Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 990 ggr
skrellet
0

hjälp, tess spyr

tess håller på och spyr upp vatten. hon har spytt upp massa mat redan och nu är det bara vatten som kommer. kan hon ha fått i sig nått olämpligt? gammal mat eller nått?

jag har sett till att hon fått i sig vatten, men mat är svårare att ge henne.

vad ska jag göra? Gråter

sarae
0

har hon bajsat någonting?

Det kan ju vara så att hon fått i sig nått som irriterade, men det kan även vara så att något tyvärr har fastnat…har ni parafinolja?

Faxlin
0

Exakt, har ni sett henne bajsat. har ni parafinolja så ge henne det direkt. Kan vara bara päls som irriterar. Men detta är också en klassisk reaktion på främmande föremål. Och då är det så fort som möjligt till veterinären.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrellet
0

hon har bajsat.

näe vi har inte det. jag hade planerat att köpa det imorgon om jag hittar.

Faxlin
0

Det finns på apoteket. Bajsade hon innan hon började spy eller efter? Hur såg bajsen ut? Som normalt? eller såg du något avvikande?

Audiatur et altera pars

skrellet
0

okej. tack :)

hmm. hon har bara bajsat en liten sen hon började spy. den ser mest ut som en boll, inte hennes vanliga smala korvar :P

Faxlin
0

Låter ju inte mer betryggande dock. Med boll menar du då en stor boll eller typ en liten bajs som blivit avsnoppad så den nästan ser ut som en boll.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

en liten bajsboll. lite större än vanligt. hmm, ja avsnoppad

Faxlin
0

Okej, har hon ätit något som hon fått behålla?

Audiatur et altera pars

sarae
0

testa att ge henne något färglatt att äta eller dricka (ofarligt så klart) å se om det kommer ut? bara ne tanke

Faxlin
0

Ja då ser man om det har gått igenom.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

jag har testat ge henne torrfoder doppad i vetegroddsolja men hon vill inte tugga.

jag har inget färgglatt som hon kan äta :(

Robinsnel
0

har hon fått i sig något kan det bli akut till vet… Akta så hon inte blir uttorkad, nyp nackskinnet och kolla hur fort det lägger sig igen, är det dåligt måste hon vätskas upp. Har ni vitt vaselin? Det kan ni ge som nödlösning istället för parrafinolja, inte riktigt lika bra men ändå.. Håll henne så ni ser om hon bajsar.. försök få henne att dricka så mkt som möjligt.. ja en god ide är att ni håller koll nu under natten, ställ klockan och kolla så hon inte blir dålig kanske.. blir det inget bajs till imorgon bitti är det nog dags att åka till veterinär för kontratröntgen. Lycka till.

sarae
0

Hur är dte med henne nu? spyr hon fortfarande? bajsat/kissat nåt mer? äter hon något?

skrellet
0

hon har inte spytt på ett bra tag, inte bajsat heller.

jag blandade en röra av vatten, torrfoder, gurka och vetegroddsolja. och tvångsmatade henne. hon vill inte äta själv. den har hon inte fått up. och nackskinnet åker tillbaka som vanligt.

sarae
0

det är oro väckande att hon inte äter själv måste jag säga…finns det inget hon vill ha? inte ens vetegrodds olja?

skrellet
0

nu spydde hon vatten igen. men inget annat verkar det som.

jo vetegroddsolja slickade hon självmant.

Faxlin
0

Är du säker på att det är vatten bara så det inte är vetegroddsoljan som kommer upp också. Jag tycker inte detta låter bra. Vill inte skrämma upp dig, men detta kna vara allvarligt.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

det kan vara vetegroddsolja med. men det var inte gurka eller torrfoder i alla fall.

att det var allvarligt förstod jag nästan direkt när hon inte spydde mat utan bara vatten.

skrellet
0

vart kan man ta henne imorgon då?

norra djurkliniken här i gävle har ju stängt.

Faxlin
0

Ja, närmaste ställe blir Uppsala.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

inget annat ställe tar emot illrar här i gävle? jag har ju ingen bil.

Faxlin
0

Nej inget där de kan fixa med röntgen som du behöver för att utröna vad det är för fel. Men i annat fall får vi fixa det här med bil ändå på något sätt.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

hon åt av röran på egen hand nyss, och drack vatten.

hon har inte gått på toa än dock.

Faxlin
0

Håll stenhård koll på henne. Och så hör du av dig till mig om hon ska till Uppsla i morgon. På något sätt fixar vi det.
Jag kan pma mina nummer om du vill.

Audiatur et altera pars

sarae
0

bra att hon ätit lite…hade varit bra om hon bajsade också….prova att ge henne lite vaselin som robin sa…det kan hjälpa till att rensa tarmen på henne

skrellet
0

vi har varken parafinolja eller vaselin.

ska jag ge henne mycket av min röra? (det är mest vatten och torrfoder) matar med en droppe i taget med en tesked. ska jag tvinga i henne vatten?

sarae
0

ge henne så länge som hon vill ha tycker jag…det e bra att hon får i sig mat och vätska…om inte annat gör ju det att hon behöver bajsa…

skrellet
0

vart ska man söka sig till i uppsala då? har dom hemsida?

Faxlin
0

Det är Ultuna som gäller en lördag.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

och vart hittar man det? eniro verkar inte vilja visa nått sånt.

Faxlin
0

Håller på att kollar lite nu.

Dessa har du om du märker att du akut måste vätska upp henne under natten. De har jour dygnet runt i alla fall och finns ju i Valbo.

Distriktsveterinärerna i Gävle
Ludvigsbergsvägen 12
818 31 VALBO
Tel. 026-133811
tfn tid 8-9, rådgivning 8-17, jour dygnet runt.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Här har du kontaktinformation till Ultuna också.

Universitetsdjursjukhuset Ultuna
Ultuna
750 07 UPPSALA
Tel. 018-67 10 00
Smådjurskliniken tel 018-67 26 80
tidsbeställning: Mån - Fre 8-12, 13-16
Akutmottagning Smådjur tel 018-67 33 99

Audiatur et altera pars

skrellet
0

tack :)

jag vet inte när det är akut vätskebehov och när det "bara är lite lågt". hon har fått i sig en del röra och ganska mycket vatten nu. hon ligger och sover för tillfället.

Faxlin
0

Kan nog vara bra att hon sover också. Hon behöver sina krafter när hon är dålig.
Kolla vätske nivån genom att nypa henne i nacken och kolla hur snabbt skinnet går tillbaka. Om det tar lång tid är det viktigt att ni ser till att hon vätskas upp. en iller blir uttorkad väldigt snabbt och om de blir uttorkad klarar de inte en eventuell operation om något är fel på henne.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

hur lång tid efter att dom fått i sig vatten blir nackskinnet normalt igen?

Faxlin
0

Det är så svårt att svara på då mycket beror på hur uttorkad hon är.

Audiatur et altera pars

skrellet
0

tess har bajsat! åh va glad jag blir.

sarae
0
skrellet
0

hon har bajsat en gång. men ett problem återstår, hon vill fortfarande inte äta. och hon sprattlar när jag försöker tvinga i henne mat.

jourhavande veterinär som åsa skrev om har vart upptagen med en patient länge så jag får inte tag på henne :(

sarae
0

hmm det där att hon inte vill äta är inte så bra….ett tecken på att något kan vara fel. dricker hon vatten i alla fall?

skrellet
0

hon dricker vatten när jag tvingar i det med sked.

att tvinga i röran är svårt, hon bara sprattlar även fast jag håller i nackskinnet

sarae
0

Aj då…finns det ingen annan veterinär ni kan ringa?  Har hon bajsat fler gånger?

skrellet
0

jag har letat runt. det är svårt att få tag på dom som är öppna. andra är upptagna :(

JossanH
0

du kan köpa lite laktosfri grädde och lägga torrfoder och grädde i blöt ett par timmar i kylen. När det har blvit mjukt geggar du ihop det lite och värmer en liten stund i micron så det bli ljummet. mina illrar bara älskar detta!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

ja…har ni fått tag på parafin olja? kan vara bra att testa med det

skrellet
0

jag ska en åka sväng nu och handla dom där sakerna.

fick tag på veterinären. hon sa att jag ska försöka mata henne mer, om det kommer upp så måste jag till uppsala och operera. dom var närmaste som kunde göra dessa ingrepp i helger.

hon beskrev att illrar är väldigt duktiga på att tugga i sig grejer, och då vill dom bra spy och spy och spy för att få upp det.

sarae
0

Jo det stämmer..problemet ä att dessa grejer lätt fastnar i tarmen, och har de fastnat på riktigt då är det tyvärr akut med att operera..inget man kan vänta med ett par dagar, för det klarar inte illern.

skrellet
0

men borde hon inte ha bajsat tidigare om det var stopp i tarmen? det går ju igenom på runt 3 timmar, så då måste hon ju ha ätit vid 3tiden? eller har jag fel?

JossanH
0

ibland behöver det inte vara totalt stopp i tarmen. dexter fick ligga inne i 3 nätter en gång efter att ha ätit upp en halv kattboll (hårdpressad skumgummi som han inte visat något intresse i på flera månader). det var inget totalt stopp men det som sitter i magen kan flytta på sig och orsaka stopp och då blir det akut. speciellt om illern redan är svag innan.. Om illern hinner bli riktigt svag så kan veterinären vägra operation då illern ej kommer klara narkosen. så var mycket uppmärksamma.

köp paraffinolja på apoteket. olja för mindre djur så som katt. ge en tsk/per timme. är hon oljig i rumpan vet du att det inte är helt stopp iaf!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrellet
0

gävle är hopplöst på helger. allting stänger. apoteket var stängt tex. 

testade att ge henne lite laktosfri grädde på fingret, det ville hon inte heller smaka.

Tesan
0

Hoppas allt löser sig, håller tummarna härFot i munnnen

skrellet
0

ultuna hade inga illerveterinärer som jobbar jour idag :(

hon föreslog stockholm

skrellet
0

jag har ringt runt till 3 djursjukhus, 2 jourhavande veterinärer. dom säger att jag kan avvakta och behandla det som en magsjuka tills vidare, märker jag att hon fortsätter att inte bajsa idag så är det nog stopp någonstans. bara jag får i henne vatten, möjligtvis sockervatten, så ska hon klara sig.

synpunkter på det?

sarae
0

hmm…ja..jag litar ju tyvärr inte alltid på veterinärer vad gäller iller….är det verkligen så tråkigt att något har fastnat i tarmen, så är det helt enkelt väldigt akut. Jag vill inte skrämma upp er, men så är det tyvärr….har ni provat att ge henne vaselin istället?

pyronella
0

håller med sara där, de ggr min fått i sig något har han haft exakt samma symtom. veterinärerna på ultuna sa åt mig att avvakta, men sen fick de operera akut ändå. du känner dit djur bäst.

hade jag varit du hade jag åkt till ultuna genast, om inte annat för att röntga henne. kontrastet kan nämligen sätta fart på hindret mer än vad paraffinolja gör. frithz sket ut en halv kondom (gud så pinsamt det var, framför ögonen på veterinären och kandidaterna) tack vare kontrastet, och då hde han fått hur mkt paraffinolja som helst tidiagre, hemma. dessutom kan de injicera n bula med vatten i nackskinnet så att hon får vätska trots att hon inte kan tillgodogöra sig vatten per os.

som sagt, det är akut.

lycka till, jag vet precis hur orolig du är! =(

skrellet
0

elin_n och johan ska komma över senare, dom var på melodifestivalen. dom kan kanske hjälpa till.

vi har ingen vaselin ;(

sarae
0

ja, och även om veterinärerna säger att de inte har illerkunniga veterinärer inne så finns det ändå trots allt mycket de kan göra..en kontrast röntgen bör de alla klara av, oavsett djur…och injecera vätska är heller iget specifikt för iller. så stå på dig, och kräv att få träffa en veterinär i närheten- Förklara för dme hur akut det kan bli med just iller

hannis
0

Jag har erfarenheter av kräkande iller och konstig avföring, men detta berodde inte på stopp i tarmen. Därför kan jag inte uttala mig om det utan säger som de andra att du verkligen borde få tag på parafin olja för att testa det. Inget apotek öppet vid sjukhus eller nåt? Det kan gå illa annars, och fort.

Om det inte är något i tarmen utan en annan kräksjuka eller något så tar jag alltid bort maten ett tag. Vätska är viktigt, små mängder men ofta. Tänk själv hur du vill ha det med mat om du är illamående. Man är inte så sugen och det tar tid innan man kan äta som vanligt igen. Jag skulle alltså inte tvinga i mat än, utan fokusera på vätska kanske med lite löst mosat matkula så det blir som buljong. Eller sockervatten om det är mer populärt. Skulle hon vilja ha mat så är det viktigt att ge i små portioner först, så det inte blir en shock för magen när den varit tom länge. Annars kan hon bli illamånde igen..

Hoppas det går bra för er! Ta det säkra före det osäkra..

skrellet
0

ultuna är närmaste som inte är stängt :(

Sara
0

Ge henne vanlig matolja, olivolja, majsolja… Ta det ni har hemma, fungerar oxå bra i en nödsituation.

Vill man ge nått som färgar bajset så ge Denta paw (från Purina/Pussi) ett kattgodis som finns på ex Ica för ca 12:-. Har ungefär samma röda färg när det kommer ut igen om man ger en 3-4 st samtidigt.

Sara

skrellet
0

elin_n kom förbi med en spruta för att ge mat, vatten och olja i. tog också med en flaska med paraffinolja.

tess spyr inte längre verkar det som, hon har behållit maten och allting. så det är nog på väg igenom :)

skrellet
0

nu har hon bajsat igen. Glad det var otroligt lite och väldigt rinnande. men det var bajs i alla fall. viss är det så lite för hon inte ätit nått knappt?

Robinsnel
0

mm, fortsätt att hålla koll. Kan ju vara magsjuka, men misstänk främmande kropp tills hon blir bättre…

skrellet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tess bajsade igen. det var nästan som brunt vatten. men det kom även ut den här grejen. den luktar jätteilla, är väldigt hård.

skrellet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till på grejen

Theres
0

det såg mysko ut :S

golf.ifokus.se

sarae
0

oj! det ser ut som någon typ av karamell eller halstablett! inte alls bra, men bra att den kom ut! det kan ju vara den som orsakat problem..hur är hon med maten?

skrellet
0

hon har gått och bajsat riktigt rinnande ett par gånger nu.

med maten är det bättre, men jag måste fortfarande mata med en spruta. hon får en spruta per gång jag matar. man fick inte ge henne för mycket nu när hon inte haft så mycket i magen ju

hannis
0

Oj, vilken konstig grej det kom ut. Det kan ju ha varit själva problemet.

Att hon inte bajsar så mycket är antagligen för att hon inte ätit så mycket. Om hon går på toaletten nu, inte kräks och har aptit så skulle jag öka maten hela tiden. Risken om man ger mycket mat på en gång kan vara att hon kastar i sig (det gör Indra vid sådanna tillfällen), så ge portioner och öka upp till normal mängd så du ser att hon klarar ta hand om den igen. Hoppas att den lösa magen ger med sig efter lite vanlig mat och att hon piggar på sig fort!

Är allmänntillståndet bra förresten?

skrellet
0

vi tror att det är en äppelbit. och den har blivit slemmig och så pga magsyran.

hon ligger fortfarande och sover mycket, men nu vänder hon sig och sträcker på halsen när man vill klia henne. så hon verkar vara på bättringsvägen :)

hon äter inte själv utan jag matar henne med spruta.

sarae
0
skrellet
0

hon mår mycket bättre. hon har skuttat omkring, tom ätit mat. jag la lite torrfoder på en tallrik och blötte dom. Skrattande

Madde
0

Vad skönt att det är mycket bättre.

Igår när jag och elin var över så var hon uttorkad men vi fick i henne vatten och mat. Vilket är det viktiga.

Vad skönt att hon har ätit uppblött torrfoder, det gör ju att hon får i sig maten, håller tummarna att det fortsätter så. =)))

Hoppas att allt är bra med henne.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

skrellet
0

ja även fast jag hade stenkoll så smet hon undan och måste ha spytt upp det. allting gick mycket lättare med sprutan vi fick.

tack så mycket för hjälpen Skrattande

Faxlin
0

Skönt att höra att hon är bättre. Helt uppenbarligen så ser det ut som om det hon bajsade ut kan ha varit problemet. Hoppas det var så.

Audiatur et altera pars

Sara
0

En fråga, hur stor är äppelbiten? Svårt att se på fotot.

Sara

skrellet
0

du ser ju hur det jämför med värmeljuset. 1x1x0.5 cm kanske

Sara
0

Eehh.. Ja.. Tittade bara på den andra bilden.Generad

Sara

Sarah
0

Är det något jag lärt mig är det att när de sover på rygg igen så mår de bättre… En mycket sjuk iller gör inte det.

Tesan
0

Skönt att höra att det börjar bli bättre för er tös,Skrattande

inte konstigt att hon mått kasst om hon haft den stora biten i sina tarmar, man kan ju tänka sig själv om man gemförde med liknande storlek i sin egen mage, aj,aj!

gwen
0

Oj vilken spännande historia!

Angående ultuna har jag mycket erfarenhet av dem. Även om inte smådjursveterinären är där (hon är förövrigt riktigt bra) så finns alltid kompetent folk där. Gör de ultraljud så är det ändå inte smådjursvet som gör det utan veterinärer som specialicerat sig på just ultraljud.

De gånger jag kommit in akut och inget smådjursbvet varit inne har jag ändå mötts av mycket tillmötesgående veterinärer som läser på på nätet om evetnuella åkommor. Jag brukar även tipsa om iller-sjukdomssidor (amerikanska) som jag hittat vilket det vart tacksamma för. Men lite hjälp av mina egna kunskaper (man har ju en tendens att googla illersjukdommar när man har en sjuk iller) och deras almänna djurkunskaper har vi alltid hittat felen. Tycker ultuna är superduper bra! Dock tar det sin tid där, så man får ta med sig lite myntpengar till kaffe-/godis-automaten.

Ultuna är nog en av Sveriges mest framstående veterinärstationer/djursjukhus…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.