Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1723 ggr
mille09
0

För er som klagar

Läste igenom min blogg och det är fel på datumen!!

Därför det låter som att jag parade vilde samma dag som jag köpte henne vilket inte stämmer!

Jag hade haft vilde i 2 veckor innan jag parade henne, hade vart hos veterinären och en uppfödare hjälpte mig att välja kille.

Hon har bara haft otur att fått livmodersinflammation och bara 1 valp i magen !!!!

Så nu kan ni sluta klaga !!

TACK

<3 ferrets is the life <3

eeeeeee
0

#0 måste säga att jag inte tycker någon har direkt klagat. att du skrivit fel på bloggen kan ju ingen ha vetat. och där av alla frågor. och att säga att man blir illa till mods eller att du haft tur. är inte heller att klaga, utan det är personlig tankar/åsikter. de flesta har ju vilket fall lyckoönskat dig och hoppas att allt ska gå bra för dig och din tös. lika så jag. och det är ju inte klagomål direkt.

Blueshift
0

Det är ju du själv som säger att du fått Vilde den 26/5, och på bloggen blir det väl aktuellt datum för dagen då man gör inlägget. Den 27:e skriver du att hon paras den dagen. Kanske inte så konstigt att folk undrar?

mille09
0

Men jag startade inte blogen samma dag som jag fick henne och därav har det blivit fel med datumen!!!!!!

eeeeeee - jo jag har haft en jäkla tur.

Blueshift
0

Det spelar ju ingen roll när du startade bloggen. Den 27:e skrev du uppenbarligen att hon blev parad och du uppger själv här på forumet att du fick henne den 26:e.

Det är ju din ensak om du skaffar iller och väljer att para, men du får ju förstå att när du vänder dig till ett forum för att få hjälp (och FÅR hjälp även fast du inte alltid uppskattar det) så kommer även folk att ställa frågor och ha åsikter.

UlrikaD
0

Tråkigt att du tycker att folk klagar när de försöker hjälpa dig.

För mig gör det dock absolut ingen skillnad om du ägt Vilde i en dag eller två veckor innan parning. Tycker det är på tok för kort tid att känna sin hona innan man parar henne.

Finns så mycket som kan gå fel, vilket du själv har märkt nu med alla veterinärsbesök, och ska man ha minsta chans att kunna göra det bästa av situationen så krävs det att man känner sin hona ordentligt.

Inte bara för att veta hur hon ser ut, beter sig när hon inte mår bra. Utan när valparna kommer. En hona som får valpar beter sig inte alls som hon gjorde någon vecka innan. Och känner hon inte dig väl så kan hon vakta valparna så du inte ens kan få gå dit och titta. Det kan ligga döda valpar i boet som du inte kommer åt att ta bort för honan känner inte dig tillräckligt för att lita på dig.

Sen förstår jag inte varför man inte vill ta sig tid att lära känna sitt nya djur när man väl får det. Varför skaffa fler på en gång? Det är ju en otroligt rolig tid när man får hem sin iller, när man lär känna den, leker med den, upptäcker nya saker tillsammans och bara är ni två.

Det är ju som att skaffa pojkvän och bli med barn i samma vecka. Man känner inte varandra tillräckligt. Människor har dock 9 månader på sig att lära känna varandra någorlunda, med illern har du 42 dagar.

Kan också tillägga nu när jag också läst din blogg, att det syns ibland bara 1 valp men det kan vara fler ändå. Kan ju naturligtvis bara vara 1 också, men de gömmer sig gärna.

Och en fråga? Varför skulle Vilde inte kunna föda naturligt som du skrivit, varför skulle hon behöva kejsarsnitt?

UlrikaD
0

Antar att TS inte kommer att skriva mer på iFokus.

Bli ALDRIG medlem i Iller.fokus

Bli ALDRIG ALDRIG ALDRIG medlem i iller.fokus.

eller bli medlem men skriv aldrig frågor för det ända du får tillbaka är skit!!
Jag har skrivit och frågat saker flera gånger men sedan får jag bara skit…

Jag frågade lite saker om en sak sen när 1 hade svarat på det. hoppade folk på och började prata om andra saker (trakassera)

Blir så jävla trött på detta, folk på iller.fokus måste ge oss yngre en chans!! det gäller inte bara iller.fokus utan ÖVERALLT i hela jävla sverige!!!!

Förlåt men är så förbannad att folk kan säga vad fan du vill sen när man försvarrar så kommer det bara fler och fler och hoppar på en med en jävla massa saker!!!!!!!!!!

BLI ALDRIG MEDLEM

Aviendha
0

Men suck..

Banankaka320
0

Paranoia?

duholm
0

Det känns mer som om du är en notorisk lögnhals som har svårt att hålla isär lögnerna!

Vi börjar med datumet: Du säger både i bloggen och här att du fick Vilde den 26, men ändrar dig sedan och hävdar att du haft henne på prov i 2 veckor innan, vilket inte gör det bättre…

Sedan säger du att du varit hos uppfödaren (återigen både i bloggen och här), man tolkar det alltså som Vildes uppfödare, alltså en farmare, och valt ut en hane. När jag frågade så sa du att det inte var en uppfödare utan en vän som även hade iller.

Du har alltså parat en hona som är undernärd och i allmänt dåligt skick för att du kände för det? Du gav dig inte ens tid att försöka lära känna henne innan du parade henne. Det är därför folk reagerar! Vi är inte elaka utan försöker bara få dig att förstå vad det är du gjort, men återigen skiter du i att ta till dig råd från både duktiga uppfödare och andra illerengagerade människor!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

mille09
0

om jag FICK henne så menar jag från dagen jag KÖPTE henne!

Har han 42 illrar och är en kompis men han avlar inte som en uppfödare FATTAR du?

hon är inte undernärd fan har du fått det ifrån?

har haft vilde sen 10 maj men jag fick (KÖPTE) henne den 26 fattar NI!?!?!

börjar bli trött att ni kallar mig lögnare, och massa saker bara för att ni inte fattar!

mille09
0

och det jag skrev på min blogg om iller fokus är så jag känner så som ni beter er. moget att kopiera det och lägga in det här, är du 4 år eller?

Jag har varit hos veterinären och dom säger att hon är jätte fin i pälsen, kropp och allt!!

UlrikaD
0

#11 Om du inte vill att folk ska läsa det du skriver kan det vara osmart att posta det på internet. Bara ett tips.

Det som gör mig smått irriterad är att du har fått så jäkla mycket tips, råd och hjälp som är BRA! Men du struntar i den och hänger upp dig på någonting helt annat.

Om du postar frågor så får du svar. Du kan inte skälla på folk som svarar för då bör du inte fråga överhuvudtaget.

Och kan du inte ta att en del folk tycker att du gjort fel, så återigen, inte smart att skriva ut det på öppet forum.

Ingen kan gilla alla beslut man gör, helt klart och när det gäller djur och deras liv så får man reaktioner.

För mig gör det absolut ingen skillnad (som jag skrev tidigare) om du ägt henne en kvart eller sedan den 10 maj. Tycker det är helt sinnessjukt att para en hona man inte känner.

MEN om du tänker efter lite så har jag aldrig någonsin tidigare sagt det till dig. Utan jag har svarat på dina frågor för att din tjej ska få det så bra som möjligt. Och jag har svarat hittills utan att vara dömande på något sätt.

Men sånt här få mig att ledsna ordentligt. Trodde när du började fråga att du kanske var någon som insåg sina fel och misstag och nu ville lära sig innan det var för sent.

Men insåg nu till sist att återigen är det en person som sätter sina egna syften och höga nöje framför djurens bästa.

Och jag har ledsnat!! Man försöker hjälpa, man försöker komma med tips och råd när skadan redan är skedd. Och vad händer? Man får en stor skopa skit för det.

Jag hoppas verkligen att din iller klarar det här och att allt går bra, men inte det minsta för din skull. Det skeppet har du bränt för mig. Men inget oskyldigt djur förtjänar att dö för sin ägares dumhet.

eeeeeee
0

#10 tycker inte det är någon som kallat dig lögnare, men du måste ju förstå att folk blir fundersamma utifrån hur det skrev och att de frågar. när man frågar handlar inte om att kalla dig lögnare eller något sådant.

jag tycker du har fått mycket hjälp här. och det hoppas jag att du insett. UlrikaD har skrivit massor av bra till dig. så jag tycker det är tråkigt att du känner dig påhoppad än att ta dig till informationen som blivit skriven.

och som jag skrivit förut så har alla lyckoönskad dig när det kommer till din tjej och allt ska gå bra. så jag kan inte tycka att du fått en massa skit.

återigen så hoppas jag att det går bra för din tjej. har själv en tjej hemma som jag själv inte ens avlat på eller känner eller äger, som precis fått 8 valpar. och jag kan säga dig att det är inte kul att ha en djur hemma som inte alls känner själv och knappt får komma nära. jag kan inte ens kolla om hon har någon valp kvar i magen!!! eller kolla exakt antal valpar ( har sett 8st )eller någonting och det är f*n inte så kul. jag får bara hoppas att allt är som det ska. men jag går orolig hela tiden nu. för jag känner inte Lisa och jag vet inte hur hon beter sig i vissa situationer alls. därför bör man vara noga med att känna sitt djur, för det kan vara räddningen.

men som sagt lycka till med vilde och valpen/valparna

Loveferrets
0

Jag hoppas verkligen att ska gå bra med mamman o valparna nu.

mille09
0

det är fler valpar i magen!!!

duholm har ju skrivit att det känns mer som att jag är en lögnhals.

Och jag är jätte tacksam för alla svar och jag har lärt mig en läxa men ni behöver inte upprepa att jag gjort fel. jag är 18 år jag förstår själv att jag gjort fel. men vilde mår bra!

så fatta att jag kan ta hand om iller nu!!!

enbartmalin
0

Det räcker inte med att skriva att man kan ta hand om en iller, man måste bevisa det och det har du inte gjort än så länge. Med tiden kanske du bevisar det för oss, det återstår att se.

Jag vill önska Vilde lycka till och hoppas hon tar sig igenom detta.

Hälsningar Malin

trollet85
0

Måste bara få ställa en liten fråga:
Har du gjort nytt UL på henne eftersom du nu vet att det är fler valpar i magen?

Ens ålder har inget med ens kunskap att göra. Det finns personer här inne som säkerligen är 3 gånger så galma som dej, det säger inget om deras kunskapsnivå. Om man inte kan ta till sig information kan man ha haft iller i 20 år utan att ha speciellt mycke kunskap om dem för det.

Saga85
0

Det spelar ju som sagt mindre roll hur gammal man är eller hur länge man haft djur. Min vän berättade om en man/gubbe med papegoja sen x antal (10? 15?) år tillbaka som blev medlem i deras fågelförening. Mot bättre vetande hade fågeln misskötts, men han svalde väl helt enkelt sin stolthet och lyssnade på deras råd för att få en mer välmående goja.

Lycka till Vilde!