Inavel linjeavel på illrar?
Hej, jag börjar bli ganska så insatt i dels avel av hamstrar och vet att man på en del håll håller på med linjeavel iaf då detta kan förstärka goda egenskaper hos djuren. Sen när jag läste i tråden "avel utan bakgrund" lät det som om man absolut inte får linjeavla då avelsdjuren ska vara helt obesläktade, eller? Jag är inte för eller emot linjeavel än behöver nog veta mer för att bilda mig en uppfattning. Undrar bara om det förekommer i avel av illrar och om inte varför då?

Kan inte du berätta vad linjeavel innebär. Jag håller inte på med avel alls så jag är inte så insatt i det här ämnet men tycker det är väldigt roligt och intressant att lära =)
linjeavel är väl igentligen ett "finare" begrepp på inavel som används när inavel använts för att förstärka eller lyfta fram bra sidor hos djuren.
det som är svårt med illerstammen är det att man oftast inte vet mycket om sjukdomar eller genetiska defekter på illrarnas förfäder. många illrar är dessutom redan släkt.
för att förhindra att det i framtiden endast finns besläktade illrar att para så är det ytterst viktigt att försöka förhindra inavel som det är nu.
Att använda sig av linjeavel brukar väl vara ett sätt att lyfta fram bra egenskaper eller förstärka något och som det ser ut nu försöker de flesta undvika och bli av med sjukdomar och genetiska defekter som cirkulerar bland illrarna idag.. alltså finns det inte mycket positivt att lyfta fram…
Ska man nu använda sig av inavel eller linjeavel så måste man verkligen veta vad man sysslar med och ha stora kunskaper inom detta.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 instämmer.. Linjeavel är extremt RISKY om man inte har järnkoll. Jag är inte jättekunnig heller men det verkar som även när man vet vad man håller på med är det en viss risk inblandad…
Har för mig marie skulle skriva lite om ämnet när hon hade tid o orkade..
#3 ja, det vore intressant att läsa om marie skrev om det, är själv inte alls speciellt insatt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
linjeavel tycker jag är okej sålänge det är i "rätt händer", på folk som vet hur det ska skötas, personligen skulle jag själv inte ge mig in i linjeaveln då jag inte har de kunskaperna. Men de som vet va e håller på med har jag inget emot, bara kunskapen finns så…och det utförs av rätt anledning -hälsosammare, starkare illrar.

Linjeavel är när man parar djur från samma linje dvs unge med farbror eller morbror medan inavel är mallen syskon eller bror mamma eller syster pappa. Jag vet bara en hamsteruppfödare som håller på med linjeavel och hon har hållit på i många år och har lärt sig hur man ska göra så jag litar på henne.
Jag kan förstå att man först vill bygga upp ett obesläktat friskt bestånd i Sverige då det finns så få illrar och illeruppfödare. Det är ju lite skillnad med alla de tusentals hamstrar som finns i Sverige. fast jag har lite samma problem då jag är förtjust i Kinesiska dvärghamstrar och det finns få i Sverige som är obesläktade, vi får importera från Finland tex om vi behöver ren stam.

Så som jag har fattat det så kan man väl aldrig ha stenkoll när det gäller linjeavel? Varje individ har någon slags genetisk mutation, bra eller dålig. När det kommer till genetiska sjukdomar så syns oftast inte dessa, utan de visar sig senare när ungen får samma genetiska mutation från båda föräldrarna, vilket är vanligt i linjeavel då ungen får i stort sett samma gener från mamman och pappan. Om sjukdomen då inte visat sig i tidigare stadium, hur kan man då ha stenkoll på att den inte utvecklas hos barnet? Det skulle kräva en DNA analys av varje iller.. Jag säger inte att det är så här, det är bara min uppfattning och mina funderingar. Det kanske finns ett bra sätt, vad vet jag?

Vad jag vet så använder man lijeavel då man vill få fram bättre eller behålla tex ett snyggt huvud då det är svårare att ta obesläktade djur med fina huvden och få ungar med fina huvuden än att ta två besläktade djur med fina huvuden.
Mycket intressant att höra om hamstrarna!
Visst tror jag också att linjeavel kan föra goda egenskaper vidare, men som sagt, man måste vara extremt duktig och veta vad man sysslar med för att pyssla med sånt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jo absolut, jag som snart ska ta min första kull med hamstrar skulle aldrig ge mig in på linjeavel men de som hållit på 10 år kan ju sina grejor.
Ett problem kan ju vara också att de flesta illeruppfödare inte håller på så länge eller?
Personligen anser jag att iller stammenär för liten samt för dålig för att en tänka tanken på att prova linje avel. Det är stor risk för total fiasko. Förhoppningsvis avlar man idag inte fram illrar för deras utseendes skull, utan för deras hälsa. Och för att få fram några positiva effekter ur ett rent hälsoperspektiv genom linjeavel på iller i dagsläget krävs en enorm kunskap. Och även då tror jag risken att misslyckas är väldigt hög.
urch! jag tycker att det låter lite skumt… och lite äckligt…. jag skulle inte vilja avla ifrån samma släckt! varför ens ta risken, det är ju illrarna som kan må dåligt av de, tänk om det skulle bli något fel, stckars dom…

Oftast är man för eller emot linjeavel. Jag hör till dem som är emot det. visst med en stor mängd avelsdjur med många blodslinjer anser vissa att det är okej. men då blir jag ändå lika tveksam. Varför?
Finns i mina ögon inget som gör att detta skulle vara rätt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#11 jo men visst!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har lite svårt att vara för eller emot det då det känns som om vi tvingar djuren att para sig med sina släktingar men i naturen händer ju samma sak, det kan desutom bli extrem inavel om det är få djur av samma art i ett område.
Är det verkligen rätt av oss att leka gud och överhuvudtaget avla på djur? Det är ju ingen som bestämmer eller styr över vilka vi ska para oss med.
#15, ja det är en bra fråga.. I illervärlden är det iaf så att om inte honan vill, blir det ingen parning, men i hundvärlden (o förmodligen bland många andra arter) så är det inte ovanligt att man håller fast tiken och använder munkorg för att få henne parad "mot" sin vilja.
ibland borde nog endel människor tänka till ett par gånger innan de skaffar barn också… ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#16 men usch då det hade jag ingen aning om, i hamstervärlden så kan man liksom inte tvinga hamstrarna men om man som med dvärgar låter dem bo ihop så har de ju inte riktigt någon chans.