fel, skiter i vilket hahaha

#48 Jag tycker du ska läsa min pres igen så kanske du förstår lite mer, Jag är kanske inte bäst på svenska men har iaf mvg+ i både a och b så tycker ud inte ska dra allt för snabba slutsatser lilla gumman hahaha
Det är inte Carni som är från europa utan Leona min honas fader -_-'
Om jag ska öva på min svenska kan du läsa lite bättre är du snäll ^^

#49 Att starta bråk är aldrig svårt, alla har olika syner på livet vilket dom kanske inte förstått, nu när den ena skryter om att hon är äldre än mig.
håller med dig och till er andra och mig själv utaom Satmaran, eget skryt luktar illa tänk på det ;)

[Sephrenia]
0

#50 att tillrättavisa att hon inte kan klassas som lilla gumman från dig pga hennes ålder är väll knappast skrytande.

Sen undrar jag hur du tänkt dig att jag som ej tänkt tjaffsa med dig men läser tråden av intresse ska ta dig på allvar när några av dina svar innehåller "hahahhaah" till saker som inte alls är hotande mot dig utan du spär bara på för att en innan henne sa något mot dig, "moahahaha jag är bäst" vilket jag associerar till yngre gamers som inte riktigt vill ta en diskussion utan att försäkra sig själva om hur de vill framstå.

Om du nu vill bli tagen på allvar så är inte dina ordval så igenom tänkta.

Och om du fortsätter i samma anda kommer jag troligen få ett "skiter i vilket" eller ett dramatiskt "what ever" som svar ^^ men det rör inte mig ryggen för jag ville bara påpeka de få saker jag tyckte du kanske kunde utelämna för att framstå som mer seriös i dina försvarstal om din avling och hacka på dig om den kommer jag INTE göra för jag har iller men kan INGET om avel och vill inte utöva det heller ^^

JossanH
0

#49 :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ilestungarcon
0

Det är ju braq att du förstår vad jag menar en tumme ner.

En diskussion kan jag lätt ta, men över internet bara trams, ja tycker synd om dig om du nu tror att jag är sån här i verkligheten men aja ditt beslut. Ni kan få antignen en negativ eller positiv bild på mig, precis som jag kan få på er så spelar roll.

Jag fråga en fråga då var jag seriös, efter den så har jag blivit allt mindre seriös, jag orkar inte lägga ner all min tid jag har ett liv om du nu vet vad det är?

[Sephrenia]
0

#53 ursäkta? Jag har knappt vart inne på iFokus på ett år och kommer in och kör lite hård aktivitet i 2 kvällar och skriver ETT inlägg här och så påstår du att jag inte har ett liv? Jag har varken påstått hur du är i verkligheten utan bara vad jag reagerade på över vad du kunde utelämna, är det då lika "synd" om dig för du uppfattat mig som en som inte har ett liv över ett inlägg från min sida? Hur paradoxalt är inte det?

ilestungarcon
0

Jag påstod aldrig att du inte hade ett liv, utan frågade om du viste vad ett liv innebär. Det är en helt annan sak.

[Sephrenia]
0

#55 då är frågan fortfarande befogad, vad får dig att tro att jag inte skulle tro vad ett liv innebär?

ilestungarcon
0

Alla har olika synpunkter på livet vad är din?