Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 626 ggr
mille09
0

avsluta ifokus ?

Hur tar man bort sitt konto på i fokus?

<3 ferrets is the life <3

Aviendha
0

Mina inställningar - profil - fler personliga inställningar - avsluta konto.

Trollmusen
0

Man går in på mina inställningar, under profiler sen får du leta dig fram där inne. Tror det var under den sista knappen som avslutade kontot.

zickan
0

man kan ge fan i att logga in. men annars finns det under -mina inställningar.

Om du funderar på att avsluta. Visst trisst att du missar information och fakta som du borde ta in och inte trycka undan.
Men om du väljer att avsluta kontot. Skaffa inte ett nytt konto om 2 veckor under nytt namn. Stå för vem du är istället och vad du gör.

Är det jobbigt nu. Logga ut. Gå ifrån iFokus några dagar. Tänk på de råd folk gett dig. De må låta illa ibland och inte alls vad du vill höra. Men folket här har hört allt förr. De bryr sig mycket om djuren och lätt kan köra över ägaren utan att mena det. Men var tuff och bryt trenden. Ge medlemmarna något nytt.
Stå på dig, lyssna, ta åt dig, läs på mer, inse att det finns extremt mycket och inte ens 50års ägande gör att man kan allt. Men de kan mer och bör respekteras.

Vilja lära is the shit that makes the world better :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mille09
0

jag vet att jag inte kan allt!

Och att det kommer ta hela mitt liv och ännu längre innan jag vet allt om iller det fattar jag också för det är speciella djur som egentligen aldrig borde få ha blivit infångade dom hade varit få men fria ute i naturen. (finns både positiva och negetiva saker när det gäller fria djur  )

står jag på mig så får jag skit, jag lyssnar vad ni säger, alla råd ni gett mig har jag skrivit upp i mitt block.

jag förstår helt till fullo att dom äldre är rädda om illern det är jag också jag vill alla djur deras bästa men dom äldre måste ge oss yngre en chans eller har jag fel i det också?

zickan
0

seriöst. tror du verkligen alla här inne är av äldre modell :-P. Tror du bara att alla över 30 kan en massa?

Finns de som kan mycket redan vid 15 års ålder eller innan.
Finns de över 30 som inte kan ett piss
Finns de under 30 som inte kan ett piss

Jag vet helt hur du tänker. Det är väldigt vanligt. Jag var där en gång i tiden också. Fast dock med råttor.
Skit lätt med hona+hane= söta ungar som alla ville ha. Men någon skakade som tur var om mig. Visade att det fanns mer som krävdes av mig. Att det fanns mycket mer jag kunde uppnå.
Mest av allt. Jag insåg att mina djur kunde bära på vad tusan som helst, att jag skadade dom med fel avel. Fel vikt. Att om man korsade två av färgen pearl så dog alla ungarna i magen dagarna innan honan skulle föda.
Att jag avlade fram skit söta ungar. Men som dog mycket för tidigt, pga genetiskt nedärvd dominans så avlivades många för att de rent av högg ägaren och slaktade burkompisar.
De blev små, öronen fula och fel, svansarna för korta. färgerna blaskiga och äkliga.

Men tackagudarna så hoppade en person på mig som lyckades där andra misslyckades. Hon skakade vett i mig. Fick mig att kolla upp. Plugga. Hela tiden läsa artiklar. Hela tiden söka information. Hela tiden vilja få ut bäst djur att kunna skryta med.
10 år senare plockar jag certifikat, rosetter, första plats,domarfavoriter. påbörjat provår i föreningen som reggad uppfödare.

Mina djur lever oftast ovanligt länge och mest av allt. De är fräscha. De mår bra.

Bästa av allt :-D
Jag skapar inte mina råttor och deras ungast tidig död eller problem med okunskap.

mille09
0

då får jag säga Grattis till första platsen och det Skrattande

Och bara drömma om att jag en dag hamnar där

zickan
0

Det som är hela poängen. Folk här inne vill hjälpa dig att hjälpa dig själv och dina djur att nå mer än okunnig/grossist/farmar nivå.

När det kommer till barn och djur. Så kommer det alltid vara folk som låter hårda men inte är, låter hårda men är. Men hela poängen är att djur och barn är oss mycket kärt och inte kan berätta själva.
Därför är kunskap viktigt. Även om man tror sig handla rätt och gör det man tror är den bästa vägen. Så är det inte alltid så. Även med mina uppfödningar. Så inser jag ännu efter flera år att ny fakta kommer, nya sätt som är bättre finns.

Läsa på läsa på läsa på!… innan.. ;-).. Men nu läsa på som sattan, hoppas att det inte blir ett misstag. Men det du kan göra nu är att hårdplugga så du är redo på vad som väntas när din ev kull föds. Eller när din hona ev får problem.
Vad du bör ge för mat till mamma och ungar. hur du kan nappmata om mamman vägrar.

Gör om gör rätt.. Styr upp och ta oss här inne med häpnad att du faktiskt kan ;-)

mille09
0

det ska jag göra, jag pluggar hela dagarna och läser på.

har beställt en bok som heter ferret for dummies som jag ska läsa oxå den ska komma med posten idag eller i morgon

Bogey
0

#8 Ett tips om du i framtiden vill hålla på med illeravel. Ta kontakt med några erfarna uppfödare och se om du får bra kontakt med nån eller några och om det klickar så kanske det finns möjlighet att någon av dem är villig att bli din mentor.

Jag känner till en tjej i Oskarhamnstrakten som provade på avel (2008 tror jag det var) och som hade en mentor som stöttade henne. Jag känner dock inte tjejen i fråga men jag har pratat med personen som var hennes menor.

Är man ödmjuk och villig att lära kommer man långt Glad

mille09
0

Okej, jag känner Åsa Faxlin, Malin Östman och Anders Ljungqvist

Dom är uppfödare

Bogey
0

#10 Såg du finns på Gotland. Kolla uppfödartråden så ser du att det finns flera uppfödare på ön.

De blir ju lite enklare med en mentor på nära håll.

mille09
0

Exakt