ihopvänjning, Aggro-Alba vs Stiffler
Ett inlägg till om min omplacering Stiffler och hans blivande kompis Alba (min gamla iller):
Har nu haft Stiffler i nån vecka och han funkar jättebra hemma hos oss och verkar känna sig trygg i sin nya miljö. Han är verkligen helgullig och jättelugn. Problemet är min förut så otroligt snälla illerhona Alba, hon har förvandlats till Aggro-Alba. Illrarna kan bo ihop i samma lägenhet utan problem, men så fort de blir lite trängda eller möts för nära (råkat springa in i varandra) så hoppar Aggro-Alba på Stiffler och biter honom (ett snabbt hugg samtidigt som HON piper vrålhögt och sedan retererar och går och gömmer sig). Stiffler bryr sig oftast inte, men 2 ggr har han antagit fajten och bråkat tillbaka. När man särar på dem så slutar de iaf direkt och går och gömmer sig båda 2.
Nu till min fråga till er andra som haft mer problematiska (förstår att denna är rätt ok ändå iom att de inte alltid slåss) illerihop-vänjningar: Ska man tvinga ihop dem och försöka provocera fram så att de inte bråkar? Typ låta dem göra upp under kontrollerade former? Stänga in båda i badrummet och vänta tills de blir sams medans jag håller koll (läs min andra tråd om Klasutrofobi och gissa hur kul denna övning isf blir)? Eller är då risken att de verkligen börjar hata varandra?
Vad tror ni? Vänta och ge dem tid eller försöka snabba på processen?
Vänta o ge de tid helt klart. Som du har det nu fungerar det ju ändå bra. De låter varandra vara, bara liten snabb markering vid behov låter det som. Det kommer bli bättre o bättre. Jag såg samma förändring hos Tuva när Thea o Nova kom. Helt plötsligt blev Tuva vuxen o tuff.. Men det lugnar sig med tiden.

Mmm, svårt bara att ha tålamod med detta smågruff. Man vill ju bara att de ska njuta av varann och sova och mysa ihop. Nu leker de istället "stjäla varandras sovplatser", där Alba så ofta hon kan stjäl Stifflers kära sovplatser bara för att jäklas. Sovplatser som Alba annars ALDRIG skulle överväga att använda . Imorse hittade vi Stiffler sovandes i det "fria" på en golvmatta, medans Alba låg i hans senaste håla. *skakar på huvet*

Det behöver iofs inte vara så hemskt för honom att sova så. Här hemma har vi Molly som aldrig riktigt gömmer sig när hon sover längre. Hon tycker om att ligga helt öppet på mattan eller på en kudde…
Milton och Amy kom inte riktigt övernes förresns för någon månad sedan.--so hang in there

#3 haha, gör hon. Coolt. Jo Stiffler gillar lite att ligga öppet, men vad jag märkt så ligger han helst/hellre på sina favoritställen, men BARA om inte Alba snott dem, vilket hon ser till att göra hela tiden. Bara för att hon kan, typ… *s*
Här har vi haft riktigt drama med sovställena. Thea o Nova har iaf lyckats sno åt sig garderoben med hängmattan o huset. Men ibland kommer det en tjurig woodo och kör ut dem o muckar med dem så de skriker…
Nu efter två månader vågar Nova inte ens busa med Tuva o woodo, men hon är på g syns det ibland, tjejerna mobbas fortfarande en del…
Ibland tar det nog helt enkelt ett tag innan de lär sig komma överens…