Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 883 ggr
Svartasilverskon
0

kan illrar äta köttfärs?

Kan illrar äta köttfärs som man köper i en matbutik?Tungan ute

och hur ska man servera köttfärsen åt illrarna?Glad

Aviendha
0

Ja, så länge det är rå, okryddad, osaltad köttfärs så går det bra. Inget de ska leva helt och hållet på dock :P

Aviendha
0

Kom på när vi ändå är inne på saker som går att köpa på ICA :P Kycklingvingar finns i var och varannan mataffär de med och det är bra att ge dem. Använd en sekatör och dela dem i två och servera. Ger näring och tandmotion (motverkar tandsten).

Filippa-e
0

#2 Har läst om det med kyckling vingar.. men är inte kyckling ben farligt? Trodde det splittrades o fastnade/sticker hål i tarmarna när det är så skört? En vetrinär sa " inga ben på F är bra: fisk, fågel, fläsk" för de är inte tillräkligt hårda.

Ändå låter jag min hund äta (resturangrester) råa laxar med ben o huvud nån gång.. som slädhundarna.. mums.. inga problem hittills..

fridaas
0

#3 När det gäller F-ben är det bara tillagade sådanna som splittrar sig.

Mer saker man kan köpa är kycklinghjärta, finns här på willys iaf, vilket brukar vara väldigt populärt, iaf här till ett stycke iller som egentligen tror att man enbart kan leva på gurka och några ynka torrfodersbitar då och då.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Filippa-e
0

#4 jaha men dåså!

haha är de flesta illrar kräsna? Din illrer vill väl vara smal, smärt o snabb hela livet precis som min hund :-)

Aviendha
0

Ett tillägg kring ben och tarmar; ofta så kan ju kycklingben bara mindre bra för ex hund eftersom hundar tenderar till att kunna svälja en kycklingvinge i princip otuggad pga. storleken. Men en rå kyckling som är så stor att hunden är tvungen att tugga loss lagom stora bitar för att äta är inga problem egentligen.

Ger man för små bitar av kycklingvingen så kan ju även illrar säta i halsen och dyl, det gäller att ge anpassade bitar så de själva tuggar ner dem :)

Illrar, liksom andra djur, lär sig när de är små vad som är mat och inte, därför kan det vara väldigt svårt att få en iller att äta något nytt (ex kött) när den är äldre, men det är inte omöjligt. Sen finns det ju alltid de som tycks vara kinkigare med vad de gillar och inte gillar.

Filippa-e
0

#6 du är verkligen som ett uppslagsverk, vem behöver wikipedia Glad

Hur stora bitar är lagom för iller då? Ger man en hel vinge på samma gång, hoppas jag får en glups iller som äter hela direkt o inte gömmer det :-)

UlrikaD
0

Dela en vinge på tre ungefär, två ifall de är mindre. Det tuggar de raskt i sig.

Bättre att bitarna är för stora än små, stora bitar sätter man inte i halsen, det gör man med små.

Har man en vuxen iller som aldrig provat kött förut och tycker vingar är för hårt, så kan man börja med kycklingskrov. Det är mjukare ben att ta sig igenom. Men funkar bra för tandsten det med.

JossanH
0

Min gamla iller, som totalt vägrade ben, fick man absolut inte ge för små kycklingbitar till för då satte han i halsen. Hela biten fastnade mellan tänderna i gommen och ned i halsen.. Väldigt läskigt!
Så nu är jag noga med att inte dela för små bitar.

Om man vill utöka med saker att köpa i vanliga mataffären kan man även ge lite kycklinglever då och då och kycklingmage, som också finns på Willys.

Vågar man sig utanför mataffären så kan man köpa frysta möss på djuraffären och ge. Det brukar vara väldigt populärt!… iaf att gömma ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Filippa-e
0

Tack för svaren även om det inte är min tråd, förlåt Svartasilver!

Läste nu på Barf.ifokus.. Där stod det ni sagt o mkt jag inte visste eller tänkt på. Man lär sig något hela tiden :-)