Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 815 ggr
mille09
0

Hur fort går det?

Min iller började äta antibiotika mot livmodersinflammation den 15/6 hur fort tar det innan antibiotikan börjar ge verkan ?

Hon får fortfarande vita flytningar och är ganska pink nödig men inte alls lika mycket som för några dagar sen!!!

<3 ferrets is the life <3

sarae
0

Är det verkligen livmodersinflammation hon har? Och inte vaginit? Det är nämligen inte alltid säkert att vanlig antibiotika tar livmodersinflammation, man kan behöva ge ett hormon som gör att hon rensar ur livmodern alternativt en akutkastrering om det vill sig illa.

mille09
0

veterinären sa att det var livmodersinflammation vi gjorde även ett ultra ljud, men jag funderar på om vi ska göra ett kejsarsnitt, ta ut ungarna, och kastrera henne =/ kan man göra det på samma gång tro?

Aviendha
0

#2 Om du menar att ta ut ungarna och kastrera samtidigt så ja, det kan man.

mille09
0

tror jag ska ta och göra det så att vilde blir bra. Frågan är bra vad tusan det kan gå på XD men kosta vad det kosta :) hon ska må bra

Sara
0

Du har förhoppningsvis försäkring så då täcker det kanske en del av det.

Sara

mille09
0

Japp Skrattande

Svartasilverskon
0

hur har det gått med illertjejen?

mille09
0

Veterinär helvetet tar inte emot oss för att hon äter antibiotika!! "bara vänta tills hon ätit klart medicinen" säger domSkrikandes

sarae
0

Då skulle jag nog byta veterinär.. alternativt ringa en illerkunnig veterinär och rådfråga dem och isåfall be dem prata med den veterinär du använder dig utav.  Möjligheten finns ju att antibiotikan gör susen.. men eftersom hon fortfarande har kvar symptom, kan det vara värt att göra sig säker på det. Livmodersinflammation är lite av en mardröm för de flesta uppfödare eller ägare av okastrerade honor.

mille09
0

Lotta är den ända iller kunniga veterinären som jag vet på gotland är det nån som vet någon annan bra`?

sarae
0

#10 du kan ju ringa en veterinär på fastlandet, te.x marianne på mälarens smådjursklinik eller roslagstul eller liknande och prata med dem, Livmodersinflammation på iller är oftast lite mer allvarligt än den på hund och katt, där antibiotika i många fall fungerar.

mille09
0

okej, men jag kan inte ta mig till fastlandet :O

sarae
0

#12 nej men du kan ju ringa och rådfråga :D Och sedan kontakta din veterinär på gotland och berätta vad veternären sade

mille09
0

det är sant :D

duholm
0

Hur har det gått med henne?

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

mille09
0

kom nyss hem från vet. . . Hon mår mycket mycket bättre, hennes flytningar är borta, hon äter och dricker som hon ska och hennes tuttar växer så det knakar. jag hoppas att det är fler en 1 valp i magen!!

UlrikaD
0

Vad skönt att hon mår bättre. Hur länge har du haft din tjej?

Loveferrets
0

#16, Så härligt att höra, hoppas de nu fortsätter gå bra !!

mille09
0

Min vilde bus har jag haft sedan 26/5 i år så det är inte så lång tid och vi har redan hunnit med 3 veterinär besök, har inte blivit nån bra ny start för henne men det är mitt eget fel, hade jag aldrig parat henne och steliriserat i stället hade hon mått bra =/

Men men, tur att hon mår bra igen i allafall

UlrikaD
0

#19 Men parade du henne utan att känna henne först? Hur länge hann du ha henne innan, en vecka?

Det känns för mig fullständigt livsfarligt att para en hona (vilket djurslag det än gäller) som man inte känner till att börja med. Och vet är fullt frisk från början. Hon kan ju ha haft någon inflammation i kroppen redan när hon kom till dig då ju.

Då har du verkligen haft en otrolig tur tycker jag, vet.besök eller inte. Hon lever ju.

duholm
0

Du parade väl henne den 26 också?

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

eeeeeee
0

#19 var tungen att gå in på din blogg och kika. lämnade du henne för parning den 27:e ? ( enligen bloggen) då hade ju du bara haft henne ett dygn. jag blir väldig illa till mods av att läsa detta. jag hoppas däremot att det går bra för din tös. men som det låter är hon på bättringsväg. men jag hoppas att du lärt dig något av detta och inte gör om det igen. du bör känna din hona ( vilket djur det än är för delen) innan man tar ett sådant beslut. och ett dygn är verkligen ingenting. hade du letat hane innan du ens hunnit få hem henne?

mille09
0

Jag hade haft vilde i 2 veckor innan, men då bara på prov. . .

Jag var med henne hos  veterinären innan vi parade självklart :O