Kanske ska skaffa!
Okej.. `Har du träffat iller förr?
Vad roligt.
Hoppas du även tar vara på tiden fram tills den nya familjemedlemmen flyttar in och läser på ordentligt och ställer frågor. Finns mycket bra läsning här på forumet, speciellt under kategorin "Kunskaps trådar".
Vi var själva illernybörjare för 2 år sen och fast vi hade läst på ordentligt, tyckte i.a.f. vi, så var det en ordentlig omställning att få in en liten illervalp i huset.
De första 2-3 veckorna var hemska och det tycktes inte som vi gjorde några framsteg alls, men efter ca 1 månad såg vi tydliga resultat och nu efter 2 år så är vi på väg att skaffa vår 2:a iller.
Passa på och kontakta de uppfödare som verkar tilltala dig och se om du klickar med någon samt om du kan så åk även och hälsa på.

Jag har några frågor!
1.Vad är bra godis till illern?
2.Hur ofta ska man tvätta den?
3.Bur mått?
4.Hur åfta ska en iller vaccineras?
5.Vilka djur kan illern leva med?
6.Måste man jaga med den?
Svara hjärna!
1. Som godis kan du antingen ge ett torrfoder som den vanligtvis inte äter. De brukar tycka det är gott. Annars finns torkad fisk/kyckling osv att köpa. Man kan ge t.ex. gurka i små mängder. Vetegroddsolja eller laxolja är också en hit men ges i små doser.
2. Illrar behöver inte tvättas. Inget djur behöver man tvätta, det är bara dåligt för djuret. Men låta den bada i vatten varma dagar kan man göra, och man kan ju tvätta med kattschampoo om man vill, men max 2 gånger per år, brukar de flesta säga.
3. 5 kvadratmeter. Illrar är inga burdjur, utan ska gå fritt som hundar och katter.
4. Illern vaccineras 1 gång per år.
5. Iller kan leva med i stort sett alla djur som illern inte äter. Hund och katt är väl det man brukar säga. Dock går det inte alltid, så man ska inte ta för givet att iller/katt eller iller/hund alltid fungerar.
6. Nej, man måste inte jaga med den.
Jag tycker du borde läsa på mycket om illrar. En iller är inget sött djur som är lätthanterligt och som man kan behandla hur som helst.
Illrar är riktigt jobbiga att uppfostra. I början bits de mycket, ibland väldigt hårt. Ibland verkar de mer vilda än tama. Och en del illrar blir aldrig helt lådtränade, och man får torka bajs och piss från golvet varje dag.
Ska man utfodra dem på bästa sätt (BARF) måste man läsa på väldigt mycket om det, och det är ganska tidskrävande att stå och stycka kött. Ger man torrfoder får man räkna med att man ibland måste beställa från andra städer för att få ett bra foder, och då kan fraktkostnaderna bli dyra. Helt plöstsligt kostar en påse foder 800 kronor om man har otur.
Illrar är väldigt olycksdrabbade, och veterinärkostnaderna kan bli väldigt dyra, även om man har försäkring. Sedan att väldigt få veterinärer är illerkunniga (eller ens kunniga överhuvudtaget), gör det varken lättare eller billigare.
Illrar kan bli riktigt gosiga, och bli helt underbara, men trots det kommer man komma hem från jobbet/skolan vissa dagar och hitta blomjord i hela lägenheten, eller upptäcka att alla strumpor ligger under soffan bland illermat, eller se att illern så snällt har bajsat på de nya, dyra lakanen.
De är riktigt busfrön, och har så mycket mer energi än en hund/katt.

Tack så mycket!

Det är lungt med köttstyckandet!
Min pappa jagar så vi har gott om kött och jag står 3-5 timmar i veckan och flår eller styckar kött!
#7 jag tycker det låter som att du har massa mer o´lära, du svarade aldrig på min fråga men verkar inte riktigt som du träffat illler förr!
Nåt som jag tycker är jätteviktigt är att hälsa på olika illrar innan man köper någon. För att se hur en iller faktiskt är, hur dom beter sig, hur dom luktar, hur dom biter osv..
Vart bor du?

Ja jag har träffat en iller och den bet mig det gjorde lite ont!
Jag bor i ett litet sammhälle utanför det rättare sagt!
Så vi har stora ytot och bra tålamod oxå för den delen!
#7 Fast man kan inte bara ge vilket kött som helst. Det är en hel vetenskap. De ska ha tillräckligt mycket inälvsmat för att få RÄTT doser vitaminer och mineraler (viktigt att inte ge för lite eller för mycket), samt tillräcklgt mycket muskelkött, samt ben för att få i sig rätt mängd kalcium/fosfor. Tillräckligt mycket taurin ska finnas med mera. Det handlar om rätt uppsättning. Blir det för lite av något leder det till brister, blir det för mycket leder det till förgiftning. Man måste vara riktigt asnoga med sammansättningen för att det ska bli rätt.
Eller så väljer man den enkla vägen och ger torrfoder, som dock inte är lika nyttigt för iller.
Lukten är också något många reagerar på. Illrar luktar starkt, även om lukten till stor del försvinner efter kastrering.
Som Jenny säger bör du träffa iller först, och finns det någon illerägare i närheten tar de säkert emot dig på besök. Många skaffar iller för att de är så söta, och säljer iväg dem när de förstod vad de gett sig in på.

Jag vet att det kan leda till det men jag ger inte upp i första taget!
Och alla säger att jag behöver läsa på men var det inte så här för er oxå när ni ville skaffa iller?!

Jo men jag läste på också=) Sen skaffade jag illrar.
#11 jopp, läsa på träffa många illrar, kolla kostnader, fundera..
Jag har velat ha iller sen jag va pytteliten men har endå väntat tills för ca 1 årsen!
Men finns så många som gör impulsköp, För att illrar är ju SÅÅÅ sötaa!
Men.. fan dom bits ju, och luktar illa , och är jobbiga!
brukar det låta..
11# Men tycker det är roligt att du är intresserad av iller, för dom är faktiskt roliga djur (:
#11 Självklart. ;) Ingen kan ju från början.
Orsaken till varför jag och andra säger att du bör läsa på, det är ju just för att du och alla andra blivande illerägare bör det. Ingen menar något illa, alla vill bara se till att du får lära dig allt som behövs för att din iller ska få det bra. :)
Det är jättebra att försöka träffa så många olika illrar som möjligt, för alla är så olika. En del är soffpotatisar och en del är aktiva och självständiga, medan andra är klängiga och "översociala" :)
Råkar du bo nära Piteå så får du hälsa på mig och min iller om du vill, och fråga frågor om du undrar över något. Dock så är jag också rätt nybliven ägare och har bara haft iller i ca 1.5 månader.
Jag och min pojkvän ska hämta våran lille pojk på lördag. Jag har varit medlem på denna sidan i över två år bara för att vara helt säker. Jag är inne här varje dag och läser och läser och läser, bara för att veta så mycket som möjligt. Har även träffat flera illrar och var ju på besök hos vår lille pojke när han var ca 6,5 veckor gammal. Det är viktigt att ta åt sig vad alla här inne säger för då får man mest hjälp. Det är viktigt att ta råden som råd och inte som kritik.
Önskar dig all lycka i framtiden med att köpa en iller!
Jag och min pojkvän är överlyckliga och dessa dagarna går hur långsamt som helst!!! :D

Ne men jag ska till Jämtland 31 så kanske en liten omväg!
Jag ha läst 3 böcker men nån som vet en bra bok om illrar?
#17 Mitt råd är att du kollar runt på den här sidan, det finns kategorier där du kan välja mellan så det är inte alls svårt att hitta.
Det är även bra att fråga någon som har haft en iller länge. När du ska hälsa på hos någon som har iller så kan du ju passa på att ställa alla frågor du har.

Det finns bara en i mitt samhälle som har iller…..och jag vågar inte gå och knack på och fråga:Hej kan jag få studera din iller några gånger om veckan hur dumt låter inte det!?
#19 Jag tror absolut inte den personen skulle ha några problem med att du kom dit och ställde lite frågor och fick vara med lite. Om den personen är en seriös illerägare så hade den personen tyckt att det varit jätte roligt att du kom dit.
#19 Var bor du?

I Bodafors!Några mil söder om Nässjö!
Då borde det inte vara svårt att hälsa på illerägare. Finns säkert någon i Jönköping eller Borås. Är du villig att åka en bit så är det ju inte allt för långt till Göteborg/Malmö (dock är jag Norrlänning, så för mig är några timmars resa inte så långt) :)

Ja men jag vet inte nån illeruppfödare i närheten för det står jag inte vart dom bor!

Välj en uppfödare som passar dig och dina önskemål, det är inte svårt att resa i sverige, fokusera på att hitta den illern du vill ha och inte på att det ska vara så nära som möjligt.

Men rekomendera en uppfödare i närheten då!
Min iller kommer från Malmö, och jag hämtade henne i Kiruna. Att resa genom heeela långa Sverige är inte en liten resväg för en iller. Jag tycker själv att jag hade tur som bara fick åka 40 mil. :)
Illrar är inte så vanliga i Sverige, så man får resa en bit.

Inte ås sugen på att rekomendera med det tonfallet jag tolkar ut ur ditt inlägg
ger inte mig positiva vibbar. Känns mest som du vill ha allt serverat. Sätt upp en lista för dig själv vad som är viktigt med en iller och en uppfödare och sätt dig sen och kolla runt, bland annat finns det en tråd härinne som heter "uppfödartråd" där har många uppfödare presenterat sin uppfödning. Sen får du höra av dig till dom. Som valpköpare får man anstränga sig lite själv, det är inte som så att uppfödare sitter och kastar valpar på folk.

Ne det fattar jag vell jag är inte en idiot som sagt!
Men om det är nån som vet om nån!?
Jag bor lite utanför Borås, kan du ta dig hit är du välkommen :D
#28 Inte? Jag som trodde uppfödare gömde sig i buskage och kastade sina osålda valpar på folk som passerade. Hur skulle de annars bli av med alla 
TS, nu antar jag att du är rätt så ung - men det är inte bara själva inköpet som kostar. Veterinärsräkningar kan uppgå till mångdubbelt av själva inköpspriset trots försäkring, tyvärr är illrar både skade- samt sjukdomsbenägna. Har du dina föräldrar bakom dig att betala eller vet att du kan skrapa fram x antal tusen om det skulle krisa? Sånt man får planera in i förväg.
_No way! Yes way!
#29 Jag åkte 50 mil för att hälsa på min lille pojk första gången. På lördag skall jag åka 50 mil igen för att hämta honom.
För mig är den resan ingenting eftersom jag tycker det är så otroligt värt det.
Sen borde du faktiskt tänka på hur du uttrycker dig för uppfödaren du väljer kanske inte ser dig som en seriös valpköpare isåfall.
Som jag redan sagt, ta råden som råd och inte som kritik. Folk som svarar på dina inlägg vill bara hjälpa dig.
#29 Nu är det som sagt inte så lockande att hjälpa någon som överanvänder argsmileys, men kolla på den spikade tråden näst längst upp - Uppfödartråd.
_No way! Yes way!
#29 som hannaM säger i #28 titta i uppfödartråden som ligger nästan högst upp i trådlistan.. Sen får du själv läsa om dom olka uppfödarna tills du hittar en uppfödare som du tycker är bra. Alla har vi ju olika krav och önskemål på våra uppfödare. Så det är bara att läsa och se vem som passar just dig bäst!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Ja jag kan komma nån gång jennyrapp!
Förlåt alla om jag sårade er!<3

http://www.blocket.se/kalmar/Iller_valpar_27874650.htm?ca=17&w=2
Några söta valpar!
Det finns några olika uppfödare, leta upp den som passar dig bäst.
Eller skriv ner till oss vad det är du söker hos en ilelr så kanske man kan rekomendera en uppfödare som har det temperamentet du söker.
Hälsningar Malin
Fast dendär pastellen på bilden vet ja inte om jag tycker ser ut & må så bra..
Du kan väl skicka ett PM till mig om du är sugen på att komma & hälsa på..
Vet några häromkring med iller som jag absolut tror kan ta emot besök!

Ja men vad är PM?
privat meddelande.. Gå in på någons sida sen så trycker man på "kontakta mig"!

Okej!
Vad heter dina illrar?
Jag har bara 1 liten kille och han heter Milo :)
Sen så vet jag somsagt mera iller häromkring.. bara säg till!

Okej vilket sött namn!:)
Sedan finns ju också samlingstråden för omplaceringar, om du kan tänka dig en omplacering.

Ja det gör inget om det är en omplacirings iller!
Men jennyrapp vi ska till göteborg snart så vi kanske kan träffas för vi åkder igenom Bosås!

Jag har två bebisar som ska flytta till Borås och vad jag har hört finns det ganska mycket illerfolk där!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

TS Tänk också på att många uppfödare inte säljer valpar till så unga personer. Såg på din sida att du fyller 13. För att en seriös uppfödare ska sälja till dig då gäller det att dina föräldrar är med på det till 100 %. Det är mer jobb med en iller än vad man kanske tror om man inte har haft så mycket erfarenhet så du kan nog komma att behöva hjälp från dina föräldrar. Tänk igenom beslutet noggrant, läs på ordentligt, träffa mycket illrar och uppfödare och överväg eventuellt att vänta några år. Bara ett litet tips och absolut ingen kritik :)
Jag läste på i 3 hela år innan jag skaffade mina tjejer från en omplacerings annons, hade full koll på att det inte var burdjur, vad de mådde dåligt av tex som kolhydrater som omvandlas till socker, att deras korta tarmar inte kan ta upp en vissa saker som blir en fastnings risk, att russin inte ska ges alls till illrar då de kan innehålla ganska mycket mögelsporer vi inte känner av, skabb, osv…
Jag ville ha iller för första gången då jag var 13-14, ville aldrig ha en valp (vill fortfarande inte ha valp, omplaceringar är underbara).. läste på under flera år och satt här inne och läste och skaffade inte iller förens jag fyllt 19 tillsammans med min sambo.
Så för mig så var det inte ett stort ovetande innan jag bestämde mig, jag var väldans osäker efter ett tag om det var ett djur för mig, jag älskar illrar och de har satt sådana avtryck att jag inte vill tillsätta några nya illrar efter dom jag har's bortgång..