Iller till Nybörjare
Hej!
Mitt namn är Heidi och jag blir 19 år i år och bor tillsammans i en tillfällig etta tillsammans med min sambo. Vi har en hund på ett år , blandning mellan Rottis och Dobberman och även 7 st gerbiler och en häst. Vi är helt enkelt djurälskare!!
Jag studerar och har ett år kvar, läser på ett naturbruksgymnasium inriktning; Djurvård, alltså allt från reptiler/gnagare till lantbruksdjur. Min sambo han jobbar just nu på en pizzeria.
Vi har för någon månad tillbaka sedan beslutat oss för att skaffa en illervalp. Nu är jag nybörjare, eller vi. Har aldrig haft iller förr, men har sen liten alltid sagt att jag ska ha en när jag blir stor :) .. Som vi då tycker så skulle det vara bäst att skaffa en just nu då vi har semester och har tid för illern.
Har du illern som skulle passa oss ?
Hör gärna av dig!
Med vänliga hälsningar / Heidi
Kolla uppfödartråden i stället ;)
Hälsningar Malin
Tack för förslaget, inte tänkt på detta! :)

Har ni träffat illrar? Annars är det alltid en bra början=)
Hej!
Jag har en illervalp som behöver nytt hem, hon är valp från min första kull och blir 12veckor idag (: Pastell :D Skicka PM om det låter intressant! hon är även van med hundar:D
#3 Ja det har vi :)
# Åh, de var henne jag fastnade lite för faktiskt (aa) .. Du har henne ute på blocket med, va ? .. Så HIMLA underbaart söt!! Är inte säkert jag kan ta emot någon de två kommande två veckorna då jag ska åka iväg till kusten. Enda problemet.. :/
#5 okej men jag kan ha henne kvar tills dess annars (:
#5 Jaa, gud vad roligt och mer verkligt detta blev nu! Massor som redan skrivit. Trodde att uppfödare skulle vara skeptiska till att man skaffar en valp pga att vi aldrig haft iller förr. Vad säljer man en iller för ? och vad ingår ? vet.besiktigad, chip, vaccinering ? Sånt har jag ingen aning om därför undrar jag :) hos alla ingår ju inte sånt.
du kan skriva PM - meddelande till mig så kan jag berätta (:
Det finns mycket jag tycker man ska fundera på när man funderar på en valp.. Jag tycker man ska ställa sig många frågor om vilken start man vill att ens nya vän ska ha haft. Ställer man sig själv dom frågorna och sedan får en uppfödare som stämmer in på allt detta ja då e de ju kanon då har man ju hittat en uppfödare som passar bra :)
Frågor man kan ställa sig kan ju tex vara.
- Hur vill jag att min valp ska ha bott? Skulle jag acceptera ett djur uppfött i bur?
- Är valpen chippad, vaccinerad, veterinärbesiktigad, försäkrad från start? Om den inte är det tycker jag det är ok?
- Har uppfödaren ett kontrakt som jag tycker är ok? Om uppfödaren inte har ett kontrakt tycker jag det är ok?
- Har jag förtroende för uppfödaren och känner att där kommer jag kunna få allt stöd jag behöver om det skulle kunna bli problem?
- Om det inte skulle funka med valpen vad händer då? Är uppfödaren villig att ta tillbaka valpen? Vad händer i sådanafall med den betalda summan (detta brukar ju finnas information om detta i ett ev kontrakt)
- Vad har valpen fått för kost? Vad vill jag att min valp ska vara uppfödd på?
- Vad har valpen för stamtavla, hur mycket vet uppfödaren om sjukdomshistorik m.m. Om det inte finns någon direkt stamtavla, tycker jag det är ok? Litar jag på uppfödaren eller söker jag först information på annat håll?
- Hur mycket är valparna hanterade från start? På vilket sätt är om uppfostrade? Tycker jag det är ett ok sätt?
- Hur ser uppfödarens avel ut? Tycker jag det är ett ok sätt att avla? Vad jag jag för krav på min uppfödare helt enkelt?
Många gånger är det lätt att man som valpköpare blir väldigt glad och hedrad av att man får köpa en valp av en uppfödare vilket även jag blir! Men jag tycker ändå att man kanske många gånger glömmer att en uppfödare ställer krav på sina köpare men att köparna även ska få ställa krav på sin uppfödare.
Tycker man ska ställa sig frågan att passar denna valpen verkligen mig? stämmer det på alla fronter? För jag vet hur fel det kan bli om man får en individ som man inte alls stämmer med. Så för min del är det otroligt viktigt när jag letar valp dels att uppfödaren matchar alla mina krav men även att det ska klicka med valpen. Klickar det inte med valpen detta året och denna kullen då får jag leta vidare hos den uppfödaren nästa år eller leta efter en ny uppfödare, personkemi är för mig också en otroligt viktig del av att köpa valp.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Vad kul att ni fastnat för illrar! :) Det är underbara djur!
Det ni borde tänka på lite extra just nu är eran boendesituation när ni har de djur ni har. För det första så är gerbiler och iller inte någon bra kombination. Det är tyvärr inte allt för sällan som man läser om råttor, gerbiler, marsvin och kaniner som skadats eller fått sätta livet till pga av en liten, liten olycka. Det kan räcka med fel plats vid fel tillfälle för att något ska hända.
Mitt råd är att ALLTID ha djuren i separata rum med både dörr och avspärrning så att man inte kan hamna i den situationen. Illrar har en extram jaktinstinkt och förstår inte innerbörden av vad som är husdjur och vad som är lunch som man faktiskt kan lära en katt.
Sedan får ni tänka på att er vovve förmodligen kommer vara lite bufflig mot en liten illervalp. Har ni möjlighet att spärra av så att hund och iller kan vara på olika ställen där ni bor nu? Illern ska ha minst 5 kvm för att det ska vara lagligt, vilket kan bli trångt i en etta. Illern kan vara lika envis och jobbig mot hunden som hunden kan vara mot illern. De kan behöva lugn och ro ifrån varandra.
Och sedan tycker jag absolut ni ska hälsa på någon med iller först! Bor ni i närheten är ni välkomna hit :) (Norrköping)
Det är också viktigt att få en bra kontakt och ha en duktig uppfödare att kunna vända sig till om man får problem. Därför tycker jag du ska läsa tråden "hur tänker man" innan ni väljer uppfödare :)
Lycka till!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det borde finnas fler köpare som du #9!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#7, Jag rekommenderar att ni köper av en seriös uppfödare, ta inte första bästa, i uppfödartråden finns det en hel del som är värt att satsa på. Lycka till.
#12 jag är seriös
#12 Allt är ju relativt. Inte i min värld.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu är det så att jag genom blocket redan har kollat och jag fastnade på Estelle Devil-s illervalp, och har kikat på henne under tre dagars tid och från ingenstans så kommenterade Devil-s mitt inlägg!
Jag är jätte tacksam över att ni ger mig en massa råd men tycker att iFokus överhuvudtaget så finns det enmassa människor som gör påhopp på andra och menar att de inte är seriösa men varför ha era fördommar ? .. Hon kanske är seriösare än ni och det är ju faktiskt mitt köp och inte ert :)
TACK!!
#15 Självklart är det ditt köp och du kan köpa en iller från grönland om du så vill, ingen som kan säga något om det!
Anledningen till att alla går åt så hårt på just denna människa är för att detta är hennes 3e (eller fler) användare här inne och hon har än så länge inte kunnat bevisa motsatsen. Det finns trådar där folk som omplacerat illrar till henne klagar över hennes sätt och att hon inte betalar. Det finns trådar där hon skriver saker som inte alls stämmer om illrar och det finns trådar där valpköpare har klagat över bristen av hjälp som de behövt från uppfödaren.
Men valet är självklart ditt och jag kan inte göra annat än att hoppas att du får "rätt" information med dig av henne och att du får den hjälp man som köpare förtjänar att få!
(and by the way så är jag ingen uppfödare)
Lycka till :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 becka89 frågade mig aldrig om hjälp, om hon hade gjort det skulle hon få svar.
ta reda på fakta innan du anklagar folk.
1 person har omplacerat sin iller till mig och klagat, hon ska få sina pengar i veckan vi hade inte bestämt något datum och jag har inte blockerat henne
#15, Naturligtvis gör du som du vill, ville bara ge dig tips, jag hoppas bara allt går rätt tillväga precis som "16" säger.
#18 hon hade klagat tidigare på facebook om att hon ville lämna tillbaka honom, nej hon kunde skicka mail eller ringt mig om hjälp. på i fokus kan hon ju annars fråga er om hjälp. och eftersom ni började att hoppa på mig så sket jag helt enkelt i att svara där..
Jag satte inte ut denna annons för att ni skulle gå emot någon! Vore tacksam om ni hade en egen tråd där ni kan gnälla!!

Jag skrev i den andra tråden, visste inte att det fanns två likadana, men jag kopierar och klistrar in här då.
Rent spontant kan jag tycka att det är olämpligt att skaffa en illervalp när man bor i en etta tillsammans med hund och gerbiler.
Om hunden och illern inte går ihop så måste de delas på och det finns inte tillräckligt med yta för att båda sorterna ska må bra då.
Gnagare och iller är inte att rekommendera i samma rum, illrar är otroligt påhittiga och kan lätt komma åt smådjur ifall de ger sig attan på det och då finns det inga gerbiler mer.
Jag hade rekommenderat att vänta tills ni bor på ett annorlunda sätt med att skaffa valp.
Detta säger jag i egenskap av illerägare, smådjursägare samt uppfödare av både iller och smådjur.
Värden till iller.ifokus , ber om att stänga denna tråden genast! :)

#23 Varför?
Nu har jag inte varit inblandad i "devil-s trådarna" men jag har följt både dom och hennes "uppfödning".
Dess värre är det mer ris än ros som ges åt henne av dom som faktiskt varit i kontakt med henne i verkligheten. Tror inte jag funnit en enda ros faktiskt…
Så fort hon skriver eller svarar i trådar skjuter hon sig genast i tån, gång, på gång, på gång.
Jag är ingen iller expert, jag anser mig snarare vara nybörjare. Men om till och med jag kan se alla felen i det hon skriver och gör, då är det illa.
För den delen tror jag inte så många människor kan ha fel om henne.
Jag hoppas du överväger ditt beslut och inte grundar det på en gullig bild och önskar dig lycka till i framtida illerköp :)
Hälsningar Malin
#23 Om du läser mitt första inlägg finns det en bunt råd där till dig!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#25 pga folk säger skit som inte är sant och inte tar reda på fakta innan, eller ber om hjälp medmera. finns folk som har gjort mycket värre saker än mig. och mig är det fan inget fel på.
#27 Du behöver absolut inte börja svära och bli otrevlig mot mig då jag inte varit det mot dig. Jag har endast skrivit min uppfattning om dig och all uppståndelse runt dig.
Denna meningen säger ganska mycket om dig: "finns folk som har gjort mycket värre saker än mig".
Hälsningar Malin
#27 Hur får man reda på fakta från någon som säger olika saker och gör tvärtom hela tiden?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det var ju tråkigt att #0 ber om att tråden ska stängas… istället för att lyssna på folk som varit med ett tag. Att välja uppfödare bör man inte göra i en handvändning. Det finns två st "uppfödare" som jag skulle springa åt andra hållet från… en vanvårdar sina djur till döds och den andra är just den du funderar på att köpa av. Sen bör du kanske även lyssna till vad ulrika säger om att ha så många olika arter i en etta…

Jag tycker nog det är viktigt att lyssna på någon som har erfarenhet av iller, hund och smådjur ihop till att börja med. Eller vill man sälja valp till varje pris?
Jag har en bekant vars illrar dödade hennes gerbiler. Vad hände med illrarna som följde sina naturliga instinkter? Jo, de blev omplacerade.
Sajtvärdens ena iller blev dödad av en hund. En hund de umgåtts med hur länge som helst.
Som uppfödare skulle jag vilja förhindra ett sådant öde för min valp och då istället vänta med att sälja till någon som bodde på ett annat sätt.
Och det är absolut inte fel på Heidiis inlägg om att köpa valp på något sätt. Det enda som inte är ultimat är boendesituationen. En större lägenhet så ser läget helt annorlunda ut.
Men en död iller pga en förflugen hund-tass, eller några döda gerbiler pga en iller. Och allt detta pga för liten lägenhet för dessa djuren att samsas på.
Är det verkligen värt det?
Jag vill också gärna ha iller! Men just studerar jag o bor jag i en etta med studiebidrag i ett år till, med hund.
Jag väntar tills jag skaffat jobb o lägenhet med 2rum för att kunna dela på djuren om den ena eller andra blir trött o vill va ifred, o när jag lämnar dem kunna sära på dem med dörr o lås!
Om ni har hund borde ni först ta reda på va h*n tycker om iller, det ska jag göra.. er hund måste ju också trivas med illern eftersom den troligtvis/förhoppningsvis kommer få leva hela sitt liv med illern!
Lycka till :) (jag läste också djurvård i gymnasiet, svalöv)
I övrigt håller jag med #9 o #22.
Förstår att du gärna vill ha iller NU, men ta din tid o tänkt ordentligt! Med mycket planering får man större chans att få det bästa!
Jag och min smabo funderade i 1år om vi skulle ha en iller, och när vi väl fick hem henne så var det mycket hårt arbete det är som en bebis. Och illern är världens bästa djur och den kärleken du ger till en iller så får du det dubbla tillbaks oavsett om den bara leker med dig. Vi trodde att vi skulle klara av ödlan och mollie, men vi märkte att mollie krävde mer uppmärksamhet och för att göra det bästa av situationen för ödlans skull så sålde vi henne så vi kunde tillbringa den tiden med Mollie. Så tänk noga om ni kan ha en illervalp tillsammans med alla era djur, ni kanske klarar det jätte bra.