Min gravida iller biter sig själv
Min gravida iller biter och kliar sig själv på tuttarna, magen och fittan. Kan det bero på gravideteten eller är det nått fel?
<3 ferrets is the life <3
Illerhonor har ingen fitta, de har en vulva ^^
Jo, det är inte onormalt att de gör detta när de är dräktiga, de brukar i regel få riktigt kass päls och plockandet på magen och kring bröstvårtorna är för att valparna ska ha lättare att komma åt dem för att dia när de väl är födda.
Paulina
vulva då
kom inte på ordet
är så trött, har inte sovit något
Okej då behöver jag inte vara rädd för det i allafall
Men du, det var väl rätt nyligen hon parades? Har hon flytningar? Plocka sig ska de inte börja med riktigt så tidigt, jag tänkte fel ang. parningsdatum tror jag :S
Paulina
hon parades den 26, inga flytningar vad jag har sätt

Kliar hon sig någon annanstans? I så fall finns ju möjligheten att hon fått ed sig ohyra från hanen?

Tycker du ska kolla henne för skabb. Din hon blev parad för bara någon vecka sedan och pälsfällning och allt sådant kommer senare.
Det du ska ha i åtanke senare är att en hona som är dräktig och en hona som är skendräktig ser likadan ut. De går upp i vikt, tappar päls, får framträdande bröstvårtor och allting. Kan vara bra att veta.
bara på sina sår på nacken

#7 Var inne och kikade i din blogg och tänkte jag kunde skriva i den här tråden.
Du har skrivit bl.a att hon har börjat bli rund och sover mera nu. Det är ingenting som kommer 1 vecka efter parning, det tar längre tid än så.
Många illrar sover mer nu på sommaren, mina ligger som fällar i hörnen.
Har du koll på hennes vikt? Kan vara bra att följa hennes viktuppgång. Men återigen, även skendräktiga honor kan gå upp mycket i vikt. Men har hon blivit tjock en vecka efter parning så har du nog matat henne med för mycket grädde istället.
nej grädde har hon inte fått för mycket av.
Till och med min mamma tycker hon har blivit rund och hon äter inget typ :S
hon får 1 msk grädde om dagen och sen torrfodret :S :P
Jag skulle ju tycka att 1msk är rätt mycket att ge per dag faktiskt ^^
Paulina

#9 Tycker ni att hon blivit rund så har hon väl säkert blivit det, men min poäng är att det inte är utav dräktigheten. Inte efter en vecka.
Och håller med Aviendha, 1msk per dag är väldigt mycket grädde.
jaså? var en uppfödare som sa att jag skulle ge det :P
hur mycket tycker ni?
Några slick någon gång i bland som godis när det kommer till grädde, dvs kanske en gång i veckan eller så. Grädde innehåller inget de tvunget måste ha utan ges för att det är gott (om man nu inte skulle ha en iller som "akut" behöver mer fett i sin kost)
Paulina
okej då vet ja det

Jag brukar ge rent fett från kött, lite varje dag, istället för grädde. Funkar mycket bättre! Min hona har gått upp ordentligt efter sin kull.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
fett från vilket kött? allt kött eller bara kyckling?

Det är inte fett din iller behöver nu. Hon behöver näringsrik mat så att hon får i sig allt.
Jo det vet jag, lotta (veterinären ) sa idag att hon klarar sig med bara torrfodret för att hon var i så bra skick :)
Men visst får iller bara äta kyckling kött?

#18 Visst, en iller "klarar sig" med bara ett bra torrfoder. Men det är en otroligt märklig kommentar av en veterinär måste jag säga.
En iller äter allt kött. En iller i skogen springer inte direkt runt och jagar kycklingar.
En iller kan äta allt från kyckling, möss, marsvin, ren, älg, ko…ja, du fattar vad jag menar. De är rovdjur, de äter kött helt enkelt.

Jag ger mina kött från alla djur. Älg + annat storvilt, vildsvin, nöt, fläsk och kyckling. De har inte klagat än. Anledningen till att jag inte barfar dem ordentligt är att här finns fruktansvärt dåligt med djuraffärer som säljer "levande" förda.
Förutom kött får de torrfoder, kanininälvor och mjau blötmat. De är såkallat allätare! Som godis får de torkad kycklingfilé och laktosfri grädde.
Nu när Delphi fått valpar är hon väldigt mager så hon får mindre av torrfoder och mer av rent fett från t.ex karrékotletter. Hon får även av "geggan" som valparna får.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Visst är det bra att du pratat med din veterinär om hur man ska ta hand om en dräktig hona. Men, alla frågor du kommer med här borde du kanske ställt innan du parade henne. Det är så mycket som kan gå fel.
Jo jag vet men gjort är gjort. Och även om jag hade ställt dom frågorna här innan så hade ni sagt nej till att para vilde och jag parade henne bara för att hon inte skulle få blodbrist.
#23 Fast hade du ställt den frågan här inne så hade du säkerligen fått ett flertal olika tips om vad du hade kunnat göra istället för att para din iller.. Tex kastrerat med chip eller på vanligt sätt.. Som sagt att lyssna på veterinären kan gå illa skadar aldig att dubbelkolla med andra illerägare innan man fattar något beslut. Så man kan få ta del av andras erfarenheter och andras kunskap.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#23 oj, det var en av de sämsta anledningarna jag hört till att para.
Klart vi skulle sagt att du borde kastrera eller sätta in ett chip då det krävs mycket kunskap. Att undvika att fråga för att man vet att man får ett svar man inte gillar. Då kanske man ska tänka efter lite till. Vi har en svag illerstam i Sverige och en kull bör tillföra ngt. Du har ingen stam på din hona och hon kan ha riskteckningar. Illa att inte fråga och ta till sig.

#23 Det låter som en väldigt dålig plan för parning, helt ärligt.
Om alla gjorde likadant så skulle det betyda att alla iller-honor i hela Sverige skulle paras. Och vi skulle drunkna i illervalpar.
Man kastrerar, chippar, tar ur brunst på annat sätt osv. Hur gör alla andra?
Ta en kull gör man för att man vill ha illervalpar, och känner att man kan och vill ta hand om dem.
Jag vill ha illervalpar och jag kan ta hand om dom, nångång måste vara den första.
Förlåt men ni äldre är så irriterande just nu, ni ger inte oss unga en chans, Jag pratade med min uppfödare jävligt mycket innan jag parade henne. om ni ska hålla på att kritisera så kommer ingen vilja vara kvar på iller.fokus inte dom nya unga människorna i allafall.
Så sluta kritisera, börjar bli så trött på er !

JA visst någon gång är den första. Anledningen till att vi reagerar är ju för att du skriver att du bara parade för att hon inte skulle få anemi…
Inte bara utan oxå för att jag vill nångång börja med iller avel men eftersom folk är så kallhjärtade tror jag att jag skiter i avel helt och hållet för jag gör ju bara så jävla fel :S

Du skriver att du parade din hona för att hon inte skulle få blodbrist. Och sen anser du att folk kritiserar för att de undrar över det?
Det är ju som att jag går och amputerar fötterna för jag har inte råd att köpa skor.
Vad ska du göra nästa år då? Ska du para henne igen då? Och nästa?
Om anledningen enbart är den så är det en dålig anledning helt ärligt. Om anledningen är den OCH att du väldigt länge har velat ha en illerkull då är det mer förståeligt. Men så som du skriver så verkar den enda anledningen att hon blev parad vara att hon skulle gå ur löp.

Alltsa.. Nej, man kan inte veta allt i borjan, och nan gang maste vara den forsta osv. Jag ar sjalv ung och jag vill ocksa ha valpar nagon gang. Dock sa far det lov att vanta nagra ar till da jag inte vet tillrackligt an, jag har inte kopt illrar som ar lampliga som avelsmaterial och det ar sa himla mycket som kan ga fel! Att folk tar kullar for att deras hona ar sot, "maste paras" (ursakta, men herre gud vilken ursakt!!) osv forsvagar inte bara illerstammen utan sanker aven illerns status! Vill vi verkligen ha illrar som ar varda lika mycket (lite) som sommarkatter t.ex.? Jag tycker att manga unga har helt befangda ideer om avel om jag ska vara helt arlig! Ser annonser med 12-aringar som saljer mus- och rattkullar t.ex. Visst ar det jattebra att folk ar intresserade och vill avla, men man maste ju fraga sig varfor och vad man kan tillfora! Ogenomtankt avel har forstort sa manga djurslags stammar, maste vi verkligen forstora illerstammen annu mer ocksa?
Och jag tycker att det later bra att lagga aveln pa is ett tag. JAG tycker att man absolut ska ha grundlaggande kunskap om djuret i forsta hand innan man ens borjar lasa pa om avel.
Mat, skotsel, brunst, kastreringsmetoder, vaccin osv ar sadant som VARJE illeragare bor ha information om. Att fraga ar JATTEBRA, men det ar ju alltid bast att gora det INNAN man gor nagot….
// Amanda
#29 Att para ett djur "bara för att" eller för att man inte vill kastrera är en fruktansvärt dålig anledning när det gäller alla djurarter! Du måste veta vad du har för djur först, sen måste du ta reda på stamtavlor etc för att tillföra något bra till den djurart man avlar på. Det är för att folk tänker som dig som vi har ett så stort problem med hemlösa katter nu (ca 100 000 i Sverige), de struntar i efterföljderna och bara parar eller skiter rakt i att kastrera sina djur.
För som jag har uppfattat det du skrivit så vill du börja med illeravel någon gång i framtiden- men du parade henne direkt hon gick i löp. Du ville inte att hon skulle få anemi- men istället för att göra som alla andra som inte kan någonting om avel så parade du istället för att kastrera eller sätta in ett chip..
Om jag skaffade mig en hund, inte skulle jag para den så fort jag fick chansen… Vad är skillnaden med iller?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vill bara papeka ocksa att det ar JATTEBRA att du staller fragor nu dock! Skadan ar ju redan skedd, sa det ar ju bra att du iaf forsoker undvika att gora det varre genom att stalla fragor! Och sa vet du ju till senare ocksa och slipper gora samma misstag igen :)
// Amanda
JAG PARADE INTE HENNE BARA FÖR ATT!! JAG GJORDE DET FÖR ATT JAG, MIN UPPFÖDARE OCH SAMBO VILLE HA VALPAR!!
DET ÄR 2 GÅNGEN HON ÄR I BRUNST OCH VI KÄNDE OSS REDO
DRA ÅT HELVETE ALLIHOPA

#34 Hade det inte varit lättare för folk att veta det om du skrev det istället för: jag parade henne för att hon inte skulle få blodbrist.
Folk läser det du skriver och inte vad du tänker.
Och återigen är jag så fasligt trött på folk som skriker och svär så fort någon säger någonting som inte passar.
Folk har gett dig bra råd och du spottar på dem. Hur schysst är det? Finns det överhuvudtaget någon anledning att svara på dina frågor, som nu många faktiskt gjort när du först och främst skiten i svaren och sen som härlig slutkläm ber folk dra åt helvet.
Underligt sätt att be om råd på. Men det kanske bara är jag som tycker det?
Jag hoppas att din hona klarar sig igenom detta trots sin ägares uppenbara okunskap och att folk som inte bara klappar på huvudet utan faktiskt frågar och svarar och försöker hjälpa inte tappar lusten när deras tid och engagemang stampas på av en omogen människa som inte klarar av att hantera sina egna brister.
Paulina
det är ju ni som sitter och säger att jag inte kan nått, att jag inte har nått med iller att göra, att jag typ ska sälja vilde för att jag är dum i huvudet :S det är ju fan ni som säger det

#37 Länka till inlägget där det står att du ska sälja Vilde för att du är dum i huvudet. Snälla!

#37 Nej, du kan inte mycket. Det betyder inte att du inte ska ha nagot med iller att gora, eller att du ska salja henne eller att du ar dum i huvudet. Daremot ar det en valdans bra ide att lyssna pa folk som faktiskt kan nagot sa att du kan ta hand om henne pa basta satt!! Det ar inte en leksak - det ar ett djur och vi vill, precis som du, att hon ska ha ett bra liv!
// Amanda

Jag vill fortfarande verkligen läsa det inlägget.
jag har haft hund, katt, häst, ödla, kanin, marsvin, hamster, fåglar och en **** massa djur och jag vet att dom också har känslor och ska leva bra det är därför jag frågar om saker jag inte är helt 100 på. men ska aldrig mer fråga om nått här inne för VISSA ger mig bara skit

#41 Jag försöker förstå dig, kan du inte svara på det jag frågar?
det finns ingen som säger det direkt ut det men det finns folk som tyder på att jag inte ska vara i iller världen och det får väl jag respektera och sluta med på en gång :S
#34 Och NU kände jag att shit- den här människan har jag missbedömt. Hon är ju mogen och vill ta ansvar och vet hur man diskuterar och lär sig saker… Eller inte..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#43 Men varför ska vi få skit för någonting som inte ens sägs? Som du tänker? Det är tyvärr inte logiskt alls.
Ska jag vara sur på dig för att jag TROR att du kallar mig fet? Logik!
Bara för att personerna som svarat dig i det här tråden skrivit: "Bra, duktig flicka, fin iller" Så betyder det inte att dom vill dig illa.
Dom som svarat har svarat på bästa sätt även om det inte är det du vill höra.
Ta åt dig i stället av alla dessa råd du fått, här är inte bara en utan flera personer som gett dig tips och råd på hur du bör och inte bör göra.
Hälsningar Malin
Inte för att lägga mig i, ni får jättegärna fortsätta diskuteras och vara argsinta mot varandra för min del, men jag tycker vi ska ta det lite chill.
Trådskaparen känner förmodligen att det är lite negativ ton mot henne, även om de som kommenterar själva tycker de ger jättebra råd och inte alls är elaka. Det är misstolkning och missförstånd från båda sidor, och alla har rätt på sitt sätt.
Jag ställer mig neutral.
TS blir väldigt upprörd över den negativa tonen, eftersom hon uppfattar den så, och blir väldigt ilsken, och många ber henne uppföra sig, vilket hon i och för sig borde, men å andra sidan gör många fel genom att dra den hetska diskussionen vidare.
Kan inte alla sluta anklaga och bli anklagade och så lägger vi alla missförstånd och otrevligheter bakom oss och fortsätter diskutera hurvida bitandet är på grund utav dräktighet eller annan orsak?