Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1302 ggr
[MissCaandy]
0

Avla illrar

Jag är bara nyfiken nu, tänker inte ge mig på detta! :P
Hur gammal måste en iller vara för att paras? Hur gammal får den vara som max?
Hur många gånger ska en iller max föda under sitt liv?

När man parar, ska man låta illrarna vara tillsammans, hane och hona i flera veckor och sära på dom sen?

Kan en iller som ska föda leva på bara torrfoder eller bli halvbarfad?

Hur länge ligger valparna i magen?

Något speciellt man bör tänka på?

Loveferrets
0

På iller i fokus framsida (hem) så finns det vettig information för de som vill avla på sin hona. Eller så gå in i forumet (avel) där står det allt man ska veta och lite till.

JossanH
0

Vill först påpeka att jag själv inte sysslar med avel och det finns de som är betydligt mer insatta än mig, men en del har man snappat upp genom åren :)

Det finns inga regler som säger att illern måste vara si eller så gammal för att paras eller att den inte får vara äldre än en viss ålder för att paras.
Man måste ha sunt förnuft och se till varje individ. En hona kan gå i löp när hon bara är halvåret. Det finns dom som parar henne då och det finns dom som väljer att ta henne ur löp för att ta en kull när hon blivit lite äldre. Vanligast är honan går i löp när hon börjar närma sig 1 år. Många parar sina honor då medan en del uppfödare väljer att para när honan blivit 2 år för att se hennes utveckling först.
Man bör heller inte vänta för länge med att para en hona första gången och man bör inte heller ta kullar på löpande band då båda delarna är mycket slitsamt för en hona.Sunt förnuft här också. Vad mår honan bäst av? I vilket skick är hon? Det finns inga maxgränser utan alla går efter egna kriterier.

Man sätter ihop honan och hanen efter att honan varit i löp i några dagar. De får sedan vara ihop lite olika lång tid men oftast i 1-2 dygn. Får dom gå tillsammans under en längre tid kan hanen tydligen befrukta honan flera gånger vilket kan innebära att det blir olika utvecklingsstadier på valparna som föds och det kan bli komplikationer.

Illern som ska födas ska ha en lämplig kost. Vad brukar den äta? Man kan dock gärna ge tillskott av olika slag medan honan är dräktig och när hon har valparna.

Honan bär på valparna i 42 dagar plus minus en dag.

Något speciellt man bör tänka på… Hehe- ALLT! Man bör kolla stammarna på de illrar man ska para. Kolla ev släktskap, sjukdomshistorik, färger, teckningar- allt. Man bör vara så pass insatt att man vet vad man har att vänta av den kombination man väljer att använda.
Tar man en kull borde man ha koll på alla grundläggande saker man bör veta om födsel och olika symptom på att något ev är fel.
Ha en duktig veterinär i närheten är väl att föredra.
Man bör veta om vad olika teckningar kan bidra till. Tex om parar med en blaze så kan man få döva valpar.
Men man bör framförallt ha ett mål. Varför tar man kullen? Varför just denna kombination?
Illerstammen i Sverige har en hel del brister. Många släktskap och många sjukdomar. Man bör bidra med något om man ska avla. Ha som mål att förbättra något inom illerstammen.
Är man sugen på att börja med avel tycker jag även att man bör ha haft iller i ett par år så man verkligen känner djuret ordentligt. Man bör inte heller avla för att man har en iller utan välja iller för att man tänkt avla.
Det bästa är ju förstås om man har möjlighet att vara med någon uppfödare under parning, dräktighet och födsel av ungarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

När en hona är könsmogen (går i brunst första gången) är hon redo. Rent teoretiskt ska hon kunna få en kull så länge hon lever och är någorlunda frisk men det kanske inte är så smart att para en gammal hona med tanke på att en dräktighet är rätt påfrestande.

När man parar så bör man bara sätta ihop hanen med honan just för parning, ett dygn eller två, och sedan sära dem. Annars finns ju en risk att hanen stressar honan för mycket och att han försöker para henne när hon är påväg ur brunst vilket kan skada henne.

Det finns de illrar som enbart lever på torrfoder som klarar av att föda. Sen så är det ju en fördel om honan är så stark som möjligt och får optimal kost givetvis.

Honan är dräktig i 42 dygn innan hon föder. Och jo, det finns massor mer att tänka på!

Du ska ha koll på att hanen och honan inte är besläktade och vad de har i stamtavlan och vad för sjukdomar som finns och hur stamtavlorna kommer kunna matcha varandra. Detta för att inte sätta valpar till världen som riskerar att dö väldigt tidigt i någon av alla de sjukdomar som drabbar illrar eller defekter eller andra otrevligheter.

Honan kan förändra sitt beteende helt under dräktigheten, en del blir mysiga men de kan även gå åt det andra hållet och du har en hona som är riktigt otrevlig.  Honan kan få vaginit och/eller livmodersinflammation under dräktigheten och därför tvingas akutkastreras. Du måste ha tillgång till en bra veterinär som du kan prata med och berätta vad som ska göras för veterinärer har inte den kollen på iller. Detta innebär att du måste sitta på all information och veta vad som sker, varför, hur när etc.

Under födseln kan massor gå fel med. Honan kan gå över tiden utan att visa tecken på att sätta igång med födseln och gör hon det kan man behöva kjejsarsnitta och plocka ut valparna eftersom de kan ge honan likförgiftning om de ligger kvar för länge.  Ett akutkjejsarsnitt kan lätt trilla iväg uppåt 15.000 om man har otur och även om man får ut levande valpar så stör detta honan och kan göra så att hon inte fattar att hon har "fött" och därför inte hanterar det som hon borde. För att inte nämna att snittet kan bli infekterat.

Hon kan även börja föda och sedan få problem med att någon valp sitter fast, hon kan även föda fram flera stycken men inte orka få ut den/de sista och då gäller samma sak som ovan. Ibland kan det hjälpa att ge oxytocin för att underlätta för värkarna så hon kan föda ut valparna normalt men man kan ändå behöva snitta om det vill sig så för att åtminstånde rädda honan. Måste man in till veterinären med honan så måste valparna med och det är inte alls säkert att de klarar den resan.

Honan kan få mjölkstockning, och även mastit och får hon det senare så riskerar man än en gång att förlora valpar. Går mastiten tillräckligt långt kan man tvingas operera bort mjölkkörteln/mjölkkörtlarna pga. kallbrand.

Du måste vara beredd på att vaka i flera dygn/veckor över din hona och kanske även efter hon fått valparna. Även efter hon fött kan honan ändra beteende, vissa blir smått vaktiga, andra tar det lugnt och en del blir rena krokodiler. Om hennes valpar inte klarar sig så kan hon bli helt knäpp av det och även ta massor med andra saker som "valpar" under en period.

Sen är det ju det där med själva valparna och allt som kan hända dem under tiden de växer upp. Det finns så otroligt mycket att skriva under din punkt "är det mer man ska tänka på?" att jag inte ens kan ta upp en bråkdel här.

Jag rekomenderar att du läser på, och tyvärr så duger inte artiklarna här på iller.ifokus till annat än som uppvärmning inför annan litteratur, och den kommer du behöva. På svenska finns egentligen inget vettigt så det är på engelska du får ta det. Jag skulle rekomendera dessa två böcker till att börja med.

James G. Fox - Biology & Diseases of the Ferret
Ferret husbandry, medicine, and surgery av John H. Lewington

När du tagit dig igenom dem så kan du ju alltid kolla vad de i sin tur refererar till och läsa det. Ser mycket ut och det är det med, men det behövs. Det finns uppfödare som sitter på den kunskapen och mer därtill som ändå hamnar i sitsar som de inte alls vet hur de ska hantera och inte veterinären heller och det som står på spel är inte bara möjligheten till söta små valpar utan även honans liv.

#1 Nej, där står långt ifrån allt man kan behöva veta! Man kan läsa det för att lära sig grundläggande saker som att en dräktighet varar i 42 dagar men man behöver veta mer än så för att ta en kull.

Loveferrets
0

#3, Okej kanske inte allt men det står en hel del tycker jag, det var bara ett tips.

[MissCaandy]
0

Som sagt. Jag tänker inte avla själv. Jag är bara nyfiken :)

Tack för alla svar! Har läst jäät mkt nu på iFokus. Jätte intressant!